Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Heippa! Madeira on yksi Airport mihin kannataisi mennä.... 8) Se on niin erikoinen rakennettu jne 8) Katsokaa tässsä http://www.flightforum.ch/forum/showthread.php?t=60811 Terveiset Zürichistä. Chris Edit: Laitoin linkin kuntoon. / Ilkka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Heippa! Madeira on yksi Airport mihin kannataisi mennä.... 8) Se on niin erikoinen rakennettu jne 8) Katsokaa tässsä http://www.flightforum.ch/forum/showthread.php?t=60811 Terveiset Zürichistä. Chris Huhhuh, laadukas kuvasarja Kiitos Chris vinkistä Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Kenttä on näköjään kasvanut aivan järjettömästi siitä kun siellä kävin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Tyylikkäitä kuvia hienolta kentältä, kiitos vaan taas Chrishille. Tuo linkki ei muuten toimi.. edit: nyt näyttäisi linkkikin toimivan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Kiitos Chris, tuo "vanha tuttava" mikä mahtoi olla, itse en tuolla saarella koskaan ole käynnyt.Haaveena kyllä mutta täytyis ensin käydä Lappeenrannan puolella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Jostain syystä rupesi tekemään mieli päästä Madeiralle... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2008 Madeiran Funchal on kieltämättä mielenkiintoinen kenttä. Tosin mielenkiintoisuus on hieman vähentynyt tällä vuosituhannella tehtyjen pidennystöiden myötä. EU:n rahoilla kiitotietä on jatkettu lähes toinen mokoma. Pidennys on hyvin nähtävissä terminaalin aulassa olevassa kentän "pienoismallissa". [ attachment removed / expired ] Jatke on siis rakennettu massiivisten betonipylväiden ja osin myös meren päälle. [ attachment removed / expired ] Viimeistä kiitotien pidennystä edelsi lievä pidennys (muistaakseni jotain 200 metriä). Sitä ennen kiitotien pituus taisi olla alle 2.000 m. Lähestymiset oli tuolloin tehtävä epäilemättä kieli keskellä suuta, varsinkin kun lännestä päin tultaessa tiellä oli vielä korkeahko niemenkärki (joka erottuu oheisessa ikkunaräpsäisyssä). Olisikin mukava kuulla joskus vanhojen konkareiden kuvauksia, millaista oli saapua Funchaliin joskus 70- ja 80-luvuiilla.. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2008 Itse kävin kentällä silloin kun tuota pidennystä oltiin vasta tekemässä. Finski lensi vielä silloin kasikymppisillä tuonne ja musitelen lentoonlähtöä tuolta lyhyeltä kiitotieltä, joka oli melko raju Jarrua vasten kierroksia ja sitten taivaalle ja paljoa ei kiitotietä käyttämättä jäänyt Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2008 Itse kävin kentällä silloin kun tuota pidennystä oltiin vasta tekemässä. Finski lensi vielä silloin kasikymppisillä tuonne ja musitelen lentoonlähtöä tuolta lyhyeltä kiitotieltä, joka oli melko raju Jarrua vasten kierroksia ja sitten taivaalle ja paljoa ei kiitotietä käyttämättä jäänyt Eikös silloin joutunu mädäri lähtemään kevyellä kuormalla joten portugalissa oli bensan tankkaus stoppi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2008 Eipä tuolla paljon parane vieläkään pitkäksi laskua laittaa taikka tulee äkkiä uimareissu . Pituus on nyt 2 777 metriä ja alunperin se oli 1600 metriä. Olen joskus vuonna kivi ja kanto (1960-luvun lopulla) laskeutunut kentälle Kar-Airin DC-6lla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2008 Eikös silloin joutunu mädäri lähtemään kevyellä kuormalla joten portugalissa oli bensan tankkaus stoppi? Jep, näinhän se oli nyt kun piristit muistiani Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2008 Käsittääkseni Funchalilla on yksi Euroopan haastavimmista lähestymisistä rwy 05:lle (vai oliko 06?).. Finaali muistuttaa hieman legendaarista Kai Takia, ja voimakkaat sivutuulet ovat usein myös haittana? Täsmentäkööt joku kuka paremmin tietää Itse olen käynyt vuonna -01 ja silloin kiitoradan jatke oli kai juuri valmistunut? Silloin taisi TAP:kin pysähtyä joskus 340:llä FNC:ssa. Muistan että rinteellä kentän vieressä menevän tien varrella oli hyvät kuvauspaikat ja paikallisia spottereita asemissa.. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2008 On tosiaan jännä kenttä. Itse kävin tuolla -01 ja -07. kummallakin kerralla tultiin/lähdettiin 05:lle/tä. Toisella kerralla finaalissa höykytti kyllä ihan pirusti ja kosketuksessa tunsi hyvin, kun tultiin ensin toiselle päätelineelle ja sitten toiselle. -01 koneena oli Finskin 757 ja -07 Air Finlandin 757. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2008 Jos nyt oikeen muistan niin on tuonne Austrian Airlines lentänyt jopa T7:lla joitain charter lentoja Wienistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2008 Jos nyt oikeen muistan niin on tuonne Austrian Airlines lentänyt jopa T7:lla joitain charter lentoja Wienistä. http://www.airliners.net/photo/Austrian-Airlines/Boeing-777-2Z9-ER/1066041/L/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2008 Eikös silloin joutunu mädäri lähtemään kevyellä kuormalla joten portugalissa oli bensan tankkaus stoppi? Itse muistan kuulleeni joskus juttua, että Finski olisi lentänyt muutaman kymmenen kilometrin päässä olevalle Porto Santolle tankkamaan. Mahtaako pitää paikkaansa? Entisen Funchalin vaativuus käy hyvin ilmi, kun katsoo kentän pienoismallia: [ attachment removed / expired ] Alkuperäinen kiitotie oli terminaalin edessä oleva rullaustie, jota jatkettiin joskus 80-90-luvulla pieni pätkä (erilliset pylväät nykyisen kiitotien puolessa välissä). Nykyinen kiitotie on siis kokonaan uusi konstruktio, jota varten saarta on jouduttu louhimaan melkoisesti. Louhiminen ei sittemmin päättynyt kiitotiehen, vaan ulottui myös muualle Madeiralle. Koko saari on tänä päivänä kuin suuri emmentaljuusto. Niin paljon on tunneleita ja reikiä puhkottu läpi vuorien. Jos haluaa nähdä, mihin EU-rahojamme on käytetty, kannattaa matkustaa Madeiralle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 4, 2008 1990 olin aika pikkupoika vielä, mutta muistan kyllä hurjantuntuisen nousun kentältä. Koneena oli Air Columbuksen B727 ja paluumatkalla oli tankkaus Farossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla