Elias Lohilahti

Pohjan poika HK:lla - Paljon kuvia (28)

12 viestiä aiheessa

Ensin kuvia tiistai-illalta 8.7 (vai illalta, ensimmäinen kuva on otettu 22:47 :laugh:). Kuvat on otettu tiilikasalta, varmaan kuvista huomaattekin, mutta kerrotaan, että käytössä oli saapuville rwy 15 ja lähteville rwy 22R (Atiksen mukaan kyllä 22L mutta illan ainoa lähtijä (ainakin sillä aikaa kun minä olin kuvaamassa) lähti 22R:ltä.).

 

1. Ensimmäinen kone, Finnairin A319 OH-LVG.

 

[ attachment removed / expired ]

 

2. Seuraavaksi saapui Austrian Arrowsin Fokker 70 OE-LFL.

 

[ attachment removed / expired ]

 

3. Sitten oli lähtevän vuoro. Finnairin Airbus A340 OH-LQA rullailee kohti kiitotietä 22R.

 

[ attachment removed / expired ]

 

4. LQA lähti Mumbaihin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

5. Sitten saapui British Airwaysin G-EUUP. Rekisteristä ei täyttä varmuutta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Joo tiedän, että varsinkin Austrianin ja Britishin kuvat ovat huonoja, mutta niitä ei ole hirveästi näkynyt foorumilla, joten kuitenkin laitoin kuvat.

 

Seuraavana päivänä, keskiviikkkona, menimme uudelleen HK:lle, illalla kun ei kovin hyviä kuvia tullut. Tällä kertaa oli käytössä saapuville rwy 15 ja lähteville rwy 22L ja rwy 22R. Lähteviä ei tosin kovin paljoa ollut, saapuvia kyllä niidenkin edestä.

 

6. Finnair Airbus A319 OH-LVI laskeutuu rwy 15:lle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

7. Finnair Airbus A320 OH-LXE laskeutuu rwy 15:lle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

8. Finnairin LEMmikki lähti rwy 22R:ltä. Embraer 170, OH-LEM.

 

[ attachment removed / expired ]

 

9. E190 OH-LKM laskeutui rwy 15:lle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

10. Seuraavaksi saapui W52 15:lle. Boeing 757-200W, OH-LBO.

 

[ attachment removed / expired ]

 

11. ATR 42, OH-ATB. Landing to rwy 15.

 

[ attachment removed / expired ]

 

12. Lufthansan A320-200 D-AIPY.

 

[ attachment removed / expired ]

 

13. Finnairin A319 OH-LVD rullasi kiitotielle 22R lähtöä varten.

 

[ attachment removed / expired ]

 

14. Finnairin A319 OH-LVH lähtökiidossa 22R:llä. Tämä kuva jo vähän kauempaa, polun päästä, eli ei tiilikasalta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten siirryin Siltaniityntien alkuun. On muuten hyvä paikka kuvata 15:lle laskeutuvia koneita, ei taida olla FAP:in kartassa.

 

15. Ensimmäinen kys. paikasta kuvattu kone oli Boeing MD-11 OH-LGC.

 

[ attachment removed / expired ]

 

16. Seuraava kone oli jo "vähän" pienempi, Finnish Commuter airlines, ATR 42, OH-ATA.

 

[ attachment removed / expired ]

 

17. Seuraavaksi laskeutui Finnairin isoemppu, OH-LKK.

 

[ attachment removed / expired ]

 

18. Brussels Airlinesin BAe 146-200. Vaiko Avro RJ85. No, kuitenkin OO-DJR.

 

[ attachment removed / expired ]

 

19. Finnair Embraer 170, OH-LEIkkijä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

20. Finnair Embraer 190, OH-LKH.

 

[ attachment removed / expired ]

 

21. Scanwings, Beechcraft OH-BCX. Mikä on tarkka tyyppi?

 

[ attachment removed / expired ]

 

22. Finnair A340 OH-LQD.

 

[ attachment removed / expired ]

 

23. Samasta koneesta nokkakuvaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

24. FinnComm Airlines ATR 72-500, OH-ATI.

 

[ attachment removed / expired ]

 

25. OH-KJJ, Ilmeisesti Piper Seneca?

 

[ attachment removed / expired ]

 

26. Yak-40 ja savut.

 

[ attachment removed / expired ]

 

27. Kyseessä RA-88296.

 

[ attachment removed / expired ]

 

28. Finnairin A320 OH-LXA.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

15. Ensimmäinen kys. paikasta kuvattu kone oli Boeing MD-11 OH-LGC.

 

 

Älä antaudu propagandan vietäväksi. Se on selkeesti McDonnell Douglas MD-11 ;)

 

Runsas setti kuvia. Yleisilme on hiukkariikkisen tumma, pikkisen epätarkka ja turhan pienillä kohteilla varustettu, joskin sillä vältytään näppärästi liian tiukoilta rajauksilta, joissa ei ole tilaa hengitysilmalle...

 

Mukana on kuitenkin muutama oikein kelpo otos. Tuo mainittu 15, sitten oli joku kiva Bussin rullauskuva ja eritoten tuo no. 22 on nätti. Se on skarppi ja kivasti sommiteltu, valoakin riittää, vaikkei tuommoisella kelillä tietty hirveitä voi vaatiakaan. Vähän kuitenkin kun painelet sharpen-nappia ja annat lisää valoa, niin hyvä tulee.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

300mm ei tiilikasalta hirveästi riitä 15:sen saapuville, siksi nuo pienet koneet kuvissa. En hirveän pieneksi lähtenyt rajailemaan siksi, että ei tulisi kuvia joita ei saa edes terävöinnillä kunnollisiksi, kuten nämä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Itsekin pidän erityisen paljon kuvasta 22. Onhan siinä sentään A340. :laugh: No kyllä mutenkin.

 

EDIT: Mielellään palutetta, ja vinkkejä miten voisi parantaa kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

300mm ei tiilikasalta hirveästi riitä 15:sen saapuville, siksi nuo pienet koneet kuvissa. En hirveän pieneksi lähtenyt rajailemaan siksi, että ei tulisi kuvia joita ei saa edes terävöinnillä kunnollisiksi, kuten nämä:

 

Joo, siinä on tietysti selkeä pointti olemassa. Tosin kannattaa huomioida, että siitä pääsee melkein kilometrin lähemmäs lähestymislinjaa ja jos vähän kikkailee, vaikka suoraan linjan alle, joten vanha kunnon jalkazoomi on välillä ihan pistämätön apuväline. Tosin kun nyt katselin tarkemmin, niin loppupään kuvat ovat olennaisesti parempia tuossa mielessä muutenkin. Kasikuvassa on myös mukava efekti, kun koneen kiilto on noinkin harmaassa ympäristössä mukana. Melko skarppikin se on.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, siinä on tietysti selkeä pointti olemassa. Tosin kannattaa huomioida, että siitä pääsee melkein kilometrin lähemmäs lähestymislinjaa ja jos vähän kikkailee, vaikka suoraan linjan alle, joten vanha kunnon jalkazoomi on välillä ihan pistämätön apuväline. Tosin kun nyt katselin tarkemmin, niin loppupään kuvat ovat olennaisesti parempia tuossa mielessä muutenkin. Kasikuvassa on myös mukava efekti, kun koneen kiilto on noinkin harmaassa ympäristössä mukana. Melko skarppikin se on.

 

-A-

 

Tuo jalkazoomijuttu, on ihan tosiasia, mutta kun minulla ei tikkaita ole, sitten olisi joutunut aidan läpi kuvaamaan. Tosin ei sekään mikään kauhea asia ole, sitä olisi voinut kokeilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No laskevat tulevat sen verran korkealta, että niitä pääsee räiskimään aidan yli. Ja tosiaan jos menee vähän eri paikkaan, pääsee koko aidasta eroon. Ne koneet kun lähestyvät aika matalalta pidemmänkin matkan päästä. Mutta tosiaan noissa on selkeesti hyvä ote, joten näemmä varmaan jatkossa vielä paljon asiallisia lentzikkakuvia :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertatarkennusta (muistaakseni) ja jos tarkoitat Tarkennus pisteen valintaa, niin (luultavimmin) keskipistetarkennusta.

Juuh, tuota tarkennustapaa tarkoitinkin, ehkä kannattaisi käyttää servo-tarkennusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh, tuota tarkennustapaa tarkoitinkin, ehkä kannattaisi käyttää servo-tarkennusta.

 

Servo tosiaan on hyvä liikkuville kohteille, en vain sitä muistanut laittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla