Ilkka Toivanen

Etelä-Karjalaista ilmailuhistoriaa hylkypaikkoineen ja muistomerkkeineen

11 viestiä aiheessa

Kun täällä välillä arvuutellaan varsin vaikeitakin konetyyppejä, niin tässäpä pähkinä purtavaksi, mikä konetyyppi lienee kyseessä?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanotaanko, että tämän parodianomaisen kysymyksen vastaus on löydettävissä Ilmailuhistorian viesteistä lähimenneisyydestä...

 

Minä kun en vihjeistä perusta. Sanotaan: Skil moottorisahan käynnistyshantaaki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienee sitten tuosta Fokker CX:stä? Kuitenkin joku Bristol-moottorilla varustettu kone, luulisin Vihuriin otetun myös moottoriin liittyvät vivut muista koneista.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, kyllä tuo lienee ihan lentokoneen osa, ainakin löytyi Luumäeltä Bostonin putoamispaikalta (http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,75011.0.html).

 

Tässä Wallenin Arnen, osittain Stenin Heikin ja Lehtisen Kaukon kanssa viettämämme "Etelä-Karjalaisen ilmailuhistoriapäivän" antia:

 

Bostonin putoamispaikka. Lisätietoa Bostonista omassa viestiketjussaan, kts. yllä mainittu linkki. Paikalla oli kaiveltu äskettäin.

[ attachment removed / expired ]

 

Osa niitteineen.

[ attachment removed / expired ]

 

Sulanutta alumiinia.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen osa. Lentäjien hautaa emme löytäneet, mitään merkkejä hautapaikasta emme havainneet.

[ attachment removed / expired ]

 

BL-133:n putoamispaikka ja muistomerkki Ylämaalla Kirpun kylässä (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=BL-133&y=6745237&x=3545399〈=FI). Muistomerkki on paljastettu 30.11.1999.

[ attachment removed / expired ]

 

Lentolaivue 46



BL-133

viimeinen lento päättyi tähän

10.3.1940

kolme lentäjää antoi kalleimman uhrinsa isänmaan vapauden puolesta

 

Ylämaan kunta                                          Karjalan lennoston kilta ry

Kaakkois-Suomen ilmailumuseoyhdistys ry    Ylämaan reserviläiset ry

[ attachment removed / expired ]

 

Surmansa sai Jouko Aulis Piponius (kapteeni), Arvi Akseli Sopenlehto (tähystäjä) ja Erkki Helmer Tani (kk-ampuja). Koneen pudotti kaksi vihollisen hävittäjää paluumatkalla pommituslennolta Viipurinlahden länsirannalle. Tani putosi koneen mukana maahan, Sopenlehto ja Piponius pääsivät hyppäämään, edellinen löytyi koneen lähistöltä kahden päivän kuluttua, Piponius vasta kesällä. Tapahtumasta voi lukea lisää Hämäläisen Pommituslentolaivue 46:n historiikistä.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämän verran sälää oli kerätty muistomerkin taakse. Olimme tunnistavinamme ainakin ikkunanpokia.

[ attachment removed / expired ]

 

Monttua on kaiveltu sen verran, että Kaakkois-Suomen ilmailumuseoon on päätynyt jonkin verran romua näytille. Myös Tanin luita on saatu ylös.

[ attachment removed / expired ]

 

Joku oli kaivellut hautapaikalla aivan äskettäin, ja jättänyt osasen paikalle. Maali on vielä kunnossa (sekä osassa, että kuvaajan kädessä remonttitöiden jälkeen).

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten siirryimme Arnen kanssa Lappeenrannan muistomerkkejä ja tapahtumapaikkoja ihailemaan.

 

Lentoasemalta (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=LR3&y=6771055&x=3562664〈=FI)löytyy Lentorykmentti 3:n muistomerkki, "Torjuntavoittoon 15.6.1944 - 8.9.1944, Lentorykmentti 3, Hävittäjälentolaivueet 24 ja 34". Olisi aika antaa juuriharjalla ja mäntysuovalla kyytiä sammalelle.

[ attachment removed / expired ]

 

Prisman vastapäätä on kaksi muistomerkkiä (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=Muistomerkit&y=6771959&x=3563860〈=FI), Karjalaisten hävittäjäritarien merkki, josta onnistui vain takapuolen kuvaus, kuva etupuolesta löytyy täältä. Muistomerkin on tehnyt Erkki Eronen ja se on pystytetty 2004.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen merkeistä on Lappeenrantalaisen ilmailun muistomerkki, suunnitellut ilmavoimien komentaja Eero Salmela, pystytetty 1978. Huoliteltu hakaristi pistää silmään.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä Karelia-talossa (myös Steinerkouluna tunnettu) toimi Lentorykmentti 3:n ja koko Ilmavoimien kesän 1944 torjuntataistelun komentopaikka (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=Komentopaikka&y=6772224&x=3562654〈=FI).

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Puitteet ovat olleet hienot, näkymät Saimaalle lienevät olleet 64 vuotta sitten nykyistä paremmat.

[ attachment removed / expired ]

 

Vain katkotut puhelintapsit muistuttivat menneistä ajoista. Lienevät nuokin langat välittäneet monta isänmaallemme elintärkeää sanomaa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Bonuksena Adolf Ehrnroothin aukion muistomerkki, joka on pystytetty 1946 talvi- ja jatkosodassa kaatuneiden ratsuväen sotilaiden muistoksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Kaakkois-Suomen ilmailumuseossakin tuli käytyä. Kuvia sieltä on nähty foorumilla aikaisemminkin joten en niitä tähän ketjuun laita.

 

Kiitokset Arnelle, Kakelle ja Heikille mukavasta seurasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Ilkalle ja muulle porukalle tästä mielenkiintoisesta "Etelä-Karjalan ilmailuhistoriapäivästä" ja sen annin tuomisesta tänne foorumille muidenkin nähtäväksi. :thmbup:

 

Kirjassa "Jatkosodan ässä" on mainittu, että hävittäjälentäjä Antti Tani ja kirjailija Jukka Piipponen sekä muutama muu henkilö kävivät samanlaisen hylkykierroksen heinäkuussa 2001. He kävivät ensin Luumäellä Bostonin putoamispaikalla. Toivasen Ilkka ja kumppanit eivät kuitenkaan nyt löytäneet mitään venäläisten hautapaikkaa, kuten Ilkka tuossa toisessa Boston-ketjussa mainitsee. Kuitenkin siellä on ollut ainakin aiemmin muistoristi.

 

Kirja kertoo: "Kallio laskee läheisen Herajärven rantaan, mutta järvi ei näy, sillä välissä on tiheä kuusikko. Miehet laskeutuvat kolmestaan polkua pitkin metsään, rouva jää lepäämään autolle. Vanha ässän askel ei keveydessään juurikaan häviä nuoremmilleen.

 

Kallion juurelta löytyy pieni sammaloitunut katajainen risti, ja siihen kiinnitetyssä peltilaatassa on teksti: "Tähän on haudattu kaksi venäläistä sotilasta". Katsellaan hetken aikaa ristiä. Antin 9,5 ilmavoitto. Ilromenkov ja Tihij. Antti katsoo ristiä. Aivan kuin hänen katseensa kertoisi: Enhän mie mittään pahhaa...Sellaista oli sota."

 

Tuolta paikalta he jatkoivat sitten matkaansa Antin veljen Erkin kuolinpaikalle (BL-133).

 

Lentolaivue 46 suoritti aivan Talvisodan lopulla 4-11.3.40 Blenheim-koneilla jatkuvasti pommitushyökkäyksiä Viipurinlahden yli eteneviä vihollisjoukkoja vastaan. Koneet hyökkäsivät yksittäin ja joutuivat useasti tekemään useitakin yrityksiä kohteelle ennenkuin pääsivät läpi, koska alueella parveili vihollisen hävittäjäkoneita eri korkeuksilla vaanien. BL-koneet joutuivat helposti vihollishävittäjien armoille paluulennoilllaan, kuten BL-133:llekin kävi. Samalle Viipurinlahden jääalueelle tekivät myös saatavilla olevat omat hävittäjämme jatkuvasti matalahyökkäyksiä. Kovat oli paikat...

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivasen Ilkka ja kumppanit eivät kuitenkaan nyt löytäneet mitään venäläisten hautapaikkaa, kuten Ilkka tuossa toisessa Boston-ketjussa mainitsee. Kuitenkin siellä on ollut ainakin aiemmin muistoristi.

 

Kirja kertoo: "Kallio laskee läheisen Herajärven rantaan, mutta järvi ei näy, sillä välissä on tiheä kuusikko. Miehet laskeutuvat kolmestaan polkua pitkin metsään, rouva jää lepäämään autolle. Vanha ässän askel ei keveydessään juurikaan häviä nuoremmilleen.

 

Kallion juurelta löytyy pieni sammaloitunut katajainen risti, ja siihen kiinnitetyssä peltilaatassa on teksti: "Tähän on haudattu kaksi venäläistä sotilasta". Katsellaan hetken aikaa ristiä. Antin 9,5 ilmavoitto. Ilromenkov ja Tihij. Antti katsoo ristiä. Aivan kuin hänen katseensa kertoisi: Enhän mie mittään pahhaa...Sellaista oli sota."

 

Joko nuoriso tai ajan hammas oli kaatanut tuon katajaisen ristin, tai sitten me emme sitä yksinkertaisesti vain löytäneet. Haravoimme tarkkaan nimenomaan tuon kallion alapuolisen rantakaistaleen aina lähellä olevaan mökkiläisen tontille asti, lukuunottamatta rannassa ja paikan eteläpuolella ollutta todella pusikoitunutta taimikkoa. Putoamispaikka kun on melkoisen rapakivikallion päällä, ja sen verran kävi mielessä ettei tähän mitään hautaa pysty kaivamaan, vaan on mentävä enemmän rantaan. No, seuraavalla kerralla sitten...

 

Tanien veljeys oli tiedossa ja kävi mielessä. Tuo kirjalainaus Antin kommenteista sävähdyttää konkreettisesti samoja polkuja kuljettuani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa mieleenpainuvat kaksi päivää "tuolla idässä"oli siinä sekä Voortti että Bemari ihmeissään tukkiteillä.Hyvin pärjättiin, hiljaiseksi veti kummassakin putoamispaikassa.

Tuo komentokeskus taas muistolaattoineen sai ajatukset lentämään, päällikkö seisoo aamutuimaan parvekkeella ja katselee

järvenrantaan Fenniaa tai Saimaata poltellen.

Kiitokset teille kaikille että sain osallistua, Heikin eväät olivat kohdillaan ja Ilkan 15 tähden majoitus leikattuine Konjakkeineen päivän päätteeksi huippu.

Jatketaan matkailua kuten sovittiin.

t:aw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo komentokeskus taas muistolaattoineen sai ajatukset lentämään, päällikkö seisoo aamutuimaan parvekkeella ja katselee

järvenrantaan Fenniaa tai Saimaata poltellen.

Kiitokset teille kaikille että sain osallistua, Heikin eväät olivat kohdillaan ja Ilkan 15 tähden majoitus leikattuine Konjakkeineen päivän päätteeksi huippu.

 

Saimaata se on varmaan ollut, koska juuri kyseiseltä kohdalta on kuvattu Saimaa-askin kansi (entisen Chymoksen tehtaan mäeltä). Ja korjataan majoitustähtiä sen verran, että Jallussa oli vain kolme tähteä  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään