Peter Lord

Ultrakeskustelua (ja vähän muutakin, oli: Erikoisia tapauksia..)

107 viestiä aiheessa

Ehkä yksi kaikkein uskomattomimmista tapauksista ilmailun parissa oli seuraava:

 

Suomalainen ultrakonepilotti suunnitteli matkalennon ja täytti etukäteen OPS M2-3 määräyksen mukaisesti lennonsuunnittelulomakkeen.

 

Lentäjä täytti lennosta kirjallisen lentosuunnitelmalomakkeen jonka hän toimitti briefingiin ennen lentoa.

 

Kone ei karannut käynnistyksen jälkeen ohjaajan käsistä.

 

Päästyään ilmaan lentäjä noudatti saamiaan selvityksiä. Reitti suuntautui valvottuun ilmatilaan, ja lentäjä kommunikoi sujuvasti, yleisesti  tunnettua radiopuhelinfraseologiaa käyttäen, lennonjohtoelinten kanssa, ja suoritti lennon annettuja minimilentokorkeuksia noudattaen.  Hänen koneensa oli teknisesti moitteettomassa kunnossa ja oikein kuormattu niin, että lentoonlähtöpaino oli alle suurimman sallitun ja massakeskiö oli annetuissa rajoissa.  Koneeseen ei tullut vikoja kesken lennon eikä lentäjä sen paremmin kuin matkustajakaan pudonnut koneesta lennon aikana. 

 

Lento sujui suunnitellussa ajassa, suunniteltua reittiä, ja lento suoritettiin ohjaajaa ja konetyyppiä sitovien sääminimimääräysten puitteissa.  Lento päättyi ennen yön allkamista, valvotulle lentopaikalle, jolle kone laskeutui lennonjohdon määräämälle kiitotielle ja rullasi lennonjohtajan määräämään pysäköintiruutuun.  Tässä vaiheessa lentokoneessa oli vielä jäljellä OPS M1-7 ilmailumääräyksen mukaiset reservipolttoaineet.

 

Sen pituinen se.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asennevammat ilmailijoilla ovat harmillisen yleisiä. Pituudesta riippumatta.

 

 

--

Ari

 

Eilen pääsinkin todistamaan yhtä asennevammaa.  Pituus oli tällä kertaa (reitin pituus - 10 km)  eli sen verran vähän jäi polttoainetta puuttumaan.  Mutta ainahan näitä sattuu; mitäpä noita ihmettelemään.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja minä olin todistamassa kun erästä sankaria etsittiin pitkin itämerta, kalliiksi tuli. Etsintöjen hinnalla saisi melko monta ikarusta..ilman piipittimiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja minä olin todistamassa kun erästä sankaria etsittiin pitkin itämerta, kalliiksi tuli. Etsintöjen hinnalla saisi melko monta ikarusta..ilman piipittimiä.

 

Niin mitähän toi nyt mahtoi tarkoittaa? Toivotaanko että lopettavat etsinnät aiheettomina kun sun mopon ELT-piippaa seuraavan kerran Harmajan majakan pohjaliejussa.

Eli virhehälytyksiä varmasti sattuu niin 112-palvelussa kun apua-huudoissakin.

Vaihda alaa jos ei pelastaminen kiinnosta ja odotat 100% sukseetä joka kerta. Tollaista tuo vaan on, välillä etitään kissa puusta ja välillä tehdään tosihommia.

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun vahinko sattuu ultra-pilotille niin alkaa armoton suunsoitto,tää oli pointti..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun vahinko sattuu ultra-pilotille niin alkaa armoton suunsoitto,tää oli pointti..

 

Jaahas... 

 

Vahinkoja toki sattuu kenelle hyvänsä.  http://fi.wikipedia.org/wiki/Vahinko

 

Mutta milloin vahinko on "vahinko"?  Jos onnettoman tapahtuman syynä ei olekaan sattuma vaan asennevika tai huolimattomuus (tai kuten on tapana sanoa, "puuttuva KYKY tai HALU noudattaa lentoturvallisuudesta annettuja määräyksiä"), onko totuudenvastaista väittää, että tilastollisesti useammin noita sattuu ultrille/ultrapiloteille?

 

Peter, vailla mitään vahingoniloa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun vahinko sattuu ultra-pilotille niin alkaa armoton suunsoitto,tää oli pointti..

 

Kuules.

Kaikki jotka tyrivät, lentävät sitten millä tahansa,  haukutaan lyttyyn. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuusisto ja Tähtinen voisivat perustaa oman säikeensä, jossa sitten saisivat vapaasti keskittyä kehumaan itseään ja haukkumaan lyttyyn niitä toisia.....varsinkin niitä UPL-lupakirjan omistavia pilotteja.

 

Tähtisen aloittama viistoilu ei mielestäni kuuluu otsikon "Erikoisia tapauksia ilmailun parissa" alle, koska esille nostettua polttoaineen loppumista on sattunut ilmailussa aina silloin tällöin ennenkin ja sitä on saattanut tapahtua jopa jo paljon ennen ultrakauden alkuakin.

 

-J-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuusisto ja Tähtinen voisivat perustaa oman säikeensä, jossa sitten saisivat vapaasti keskittyä kehumaan itseään ja haukkumaan lyttyyn niitä toisia.....varsinkin niitä UPL-lupakirjan omistavia pilotteja.

 

Tähtisen aloittama viistoilu ei mielestäni kuuluu otsikon "Erikoisia tapauksia ilmailun parissa" alle, koska esille nostettua polttoaineen loppumista on sattunut ilmailussa aina silloin tällöin ennenkin ja sitä on saattanut tapahtua jopa jo paljon ennen ultrakauden alkuakin.

 

-J-

 

Juhani Aho voisi perustaa oman säikeensä, jossa haukkuisi meitä, jotka arvostelevat kaikkia tyrijöitä.

 

Kun ultra lentää "päin persettä" voiskos sitä arvostella. Ei todella saisi. Silloin pitäisi vain kehua. ;D

 

Voisit perustaa myös oman lentokoulusi, jossa kouluttaisit lentämään säädösten mukaan. :thmbup:

 

Kun nyt Juhani oikein solvasit, pistän paremmaksi. KAIKKI ULTRA-TEORIAT,ovat liian köykäisiä. Sieltä selviää apinakin, jos sillä on rahaa.

Tämä on nähty useissa tapauksissa, en puhu paskaa. Siellä on joukossa useita todellisisa tietäjiä ja helmiä. Hukkuvat vain joukon sekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Apina saa rahalla myös ppl-lapun,summa vaan on suurempi..ja maksun on voinut suorittaa km-korvauksina yms..näin meillä härmässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Apina saa rahalla myös ppl-lapun,summa vaan on suurempi..ja maksun on voinut suorittaa km-korvauksina yms..näin meillä härmässä.

 

etelän kentillä on ihan turha yrittää pelkällä rahalla PPL-lupakirjaa, on sitä nähty raha-rikkaita tätä yrittämässä, ei onnistu :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KAIKKI ULTRA-TEORIAT ovat liian köykäisiä. Sieltä selviää apinakin, jos sillä on rahaa.

 

Jokos tempaistaan tää teema irti omaksi säikeeksi? ;)

 

Benkun kirja puutteellinen? Mitä siis tarkkaan ottaen puuttuu ja miten ultrateoriat tulisi säätää suhteessa tulevaan lupakirjapalettiin (LPL,PPL jne)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juhani Aho voisi perustaa oman säikeensä, jossa haukkuisi meitä, jotka arvostelevat kaikkia tyrijöitä.

 

 

Niinpä, kunpa arvostelisitkin samalla asenteella kaikkia tyrijöitä. Tunnut vaan aina silloin heräävän, kun ultrapilotille sattuu jotain.

 

 

KAIKKI ULTRA-TEORIAT,ovat liian köykäisiä. Sieltä selviää apinakin, jos sillä on rahaa.

Tämä on nähty useissa tapauksissa, en puhu paskaa. Siellä on joukossa useita todellisisa tietäjiä ja helmiä. Hukkuvat vain joukon sekaan.

 

Höh, mikä kommentti. Samalla kun lyttäät kaikki ultralupakirjan omistajat niin sitten nuoleskelet lopuksi, että kukaan ei voisi vaan loukkaantua. Jokainenhan kokee olevansa "todellinen tietäjä ja helmi".....ainakin autoilussa se tuntuu tutkimusten mukaan niin olevan.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tähtisen aloittama viistoilu ei mielestäni kuuluu otsikon "Erikoisia tapauksia ilmailun parissa" alle,

-J-

 

Niin Peter, ei pitäisi kaikkia huhu- ta kuulopuheita ottaa heti todesta ja kirjoittaa tänne. ;)

 

Missä muuten moisen asian kuulit ?

 

....

Suomalainen ultrakonepilotti suunnitteli matkalennon ja täytti etukäteen OPS M2-3 määräyksen mukaisesti lennonsuunnittelulomakkeen.

 

Lentäjä täytti lennosta kirjallisen lentosuunnitelmalomakkeen jonka hän toimitti briefingiin ennen lentoa.

 

Kone ei karannut käynnistyksen jälkeen ohjaajan käsistä.

 

Päästyään ilmaan lentäjä noudatti saamiaan selvityksiä. Reitti suuntautui valvottuun ilmatilaan, ja lentäjä kommunikoi sujuvasti, yleisesti  tunnettua radiopuhelinfraseologiaa käyttäen, lennonjohtoelinten kanssa, ja suoritti lennon annettuja minimilentokorkeuksia noudattaen.  Hänen koneensa oli teknisesti moitteettomassa kunnossa ja oikein kuormattu niin, että lentoonlähtöpaino oli alle suurimman sallitun ja massakeskiö oli annetuissa rajoissa.  Koneeseen ei tullut vikoja kesken lennon eikä lentäjä sen paremmin kuin matkustajakaan pudonnut koneesta lennon aikana. 

 

Lento sujui suunnitellussa ajassa, suunniteltua reittiä, ja lento suoritettiin ohjaajaa ja konetyyppiä sitovien sääminimimääräysten puitteissa.  Lento päättyi ennen yön allkamista, valvotulle lentopaikalle, jolle kone laskeutui lennonjohdon määräämälle kiitotielle ja rullasi lennonjohtajan määräämään pysäköintiruutuun.  Tässä vaiheessa lentokoneessa oli vielä jäljellä OPS M1-7 ilmailumääräyksen mukaiset reservipolttoaineet.

 

 

Mutta, otetaanpa huumorilla, vaikka siinä näyttäisi olevankin jokin ............ ::)

 

-A- -P-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sunny Nights Flyin-sivuston valokuvien perusteella Peter oli paikalla Pudasjärven tapahtumassa, missä jokin ultra putosi suohon polttoaineen loputtua. Valokuvien perusteella siellä oli ainakin 10 eri ultraa. Polttoaineen loppumisen syy selvinnee OTK:n raportista aikaanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta, otetaanpa huumorilla, vaikka siinä näyttäisi olevankin jokin ............ ::)

 

-A- -P-

 

 

Niin, eihän täällä kukaan tosissaan  ;)

 

-J-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

etelän kentillä on ihan turha yrittää pelkällä rahalla PPL-lupakirjaa, on sitä nähty raha-rikkaita tätä yrittämässä, ei onnistu :thmbdn:

Tuo on muuten aivan totta, ei kaikki saa PPL-kurssin teorioita edes läpi ja kurssi jää kesken. Joillain kurssilaisilla tuntuu olevan niin kova hinku lentämään, että teoriat jää aivan toisarvoiseksi. Mielestäni kyllä PPL- ja UPL-teoriat (niin kuin mitkä tahansa muutkin teoriat) saa kyllä läpi kunhan niihin vain on kiinnostusta ja aikaa paneutua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokos tempaistaan tää teema irti omaksi säikeeksi? ;)

 

Benkun kirja puutteellinen? Mitä siis tarkkaan ottaen puuttuu ja miten ultrateoriat tulisi säätää suhteessa tulevaan lupakirjapalettiin (LPL,PPL jne)?

 

Benkku ja hänen kirjansa EI OLE PUUTTEELLINEN. Olenkos tuollaista väittänytkään, sanasekoilet whittuillen mulle. ;D

 

Tuossa Benkun kirjan lukijoissa on lukihäröisiä liiankin kanssa. Muuta syytä en keksi siihen, että sen kirja-aarteen sisällön  omaksumisessa on sanomista. :thmbdn:

Mulle on näytetty tuota kirjaa, kuin aarretta, mutta sen sisällön tietoa ei kirjan haltija/käyttäjä ole hallinnut alkuunkaan. Sitä opusta ollaan esitelty, kuin passia ikään;D

Vähän siihen tyyliin, että on mullakin yks kirja, mutta en ole sitä vielä värittänyt ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sunny Nights Flyin-sivuston valokuvien perusteella Peter oli paikalla Pudasjärven tapahtumassa, missä jokin ultra putosi suohon polttoaineen loputtua. Valokuvien perusteella siellä oli ainakin 10 eri ultraa. Polttoaineen loppumisen syy selvinnee OTK:n raportista aikaanaan.

 

Kiitos kysymästä Ali ja muut;

 

Olin tulossa Oulusta Pudasjärvelle hiukan ennen kuin DC-3:n, Arrowin ja Hornetin puljan oli tarkoitus saapua paikalle.  Kun ilmatilaa alettiin "tyhjentämään" tämän muodostelman tieltä, ilmoitti suon päällä pyörivä Cessna, ettei voi poistua paikalta ennen kuin palokunta on päässyt suolle pudonneen ultran luokse.  Oli kuulemma polttoaine loppunut ultrasta.  Ultran tyyppi oli paikalla olijoiden kertoman mukaan Renegade, ja kone oli tulossa Raahesta Pudasjärvelle.

 

Iltalehti, tuo ehtymätön ilmailutiedon jakaja, kertoi webissä, , että kyseessä olisi ollut "tekninen vika" joka lopetti moottorin polttoaineen saannin. Mene tiedä, ehkäpä asia selviää aikanaan.  Jos kyse on pilotin virheestä, niin SE virhe on sattunut vuosien saatossa kaikenlaisten koneiden lentäjille.  Jos taas kyse on teknisestä viasta, niin itse en ainakaan haluaisi lentää koneella, jossa esiintyy aika usein  tämän sarjan teknisiä vikoja.  Kun on vaan yksi henki.

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kysymästä Ali ja muut;

 

Olin tulossa Oulusta Pudasjärvelle ...........

Peter

 

En tarkoittanut Peter tuota tapausta,

vaan 5.7.2008 klo 12.34 kirjoittamaasi, ilmeistä huhu-/kuulopuheeseen pohjautuvaa 'pakinaa',

joka alkoi "--Suomalainen ultrakonepilotti suunnitteli ......jne" :)

Sitä lukiessani totesin Sinussa piilevän 'Aho'- maisia kykyjä kirjoittaa kuvitteellisista asioista.  ;)

 

Ali

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sitä lukiessani totesin Sinussa piilevän 'Aho'- maisia kykyjä kirjoittaa kuvitteellisista asioista.

 

 

 

      :laugh:

         

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran herätti sanailua, että jaoin omaksi ketjukseen.... Mutta pysytään asialinjalla siitäkin huolimatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään