Jyrki Paajanen

Luxembourg Air Show 29.6

2 viestiä aiheessa

Kun eivät osaavammat kuvaajat tästä sessiosta postaa, niin täytynee itse ryhtyä rupeamaan:

 

Luxembourg Air Show:lle ei löytynyt tilaa omasta maasta, joten tapahtuma oli siirretty itänaapuriin Bitburgin kentälle. Järjestelyt kuitenkin pelasivat ja erityisesti kuvaajia hemmoteltiin. Vitosen lisämaksusta sai käydä kuvaamassa koneita niin yleisöaidan paremmalta puolelta, kuin kenttärakennuksen katoltakin, ja jos ei spotterikortti riittänyt, niin omalla koneella saapuneiden kulkua ei rajoitettu senkään vertaa.

 

Tunnelma oli varsin lämmin ja tuttavallinen. Nämä herrat keräsivät kuppilatiimaa upeakuntoisen Klemm Kl35:n vinolla siivellä. Taustalla mm. sveitsiläinen Pilatus P3 porukka ja Yak-18T.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Harvemmin nähty sotacessna. Birddog kasattiin tarinoiden mukaan kaikessa kiireessä tuotannossa olleista Cessnan malleista ja kieltämättä sivuperäsin muistuttaa kovasti C170:n vastaavaa. Omistajan mukaan mainio lyhyiden ruohokenttien rilluttelukone.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ranskalaiset olivat tuoneet paikalle monenlaista kalustoa ja jopa Patrouille de France oli edellisenä päivänä esittänyt osaamistaan. Tässä Falconien esi-isä, Dassault MD-311 Flamant, jota kaksi Renault moottoria kiidätti näyttävään liikehdintään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Saksalaisilla oli aikoinaan North American OV-10 Broncoja maalinhinauskoneina. Asennettiinpa joihinkin niistä selkäpuolelle lisäpuhtia antamaan pieni suihkumoottorikin. Cessna-lentäjää kävi kateeksi tapa, jolla koneen omistaja lastasi perheensä ja pienen muuttokuorman (koneen edessä maassa) heittämällä kulkupeliinsä, tarvitsematta ajatella painojen ylittymistä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Täällä palstalla on kuulemme joitain rivimoottorifetisistejä, joita tämä saattaa kiinnostaa. Ei ihan rivimoottori, mutta harvoin nähtyä rivistöä kumminkin, eli Argus merkkinen ylösalaisin ripustettu V8.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Joka puolestaan vetää tätä kaunokaista. Me108:n suoritusarvoja katsoessa ei voi kuin ihmetellä onko pienkoneiden kehitys todellakin saavuttanut huippunsa 1930-luvulla. Elly Beinhornin mukaan Me108 oli paitsi nopea, myös miellyttävin lennettävä hänen tyypittämistään koneista. Nopeutta kuvaa rouvan saavutus lentää koneella päivässä Turkista Berliiniin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ennalta shown suurimpana vetonaulana pidettiin tätä uustuotantona Ameriikassa valmistettua Me262:ta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Itselle vanhojen yleisilmailukoneiden jälkeen kiinnostavinta antia olivat kuitenkin suuret tähtimoottorikoneet. Douglas Skyraider ajalta ennen savutusmittauksia.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kaksi kertaa kolme on….

 

[ attachment removed / expired ]

 

...kuusi

 

[ attachment removed / expired ]

 

Punahärän kuutonen lenteli lukuisia ohilentoja, mutta valtaosan ajan en malttanut kuvata vaan vain naatiskella näystä ja äänistä. Kone lensi myös löysän muodostelman molempien kolmosten ja Catalinan kanssa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Viimeiseksi ohjelmanumeroksi oli laitettu siivelläkävelyä. Yleensä nämä numerot ovat katsojalle hieman pliisuja, mutta ranskalainen meikkifirma olikin pistänyt sponsorirahansa hyvälle kaksikolle. Kahden Stearmanin yhteysesitys oli kaunista katsottavaa ja osin huimapäisenkin näköistä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

JP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla