Ari Paloniitty

Ohjelma uuden kiintolevyn alustukseen?

22 viestiä aiheessa

Joopa, eli mulla on uusi kiintolevy, joka täytyisi ilmeisesti alustaa ennen kuin toimii.

Millä ohjelmalla (ilmaisella) sen pystyy tekemään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joopa, eli mulla on uusi kiintolevy, joka täytyisi ilmeisesti alustaa ennen kuin toimii.

Millä ohjelmalla (ilmaisella) sen pystyy tekemään?

Jup, sullahan on tietysti asennuslevyke korpulla ? Lykkää se sisää ja buutaa kone, oletan että biossissa on korppuasema ykkösenä.

-Ekana osioit sen kovalevyn, (vaikka vaan yhteen, mutta pakko osioida)Lisätty. Ja laitaa yksi osio aktiiviseksi.

-Tokana alustat vasta sen osioidun kovalevyn kaikki osiot.

Molemmat tapahtuu sillä korpulla olevilla ohjelmilla, osiointi fdisk:llä ja alustaminen format nimisellä ohjelmalla.

Mikäli käytät WinXP:n omaa levyjärjästelmää NTFS tjs. niin homma ei enää onnistu fdiskillä vaan se on tehtävä jollain muulla. Lisää kysymyksiä vaan.

Onko sinulla muita kovalevyjä, ilmeisesti on ? Mitä osioita mahd. vanhalla levyllä on ja miten olet ajatellut jakaa uuden ja ja ....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Partition Magic ois kanssa suht helppo ohjelma. Itse käytän Partition Magic 8.0 osiointiin ja muuhun säätelyyn. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo unohtui mainita tuossa että käyttis on Win98 ja minulla on vanhakin levy koneessa ja tämä uusi pitäisi saada lisäksi.

Onnistuuko Pekan antamilla neuvoilla silti, niin että käynnistää vanhalta levyltä ja sitten tekee Biosissa niin kuten Pekka sanoi? Ja vanhalla ei ole kuin yksi osio.

Ja edit, onko mitään hyötyä laittaa uuteenkaan enempi kuin yksi osio?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka.

Joo unohtui mainita tuossa että käyttis on Win98 ja minulla on vanhakin levy koneessa ja tämä uusi pitäisi saada lisäksi.

Joo, no tuolla Win98:lla onnistuu hyvin. Tosin en ole varsinaista 98:a koskaan omistanut, hyppäsin Win95 tä WinMe:hen, mutta noita buuttikorppuja on jokalähtöön. (mulla on vissin tuossa parikymmentä korppua, ja kaikkia aina naurattaa kovasti kun ne näkee meikän buuttikorppuvalikoiman, mutta moni on tullut ns. hattu kourassa kysymään, että tulisitko jeesaamaan).

Onnistuuko Pekan antamilla neuvoilla silti, niin että käynnistää vanhalta levyltä ja sitten tekee Biosissa niin kuten Pekka sanoi? Ja vanhalla ei ole kuin yksi osio.

En minä sitä nyt noin menisi tekemään. Miksi käynnistää vanhalta ja sitten biossiin räpläämään. Elä tee niin, paitsi jos varmasti tiedät mitä teet.

Ja edit, onko mitään hyötyä laittaa uuteenkaan enempi kuin yksi osio?

Kun se vanha kovalevy on yhtenä osiona niin siihen ei tarvitse koskea, mikäli ei jotain erityistä syytä ole.

Tuo, että onko hyötyä jakaa uutta kovalevyä useampaan on vähän käyttäjäkohtaista, ja riipuu siitä kuinka iso se uusi levy on.

Itse en (tänään) käytä juurikaan 10G suurempia levyosioita, mutta jos levy on iso ja tarkoitus käsitellä musaa/elokuvaa niin voipi olla peruslteltua heitää isompiinkin osioihin.

Kerroppa vähän kuinka iso uusi kovalevysi on ja mikä on vanha ? Edelleen, aiotko (kuten vaikuttaa) pitää käyttiksen vanhalla ?

Nyt kun vanhalla on vain yksi osio © ja sillä on käyttis, ja jääkin noin, homma on yksinkertaista. Osioit ja alustat sen uuden kovalevyn, nimet menevät automaattisesti siinä osiointivaiheessa. Siis sen uuden levyn ensimmäinen osio on D, seuraava E jne.

Mikäli sillä vanhalla olisi kaksi osiota ja haluaisit molempien levyjen ensimmäiset osiot perkkäin, siis C, ja D niin se vaatii jo vähän (tupakkaa) Mutta onnistuu kyllä sekin.

Tuo että kannataako jakaa useampaan osioon niin siihen et tule selkeää vastausta saamaan. Se on sinun itse päätettävä. En kuitenkaan ostaisi itselleni rinkaa missä on vain yksi pussi, ja kaikki tavarat suloisessa sekamelskassa siellä.

Muuten, sinä pihtaat tietoa. Vanhan levyn koko, uuden koko jne. kaikki pitää kiskoa puoliväkisin. LOL

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro taas :)

Kerroppa vähän kuinka iso uusi kovalevysi on ja mikä on vanha ? Edelleen, aiotko (kuten vaikuttaa) pitää käyttiksen vanhalla ?

Uusi on 40 Gt, vanha 8Gt, ja käyttiksen aion pitää vanhalla.

Tuo että kannataako jakaa useampaan osioon niin siihen et tule selkeää vastausta saamaan. Se on sinun itse päätettävä. En kuitenkaan ostaisi itselleni rinkaa missä on vain yksi pussi, ja kaikki tavarat suloisessa sekamelskassa siellä.

Heh heh, hyvin verrattu. ;) Mutta siellä levylläpä on kato kansioita, joita voisi verrata rinkan taskuihin. :D

Muuten, sinä pihtaat tietoa. Vanhan levyn koko, uuden koko jne. kaikki pitää kiskoa puoliväkisin. LOL

Elä kehtaa, enhä mie pihtaa. Kerrotaas sitte kaikki tiedot:

Uusi kovalevy 40 Gt

Vanha levy 8Gt

Käyttis Win98

Prossu 1,4 GHz AMD Duron

Emo MSI KT4AV

Näyttis GeForce FX5200

Muistia 256 Mt

Näyttö Nokia

Hiiri Microsoft

Kuusi USB porttia

MS Sidewinder Precision2 joystick

Tulostin HP

Koneen tärkein ohjelma FS2002

Olen kohta 18v

Meillä ei ole kissaa

No kelpaako? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro. :)

Kelpaa, kelpaa. Ei meilläkään kissaa ole, ööö, no niin.

Joo, voihan tuon jättää yhdeksikin, itse tosin laittaisin kahtia tjs. ;) muutenhan tuo on ns. selvää pässinlihaa.

-kato nyt sillä fdisk ohjelmalla mitä se kertoo siintä vanhasta.

-ota varmuuskopiot kaikesta mahdollisesta ja osin mahdottomastakin.

-vie tyttöystävälle/vaimolle kukkia.

-katso sen uuden levy jumpperointi (master/slave) vaihda jos tarvitsee.

-lykkää se uusi kovalevy sisään.

-latta ja virtapiuha kiinni.

-kysy tyttöystävältä/vaimolta suostuisiko hän illalla tansiinkutsuun.

-olihan se vanha kovalevy fat32 ?

-mene sinne biossiin ja varmista että siellä on korppu ykköskäynnistyksenä.

-lykkää se buuttikorppu sisään ja käynnistä.

-ota semmonen asenne että kaikki menee pipariksi ja osittain vanhaltakin levyltä häviä tärkeää tietoa.

-sattui mitä satui niin muista toistella itsellesi koko ajan, että olisi tässä pahemminkin voinut käydä, olisi tässä....

-kun tyttöystäväsi/vaimosi kysyy, että onko sinulla jotain tärkeätä meneillään niin muista, vaikka savu pc:tä nousi, vastaus kuuluu, ei rakkaani, minä olen odottanut sinua, joko lähdetään bailaamaan. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-kato nyt sillä fdisk ohjelmalla mitä se kertoo siintä vanhasta.

-ota varmuuskopiot kaikesta mahdollisesta ja osin mahdottomastakin.

-vie tyttöystävälle/vaimolle kukkia.

-katso sen uuden levy jumpperointi (master/slave) vaihda jos tarvitsee.

-lykkää se uusi kovalevy sisään.

-latta ja virtapiuha kiinni.

-kysy tyttöystävältä/vaimolta suostuisiko hän illalla tansiinkutsuun.

-olihan se vanha kovalevy fat32 ?

-mene sinne biossiin ja varmista että siellä on korppu ykköskäynnistyksenä.

-lykkää se buuttikorppu sisään ja käynnistä.

-ota semmonen asenne että kaikki menee pipariksi ja osittain vanhaltakin levyltä häviä tärkeää tietoa.

-sattui mitä satui niin muista toistella itsellesi koko ajan, että olisi tässä pahemminkin voinut käydä, olisi tässä....

-kun tyttöystäväsi/vaimosi kysyy, että onko sinulla jotain tärkeätä meneillään niin muista, vaikka savu pc:tä nousi, vastaus kuuluu, ei rakkaani, minä olen odottanut sinua, joko lähdetään bailaamaan. ;)

Aijai, kun kuulostaa pahalta... Ööö, jospa heittäisinkin sen uuden levyn kuikkaan.... >:(

No ei vaiskaan, pari kysymystä olisi vielä. Eli siis mistä löytyy tuo fdisk -ohjelma, ja pittääkö se käynnistyslevyke luoda itse jossei semmotta ole valmiiksi?

EDIT: Niin ja kiitos Pekka, hyvistä vastauksista. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, menet sinne Käynnistä\Asetukset\ohjauspaneli ja siellä lisää poista ohjelma välilehti wintööt jutskat tjs. Saataa löytyä suoraan nappi tee käynnistyslevyke. Katoppa, niin ja vastaisuuden varalta, ne korput tehdään heti käyttiksen asennuksen jälkeen ja muutama kopio myös.

ps. korjailtu pahimpia virheitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, sainpas homman pelaamaan, vieläpä loistavasti, ei noussut savua mistään eikä edes käryä. :D

Suurkiitokset Pekalle ja karmaa! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miks pitää tehä asiat noin monimutkasesti ???

Anteeksi. ::) Luetun ymmärtämisessä jotain trasselia linjoilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mita sina sanoa. Ei ku siis partition magicillä voi kaikki tehä ilman ihmeempiä kikkailuja, tuossa jo aikasemmi suosittelin sitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mita sina sanoa. Ei ku siis partition magicillä voi kaikki tehä ilman ihmeempiä kikkailuja, tuossa jo aikasemmi suosittelin sitä.

Niin voiko sillä lohkaista jo valmiiksi formatoidusta levystä uuden osion vapaasta tilasta formatoimatta koko levyä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta se ei olekkaan ilmainen.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainii sori, allmost forgot. Tuo miun Partition Magikki tuli emolevyn mukana :D

Moro. :)

Joo, varmasti hyvä ohjelma, mutta kuten todettiin, ilmaista. :) Toisaalta, fdiskillä tehdessä homma on koko ajan omissa näpeissä. Tietää mitä tekee, ja miksi. ;)

Vähän sama kuin auton sytytyksen säätäminen. Siis auton eikä minkään elektroniikka ihmeen. LOL Työnneltiin kerran parkkipaikalla minun Fordia eeestaas kun yks autoinssi tuli kysymään, että mitä te teette. No, minä siihen "säädetään sytytystä" autoins. "ei sitä noin voi tehdä" minä, "mutku mie oon tällee tehny parikyt vuotta ja hyvi on pelannu" mihi aut.ins. "no se on jokatapauksessa väärin tehty eikä se sitäpaitsi noin voi onnistua." Simptis. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No voihan se olla helppoa, mutta minkä helevetin takia pitää noin monen asian kautta tehä toi alustaminen ja osiointi >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No voihan se olla helppoa, mutta minkä helevetin takia pitää noin monen asian kautta tehä toi alustaminen ja osiointi >:(

Se on yksinkertaisempaa miltä kuulostaa.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään