Guest toyryla

Sodanaikainen lentotoiminta Mikkelissä

3 viestiä aiheessa

Käsittääkseni Mikkelistä käsin on sota-aikana lennetty sekä suomalaisilla että saksalaisilla maa- ja kellukekoneilla yhteys-, tiedustelu- ja huoltolentoja. Lento.os/ErP 4 lienee ainoa varsinaisesti Mikkelistä käsin toiminut osasto. Paikkakuntalaisten tietojen mukaan vesikoneet toimivat kaupungin eteläpuoliselta Annilan selältä käsin ja maakoneet Mikkelin lentoasemalta. Osaisiko kukaan antaa linkki- ja kirjavinkkejä, joista voisi lähteä etsimään lisäinformaatiota ja myös valokuvia. Korjatkaa myös, jos edelläesitetty käsitykseni on joltain osin virheellinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikea käsitys, Kavo Laurilan Jatkosodan kaukopartiolennot -kirjassa on Mikkeli mainittu muutamia kertoja, kun pääesikunnassa vierailtiin.

 

Lisäksi Pommituslentolaivue 44:n Blenheimien kotikenttänä toimi Mikkeli 5.7. - 29.9.1941, Matti Hämäläisen Pommituslentolaivue 44:n historiikissä on kuvia (paljon) ja tietoa Mikkelin ajoilta ainakin kirjan sivuilla 52-76. Jos en väärin muista, Blennujen ja ainakin muiden Mikkelistä toimineiden sodanaikaisten lentokoneiden kuvia on nähtävinä Mikkelissä Tuukkalan ABC:n seinillä (Mikkelin keskustasta muutama kilometri Lappeenrantaan).

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentolaivue 44:n Blenheim-pommittajien lisäksi kentällä toimi Lentolaivue 12 eli LLv 12. Se siirtyi komentaja majuri O.Holmin johdolla Mikkelin työkentälle heti liikekannallepanon alussa kesäkuussa 1941. Kentällä oli 25.6.41 eli ensimmäisenä sotapäivänä seuraavat koneet: (Operatiivinen ryhmitys) 3 kpl:tta Gloster Gladiator (2.lentue, luutn. J.Laakso) ja 7 kpl Fokker C.X. (3. lentue, kapt. R.Magnusson). 2.lentueen Gladiatorit (3 kpl:tta) on mainittu olleen samana päivänä myös Puumalassa, jonne ne siirtyivät Mikkelistä. Laivueen 1.lentue oli hakemassa kapteeni A.Maunulan johdolla Curtiss-koneita samaan aikaan varikolta.

 

Lentolaivue 12:n 1.lentue toimi Mikkelistä 25-27.6.1941, 2.lentue 25.6.41 ja 3.lentue 25.6.-6.7.1941. Eli kovin pitkää aikaa ei siellä oltu.

 

Mikkeli mainitaan myös Lentolaivue 24:n kohdalla tukikohtana suluissa (varakenttä?) Rantasalmen ollessa varsinaisena tukikohtana tai työkenttänä ajalla 2.7.-19.8.1941.

 

Nämä yllä olevat tiedot löytyy Keskinen-Stenman "Suomen Ilmavoimat 1941" -teoksesta.

 

Mikkelissä näyttää vierailleen myös Lentolaivue 42:n 2.lentueen Bristol Blenheim BL-141 aivan Jatkosodan alussa 28.6.1941 eli silloin on kentällä ollut hetkittäin vilkasta. (Keskinen-Stenman-Niska Suomen Ilmavoimien Historia 10 : Bristol Blenheim sivu 31)

 

Kuvat alla:

 

Mikkelin kenttä vuonna elokuussa 1938.  Ei vielä rakennuksia eikä juuri muutakaan. Kenttäalue on vain vajaa 600 metriä leveä, joten ratoja pidennettiin juuri ennen Talvisotaa ja Jatkosodan aikana. Löytyisikö tänne -40-luvun kuvia kentästä? Alla olevat v:n 1938 kuvat: P.Paajasen arkisto via J.Nisula

 

Tässä linkissä kentän historiasta:

http://www.mikkeli.fi/fi/sisalto/03_mikkeli_tieto/02_historia/08_liikennehistoriaa/05_lentokentta_keskella_kaupunkia

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään