Chris Sutter

Airport of Madeira. Lainattu aihe...

17 viestiä aiheessa

Heippa!

Madeira on yksi Airport mihin kannataisi mennä.... 8)

Se on niin erikoinen rakennettu jne 8)

Katsokaa tässsä   http://www.flightforum.ch/forum/showthread.php?t=60811

Terveiset Zürichistä.

Chris

Huhhuh, laadukas kuvasarja :thmbup:

Kiitos Chris vinkistä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tyylikkäitä kuvia hienolta kentältä, kiitos vaan taas Chrishille. Tuo linkki ei muuten toimi..

edit: nyt näyttäisi linkkikin toimivan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Chris, tuo "vanha tuttava" mikä mahtoi olla, itse en tuolla saarella koskaan ole käynnyt.Haaveena kyllä mutta täytyis ensin käydä Lappeenrannan puolella. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Madeiran Funchal on kieltämättä mielenkiintoinen kenttä. Tosin mielenkiintoisuus on hieman vähentynyt tällä vuosituhannella tehtyjen pidennystöiden myötä. EU:n rahoilla kiitotietä on jatkettu lähes toinen mokoma. Pidennys on hyvin nähtävissä terminaalin aulassa olevassa kentän "pienoismallissa".

[ attachment removed / expired ]

Jatke on siis rakennettu massiivisten betonipylväiden ja osin myös meren päälle.

Viimeistä kiitotien pidennystä edelsi lievä pidennys (muistaakseni jotain 200 metriä). Sitä ennen kiitotien pituus taisi olla alle 2.000 m. Lähestymiset oli tuolloin tehtävä epäilemättä kieli keskellä suuta, varsinkin kun lännestä päin tultaessa tiellä oli vielä korkeahko niemenkärki (joka erottuu oheisessa ikkunaräpsäisyssä).

Olisikin mukava kuulla joskus vanhojen konkareiden kuvauksia, millaista oli saapua Funchaliin joskus 70- ja 80-luvuiilla..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse kävin kentällä silloin kun tuota pidennystä oltiin vasta tekemässä. Finski lensi vielä silloin kasikymppisillä tuonne ja musitelen lentoonlähtöä tuolta lyhyeltä kiitotieltä, joka oli melko raju  :D Jarrua vasten kierroksia ja sitten taivaalle ja paljoa ei kiitotietä käyttämättä jäänyt  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse kävin kentällä silloin kun tuota pidennystä oltiin vasta tekemässä. Finski lensi vielä silloin kasikymppisillä tuonne ja musitelen lentoonlähtöä tuolta lyhyeltä kiitotieltä, joka oli melko raju  :D Jarrua vasten kierroksia ja sitten taivaalle ja paljoa ei kiitotietä käyttämättä jäänyt  :o

Eikös silloin joutunu mädäri lähtemään kevyellä kuormalla joten portugalissa oli bensan tankkaus stoppi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä tuolla paljon parane vieläkään pitkäksi laskua laittaa taikka tulee äkkiä uimareissu  :( . Pituus on nyt 2 777 metriä ja alunperin se oli 1600 metriä. Olen joskus vuonna kivi ja kanto  ;D (1960-luvun lopulla) laskeutunut kentälle Kar-Airin DC-6lla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös silloin joutunu mädäri lähtemään kevyellä kuormalla joten portugalissa oli bensan tankkaus stoppi?

Jep, näinhän se oli nyt kun piristit muistiani  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni Funchalilla on yksi Euroopan haastavimmista lähestymisistä rwy 05:lle (vai oliko 06?).. Finaali muistuttaa hieman legendaarista Kai Takia, ja voimakkaat sivutuulet ovat usein myös haittana? Täsmentäkööt joku kuka paremmin tietää  :)

Itse olen käynyt vuonna -01 ja silloin kiitoradan jatke oli kai juuri valmistunut? Silloin taisi TAP:kin pysähtyä joskus 340:llä FNC:ssa. Muistan että rinteellä kentän vieressä menevän tien varrella oli hyvät kuvauspaikat ja paikallisia spottereita asemissa.. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On tosiaan jännä kenttä. Itse kävin tuolla -01 ja -07. kummallakin kerralla tultiin/lähdettiin 05:lle/tä. Toisella kerralla finaalissa höykytti kyllä ihan pirusti ja kosketuksessa tunsi hyvin, kun tultiin ensin toiselle päätelineelle ja sitten toiselle. -01 koneena oli Finskin 757 ja -07 Air Finlandin 757.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse muistan kuulleeni joskus juttua, että Finski olisi lentänyt muutaman kymmenen kilometrin päässä olevalle Porto Santolle tankkamaan. Mahtaako pitää paikkaansa?

Entisen Funchalin vaativuus käy hyvin ilmi, kun katsoo kentän pienoismallia:

Alkuperäinen kiitotie oli terminaalin edessä oleva rullaustie, jota jatkettiin joskus 80-90-luvulla pieni pätkä (erilliset pylväät nykyisen kiitotien puolessa välissä).

Nykyinen kiitotie on siis kokonaan uusi konstruktio, jota varten saarta on jouduttu louhimaan melkoisesti. Louhiminen ei sittemmin päättynyt kiitotiehen, vaan ulottui myös muualle Madeiralle. Koko saari on tänä päivänä kuin suuri emmentaljuusto. Niin paljon on tunneleita ja reikiä puhkottu läpi vuorien. Jos haluaa nähdä, mihin EU-rahojamme on käytetty, kannattaa matkustaa Madeiralle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1990 olin aika pikkupoika vielä, mutta muistan kyllä hurjantuntuisen nousun kentältä. Koneena oli Air Columbuksen B727 ja paluumatkalla oli tankkaus Farossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla