Olle Sälgmark

Korpikentät

39 viestiä aiheessa

Olen lentänyt LPR:ään joka kesä vuosina 2000-2006 ja aina sai könytä aidan yli tornin ollessa suljettuna. Kyllä siinä välillä mietti, että onko tässä mitään mieltä ja soittaako joku virkavallan hätiin, jos sattuu näkemään...kerrankin oli jotain venäläisturisteja kyselemässä, notta "Vjen iz tö njext flajt tu Jhelsinki?" johon vaan totesin, että "dont nou, eörpoort is kloust!" ja loikkasin laukkuineni aidan yli. Mitähän nekin kelasivat skenaariosta. Toki, jos ois ollu yhtään itänaapurin asennetta itellä, niin oisin sanonu "rait nau" ja myyny niille pimeän taksilennon Malmille saman tien. :P

 

Sen sijaan tänä vuonna paikalla odotti iloinen yllätys eli portin sähkölukon sai auki platan puolelta ihan nappia painamalla ja samassa yhteydessä oli kerrottu koodi, jolla pääsi takaisin aitojen sisäpuolelle sivistyneesti. Numero vaan talteen kännykkään ja avot! Tosiaan Porissa taitaa olla samanlainen systeemi, minusta oikein kätsy. :thmbup:

 

-m

 

Tuota en muuten tiennytkään eikä tiedä varmaan moni muukaan Lappeenrannassa ilmaileva paikkakuntalainen. Hienoa, että EFLP:llä on tuollainen systeemi :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma ehdotus sähkölukolle. Tehdään portteihin samanlainen systeemi joka on Räyskälän Auto ATIS:ssa (onko vielä käytössä?) eli radiolla lähetetään signaalia tietyllä taajuudella X sekuntia. En tiedä mitä tuollainen systeemi maksais, mutta ei tarvis muistaa ja naputella koodeja etc... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs tätä asiaa vaikeuttava piirre on että näistä kulku/lukitusjärjestelyistä ei ole ollut maankattavaa ohjeistusta (paitsi lentomatkustajien kulun osalta), vaan kukin lentoasema on voinut ratkaista asian paikallisesti. Ei mikään helpoin lähtökohta maankattavalle ratkaisulle.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joensuuhun on jo rakennettu portti tuota tarkoitusta varten mutta portin elektroniikka puuttuu vielä.

Viimeviikolla saamieni tietojen mukaan, kuntoon saaminen odottaa kesälomien päättymistä, sekä Finavian kulunvalvontajärjestelmän uusimista.

Mikäli aiemmat suunnitelmat pitävät vielä paikkansa, portin ohjaus tulee Kuopioon (24/7), Varkauden tapaan.

 

Ne joilla on kulkuoikeudet (esim. palo- ja SAR-lentäjät) pääsevät portista kortilla ja kenellä ei oikeuksia ole, otetaan puhelin- / kuvayhteys, jolla tulija tunnistetaan ja avataan portti. Úlospäin portista pääsee käsittääkseni jo nyt ilman erityisjärjestelyjä. Portti on pyörivää mallia.

 

-make-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma ehdotus sähkölukolle. Tehdään portteihin samanlainen systeemi joka on Räyskälän Auto ATIS:ssa (onko vielä käytössä?) eli radiolla lähetetään signaalia tietyllä taajuudella X sekuntia. En tiedä mitä tuollainen systeemi maksais, mutta ei tarvis muistaa ja naputella koodeja etc... ;)

 

Mitenkäs sinä sieltä portin ulkopuolelta lähetät signaalia, kun radio on koneessa aidan sisäpuolella?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs sinä sieltä portin ulkopuolelta lähetät signaalia, kun radio on koneessa aidan sisäpuolella?  :)

 

erittäin hyvä pointti jota allekirjoittanut ei ottanut huomioon  :-[

 

Tietysti valveutuneella lentäjällä on aina käsikapula matkassa ja valveutumattomat saa kiivetä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

erittäin hyvä pointti jota allekirjoittanut ei ottanut huomioon  :-[

 

Tietysti valveutuneella lentäjällä on aina käsikapula matkassa ja valveutumattomat saa kiivetä  ;D

 

OH-XXX: "Kukas se siellä jaksolla klikkailee?"

OH-ZZZ: "Varmaankin se spotteri joka on keksinyt miten pääsee kentän aidan sisäpuolelle. Luultavasti seisoo siinä kiitotien varressa kuvaamassa, sitten kun tulet laskuun".

 

:laugh:

 

ps. vapaita käyttämättömiä taajuuksia ei ole kovin helppo löytää tällaiseen tarkoitukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-XXX: "Kukas se siellä jaksolla klikkailee?"

OH-ZZZ: "Varmaankin se spotteri joka on keksinyt miten pääsee kentän aidan sisäpuolelle. Luultavasti seisoo siinä kiitotien varressa kuvaamassa, sitten kun tulet laskuun".

 

:laugh:

 

ps. vapaita käyttämättömiä taajuuksia ei ole kovin helppo löytää tällaiseen tarkoitukseen.

 

Mutta harvalla spotterilla on lähettävää käsikapulaa ja radiopuhelimenhoitajankelpuutusta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta harvalla spotterilla on lähettävää käsikapulaa ja radiopuhelimenhoitajankelpuutusta ;)

 

Äkkiähän se spotteri tai muu paha huligaani (;D) semmoisen kapulan hankkii. Ja tutkintoa hän tuskin käy suorittamassa, jos aikomuksena on mennä laittomasti kenttäalueelle :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

maan kattava yhteinen lukitusjärjestelmä on kyllä varmasti haastava, mutta annetaanpa yksi lisäidea. Tuollainen koodilukko mitä nyt joillain kentillä tuntuu olevan on ihan fiksu, mutta täällä ehdotettu lupakirjan nron syöttäminen jolla kyllä saadaan kerättyä käyttäjätietoa talteen voi olla haastava noin valtakunnallisesti. Siis voi olla en ole koskaan noin laajan järjestelmän kanssa ollut tekemisissä. Tiedän myös erään sähkölukitusta toimittavan firman kehitelleen tekstiviestillä toimivaa kirjaamista ja mahdollisesti myös sillä saisi lukonkin avattua. Eräillä auton vuorkaus yhtymillähän on auton ovien avaaminen määrätyllä tekstiviestillä käytössä. Siis lähetetään viesti "Avaa EFLP1(portin nro)" nroon 16XXX ja tässä sit voisi olla tarkistus jossa vaaditaan järjestelmään ennalta rekisteröity lähettäjän nro.

 

Tai sitten se exec avain joka kuitataan, on vaan aikamoinen määrä noita lukkoja uusittavana jos tuollainen avain häviää eli ehkä sähkölukitus jollain keinolla se helpoin ylläpidettävä ja tosiaan avaimen kuoletus ei vaadi kuin järjestelmästä poistamista. Sähköavain lunastettavana kuittausta ja/tai panttia vastaan sinälläänkin parempi kuin koodilukko johon kuka vaan voi alkaa arvailemaan sitä 4-x nroa pitkää sarjaa kunnes kuuluu kliks ja porti aukeaa.

 

Juuh enhän minä mitään tiedä kuhan tässä lauantain ratoksi kirjoittelen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma ehdotus sähkölukolle. Tehdään portteihin samanlainen systeemi joka on Räyskälän Auto ATIS:ssa (onko vielä käytössä?) eli radiolla lähetetään signaalia tietyllä taajuudella X sekuntia. En tiedä mitä tuollainen systeemi maksais, mutta ei tarvis muistaa ja naputella koodeja etc... ;)

On niin luotettava järjestelmä että kohta siellä olis kaikki portin takana painelemassa tangentilla kaikenlaisia sarjoja (jos kierrettäisiin se ongelma että radio on koneessa eikä portin ulkopuolella). Voi olla ettei me osattu opettajan kanssa oikein käyttää tuota ATISta kun kesti aika kauan ennenkuin saatiin sieltä automatiikka pelaamaan. Päättelin, että tangentin painaminen pistää vaan herätyskellon soimaan "tornissa" ja sitten sieltä joku vanha väsynyt mies könyää hölöttämään säätiedotusta taajuudelle  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampere Pirkkala taitaa olla auki 24/7 (?), joten siellä nyt pääsee aina "liikkumaan", mutta oli se kyllä hankalaa kun opettajan kanssa käytiin siellä koululennolla. Oltiin platalta kävelemässä briefingiin sinne tornin alakertaan, kun briefingin täti tulee huutamaan parvekkeelta että ei tänne noinvaan tullakaan ja eikö kukaan lennonjohdossa sanonut että lähettävät jonkun hakemaan. Eipä sanonut, joten briefingin neiti soitti meille jonkun avaamaan portin. Portista pääsi ulos kentältä, mutta briefingiinkin piti vielä mennä ovipuhelimen avulla lukittujen ovien läpi. Lähtiessä piti terminaalissa soittaa joku avaamaan meille turvatarkastus ja vasta sen jälkeen pääsimme takaisin koneelle. Sellainen seikkailu  8)

 

Pirkkalassa pääsee vanhan terminaalin puolelta portista ulos ja sisään ilman huutelemista. Portissa on puhelin, josta soitetaan kenttähenkilöstö avaamaan portti. Toki sieltä on pitempi kävelymatka briefingiin, mutta ei tartte mennä turvatarkastuksen läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs noi lupakirjan numerot käytännössä menee? Jos ne ovat juoksevia numeroita, niin silloinhan minkä tahansa luvun syöttämällä pääsisi sisään. Veikkaan että siinä suurin ongelma olisi se, että toimivan luvun arvaaminen on aivan liian helppoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään