Guest harsalon

VFR:stä Kysymys

13 viestiä aiheessa

Täällä kun on noita IRL-pilotteja ja asiantuntijoita enemmän kuin laki sallii, niin kysyisin seuraavaa:

 

Kuinka oikeasti toimitaan esim. matkalennolla vaikkapa Joensuusta Kuopioon. Kun EFJO:lta lähtiessäni ilmoitan tornille poistumiseni alueelta ( vaikka nyt: Oscar Oscar Oscar KATTI ulos, terve), niin onko EFES koko reissun aikana kanssani missään tekemisissä? Vaikuttaako valittu matkalentokorkeus asiaan? Kiinnostaako EFES:iä mikään A040:lla päristelevä Cessna? Entä jos lennänkin ns. pinnoilla ( F055, F065 jne. jne)

 

Vai onko seuraava yhteydenotto vasta EFKU:n tornille ( Arvio (vaikka nyt) VARTIoon 5 minuuttia, tiedotus Delta, Oscar Oscar Oscar)?

 

Kai tästä nyt joku sai jotain tolkkua? Monille varmaan ns FAQ, mutta minulle täyttä hepreaa, nämä VFR hommat :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Ei taida EFESiä kiinnostaa se Cessna oli se millä korkeudella tahansa ;D mutta siitä huolimatta yli 5000ft MSL lennettäessä pitää olla EFESin kanssa kaksipuolinen radioyhteys olemassa. Alle 5000ft MSL ei tarvitse vaivata EFESiä lainkaan.

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpitkään kuin pöristelet valvomattomassa ilmatilassa ei ketään kiinnosta olemassaolosi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpitkään kuin pöristelet valvomattomassa ilmatilassa ei ketään kiinnosta olemassaolosi

 

Kiinnostaa kyllä sen suhteen että plaani tulee myös päätettyä.

 

Mutta VFR:ää voi kyllä varsin hyvin lentää myös siellä EFESin ilmatilassa jos haluaa enemmän jutella lennonjohtajan kanssa..

 

Ilkka: Ei kai tuo 5000ft ole mikään yleispätevä korkeus vaan yleensä kartasta näkee miltä korkeudelta alkaa valvottu ilmatila..? Lentosäännöissä sanotaan vain että "Huom.2 Jatkuva kaksipuolinen radioyhteys vaaditaan Ilmailulaitoksen erikseen määräämän korkeuden yläpuolella." (OPS M1-1 3.9.1 Ilmatilaluokka G:n kohdassa) - Mutta onko tuollaista korkeutta määrätty missään? AIPissa?

 

Harri: Lentosäännöt on ihan mielenkiintoinen pumaska luettavaksi muuten, siinä selitetään about kaikki mitä tuohon liittyy ja ne löytyvät netistä: http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/lentoturvallisuushallinto/normit/normi_uusi/pdf/kokoelmat/imt/ops/m/opm1_01.pdf'>http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/lentoturvallisuushallinto/normit/normi_uusi/pdf/kokoelmat/imt/ops/m/opm1_01.pdf

 

Oikeastaan kaikkea mielenkiintoista löytyy täältä: http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/lentoturvallisuushallinto/normit/normi_uusi/pdf/

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Lentosäännöissä sanotaan vain että "Huom.2 Jatkuva kaksipuolinen radioyhteys vaaditaan Ilmailulaitoksen erikseen määräämän korkeuden yläpuolella."

 

Ja tuo korkeus on 5000ft mutta en ole vielä löytänyt mistään todistetta sille. :)

Yritän löytää sen jostain...

 

Ilkka

 

Edit: Ei tuollaista korkeutta tosiaan ole missään sanottu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkeus on 3000ft ja sääntö lyhyesti:

 

AIP GEN 1.7, kohta 20 - Yhteydenpito ja lennolla vaadittavat ilmoitukset.

 

Yhteydenotto ATS-elimeen pakollista:

 

- FIR-rajan ylitys

- lennettäessä valvomattomassa ilmatilassa sotilaslennonjohtoalueen alapuolella (suositus)

 

Yhteydenpito acc:hen mikäli ei olla muun ATS-elimen kanssa yhteydessä:

 

Matkalennolla yli 3000ft valvomattomassa ilmatilassa :

 

IFR- ja Yö-VFR-lennoilla on

 

a) ylläpidettävä jatkuvaa kuuntelua acc:n taajuudella

b) aikaansaatava kaksipuolinen radioyhteys acc:n kanssa aina tarvittaessa

c) ilmoitettava paikka kuten johdetulla lennolla olevan ilma-aluksen osalta on määrätty

 

Matkalennolla alle 3000ft valvomattomassa ilmatilassa :

 

IFR- ja Yö-VFR-lennoilla on

 

a) ylläpidettävä jatkuvaa kuuntelua acc:n taajuudella

b) ilmoitettava paikka kuten johdetulla lennolla olevan ilma-aluksen osalta on määrätty

 

 

------------------------------------

 

Eli tästä seuraa:

 

VFR-lento, päiväsaika, korkeus yli 3000ft, valvomaton ilmatila - ei yhteydenottopakkoa.

 

T: Ponde

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja sitten kannattaa huomata, että Suomessa valvomaton ilmatila loppuu kaikkialla viimeistään pinnalle FL95. Eli vaikka tuossa VFR-lentäjälle tyypillisessä 1:500 000 ANC-kartassa näyttääkin olevan monissa paikoissa täysin valvomatonta ilmatilaa, niin viimeistään em. korkeuden jälkeen tarvitaan selvitys ja yhteys EFESiin.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostaa kyllä sen suhteen että plaani tulee myös päätettyä.

 

Arvasin että joku puuttuu tähänkin... Suomessa kun voi lentää ilman plaania valvomattomassa.

 

Itse alkaisin kyselemään efesiä siinä pinnan 65 tienoilla..

(siis valvomattomassa) Tämä on sitten hyvin karkeaa...

 

...kyseisessä tapauksessa ilmottelisin rissalan mcta:n tutkalle tulostani oli korkeus mikä hyvänsä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFESin alkuasukkaana vastaan vasta nyt, koska olin vielä eilespäivänä sompailemassa Jämillä AN-2:sta IRL. En tosin vieläkään toipunut järkytyksestä.

 

Asia on juuri niinkuin Pontus tuossa summasi. Eipä meillä mitään suurempaa intressiä ole keskustella asioista.

 

Huomioi Harri sitten, että kun ottelet yhteyttä Kuopioon, että siinä vaikuttaa kaksi asiaa:

- Mikäli sinulla on voimassa oleva plaani, riittää kun otat yhteyden lennonjohtoalueen rajalta.

- Mikäli taas ei, varaudu 10 minuutin odottamiseen ennen selvityksen saamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees!

 

Kiitoksia kaikille vastanneille mielenkiinnosta asiaa kohtaan. Eiköhän tuo ala jopa minulle jo pikkuhiljaa valjeta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vai onko seuraava yhteydenotto vasta EFKU:n tornille ( Arvio (vaikka nyt) VARTIoon 5 minuuttia, tiedotus Delta, Oscar Oscar Oscar)?

 

 

Avauskutsuna käytetään radiokutsua kokonaisuudessaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avauskutsuna käytetään radiokutsua kokonaisuudessaan.

 

Jep!

 

Juu, oikaisin tuossa esimerkissäni vähäsen. Ajattelin sen jotenkin tälläviisiin:

 

Minä: Iltaa Kuopion torni, Oscar Hotel Oscar Oscar Oscar

Torni: Iltaa Oscar Oscar Oscar, Kuopion torni, jatka

Minä: Arvio VARTIoon 5 minuuttia, tiedotus Delta, Oscar Oscar Oscar

jne. jne...

 

Tai ainakin jotain sinnepäin ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään