Olle Sälgmark

Korpikentät

39 viestiä aiheessa

Miten poistutte matkustajien kanssa kentiltä jotka muuttuvat korpikentiksi tornin ollessa kiinni? :o

Esim.  EFMA  EFPO  EFVA  EFKK  .......... ja miten palaatte koneelle jos paikat lukossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kentillä on jossain kohtaa portti, jonka kautta pääsee ulos ja sisälle tietämällä koodin lukkoon.

 

Joo,näin oli EFPO:lla :thmbup:

Tarttee tarkistaa noi muut.....

Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaasassa ei ainakaan ole koodilukkoa, vaan soitetaan päivystäjälle joka tulee avaamaan portin/oven. Taitaa olla 24 tuntia vuorokaudessa paikalla. Numeron selvittäminen voi vain olla hankalaa jos ei ole ennen käynyt.

 

Taitaa aikapaljon noi tavat olla kenttäkohtaisiä miten pääsee liikkumaan. Ja kaikenlisäksi niitä ei oikein tunnu olevan kerrottu missään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hannu,just näin olen itsekin asian käsittänyt.

Eikö sitä infoo vois laittaa johonkin?

Taitaa toi aitojen ylitseloikkiminen olla vielä laitonta puuhaa,varsinkin sisään loikkiminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyväskylän terminaalin ovessa luki: "Jos kenttä on kiinni, mene portista." (tjsp.)

 

Vuonna 1995 kuljin jätehuoneen kautta kentälle.Toimi mainiosti,jos ei joku toinen pilotti lukinnu ovea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lappeenrannassa pitää tornin ollessa kiinni mennä harrasteilmailuplatan portista eli sieltä missä LIY:n kerhotila ja lekohalli sijaitsee. Portista ei pääse ellei hallilla ole ketään paikalla. Lentoa suunnitellessa kannattaa ottaa ylös tarvittavat puhelinnumerot minne soittaa jos ei portista pääse eikä ketään ole paikalla porttia aukomassa. Ihmeelliseltä kyllä kuulostaa, että ulkopaikkakuntalaiset pilotit tullessaan valvotulle lentopaikalle silloin kun torni on suljettu jäävät aitojen sisäpuolelle, en voi käsittää tätä. Valvotuilla lentopaikoilla pitäisi olla sähkölukot, joihin kävisi jokin kortti millä lukot saisi auki ja nämä kortit jaettaisi sitten kaikille ilmailijoille. Finavia saisi toteuttaa tämän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lappeenrannassa pitää tornin ollessa kiinni mennä harrasteilmailuplatan portista eli sieltä missä LIY:n kerhotila ja lekohalli sijaitsee. Portista ei pääse ellei hallilla ole ketään paikalla. Lentoa suunnitellessa kannattaa ottaa ylös tarvittavat puhelinnumerot minne soittaa jos ei portista pääse eikä ketään ole paikalla porttia aukomassa. Ihmeelliseltä kyllä kuulostaa, että ulkopaikkakuntalaiset pilotit tullessaan valvotulle lentopaikalle silloin kun torni on suljettu jäävät aitojen sisäpuolelle, en voi käsittää tätä. Valvotuilla lentopaikoilla pitäisi olla sähkölukot, joihin kävisi jokin kortti millä lukot saisi auki ja nämä kortit jaettaisi sitten kaikille ilmailijoille. Finavia saisi toteuttaa tämän.

 

 

 

: :thmbup:    

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiastahan oli polemiikkia jo vissiin sfnet.harrastus.ilmailu -newsgroupin aikaan joskus vuosituhannen vaihteessa. Muistaakseni käytiin tyypillinen jonkun pitäisi tehdä jotakin -keskustelu, minkä jälkeen ihmeteltiin, kuka se joku olisi. Sitten tilanne jatkui niin, että joku/jotkut olivatkin jo olemassa ja tekivät työtä asian eteen taustalla ilmoittaakseen sitten, kun jotain ilmoitettavaa on. No, ilmoittelua ei ole vielä kuulunut, joten olisi oikeasti kiva tietää, onko asia edennyt mihinkään vaiko ei. Tämä on kyllä aika lailla cassotto-puolen juttuja.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valvotuilla lentopaikoilla pitäisi olla sähkölukot, joihin kävisi jokin kortti millä lukot saisi auki ja nämä kortit jaettaisi sitten kaikille ilmailijoille. Finavia saisi toteuttaa tämän.

 

Ei sen tarvii olla edes noin kallis järjestelmä, esim koodilukko johon voisi vaikka näpytellä lupakirjan numeron tms.

 

Mutta kun ei oo varaa moiseen.. Pitää rakentaa kelohonkamarmorilasi rakennelmia matkustajaterminaaleiksi kentille. Mitä väliä sillä pilottien kuleksimisella on kunhan matkustajat (= tuloksen maksajat) tykkää.

 

Paljonkos Finavia tekikään viime vuonna voittoa  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihen malliin ovat nuo viranomaismaksut ihan harrastelentopuolellakin nousseet viime vuosina, että voisin väittää meidänkin osallistuvan tuloksentekoon  muutaman koodilukon verran.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sen tarvii olla edes noin kallis järjestelmä, esim koodilukko johon voisi vaikka näpytellä lupakirjan numeron tms.

Tuo lupakirjanumeron näpyttely voisi olla kätevä. Se tuntuu vähän liian vuotavalta systeemiltä, jos kaikille ilmailijoille annettaisiin joku koodi sinne. Tosin voihan tuon oman lupakirjanumeronkin kertoa kenelle lystää, mutta tuskin kukaan sitä jakelisi ja kiinnijääminen on ihan takuuvarmaa jos lupakirjanumero ilmestyy noihin porteille.

 

Tampere Pirkkala taitaa olla auki 24/7 (?), joten siellä nyt pääsee aina "liikkumaan", mutta oli se kyllä hankalaa kun opettajan kanssa käytiin siellä koululennolla. Oltiin platalta kävelemässä briefingiin sinne tornin alakertaan, kun briefingin täti tulee huutamaan parvekkeelta että ei tänne noinvaan tullakaan ja eikö kukaan lennonjohdossa sanonut että lähettävät jonkun hakemaan. Eipä sanonut, joten briefingin neiti soitti meille jonkun avaamaan portin. Portista pääsi ulos kentältä, mutta briefingiinkin piti vielä mennä ovipuhelimen avulla lukittujen ovien läpi. Lähtiessä piti terminaalissa soittaa joku avaamaan meille turvatarkastus ja vasta sen jälkeen pääsimme takaisin koneelle. Sellainen seikkailu  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihen malliin ovat nuo viranomaismaksut ihan harrastelentopuolellakin nousseet viime vuosina, että voisin väittää meidänkin osallistuvan tuloksentekoon  muutaman koodilukon verran.

 

-A-

 

Pidetäämpä kuitenkin mielessä kuka kerää viranomaismaksuja ja mitä tekee Finavia. Finavia ei kerää ainuttakaan viranomaismaksua. Ainakaan minä en ole ainuttakaan sellaista työnantajalleni maksanut. Laskeutumismaksut jne kylläkin.

 

Ilmailuhallinto kerää viranomaismaksuja, lupakirjat, toimiluvat jne.

 

Kun haukutaan tai kehutaan niin edes oikeaa tahoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mut mää oonki maksanu niitä siitä saakka, kun koko puljun yhteinen nimi oli Ilmailuhallitus. Pahoitteluni vaan terminologiasta. Tuossa sillisalaatissa kukaan voi pysyä mukana. Eikä näitä nykyisiä nimiä kande opetella, kun uutta on taas tulossa  :laugh: Vaan eiköhän tuota nyt parilla Malmin kausikortillakin jo muutaman lukon ostais.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on sitä nykyaikaa.. Munkin ensimmäisessä lupakirjassa lukee ilmailuhallitus, kai täältä löytyy vielä yleistenn.. ja niin edelleen osaston kanssa tekemisissä olleita. Ja on vielä posti- ja telehallituksen myöntämä rajoitettu radiopuhelimenhoitajan todistus.

 

Mutta pääkysymys on ongelma, ja nykyinen tietosuojalaki tulee monessa asiassa vastaan. Voiko sinällään mainiota lupakirjanrolukkoa käyttää, Finavian ei tarvitse tietää mitään pilottien lupakirjanumeroista, hallinto pitää lupakirjarekisteriä. Jonkun tarviis tehdä jotain..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varkaudessa asia on hoidettu kätevästi siten että siinä portilla soitetaan "ovipuhelimella" Kuopioon (auki 24/7) ja kerrotaan miksi pitää päästä kentälle ja kuinka monta henkilöä on tulossa. Joskus on kysytty lupakirjan numeroa. Siinä on kamera vieressä joka kuvaa soittajaa. Sitten ne painaa nappia ja kuuluu karmea ääni ja pyörö- ovesta pääsee sisään. En sitten tiedä mitä mieltä ne siellä Kuopion päässä on systeemistä mut aika hyvin se minusta on toiminut.

 

--

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokin tavallinen mekaaninen abloy-avainsysteemikin voisi olla ihan toimiva. Kaikki ilmailulupakirjan omistavat saisivat vaikka lunastaa yleisavaimen, joka kävisi kaikille finavian lentoasemien ulospääsyporteille. Lukkojen asennuskustannukset yms. voisi sitten kattaa avaimien lunastusmaksuilla, vaikka jokin 5€ vuodessa riittäisi varmaan ihan hyvin, ei tuo voi olla niin vaikeaa. Mitenhän esim. Euroopan maiden kentillä kun torni on kiinni, pitääkö sielläkin odotella oven avaajia lukkojen takana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsissa nähty (Hagfors ja Torsby, molemmilla on reittiliikennettä):

portilla on platan sisäpuolella annettu koodi, jolla pääsee ulkopuolelta sisään (myös kentän aukioloajan ulkopuolella).

Näin ei tarvitse erillisiä avaimia tai satojen eri koodien ylläpitoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsissa nähty (Hagfors ja Torsby, molemmilla on reittiliikennettä):

portilla on platan sisäpuolella annettu koodi, jolla pääsee ulkopuolelta sisään (myös kentän aukioloajan ulkopuolella).

Näin ei tarvitse erillisiä avaimia tai satojen eri koodien ylläpitoa.

 

Muistanko ihan väärin, että Porissakin olisi noin ???

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lappeenrannassa pitää tornin ollessa kiinni mennä harrasteilmailuplatan portista eli sieltä missä LIY:n kerhotila ja lekohalli sijaitsee.

 

Olen lentänyt LPR:ään joka kesä vuosina 2000-2006 ja aina sai könytä aidan yli tornin ollessa suljettuna. Kyllä siinä välillä mietti, että onko tässä mitään mieltä ja soittaako joku virkavallan hätiin, jos sattuu näkemään...kerrankin oli jotain venäläisturisteja kyselemässä, notta "Vjen iz tö njext flajt tu Jhelsinki?" johon vaan totesin, että "dont nou, eörpoort is kloust!" ja loikkasin laukkuineni aidan yli. Mitähän nekin kelasivat skenaariosta. Toki, jos ois ollu yhtään itänaapurin asennetta itellä, niin oisin sanonu "rait nau" ja myyny niille pimeän taksilennon Malmille saman tien. :P

 

Sen sijaan tänä vuonna paikalla odotti iloinen yllätys eli portin sähkölukon sai auki platan puolelta ihan nappia painamalla ja samassa yhteydessä oli kerrottu koodi, jolla pääsi takaisin aitojen sisäpuolelle sivistyneesti. Numero vaan talteen kännykkään ja avot! Tosiaan Porissa taitaa olla samanlainen systeemi, minusta oikein kätsy. :thmbup:

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään