Ilkka Mäkelä

Irkut MC-21-uutisia

44 viestiä aiheessa

Venäläisen enemmänkin Sukhoi-hävittäjistä tunnetun lentokonevalmistaja Irkutin suunnitelmissa on ollut jo muutaman vuoden MC-21-liikennekoneprojekti, jonka ensisijainen tavoite on kehitellä korvaaja käytöstä poistuville Tu-154-matkustajakoneille. Enimmäkseen valtion rahoituksella rakennettava 6 miljardin dollarin kone on tarkoitus sertifioida myös länsimaihin. Suunnitteilla on kolme versiota kokoluokkiin 150 - 210 matkustajaa. Farnboroughin näyttelyn yhteydessä on kerrottu, että Irkut etsii yhteistyökumppaneita niin lännestä kuin Kiinastakin.

 

http://www.forbes.com/reuters/feeds/reuters/2008/07/14/2008-07-14T162336Z_01_L1469700_RTRIDST_0_IRKUT-MC-21-UPDATE-1.html

 

Irkutin projektisivulla on pieni havainnekuva koneesta, joka olisi tarkoitus saada markkinoille v. 2015 tai 2016:

 

http://www.irkut.com/en/services/projects/

 

Koneperheen suunnitellaan korvaavan myös Venäjän vanhemmat länsimaiset koneyksilöt, ja tavoitteena on 25 % alhaisempi polttoaineenkulutus kuin A320-sarjalaisilla:

 

http://www.ainonline.com/news/single-news-page/article/russias-irkut-growing-as-product-line-diversifies/

 

Tavoitteet on siis asetettu korkealle, mutta katsotaan nyt rauhassa, syntyykö MC-21-konetyypistä kilpailijaan Airbusille tai Boeingille.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noiden pikkukuvien perusteella näyttää kovin tu-204:n pikkuveljeltä. Kuin länsimainen A321 vs A319.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän hallitus aikoo satsata lisää varoja Irkut MC-21-projektiin. Ensilennon odotetaan tapahtuvan vuonna 2015. Konetyypistä kaavaillaan A320-sarjan ja 737-koneiden korvaajaa Venäjän kotimaan markkinoille siten, että kun kone on kaupallisesti markkinoilla vuoden 2020 kieppeillä, Venäjälle maahantuotujen länsimaisten koneiden verottomuus poistuu.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/paris-air-show/2013-06-12/russia-attempts-boost-irkut-mc-21-airliner-prospects

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irkut MC-21 "vaihtaa" nimeä ja on jatkossa Jak-242. Myös koneeseen suunnitellusta PD-14 moottorista luovutaan ja kone saa jonkut muut moottorit.

 

russian aviation

 

Itse asiassa kone on alkuaan ollutkin Jak-242 eli Jak-42:n kaksimoottorikehitelmä, jota ei sellaisenaan toteutettu, vaan josta syntyi Irkut MS-21 ;)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/MS-21

 

Pratt & Whitney PW14xxG on ollut moottorivaihtoehto jo aikaisemminkin pienemmissä malleissa.

 

(Tuolla MS-21 nimellä, mitä Ilkka yllä jo epäili oikeaksi muodoksi,  kone ainakin englanninkielisessä tekstissä näyttää esiintyvän)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irkut MC-21:n (millä nimellä konetyyppiä taas tällä kertaa tekstissä kutsutaan) koelennot kerrotaan aloitettavan huhtikuussa 2016, eli jonkin verran viivästystä tulee tämänkin konetyypin kehittelysuunnitelmiin. Konetyypin ensimmäinen runko on jo ehditty koota, kertoo varapääministeri Rogozin. Koneeseen tulee Pratt & Whitneyn moottorien rinnalle venäläinen vaihtoehto, PD-14, jota on kehitelty vuodesta 2010 alkaen.

 

Russian deputy Prime Minister Dmitry Rogozin has announced the Irkut MC-21 will begin flight tests in April 2016. Rogozin added that Irkut has already built the first fuselage.

 

From 2018, Irkut will assemble 50 aircraft per year. Irkut has selected Pratt & Whitney’s PW1400G engine for the MC-21 family, but also plans to equip the aircraft with the Russian PD-14.

 

http://atwonline.com/airframes/irkut-mc-21-launch-first-flight-april-2016

 

Venäläisestä moottorista täällä: http://en.wikipedia.org/wiki/Aviadvigatel_PD-14

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irkut MC-21 tulee olemaan ensimmäinen suuri liikennekone, jossa käytetään aktiivisia sidestick-ohjaimia. Lainaukset ja uutisen teksti selittävät minua paremmin, mistä on kysymys, mutta yksinkertaistettuna molempien pilottien ohjainten liikkeet on kytketty yhteen ja ohjaimissa tuntuu feedbackvastus sitä suurempana, mitä voimakkaampaa ohjainliikettä tarvitaan.

 

Active sidestick controllers will be used on a large commercial aircraft for the first time with the Irkut MC-21 programme’s selection of a system in development for over two decades by a France-based subsidiary of UTC Aerospace Systems.

 

The announcement on 20 April introduces a potential new breakthrough in cockpit situational awareness for commercial aircraft using a fly-by-wire actuation system and sidestick controllers.

 

“Active sidesticks significantly improve the level of safety, making evident control inputs of pilots to one another and allowing prompt recovery actions,” says Roman Taskaev, chief test pilot for the MC-21 programme.

 

The UTAS-designed active sidesticks couple the motions of the left-seat and right-seat controllers. They also provide backdriven feedback based on the aircraft’s actions, so more pressure is required to make inputs that cause higher manoeuvring loads.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/mc-21-ushers-active-sidesticks-into-commercial-aircraft-411455/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi ostajakin on ilmaantunut: pieni egyptiläinen yhtiö Cairo Aviation on tilannut 6 MS-21:tä 4 koneen optioilla:

 

Cairo Aviation (OE, Cairo Int'l) is set to acquire six MC-21 aircraft from Irkut Corporation. The deal, which includes options for a further four airframes, is part of a cooperation agreement signed between the Egyptian carrier's parent KATO Investment and the Russian manufacturer at the ongoing Dubai 2015 Airshow.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/41673-egypts-cairo-aviation-orders-64-mc-21s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA on sertifioinut MS-21:een tarkoitetun version Pratt & Whitneyn Geared Turbofan-moottorista.

 

FAA has certified Pratt & Whitney’s PW1400G-JM engine to power Russian aircraft manufacturer Irkut’s MC-21 aircraft. Pratt & Whitney said it now has three certified geared turbofan (GTF) engine variants.

 

http://atwonline.com/engines/faa-certifies-pratt-whitney-pw1400g-jm-engine

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_PW1000G

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ollaan jo niin pitkällä, että ensimmäisen koelentoyksilön rollout-tilaisuus on huomenna, 8.6.

 

On June 8, 2016 Irkut Corporation (a member of UAC) will conduct the official ceremony of rollout of the first MC-21 aircraft designated for flight tests.

 

As Mr Oleg Demchenko, the President of Irkut Corporation emphasizes, “Construction of the first aircraft is the significant milestone of the MC-21 program.

 

http://eng.irkut.com/press-centre/news/2142/

 

Irkut järjestää myös webcast-lähetyksen, joka alkaa huomenna aamulla klo 06:30 Moskovan (ja Suomen) aikaa:

 

Live webcast will begin at 6:30 am (Moscow Time) on http://www.vesti.ru/broadcasts/show/id/39749/.

 

http://eng.irkut.com/press-centre/news/2143/

 

Koneesta lisää englanniksi: http://mc21eng.irkut.com/program/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightglobalin artikkelissa on 4 minuutin videokooste rollout-tilaisuudesta ja samalla Irkutin johtajan haastattelu, plus selostus, kaikki englanniksi:

 

With prime minister Dmitry Medvedev seated in the audience, Irkut rolled the first structurally-complete MC-21-300 into a flight test hangar in a sprawling, 80-year-old factory complex located in Irkutsk, the capital of East Siberia.

 

Six years after Aeroflot ordered 50 MC-21s to launch the programme, Irkut has collected a total of 175 firm orders from operators in Russia and the Middle East. But that is a tiny fraction of the global market for single-aisle aircraft now dominated by the Airbus A320 and Boeing 737 aircraft families.

 

In many ways, MC-21 aircraft family appears to offer a formidable challenge. Fitted with a pair of Pratt & Whitney’s state-of-the-art engines as one powerplant option, the MC-21’s uniquely crafted composite wings lift the widest fuselage that is pressurized at the lowest density altitude in the single-aisle class, with an integrated flight deck and full fly-by-wire flight controls.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/irkut-rolls-out-mc-21-airliner-in-bid-for-single-ais-426168/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen tyyppinimen translitteroinnista on ollut palstalla arvuuttelua ja se näyttää olevan horjuvaa myös valmistajan aineistossa.

 

Koneen tyyppi on kyrillisillä kirjaimilla "Ирку́т МС-21" joka translitteroidaan latinalaisilla kirjaimilla muotoon "Irkut MS-21".

Venäjänkielisessä wikpedia-artikkelissa kerrotaan mistä kirjainlyhenne tulee

Lähde: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%A1-21

 

Ирку́т МС-21 («Магистральный самолёт XXI века»)  --> Magistralnij samolet XXI veka

 

Samolet XXI veka tarkoittaa 21. vuosisadan lentokonetta.

Magistralnij tarkoittanee tässä yhteydessä pää (engl. main) tai runko (engl. trunk).

Ajatuksena lienee rakentaa tämän pohjalta kokonainen koneperhe Airbusin tapaan.

 

Valmistaja käyttänee aivan tarkoituksella länsimaisessa kirjaimistossa tyyppimerkintänä MC-21, jotta brändi ja logo olisivat samat eri puolilla maailmaa.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vihdoin on edetty siihen vaiheeseen, että ensimmäinen MC-21 on aloittanut rullaustestit ja mm. APU:n koekäytön ulkosalla (ks. kuva). Ensilento odottaa "hyväksytyssä aikataulussa", jota ei kuitenkaan paljasteta.

 

Irkut's initial MC-21-300 has been undergoing taxiing tests ahead of the twinjet's maiden flight, a date for which has yet to be fixed.

 

The aircraft – fitted with Pratt & Whitney PW1400G engines – has emerged for ground testing of systems including its auxiliary power unit, says the airframer.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/picture-mc-21-undergoes-taxiing-and-ground-tests-437212/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone ( MC-21-30 ) teki eilen 30-minuuttia pitkän ensilennon Irkutskissa.

Jutussa lyhyt video ensilennolta.

Tilauskirjassa on jo ainakin 50 konetta Aeroflotilla, 30 VEB-Leasing -yhtiölle, Ilyushin Financelle 28 konetta + 22 optiota, Indonesian Crecom Burj Berthad 25 konetta + 25 optiota ja Egyptiläiselle Cairo Aviation yhtiölle  6 konetta + 4 optiota.
 

http://tass.ru/ekonomika/4288788(venäjänkielinen)

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightglobalin uutisessa oli 27 min pitkä video, jossa oli kuvattu mm. koneen lentoonlähtö ja laskeutuminen ja onnittelut laskeutumisen jälkeen, varmuuden vuoksi useasta kuvakulmasta. Video ei ikävä kyllä ole enää katsottavissa.

https://www.flightglobal.com/news/articles/images-video-irkut-discloses-details-of-mc-21s-m-437678/

Koneen nokassa näyttäisi olevan koneen nimenä "A.S. Jakovlev", eli kone olisi nimetty lentokonesuunnittelija Aleksander Jakovlevin mukaan.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irkut MC-21:n koelentovaihe on alkanut 3 tunnin lennolla Moskovan Zhukovsky-kentältä käsin. Sitä aikaisemmin kone oli siirtolennetty 6 tunnin lennolla Irkutskista Moskovaan.

Lainaa

Irkut has started the flight-test programme with the MC-21-300 from the Gromov institute at Moscow's Zhukovsky airfield.

The aircraft undertook a 3h flight on 2 November, the airframer states.

It says the tests assessed stability and control at a range of altitudes from 6,000-12,000m (19,700-39,400ft).

https://www.flightglobal.com/news/articles/mc-21-begins-flight-test-programme-from-gromov-442860/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA:n koelentäjät ovat saaneet koulutusta MC-21:llä operointiin sekä teoriassa, simulaattorissa että myös käytännössä. Valmistaja Irkut pyrkii saamaan konetyypille EASA-tyyppihyväksynnän. Koelennot suoritettiin Moskovassa.

Lainaa

European Aviation Safety Agency test pilots have conducted preliminary examination flights of the Irkut MC-21-300.

Two test pilots and a test engineer have been trained to operate the twinjet type, as the airframer pursues EASA certification.

Irkut says the European specialists were given initial flight operations guidance on the Pratt & Whitney PW1400G-powered aircraft before moving on to simulation training.

The training covered take-off, approach and landing with both visual and precision-guidance procedures, as well as flight control through a range of configurations, altitudes and speeds.

After completion of the theoretical training, [the crew] carried out a series of flights on the MC-21-300.

Irkut has been conducting flight tests with two MC-21s in Moscow and the airframer is working with EASA to obtain European certification for the aircraft type.

https://www.flightglobal.com/news/articles/easa-crew-test-flies-mc-21-ahead-of-certification-bi-452194/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n tiukentamat sanktiot estävät MC-21:n tarvitsemien komposiittien valmistamiseen tarvittavien raaka-aineiden tuonnin USA:sta, mutta United Aircraft Corp. kertoo selviävänsä kotimaisilla vaihtoehdoilla.

Lainaa

Tightening U.S. sanctions on Russia have interrupted the supply of foreign raw materials supply to United Aircraft Corp. (UAC), forcing the airframer to introduce yet another series of changes to the MC-21 program. Yet the company maintains that the next-generation narrowbody’s wing box and consoles will still consist of polymeric composites, even though that would require replacement of imported binding thread and resin by Russian substitutes.

The need to change suppliers arose as a result of Washington’s introduction of technology restrictions related to Aerocomposite and ONPP Technologiya, two key participants in the MC-21 program. The sanctions made it impossible for the companies to receive raw materials made in the U.S. or that use critical American technologies.

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2019-01-24/us-sanctions-force-mc-21-course-correction

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA:n omat koelentäjät ovat suorittaneet ensimmäisen vaiheen koelennot MC-21:n EASA-tyyppikelpuutuksen saavuttamiseksi. Koelentoja valvoivat Irkutin koelentäjät.

Lainaa

IRKUT reports today that flight test experts from the European Union Aviation Safety Agency (EASA) completed the first flight session of the MC-21-300 certification program.  During the certification tests, the behavior of MC-21-300 aircraft was evaluated in various modes, including high angles of attack and stalling. Flights were from 2.5 to 4 hours and performed at altitudes from 3 to 10 km.

The aircraft was piloted by EASA test pilots. A test pilot from the Yakovlev Design Bureau (a branch of Irkut Corporation) monitored the performance of flight modes. Flight crews included Russian and EASA flight test engineers to analyze flight parameters.

https://airinsight.com/easa-flight-tests-completed-first-session-of-certification-flights-on-mc-21-300/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irkut on aloittanut koelennot jo kolmannella MC-21-koelentoyksilöllä. Artikkelissa kuvia koneesta.

Lainaa

Russian airframer Irkut has commenced flight-testing with a third MC-21-300, which lifted off from its Irkutsk assembly centre on 16 March.

Aircraft MC0004, bearing the number 73054, conducted a 1h 30min maiden flight, says the manufacturer, reaching an altitude of 3,500m and speeds of around 240kt.

Two crew members were on board the aircraft which has been fitted with a passenger cabin as well as on-board test equipment.

https://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-third-test-mc-21-lifts-off-on-maiden-fligh-456701/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään