Heikki Pullinen

Last Flight

9 viestiä aiheessa

    Kehtolaulun siivet pääsi päällä

    havahduit. Ja samoin nukutkin.

    Kumpus yli taas se, vaakalintu,

    lentää siivin näkymättömin.

 

(Uuno Kailas: Linnut)

 

Kertoisitteko tietäväiset hieman lisää Viimeiselle Lennolle lähteneestä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen käsitys, että Wrede oli Airveteran Oy:n perustaja ja vetäjä.

 

Calle oli Finnairin lentokapteenina eläkeikäänsä asti.

 

Olen saanut kunnian ajella kolmosella Jyskälästä Vantaalle, Calle teki laskun,"etteivät kolleegat nauraisi"  ;D

 

Hän kävi moikkaamassa ( minuakin)  ihan joku aika sitten Malmilla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmosella minä lensin pikkupoikana elämäni ensi lennon (Aero Oy Kajaanista Helsinkiin). Siksi aina sydän sykähtää, kun näen Airveteranin hopealinnun Malmilla ja malja kohoaa korkealle kaikille niille, jotka sen ovat saaneet aikaan.

 

Siispä kohotkoon vielä kerran tervehdys korkeuteen tässäkin ketjussa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu-lehdessä 2/1986 on Arja Vartian artikkeli Calle Wredestä ja Airveteran Oy:n sekä sen rinnalle perustetun DC-yhdistyksen alkuvaiheista. Juttu alkaa Callen sanoilla:

 

"Sattumasta tämä lähti liikkeelle", kertoo eläkkeellä oleva liikennelentäjä Calle Wrede, jonka ansiosta kaksi viimeistä DC-3-konetta saatiin pelastettua Suomeen. "Kuultuani, että edellinen Suomen DC-kolmoshanke ei onnistunut, kirjoitin pääesikuntaan, että ellei kukaan muu suomalainen osta viimeisiä kolmosia, niin minä sitten!"

 

Oman lentämisen hän tunnustaa vaikuttaneen koko puuhaan ryhtymiseen. Ensimmäiseksi lentäjien kouluttajaksi ja vetäjäksi eli "vice president fligth operations" lupautui Seppo Saario, jolle Wrede ilmoittikin: "Älä sitten päästä minuakaan ohjaimiin, ellen ole siihen kelvollinen". (Calle Wrede oli tuolloin muuten DC-10-kapteeni...) Eli tarkka seula lentäjille oli teemana. Finnairilla aikoinaan DC-3-koneita huoltanut Mikko Eno, lempinimeltään "Suomen DC-3", nimitettiin ensimmäiseksi päähuoltovastaavaksi ja huoltotoiminnan vetäjäksi.

 

Eli Calle Wreden aloitteesta, organisointikyvystä ja nopeasta toiminnasta on kiittäminen, että OH-LCH (ex DO-11) ja OH-LCD (ex DO-8) ovat edelleen Suomessa ja hienossa kunnossa. "Kiinteät kustannukset on eliminoitava", hän painottaa Ilmailun artikkelissa toiminnan kulmakiveä.

 

R.I.P

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen Callen tytär ja Heikki Pullisen kummilapsi.

 

Kiitos kaikille osaanotosta. Tässä kuva Callesta kesä 1944 Kauhavan Lentokoulussa.

 

"Your memory will always fly in the hearts of the people who knew you"

 

kch1944yr9.jpg

w232.png

 

Johanna Wrede

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään