Ilkka Mäkelä

Suihkumoottorin toiminnasta (Oli Re: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

43 viestiä aiheessa

No tottakai että normaali suomijunttikin asian jotenkin ymmärtää. ;D

Mikä sieltä sitten oikeasti hajosi, jos ei starttimoottori ? Miten starttimoottorin

vika havaitaan kesken lennon, kun sitä ei tietääkseni tarvita tuolloin ?

Kuinka kalliita nuo ulkopuoliset käynnistyslaitteet ovat, kun niitä ei ole varaa pitää

kaikilla kentillä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan "starttimoottori" tässä tapauksessa APU? Vai meinataankohan nyt ihan oikeasti niitä starttereita mitkä löytyy moottoreista..tietty toi puhe maastartterista tmv. viittaa vähän ground air -laitteeseen ja siten APUun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan "starttimoottori" tässä tapauksessa APU? Vai meinataankohan nyt ihan oikeasti niitä starttereita mitkä löytyy moottoreista..tietty toi puhe maastartterista tmv. viittaa vähän ground air -laitteeseen ja siten APUun.

Ensinnäkin kaikissa koneissa ei ole erillistä APUa, vaan vasen moottori  toimittaa APUn tehtäviä.

Toisaalta, kun moottoria käynnistetään, niin täytyyhän sitä jollain pyörittää, vaikka sähkö tulisikin moottorin ulkopuolelta.

Onko suihkumoottoreissa

latausgeneraattorin ja käynnistinmoottorin toiminnat mahdollisesti yhdistetty ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin kaikissa koneissa ei ole erillistä APUa, vaan vasen moottori  toimittaa APUn tehtäviä.

Toisaalta, kun moottoria käynnistetään, niin täytyyhän sitä jollain pyörittää, vaikka sähkö tulisikin moottorin ulkopuolelta.

Onko suihkumoottoreissa

latausgeneraattorin ja käynnistinmoottorin toiminnat mahdollisesti yhdistetty ???

Kyllä kaikissa Finnairin käyttämissä koneissa on APU :) Ja suihkumoottorithan käynnistetään paineilmalla eikä sähköllä yleensä. Avrossa taitaa olla sähköllä käynnistys ja tulevassa B787:ssa. Joissain muissakin voi olla, mutta noissa ainakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kaikissa Finnairin käyttämissä koneissa on APU :) Ja suihkumoottorithan käynnistetään paineilmalla eikä sähköllä yleensä. Avrossa taitaa olla sähköllä käynnistys ja tulevassa B787:ssa. Joissain muissakin voi olla, mutta noissa ainakin.

Kiitos vastauksesta. Epäselväksi jäi enää se, mikä Finnskin Rovaniemen koneessa hajosi kesken lennon ?

APUa ei tietääkseni tarvita lennon aikana. Lehtijutun mukaan sen piti palata Oulun korkeudelta takaisin

vain siksi, että Rovaniemen kentällä ei ole sitä "ground-air" -laitetta.

 

Siis onko Ground-air -laite niin kallis, että siihen ei ole varaa kaikilla kentillä tällaisten tapausten varalta ??

Onko halvempaa lennättää koneita turhaan, kuin hankkia ground-air -laite ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan se olla että Rovaniemen ground-air unit on ollut esimerkiksi huollossa/epäkunnossa, eikä juuri kyseisenä ajankohtana käytettävissä? Aika vaikea kuvitella että kyseistä laitetta ei normaalisti olisi Rovaniemellä kun kerta Kemistäkin löytyy.

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan se olla että Rovaniemen ground-air unit on ollut esimerkiksi huollossa/epäkunnossa, eikä juuri kyseisenä ajankohtana käytettävissä? Aika vaikea kuvitella että kyseistä laitetta ei normaalisti olisi Rovaniemellä kun kerta Kemistäkin löytyy.

"Finnairin mukaan näitä air starter unit -laitteita ei ole kotimaan lentoasemilla."

 

Toisaalta, miksi pitäisikään? Kaikissa Finskin koneissa kun APU kerran on. Turhaan niitä hankittaisiin jos hankittaisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin kaikissa koneissa ei ole erillistä APUa, vaan vasen moottori  toimittaa APUn tehtäviä.

 

Itselleni ei ainakaan heti tule mieleen mitään suihkujettia, jossa tuota olisi sovellettu. On siis enemmänkin potkuriturbiinijuttuja. ;)

 

Ensimmäisenä itselläni tulee mieleen DC-8 (ainakin UPS:n käyttämät), jossa ei ole APU:a. Kyseisessä konetyypissä käynnistetään ensimmäisenä 3. moottori ulkoisen paineilmalähteen (air startin) avulla. Tällöin koneen on oltava paikoillaan. Moottorin käynnistymisen ja airstartin letkujen irroituksen jälkeen konetta voidaan työntää, sillä loput 3 moottoria käynnistetään 3. moottorin tuottaman paineilman avulla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Finnairin mukaan näitä air starter unit -laitteita ei ole kotimaan lentoasemilla."

 

Toisaalta, miksi pitäisikään? Kaikissa Finskin koneissa kun APU kerran on. Turhaan niitä hankittaisiin jos hankittaisiin.

Eli mikä sieltä koneesta loppujen lopuksi hajosi ? Se APU vai ? Kyllä on lentäminen vielä halpaa, kun täytyy Oulun korkeudelta kääntyä takaisin, vaikka se Rovaniemi olisi ollut lähempänä. Hätälaskutilanteessa mahdollisesti Oulu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehti kirjoittaa:

"Kone olisi voinut lentää Rovaniemelle asti, mutta ei olisi pystynyt enää palaamaan, koska sen käynnistämiseen olisi tarvittu ulkopuolinen laite. Finnairin mukaan air starter unit -käynnistyslaitteita ei ole kotimaan lentoasemilla."

 

Voisiko joku kertoa jotain tuosta "air starter unit -käynnistyslaitteesta" ? Hinta on ilmeisesti aika kova, koska lentoasemilla ei ole varaa sellaisiin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinta on ilmeisesti aika kova, koska lentoasemilla ei ole varaa sellaisiin ?

 

Tuskin lentoasemilla, nuo laitteet taitavat kuulua enemmän Ground Handling yhtiöille...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hyvä, että nuo avut kypsyy muillakin...olisihan tuo kääntö voinut onnistua kaiketi myös moottori käynnissä? Paxien vaihto oikeasta etu/takaovesta, kun vasen moottori pidetään käynnissä...

 

Noh, tehkööt mitä lystäävät..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni laite tuottaa vain paineilmaa, joka pyörittää ilmamoottoria suihkumoottorissa joka pyörittää, korkeapaineahdinta jne. Eli sama virka kuin APU:lla starttauksessa

 

edit: jaa tuossa olikin jo linkki aiheesta  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko missään mitään animaatiota ? Miksi sitä korkeapaineahdinta pitää pyörittää ilmamoottorilla ? Miksei sähkömoottori kelpaa tarkoitukseen ? Luulisi jokaiselta pieneltäkin lentoasemalta löytyvän n.s. voimavirtasähköä, jolloin nuo käynnistyslaitteet joutaisivat museoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko missään mitään animaatiota ? Miksi sitä korkeapaineahdinta pitää pyörittää ilmamoottorilla ? Miksei sähkömoottori kelpaa tarkoitukseen ? Luulisi jokaiselta pieneltäkin lentoasemalta löytyvän n.s. voimavirtasähköä, jolloin nuo käynnistyslaitteet joutaisivat museoon.

 

Tuon kokoisten moottorien pyörittäminen sähkömoottorilla ei ole taloudellista, mm. tarvittavien sähkömottien painon vuoksi. Pienemmissä suihkumoottoreissa, esimerkiksi turbopropit ja se mainittu APU, niitä toki käytetään.

 

Usko pois, kyllä ne asiat on jo loppuun asti mietitty  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air starter unit, tai miksi sitä ikinä kutsutaankaan (slangi nimi taitaa olla norsu) on periaateessaa "maa-apu". Eli laite tuotaa paineilmaa koneen ilmastointia ja starttausta varten. Ja jos koneeseen tulee vika jonka takia koneen omalla APU:lla ei voi moottoreita käynnistää, eikä määränpäässä ole norsua, ei kai ole mitään järkeä lentää perille? Kone olisi ollut Rovanieimellä, ja joku olisi lähtenyt hinaamaan norsua Transetilla toiseeen päähän Suomea?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piileekö tuossa turvallisuusriski jos koneen moottoreita ei saada käyntiin koneen omalla APU:lla, vai saadaanko moottorit käyntiin ilmassa muillakin tavoilla? Moottorihäiriötilannetta ajatellen siis..

 

Joidenkin koneiden kohdalla olen kuullut ns. windmillistä, eli laitetaan kone tulemaan alas sellaisella vauhdilla että alkaa rakkineet pyöriä ilmavirran avulla. Onnistuuko tämä esim. Airbuseilla ym. isommilla koneilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piileekö tuossa turvallisuusriski jos koneen moottoreita ei saada käyntiin koneen omalla APU:lla, vai saadaanko moottorit käyntiin ilmassa muillakin tavoilla? Moottorihäiriötilannetta ajatellen siis..

 

Joidenkin koneiden kohdalla olen kuullut ns. windmillistä, eli laitetaan kone tulemaan alas sellaisella vauhdilla että alkaa rakkineet pyöriä ilmavirran avulla. Onnistuuko tämä esim. Airbuseilla ym. isommilla koneilla?

Toisilta/toiselta moottor(e)ilta saa vuodatusilmaa sammuneen moottorin käynnistysyrityksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air starter unit, tai miksi sitä ikinä kutsutaankaan (slangi nimi taitaa olla norsu) on periaateessaa "maa-apu". Eli laite tuotaa paineilmaa koneen ilmastointia ja starttausta varten. Ja jos koneeseen tulee vika jonka takia koneen omalla APU:lla ei voi moottoreita käynnistää, eikä määränpäässä ole norsua, ei kai ole mitään järkeä lentää perille? Kone olisi ollut Rovanieimellä, ja joku olisi lähtenyt hinaamaan norsua Transetilla toiseeen päähän Suomea?

Juha

Eli miksi APUn toimintahäiriö tulee ilmi kesken lennon, tai se voi rikkoutua kesken matkan ?? Eikö sen toimintahäiriön pitäisi näkyä jo ennen lähtöä ??

Joidenkin koneiden kohdalla olen kuullut ns. windmillistä' date=' eli laitetaan kone tulemaan alas sellaisella vauhdilla että alkaa rakkineet pyöriä ilmavirran avulla. Onnistuuko tämä esim. Airbuseilla ym. isommilla koneilla?[/quote']

Eiköhän tuollainen monisiipinen turbiini pyöri jo suht hiljaisessakin nopeudessa ? Niitä siipiä siinä FAN:ssa on jotain vähän yli 20 kpl.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuollainen monisiipinen turbiini pyöri jo suht hiljaisessakin nopeudessa ? Niitä siipiä siinä FAN:ssa on jotain vähän yli 20 kpl.

 

FANin pyöriminen ei auta, pitää saada 2.vaiheen ahdin pyörimään tarpeeksi. Esim Embraer 170 vaatii nopeutta yli 250kt ja korkeus alle 21000ft, ennenkuin "windmilling start" onnistuu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli miksi APUn toimintahäiriö tulee ilmi kesken lennon, tai se voi rikkoutua kesken matkan ?? Eikö sen toimintahäiriön pitäisi näkyä jo ennen lähtöä ??Eiköhän tuollainen monisiipinen turbiini pyöri jo suht hiljaisessakin nopeudessa ? Niitä siipiä siinä FAN:ssa on jotain vähän yli 20 kpl.

 

En ole pelannut Airbussin kanssa oikeastaan ikinä, mutta olisiko vika sitten ollut muualla kuin itse APU:ssa? Paineilmajärjestelmän vika joka esti APU:n käytön tms.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FANin pyöriminen ei auta, pitää saada 2.vaiheen ahdin pyörimään tarpeeksi. Esim Embraer 170 vaatii nopeutta yli 250kt ja korkeus alle 21000ft, ennenkuin "windmilling start" onnistuu.

A-haa. FANin ja 2-vaiheen ahtimen välissä onkin sitten Wartburgista lainattu vapaakytkin ? Onko se mahdollisesti siinä alennusvaihteen yhteydessä ? Ne muut osathan ovat samalla akselilla, paitsi se puhallin on ilmeisesti kytketty alennusvaihteella siihen pääakseliin ? Näinkö on ? Turboprop-moottorissahan potkuria pyöritetään alennusvaihteella, mutta onko periaate sama myös turbofan-moottorissa ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään