Ilkka Mäkelä

Boeing/Airbus-matkustajakoneiden polttoainesäiliöt modifioitava USA:ssa

7 viestiä aiheessa

TWA:n lennon 800 kaksitoista vuotta sitten pudottaneen, Boeing 747:n keskimmäisessä polttoainetankissa tapahtuneen räjähdyksen jälkiseuraus: FAA ja DOT ovat antaneet määräyksen, jonka mukaan kaikkiin matkustajakoneisiin, joissa on keskisäiliö eli center tank, on asennettava järjestelmä, joka eliminoi räjähdystilanteiden syntymisen. Yksi mahdollinen tapa on asentaa laitteisto, joka syöttää säiliöön typpeä hapen tilalle sitämukaa, kun polttoainetta kuluu.

 

Uusiin koneisiin on kahden vuoden kuluttua asennettava järjestelmä valmiiksi tehtaalla. Lentoyhtiöillä on yhdeksän vuotta aikaa modifioida nykyisin käytössä olevat koneensa. Toimenpide tulee maksamaan 100000 - 300000 dollarin kieppeillä konetta kohti, mistä syystä lentoyhtiöt ovat suhtautuneet asiaan vastahakoisesti.

 

Määräys koskee lähes kaikkia USA:ssa liikenteessä olevia Boeingin ja Airbusin malleja, jotka on tehty v. 1991 jälkeen. Rahtikoneita asia ei kuitenkaan koske. En osaa sanoa, onko jossain vaiheessa myös ulkomaisten yhtiöiden, jotka lentävät USA:han, tehtävä sama toimenpide.

 

http://www.newsday.com/news/printedition/longisland/ny-litwa175766492jul17,0,433642.story

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin joskus jotain dokkaria jostain (taisi olla JIM ja joku onnettomuustutkinta), ja siinä mainittiin, että tuon onnettomuuden seurauksena jokaisen koneen piti täyttää tyhjät tankit "jalokaasulla" posahdusten ehkäisemiseksi. Onko tämä typpiruiskuttimien asennus juuri tätä, vai lenteleekö koneet jo nykyään polttoaineettomat tankit täynnä jaloja kaasuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tais olla jo ammoin joissain (venäläisissä?) pommareissa vastaavaa systeemiä käytössä, muistelen: typpeä tms. tankkien täyttimeksi. Joku muistanee paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tais olla jo ammoin joissain (venäläisissä?) pommareissa vastaavaa systeemiä käytössä, muistelen: typpeä tms. tankkien täyttimeksi. Joku muistanee paremmin.

 

Muistaakseni jossain venäläisessä pommarissa johdettiin pakokaasuja polttoainesäiliöihin.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA on tänään julkaissut vastaavan määräysehdotuksen, joka koskettaa eurooppalaisia lentoyhtiöitä. Tässä ei kuitenkaan vaadita käytössä olevien koneiden modifiointia, vaan vaatimus tulee voimaan uustuotantokoneissa (ajankohta vielä avoin) sekä uusissa konstruktioissa. A350 ja B787-koneissa tämä on jo huomioitu.

 

Nippelitietoa tarvitseville 26-sivuinen määräysehdotus löytyy täältä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään