Jukka Mäcklin

Businessjetin miehitys?

4 viestiä aiheessa

Moro!

Rupesi kiinnostamaan kun EFHK:lla nykyään useat businessjetit tekevät teknisen välilaskun niin millaisella miehityksellä mahtavat lentää? Esim. KBOS-EFHK-VABB ja Vantaalla pysähdys vain 1-2 tuntia. Miten lepoajat vai voiko konetta esim. GLF4 operoida vain yksi ja jolloin toinen lepää jos on kaksi pilottia? Osaako kukaan kertoa?

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin varmaa tietoa ei asiasta ole mutta voisiko olla mahdollista että korvaava miehistö on jo valmiiksi Helsingissä?

 

Jos ajattelee vaikkapa NetJetsin toimintaa, heillähän on tällä hetkellä muistaakseni 36 hubia, mukana myös Helsinki. Uskoisin että tällä tavalla saadaan pyöritettyä miehistöjä että aloittavat 6 päivän työjakson juuri tällaisessa tilanteessa. Toinen vaihtoehto voi olla että miehistö on lentänyt jonin toisen asiakkaan Helsinkiin edellisenä päivänä ja jatkaa siitä hommia eteenpäin toisella koneyksilöllä.

 

Ei myöskään liene mahdotonta että korvaava miehistö on lentänyt dead-headin jostakin muualta valmiiksi Helsinkiin edellisenä päivänä. Vaihtoehtoja lienee monia. Pystytäänhän noita lentoja kuitenkin suunnittelemaan ainakin bizjet yhtiöissä.

 

Eri asia lienee jos on ns. täysin privaattiomisteinen kone jossa on omistajan hankkima miehistö, ja kaverin on täytynyt päästä sukkelaan lähtemään tässä tapauksessa Bostonista. Toisaalta uskon että lähes jokainen bizjetti on nykyään ylläpitoyhtiön hallinnassa joka hankkii miehistöt.

 

Ja sitten loppuun toteamus että varmaa tietoa ei ole kyseessä vaan ajatusvirtaa.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaisesti vilkaistuna, FAA:n pykälien mukaan 2 pilotin miehityksellä lennettäessä maksimi yhtäjaksoinen työssäoloaika (duty time) olisi 14 tuntia, mistä varsinaista lentoaikaa (flight time) saa olla normaalisti 10 tuntia ja pidennettynä 12 tuntia.

 

Tästä voisi päätellä, että jos 2 pilottia lähtee liikkeelle lähtöpaikasta, niin molemmat ovat 14 tunnin jälkeen pakotettuja lepäämään. Siinä ei silloin auttaisi se, että vain yksi lentää, kun duty time juoksee joka tapauksessa. Vai juokseeko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Rupesi kiinnostamaan kun EFHK:lla nykyään useat businessjetit tekevät teknisen välilaskun niin millaisella miehityksellä mahtavat lentää? Esim. KBOS-EFHK-VABB ja Vantaalla pysähdys vain 1-2 tuntia. Miten lepoajat vai voiko konetta esim. GLF4 operoida vain yksi ja jolloin toinen lepää jos on kaksi pilottia? Osaako kukaan kertoa?

 

jukka

 

Tuollaisessa tapauksessa ( KBOS-EFHK-VABB ) kyllä vaihdetaan miehistö välilaskun aikana eli vaihtomiehistö saapuu kohteeseen päivän pari aikaisemmin "lepäämään" ja sitten jatketaan eteenpäin uudella miehistöllä. Kolmella pilotilla työaikoihin saa muutaman tunnin lisäpituutta verrattuna kahden hengen ohjaamomiehitykseen, mutta ei tunnit kyllä ihan noin pitkään vetoon riitä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään