Guest jitmuh

Astman vaikutuksista lentämiseen

1 viesti aiheessa

Hei!

Minua kiinnostaa lentäminen ammattina, mutta minulla on astma. Kyseisestä syystä haluaisin tietää, tuntevatko/tietävätkö täällä olevat liikennelentäjät astmaattisia kollegoita, tai sairastavatko sitä itse. Forumin hakutoiminnolla olen seuraavaa löytänyt:

Tähänkin löytyy vastaus Ilmailuhallinnon lääketieteellisiä vaatimuksia koskevilta nettisivuilta. Vastaus JAR-FCL:n mukaan on: Astma kielletty? Kyllä, tai ehkä ei. 

Kysehän on ammatikseen lentävien suhteen ykkösluokan medikaalista. JAR-FCL 3.155 ja 3.160 käsittelevät keuhkoja ja keuhkosairauksia. Määräysten soveltamisessa lisäksi luvun B liite 2 kohta 2 sanoo ykkösluokan medikaalin suhteen:

Hakija, jolla on toistuvia astmakohtauksia, on hylättävä.

a) Ilmailulääketieteen jaos voi harkita luokan 1 kelpoisuustodistuksen hyväksymistä, jos tilanne katsotaan vakaaksi, keuhkojen toimintakokeiden tulokset ovat tyydyttävät ja käytettävä lääkitys ei aiheuta vaaraa lentoturvallisuudelle (systeemistä steroidilääkitystä ei hyväksytä).

Koska teksti sanoo, että jaos voi harkita, niin pääsääntöisesti tosiaan astma on kielletty, mutta mahdollisen harkinnan jälkeen voi ykkösluokan medikaalin saada. Mutta mitään takuuta siitä ei ole.

Se, jos ykkösmedikaalin saa harkinnan jälkeen, ilmeisesti käy ilmi siitä todistuksesta, joten ei pidä pettyä, jos työnantaja/lentoyhtiö katsoo hakijaa hieman kieroon, vaikka kurssit olisikin jossain koulussa suoritettu.

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/jar/m/jarfcl3a4.pdf

Astmakohtauksista en tietääkseni ole kärsinyt, koko tauti tuli minulle tietynasteisena yllätyksenä runsas vuosi sitten. Onko lainauksessa mainitulla luvun B liite 2 kohta 2:lla käytännössä merkitystä, voiko astmaatikko siis päästä liikennelentäjäksi, jos on muuten terve?

Jos kyllä, niin mitenkä lentoyhtiöt suhtautuvat astmaiseen lentäjään? Ei olisi maailman herkullisin tilanne olla 100k auki pankille ja valmistua työttömäksi :)

Kiitos etukäteen vastauksista!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään