Joonas Häkkinen

Kaapeli- vai ADSL-laajakaista Helsinkiin?

22 viestiä aiheessa

Heips,

pitäisi omaan kämppään muutella kesän mittaan Helsingin Munkkisaareen, jonka tiimoilta olen etsiskellyt sopivaa laajakaistayhteyttä. Olen oikeastaan päätynyt Welhon 10/1M-pakettiin, mutta vielä on auki otanko kaapelin ja ADSL:n. Hinta on molemmissa sama.

Löytyykö täältä kokemuksia kaapeliyhteyksien toimivuudesta Helsingin alueella? Itse olen ymmärtänyt niiden olevan jonkin verran epäluotettavampia kuin ADSL-yhteydet, mutten ole ikinä kaapelitalossa asunut, joten omakohtaista kokemusta ei löydy.

//basse

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Unohda Sonerat, Elisat ja ISDN:t. Welho rocks!

Welhoa ei kyllä voi sanoa mitenkään epävarmaksi.

Itse en enää muuta muuhun kuin Welho-taloon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löytyykö täältä kokemuksia kaapeliyhteyksien toimivuudesta Helsingin alueella?

Itse olen käyttänyt Welhoa vuodesta 2004 eikä suurempia ongelmia parin lyhyen katkoksen lisäksi oikeastaan ole ollut. Lisäksi asiakaspalvelu toimii ja vastaa nopeasti, toisin kuin Soneralla ja Elisalla (molemmista kokemuksia). Maksan ihan mielelläni sen pari euroa kuukaudessa ylimääräistä toimivasta liittymästä ja sähköpostista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kummallista että welholla uppi kaista on niin onneton verrattuna download kaistaan.

Se johtuu siitä kaapelimodeemitekniikasta.

Itselläni ollut Welho jo vuodesta 1998 (KaMu10-kokeilu), ja täytyy sanoa että lukiessani ihmisten vuodatuksia mm. Elisan ja Soneran palveluista koputtelen puuta, sillä Welholla on yllättävän vähän ongelmia, ja heidän asiakaspalvelunsa todella vastaa muutamassa minuutissa ja lähes kaiken saa hoidettua kuntoon yhdellä puhelinsoitolla.

Joskus vuosituhannen vaihteen aikoihin HTVltä jopa soitettiin minulle ja kerrottiin että "nyt sun modeemis signaali on vähän heikko, sopiiko että tullaan mittaamaan ja säätämään paikan päälle?" - vaikken itse ollut huomannut linjassa mitään vikaa. Jannu tuli jo sitten seuraavana päivänä, mittasi mun modeemin kyljessä viitisen minuuttia, painui sen jälkeen antennijakamoon ja sääti siellä vartin ja sanoi sitten että kaikki on nyt ok, eikä maksa mitään.

Syksyllä tulee muuten Welho 100M.  Sen verran olen saanut urkittua että uppikaista olisi 10 mbit/s ja hinta kuitenkin kohtuullinen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on Welho kaapeli aina toiminut moitteetta, eikä pätki niinkuin elisa ja sonera. Muutamalla kaverilla on jatkuvasti jotain katkoksia noissa kahdessa edellä mainitussa. Ja sitten vanhemmat ostivat kannettavaansa tän "mokkulan" elisalta. Toimii Itä-Vantaalla ihan tolkuttoman hitaasti ja elisa valittaa, että ei ole linkkiä juuri sillä alueella, vaikka kuulemma kilpailijan linkki löytyy, mutta eivät tietenkään voi kertoa sen operaattoria. Itä-Vantalla siinä yhteydessä lukee 2G ja kun mennään lappiin mökille, niin lukee 3G ja toimii vähän nopeammin. Näin toimii suomen nopein mobiililaajakaista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä ihan pakko lisätä tähän soppaan se, että jos tilaat ADSL:n Elisalta tai Soneralta, saattaa mennä jopa 2 kuukautta, ennenkuin linja on auki. Johtuu siitä että ko. yhtiön asentajan pitää käydä taloyhtiön antennijakamossa virittämässä huoneistosi puhelinkaapelit reitittimeen, ja niillä hemmoilla on ajoittain ruuhkaksi asti töitä.

Welholla on helppoa, kun joko poikkeat Sanomatalossa, Stockalla tai Verkonpainokaupassa, ja saat kilkkeet heti kainaloosi. Kotona pistät piuhat kiinni ja netti on auki.  Laiskempi kaveri antaa tuon kainalo-osuudenkin fillarilähetin (maksuton) tehtäväksi.  Pointtina siis se että netti toimii heti eikä vasta 15. päivä joulukuuta. 

EDIT: Ja sitten vielä pooooonuksena Welholla on nuo keskustan alueella olevat HotSpotit.  Itselläni Nokia E90 kytkeytyy mainiosti omilla nettitunnareillani lähimpään wlan-hotspottiin mm. kahviloissa ja ravintoloissa, ja nopeus on jotain muuta kuin 3G:n tyhjät lupaukset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

*koputtaa puuta*

Itsellä on ollut Elisan ADSL alusta saakka ja en ole paininut ongelmissa kuin kerran nopeuden noston yhteydessä kun nopeus ei noussut. Lähetin S-postia Elisalle ja joku Laajakaista midle pomo sieltä vastasi ja pahoitteli tilannetta, korvaukseksi sain 6kk sillä alemmalla hinnalla ja nopeus nostettiin siihen mitä sen pitikin olla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä ihan pakko lisätä tähän soppaan se, että jos tilaat ADSL:n Elisalta tai Soneralta, saattaa mennä jopa 2 kuukautta, ennenkuin linja on auki. Johtuu siitä että ko. yhtiön asentajan pitää käydä taloyhtiön antennijakamossa virittämässä huoneistosi puhelinkaapelit reitittimeen, ja niillä hemmoilla on ajoittain ruuhkaksi asti töitä

pska puhetta sanon minä! Oma Elisan adsl siirtyi muutama kuukausi sitten viikossa, olisi saattanut siirtyä jopa nopeammin mutta kun ei ollut tarvetta niin en kysynyt. Tämä illuusio hitaista kytkennöistä on siltä ajalta kun ADSL-liittymien hankinta räjähti 4-5v. sitten yhtiöiden käsiin.

Itse en ole päässyt nauttimaan kertaakaan näistä Kallen ja Henrin mainitsemista ADSL-ongelmista. Luulen että se on aika pitkälti kaapeleista ja jakokeskuksista kiinni pätkiikö se netti vai ei, oli kyseessä sitten kaapelimodeemi tai adsl. ;)

Yleisesti: On aina hauskaa lukea kuinka joku oma toimii hienosti mutta siskonkumminkaimanserkunveljellä on ihan hirveitä ongelmia ja varsinkin niillä käytössä juuri se jota vastaan väitellään  :laugh:

Edit: Joonas, tee galluppi uusille naapureille niin nopeasti selviää mikä tökkii ja mikä ei. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

pska puhetta sanon minä! Oma Elisan adsl siirtyi muutama kuukausi sitten viikossa, olisi saattanut siirtyä jopa nopeammin mutta kun ei ollut tarvetta niin en kysynyt. Tämä illuusio hitaista kytkennöistä on siltä ajalta kun ADSL-liittymien hankinta räjähti 4-5v. sitten yhtiöiden käsiin.

Itse en ole päässyt nauttimaan kertaakaan näistä Kallen ja Henrin mainitsemista ADSL-ongelmista. Luulen että se on aika pitkälti kaapeleista ja jakokeskuksista kiinni pätkiikö se netti vai ei, oli kyseessä sitten kaapelimodeemi tai adsl. ;)

Edit: Joonas, tee galluppi uusille naapureille niin nopeasti selviää mikä tökkii ja mikä ei. ;)

Totta turiset. Onhan se tietenkin paikkakohtaista se ongelmien esiintyminen, mutta lupailevat vähän liikoja välillä, niinkuin nykyään taitaa kauppamiehillä olla tapana. Itselläni ainakin Welhosta hyvä mielikuva tullut jo reilun 5-vuoden ajalta. Ja olenpa itse ollut selvittämässä niitä elisa-ongelmia siellä vanhempieni luona, eli ei siskonkumminkaimanserkunveljiä.  ;D Ja silloin joskus kun piti asennella sitä Kolumbuksen nettiliittymää, niin ei yksi ilta säätämistä, eikä muutama tuntikaan puhelintukea auttanut, kun sitä nettiyhteyttä yritettiin saada wörkkelehtimään. Oli silloin aika konekohtaista vissiin, että sai toimimaan. Onneksi toivottavasti ei nykyään sellaista ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Welho toimi hyvin tuolla Vantaalla ja nopea avaus oli suuri plussa, jotain käynnistysvaikeuksia siinä kyllä oli mutta asiakaspalvelu auttoi. Tänne Espooseen muutettaessa yhteys heiltä olikin sitten huonotasoinen, pätki monesti päivässä ja nopeus oli heikko. Asentaja kävi pari-kolme kertaa tutkimassa ja muka löysikin aina jotain vikaa, mutta ei auttanut siltikään. Eli vaihdoin Nebulan ADSL:ään, hyvin on toiminut. Mutta siinäkin tietysti se asennus vei sen pari viikkoa ennenkuin heppu kävi kääntämässä kytkintä kellarista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omalla kohdalla kokemuksia Elisasta ja Welhosta. Hyppy Elisan asiakkaaksi lyhyen muuton takia oli virhe ja palattuani Welhon alueelle vaihdoin takaisin siihen juuri siksi, että Elisa lupasi liittymän toimivan 1,5kk muuttopäivästä, vaikka olin tilannut siirron jo yli kuukausi ennen muuttoa. Ilmoitus aikataulusta tuli Elisalta noin viikoa ennen muuttoa ja oli helppoa mennä irtisanomaan sopimus, kävellä Welhon myymälään ja mennä kotiin, jossa pääsin tiedon valtaielle alle vartissa.

Elisan kanssa lyhyt suhde oli muutenkin painajaista, sillä he ryssivät tilaukset ja olivat asentamassa liittymää vanhaan osoitteeseen vaikka ensimmäisessä tilausvahvistuksessa kaikki oli ok. Tilatut tavarat tulivat myös väärään osoitteeseen, modeemi puuttui. Asiakaspalvelu lupasi sen tiettyyn liikkeeseen, josta sitä hakiessani asiasta ei ollut mitään tietoa.

Tietoturvapalvelu tuli ilman lisenssikoodeja. Asiakaspalvelu ei vastannut netitse kyselyihin koodien perään ja puhelimessa yritin muutamaan kertaan päästä läpi, onnistumatta.

Irtisanottuani liittymän, laskut tulivat yhä tietoturvapalvelusta ja nettiliittymästä.

Vaimo kävi lopulta itse Elisan myymälässä, kun en saanut itse yhteyttä ja siellä vielä inttivät palautteeseen puhelinpalvelun toimimattomuudesta, että en ole soittanut heille, näin näkyy koneelta (?!). Itse liittymä toimi sen lyhyen aikaa kuin oli käytössä ihan hyvin, mutta Elisan sekoilujen takia oli helppo tehdä päätös karttaa firmaa kuin ruttoa, ihan periaatteesta.

Samaan aikaan kun rummutettiin irtisanomisia ja mediassä pyörivät isolla rahalla mainokset, mutta itse rahaa tuovan asiakkaan kanssa toiminta oli täysin ala-arvoista.

Welholla on kaikki toiminut ok. Joskus on ollut öisin lyhyitä katkoja mutta vuodesta 2002, kun aloitin heidän asiakkaana, kaikki on rokannut yllättävänkin kivuttomasti. Ja tuo ilmainen kuriiripalvelukin on ollut upea asia, kun olnen Welholta joskus tilannut uusia modeemeja tai mm. digiboksin.

Itse voin siis lämpimästi suositella Welhoa. Helppoa ja kätevää, kuten pitääkin olla.

Nebulasta olen kuullut kanssa pelkkää hyvää. Duunin IT-gurut tuntuvat vannovan sen nimeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia, kiitoksia! Näyttää vaaka kallistuvan vahvasti Welhon puolelle, joten pitääpä laittaa tilaus sisään vielä kun on tuo erinomainen tarjous päällänsä.

Miten muuten kaapelilaajakaista suhtautuu TV-lupamaksuun? Itse en telkkaria katso, joten en myöskään sellaista aio kämpille hankkia, joten TV-maksukupongitkin heitin suoraan roskiin.

//b

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten muuten kaapelilaajakaista suhtautuu TV-lupamaksuun? Itse en telkkaria katso, joten en myöskään sellaista aio kämpille hankkia, joten TV-maksukupongitkin heitin suoraan roskiin.

//b

Eipä mene tv-maksua, ellei kotonasi ole tv-viritintä.  Laajakaista ei kelpaa telkkarin määritelmäksi, joten Welhon nettiasiakkuus ei ole tv-maksun peruste.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä mene tv-maksua, ellei kotonasi ole tv-viritintä.  Laajakaista ei kelpaa telkkarin määritelmäksi, joten Welhon nettiasiakkuus ei ole tv-maksun peruste.

Jes, kiitän, joulu tuli etuajassa ;)

//b

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy nostaa tätä hieman wanhaa asiaa esille jos vaikka joku muukin kuin ketjun aloittaja on pähkäilemässä samoja asioita - opiskelut alkavat uudella vieraalla paikkakunnalla ja nettiin pitäisi päästä tai jotain muuta vastaavaa....

Itse aikoinaan Helsingissä asuessani totesin Welhon littymän erittäin toimivaksi. Kolmeen vuoteen mahtui luonnollisesti joitakin lyhyitä palvelukatkoksia mutta niistä ilmestyi välittömästi infoa televisioon Welhon Info-kanavalle. En tiedä onko mokoma enää nykyään käytössä mutta minua ainakin lämmitti suunnattomasti tieto siitä että vaivat on joku jossakin huomannut ja asialle ollaan tekemässä jotakin. Nettiongelmissa tiedottaminen on se kaikkein vaikein mutta asiakkaan kannalta kaikkein tärkein asia. ADSL:n kanssa asia on niin että jos internet on rikki, et pääse tarkistamaan asiaa - mikäli ei ole varayhteyttä. Asiakaspalvuiden puhelinpalvelut ovat suurimpien operaattoreiden osalta lähinnä suuri vitsi jonotuspalvelusta. Jos vaivat ja toimenpiteet näkee omasta telkusta niin se on kyllä minun mielestäni kova juttu.  8)

Kaapeliliittymän kanssa kannattaa antennikaapelit ja -liittimet pitää edes välttävällä tasolla ettei modemi pätki yhteyttä. Nimim. kokemusta on.  ;)

Mikäli muuttaisin takaisin Hesoihin täältä periferiasta valitsisin taas Welhon.  :thmbup:

Tomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta mooses ADSL toimii 99,999% (tai jopa enemmänkin  ;) ) varmuudella mutta kun se vika iskee niin sitten onkin yhtä juhlaa selvitellä että onko oma ADSL-modeemi mennyt parempaan paikkaan vai mahtaako palveluntarjoajalla (näillä kahdella suuremmalla) olla jotakin häslinkiä menossa.  :-\

Itse olen vuosikausia (ennen Welhoa ja Welhon jälkeen) ollut 100% tyytyväinen Netsonicin ADSL-liittymän käyttäjä. Päivystyspuhelimeen vastataan aina kellonajasta riippumatta. Telkkari-infon jälkeen heti ensteks paras vaihtoehto.  :)

Kuitenkin valitsisin Welhon jos olisin muuttamassa Helsinkiin.  8)

Tomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päädyin tuohon Welhon 10M kaapeliyhteyteen joka on pelittänyt mainiosti sen vähän mitä olen kerinnyt kokeilemaan. Nopeustestejä ajoin siinä tusinan ja kaikki näyttivät, että kymmenen megaa toteutuu myös käytännössä ja yksi ulos.

Ainut mikä meni vähän päin honkia oli kun menin tilaamaan tuon liian aikasin. Tässä kuussa kun saisi Stockmannin kanta-asiakkaat kymppimegasen hinnalla vuodeksi tuon 100/5M kaapelin...

//b

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käväsimpä itsekin katsomassa nuo nettini nopeudet.  Welho 10/1 käytössä, ja speedtest näyttää seuraavaa:

309983324.png

97% luvatusta arvosta on niin lähellä totuutta kuin vaan toivoa voi.  Pitää muistaa että tulosta syö aina myös paluupakettien vaatima kaista, joten ihan teoreettiseen maksimiin ei voi koskaan päästä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käväsimpä itsekin katsomassa nuo nettini nopeudet.  Welho 10/1 käytössä, ja speedtest näyttää seuraavaa:

309983324.png

97% luvatusta arvosta on niin lähellä totuutta kuin vaan toivoa voi.  Pitää muistaa että tulosta syö aina myös paluupakettien vaatima kaista, joten ihan teoreettiseen maksimiin ei voi koskaan päästä.

Kait tuokin riippuu ihan operaattorin halusta järjestää asiat kunnolla, itsellä 5/3Mb netti ja tuon saman testin tulokset 5862/3553 kbit/s.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään