Toni Korpi

SIO:lla Helikopterilentäjähaku

55 viestiä aiheessa

Meinaavat ottaa 16 sisään... jostain muistan lukeneeni, että Suomessa on 1-2 uudelle pilotille hommia vuodessa. No, toivottavasti jotain on tapahtumassa, että saadaan kaikki 16 töihin Suomessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko kenellekkään vielä selvinnyt mitä tuo peruskoulutus tarkoittaa? CPL(H) ?

Kenenköhän kopter(e)illa lentävät, tuo EC135? Entäs koulutuksen hinta? Sama kuin lekopuolella?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SIO:n sivuilla sanotaan, että PPL (H) maksaa 2000 € ja CPL (H) 8000 €. Eikö niin?

Joo.

Saapas sitten nähdä mitä kaikkea tohon kurssiin sisältyy... Ketä toimii kouluttajina? Kenen kalustolla lennetään? Kuuluuko EC135-tyyppiluvat kurssiin ollenkaan?

Itse luulisin, että kurssi hoidetaan R22:lla ja R44:lla. EC:n lentäminen vaatii tyyppiluvan lisäksi ME-kurssin (Multi engine) ellen oo ihan väärässä. Voi olla, että edellä mainitut kuuluu kurssiin, mutta voi myös olla et ne voi suorittaa tiettyä summaa vastaan kurssin jälkeen.

Osaako kukaan valaista työllistymisasiassa? 16 uutta pilottia on PALJON Suomen hekopilottimarkkinoille... "Varma" työpaikka kuten leko-puolella tuskin on yhtä "varma".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, jos SIO:n helikopterikoulutukseen pääsee sisään, niin eipä maksa paljon verrattuna omarahoitteiseen koulutukseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, jos SIO:n helikopterikoulutukseen pääsee sisään, niin eipä maksa paljon verrattuna omarahoitteiseen koulutukseen.

Totta ja uskon, että joku suunnitelma noiden tulevien pilottien työllistämiseen on. Eihän siinä oo mitään järkeä kouluttaa halvalla lentäjiä, jos ne lähtee tekemään jotain muuta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän siinä oo mitään järkeä kouluttaa halvalla lentäjiä, jos ne lähtee tekemään jotain muuta.

Eikös sitä ole Suomessa tehty iät ja ajat? Porin opistolaisiakin oli kuullemma joskus työpaikkajonossa toista sataa heppua... Kuka siivoojana, kuka missäkin.

Ajat lienevät nyt toiset, toistaiseksi. Kunnes seuraava taantuma iskee ilmailualalle. Sitten on taas paljon kalliisti koulutettuja työttömiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kenenköhän kopter(e)illa lentävät, tuo EC135? Entäs koulutuksen hinta? Sama kuin lekopuolella?

http://www.suomenilmailuopisto.fi/fin/haku2008/hakuohje_2008.rtf

Tämän dokumentin perusteella CPL (H)-lupakirja tossa päämääränä, hintaa yhteensä 10 000e. Hakuprosessikin näyttäisi olevan täysin identtinen leko-puolen kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

CPL = Commercial Pilot License (ansiolentäjän lupakirja)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

CPL = Commercial Pilot License (ansiolentäjän lupakirja)

Ja (H) on helikopteri. :D Toivottavasti edellinen oli jo vitsi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SIO:n sivuilla sanotaan, että PPL (H) maksaa 2000 € ja CPL (H) 8000 €. Eikö niin?

Onko toi PPL(H) oikeesti noin paljon halvempi kuin PPL(A) ? Minä olen aina kuvitellut, että kopterilla lentäminen on paljon kalliimpaa kuin kiinteäsiipisellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä täytyy noilla hinnoilla ihmetellä, ettei jengi hanki enempää kopterikirjoja kun noin halvalla saa. Minunkin PPL(A) on tullut paljon kalliimmaksi.

::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä täytyy noilla hinnoilla ihmetellä, ettei jengi hanki enempää kopterikirjoja kun noin halvalla saa. Minunkin PPL(A) on tullut paljon kalliimmaksi.

Taitaa olla enemmän kiinni siitä että "jengi" ei sinne ihan kävelemällä sisään pääse, veikkaisein että tähänkin koulutusohjelmaan sisäänpääsy on samaa 1-2% luokkaa hakijoista kuin leko-puolelle joten mitenkään oma valinta tämä ei ole.

-ka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla enemmän kiinni siitä että "jengi" ei sinne ihan kävelemällä sisään pääse, veikkaisein että tähänkin koulutusohjelmaan sisäänpääsy on samaa 1-2% luokkaa hakijoista kuin leko-puolelle joten mitenkään oma valinta tämä ei ole.

-ka

Heh totta mutta kai Sio:lle nyt edes VÄHÄN paremmalla prosentilla sisään päästään? Luulisin että vaikka tuonne vain 16 valitaan niin saattaa jopa olla paremmat mahdollisuudet päästä sisään kuin leko-puolelle, suurelle yleisölle helpompi myydä "Finnairin lentäjän" kuin "ammattihelikopterilentäjän" koulutusta, vaikkei totuus niin mustavalkoinen olekaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh totta mutta kai Sio:lle nyt edes VÄHÄN paremmalla prosentilla sisään päästään? Luulisin että vaikka tuonne vain 16 valitaan niin saattaa jopa olla paremmat mahdollisuudet päästä sisään kuin leko-puolelle, suurelle yleisölle helpompi myydä "Finnairin lentäjän" kuin "ammattihelikopterilentäjän" koulutusta, vaikkei totuus niin mustavalkoinen olekaan.

Mahdollista juu, itse kun hain jokunen vuosi sitten hakijoita oli ykkösvaiheessa noin 1200 kun koulutukseen otettiin 20 (numerot suuruusluokkaa ulkomuistista, voi heittää hieman) - pääsykokeisiin asti pääsi noin puolet tuosta määrästä. Ollaan siis about samoissa määrissä kuin veturinkuljettajien kanssa :) Noh, CPL(H) taitaa tosiaan yksityisellä puolella maksaa lähes samanverran ellei vähän enemmänkin kuin ATPL(A) - tästä lähinnä halusin kommentoida että ei se halusta ole kiinni, minäkin sijoittaisin koska vain tuon kymppitonnin olisi se sitten CPL(H) tai ATPL(A) tai CPL(A) jonka käteen saa, mutta kun ei vaan osaa niin ei pääse...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistäisin "ei tässä mitään häviäkkään" mentaliteetillä paperit sisään heko kurssille, mutta tuo lääkärin tekemä terveystarkastus osoittautuu ongelmalliseksi. Tuossahan mitataan perusjuttujen lisäksi verenpaine, pulssi, virtsa, kuiskauskuulo, väriaisti jne. Mistä hemmetistä mä löydän lääkärin joka tekee kaikki ko. testit mulle mahdollisimman vähäisillä kuluilla? Pahoin pelkään, että kunnallinen ei näitä tule tekemään, jos sieltä ei pystynyt hakemaan paljon paljon suppeampaa terveystodistusta A-ajokorttiinkaan. Yksityisellä en edes uskalla arvata paljon tämä maksaisi, jos mulla yhden piston (verikoe) ottaminen maksoi 60e.

Miten te olette tämän hoitaneet?

Tässä vielä tämä terveystarkastus, joka pitäisi lähettää hakupaperien kanssa, jos jotakuta kiinnostaa

http://www.suomenilmailuopisto.fi/fin/haku2008/terveystarkastus.pdf

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistäisin "ei tässä mitään häviäkkään" mentaliteetillä paperit sisään heko kurssille, mutta tuo lääkärin tekemä terveystarkastus osoittautuu ongelmalliseksi. Tuossahan mitataan perusjuttujen lisäksi verenpaine, pulssi, virtsa, kuiskauskuulo, väriaisti jne. Mistä hemmetistä mä löydän lääkärin joka tekee kaikki ko. testit mulle mahdollisimman vähäisillä kuluilla? Pahoin pelkään, että kunnallinen ei näitä tule tekemään, jos sieltä ei pystynyt hakemaan paljon paljon suppeampaa terveystodistusta A-ajokorttiinkaan. Yksityisellä en edes uskalla arvata paljon tämä maksaisi, jos mulla yhden piston (verikoe) ottaminen maksoi 60e.

No ei ole ilmailualalle ilmeisesti erityisemmin hinkua, jos ei halua "sijoittaa" muutamaa sataa euroa mahdollisuudesta saada ammattilupakirja käytännössä ilmaiseksi.

Vähän kannattaisi suhteuttaa asioita. Sijoituksen määrän/ saatavan mahdollisuuden pohtiminen voisi olla kova juttu. Mut tietty jos kaikki pitää olla elämässä ilmaista ja muutaman satasen "riski"kin on itselle liikaa ni sit pitää hakea HKL:lle bussikuskiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei ole ilmailualalle ilmeisesti erityisemmin hinkua, jos ei halua "sijoittaa" muutamaa sataa euroa mahdollisuudesta saada ammattilupakirja käytännössä ilmaiseksi.

Vähän kannattaisi suhteuttaa asioita. Sijoituksen määrän/ saatavan mahdollisuuden pohtiminen voisi olla kova juttu. Mut tietty jos kaikki pitää olla elämässä ilmaista ja muutaman satasen "riski"kin on itselle liikaa ni sit pitää hakea HKL:lle bussikuskiksi.

Bussikuskina on ainakin varma työpaikka tiedossa ja lisineen saattaa palkkakin olla ainakin uran alkuvuosina samaa luokkaa. Homman miellyttävyys on sitten yksilöstä kiinni, mutta luulisin lentäjän törmäävän vähemmän yövuoroillaankin kuljettajaa rusikoiviin humalaisiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pahoin pelkään, että kunnallinen ei näitä tule tekemään, jos sieltä ei pystynyt hakemaan paljon paljon suppeampaa terveystodistusta A-ajokorttiinkaan. Yksityisellä en edes uskalla arvata paljon tämä maksaisi, jos mulla yhden piston (verikoe) ottaminen maksoi 60e.

Miten te olette tämän hoitaneet?

Leko puolelle hakiessa yksityisellä kävin ja maksoi alle 100 euroa. Siihen kuului virtsanäytteen otto labrassa, lääkärin tarkastus ja toimistomaksut. Virtsanäytettä lukkunottamatta lääkäri teki testit itse tarkastuksen aikana. Toki lääkärit varmasti luottaa sen verran terveydenhoitajiin, että voit käydä osan testeissä teettämässä niillä, jos siinä nyt sitten paljon säästää???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Leko puolelle hakiessa yksityisellä kävin ja maksoi alle 100 euroa. Siihen kuului virtsanäytteen otto labrassa, lääkärin tarkastus ja toimistomaksut. Virtsanäytettä lukkunottamatta lääkäri teki testit itse tarkastuksen aikana. Toki lääkärit varmasti luottaa sen verran terveydenhoitajiin, että voit käydä osan testeissä teettämässä niillä, jos siinä nyt sitten paljon säästää???

Juu, ei tuommoinen alle tonnin maksu tunnu tässä konkurssissa missään :P;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä kun on armeijasta kotiutunut opiskelija, niin se pari sataa euroa on aika saatanasti suhtauttaen siihen että 2% pääsee sisään haussa, enkä itse usko mahdollisuuksiini hirveästi. Ymmärrän kyllä kommenttisi, jos äiskä on aikoinaan maksanut vielä 20-vuotiaan pikku-Virtasen parin sadan euron lääkärissä käynnit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään