Olli Talso

Tähtivalot kuviin?

15 viestiä aiheessa

Moro, miten saisin yöllä tähtivalot kuviin? Kaveri sanoi, että pienellä aukolla, mutta tähtiä ei tullut :P Toinen vaihtoehto on sitten ostaa tähtivalofiltteri.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toinen vaihtoehto on sitten ostaa tähtivalofiltteri.

Tuota en suosittele, siis jos meinaat lentokoneita kuvata, pilaa vaan kuvat. Itse meinaan ostin samaan tarkoitukseen tuon ja ei kyllä kannattanut. Tietty jos sitten jotain maisemaa tms kuvaa niin sitten voi olla ihan kiva mutta ei lentokonekuvaukseen.

Ja se riippuu myös melko pitkälti linssistä että miten niitä "tähtiä" saa kuviin.. joillain linsseillä tulee, joillain ei.. kaveri sanoi kanssa että pienellä aukolla juu, mutta ei kaikilla pienillä.. kannattaa kokeilla niitä eri aukkoja sieltä pienimmästä päästä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro, miten saisin yöllä tähtivalot kuviin? Kaveri sanoi, että pienellä aukolla, mutta tähtiä ei tullut :P Toinen vaihtoehto on sitten ostaa tähtivalofiltteri.

Joskus tähtivalot saa näkyviin vahingon ja huonon linssin yhteistyönä, ja jos kuvaaja ei huomaa ajoissa mitä tapahtuu.  :-[

Kuvasta on heijastumat poistettu ja lisätty valotusta ja kohinanpoistoa ja rajattu ja terävöitetty ja pienennetty  :P

Muokkaukset tehty Nikon Capture NX2  ohjelmalla.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin ihmeissäni kuinka hurjia tähtiä sai aikaan D50 + Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG -yhdistelmällä. Muilla en ole päässyt lähdellekään niitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja sitten vielä objektiivin himmenninlehtien/levyjen määrä vaikuttaa sakaroiden määrään. Canonin 70-300 IS USM:llä otettu kuva, jossa himmenninlehtiä 8 : http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6116571&nseq=72

-J

Ei minun 70-300:lla tuollaisia tule. Kyseessä on juuri sama putki, EI ole DO IS USM. Voisiko olla eri määrä noita himmenninlehtiä, vai vaikuttaako kamera.

Ks. allekirjoitus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus tähtivalot saa näkyviin vahingon ja huonon linssin yhteistyönä

Itse asiassa laadukkaalla linssillä tulee selkeä ja täsmällinen tähti, huonolla lasilla tulee epämääräinen valomössö. Hyvällä optiikalla tulee isollakin aukolla täsmällinen ja kaunis, mutta ei kovin voimakas tähti. Pienellä aukolla tähti tulee voimakkaampana kuvaan. Himmentimen levyjen määrä ja muoto ratkaisee tähtien sakaroiden määrän ja voimakkuuden, tosin kennon ominaisuudet vaikuttanee myös tähden ilmenemiseen kuvassa. Jos himmennin olisi täydellisen pyöreä tähtiä ei ilmeisesti tulisi ollenkaan.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa laadukkaalla linssillä tulee selkeä ja täsmällinen tähti, huonolla lasilla tulee epämääräinen valomössö.

Näkyy hyvin tuossa mun a340 kuvassa huonon optiikan tuotos.

Ei minun 70-300:lla tuollaisia tule. Kyseessä on juuri sama putki, EI ole DO IS USM. Voisiko olla eri määrä noita himmenninlehtiä, vai vaikuttaako kamera.

Kokeile pimeellä pitkällä valotuksella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No Helsingissä kokeilinkin (En kyllä hirveen pitkällä, 1/25

Useamman sekunnin valotusta tarkoitin. Vaatii jalustan. Voi tietysti kokeilla sopivan tuen päältä jos jalustaa ei ole.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin ihmeissäni kuinka hurjia tähtiä sai aikaan D50 + Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG -yhdistelmällä. Muilla en ole päässyt lähdellekään niitä.

Juu, toi sigman 70-300 apo super whatever macro -mokkula on aikas huikea noiden starojen suhteen, muistan itsekin että ne oli aika komeita tähtiä kun sillä kuvailin hämärässä.

--T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa aiemmin linkittämässäni kuvassa valotusaika oli muistaakseni jotain 5 sekunnin luokkaa. Ja jalustana toimi K-raudan spottausportaat.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään