Toni Korpi

SIO:lla Helikopterilentäjähaku

55 viestiä aiheessa

Jos pk-seudun tuntumassa sattuu asustamaan, niin Haagan lääkärikeskuksessa on inhimilliset hinnat eikä erillistä todistuspalkkiota.

 

eli www.haaganlaakarikeskus.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takaisin lomilta... Sen verran oon onkinut kurssista tietoja, että...

 

- JAR CPL(H) kurssi, ei siis sisällä ATPL(H) teorioita (tässä vaiheessa). Kurssin jälkeen valmistuneilla on lentotunteja ~135h. Sisältää yölennot.

- Missä ja millä kalustolla ei ole vielä sata varmaa tietoa.

- EC135 -simulaattorilla ei ole mitään tekemistä kurssin kanssa (sitä käytetään tyyppi ja mittarilentokoulutukseen)

- Kouluttajina toimii SIO:n vakkarilento-opettajat sekä keikkaopettajat.

- Valmistuneille ei ole varmaa työtä. Mahdollisuudet tosin paranevat jatkossa, PV ja raja on aika iso tekijä tässä suhteessa.

 

Ps. Tiedot on SIO:n hekopuolen koulutuspäälliköltä

 

Onnea hakeneille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Valmistuneille ei ole varmaa työtä. Mahdollisuudet tosin paranevat jatkossa, PV ja raja on aika iso tekijä tässä suhteessa.

 

Melkoinen muutos olisi kyllä, jos ohjaajia rupeaa PV suoraan sio:sta rekrytoimaan, kun nyt utin hekokuskit käyvät kadettikoulua sotatieteiden maisteriksi asti.

 

Mikäli ohjaajia taas rekrytoitaisiin sekä sio:lta että kadiksesta, menisi tilanne mielestäni vielä mielenkiintoisemmaksi, veikkaanpa että enemmistö valitsisi tuon pelkän lentokoulutuksen ja harva lähtisi ainakaan vapaaehtoisesti lisäksi niitä upseerinopintoja suorittamaan  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkoinen muutos olisi kyllä, jos ohjaajia rupeaa PV suoraan sio:sta rekrytoimaan, kun nyt utin hekokuskit käyvät kadettikoulua sotatieteiden maisteriksi asti.

 

En itsekään sitä usko, että SIO:sta suoraan pääsee kovin pitkälle. Tosin rajan lentäjät taitaa olla alunperin samasta osoitteesta kuin PV:n ja rajalle etsittiin joku aika sitten siviilistä lentäjiä, jotka jatkokoulutetaan ja joiden kanssa tehdään määräaikanen sopimus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Google löysi sattumalta tälläisen: http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2004/2/tyoryhmaammattihelikopterilentaja-_ja_lennonopettajakoulutus_su?lang=fi

 

Tiedote on vuodelta 2004 ja näyttää osittain alkaneen toteutua (SIO:n haku)... kuinkakohan pitkälle loppuosa toteutuu...

 

Koko dokumentti löytyy täältä : http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2004/liitteet/opm_215_tr03.pdf?lang=fi

 

Selailin sitä vähän ja voin todeta, että on erittäin mielenkiintoista luettavaa. Suosittelen kaikille hekoista kiinnostuneille. Ite joutuu ainakin tavaamaan läpi suurennuslasin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Google löysi sattumalta tälläisen: http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2004/2/tyoryhmaammattihelikopterilentaja-_ja_lennonopettajakoulutus_su?lang=fi

 

Tiedote on vuodelta 2004 ja näyttää osittain alkaneen toteutua (SIO:n haku)... kuinkakohan pitkälle loppuosa toteutuu...

 

Koko dokumentti löytyy täältä : http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2004/liitteet/opm_215_tr03.pdf?lang=fi

 

Selailin sitä vähän ja voin todeta, että on erittäin mielenkiintoista luettavaa. Suosittelen kaikille hekoista kiinnostuneille. Ite joutuu ainakin tavaamaan läpi suurennuslasin kanssa.

 

 

 

tosiaan mielenkiintoinen raportti. tarjoaa pohjaa täälläkin esitellyille arveluille siitä, minne niitä uusia hekolentäjiä tarvitaan. hekolentäjäksi halunnut ja sitä varten kadikselle opiskelemaan lähtenyt kaveri voi tosiaan jossain kohtaa miettiä, että miksi näin, kun kohta pääsiskin rajalle lentämään siviilikoulutuksella.. toisaalta sotilaslentäjien koulutussitoumukset korvattaneen siviilimiesten osalta nimenomaan määräaikaisilla työsopimuksilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rumpusen postiin viitaten toteaisin, että kyseessä on hyvä peruskoulutus, kiinnostuneiden kannattaa hinta huomioiden ehdottomasti hakea. Toki kurssin jälkeen sillä lentokokemuksella työpaikan saaminen voi olla vaikeaa kun Euroopassa taitaa opekelpuutustakin varten tarvita muutaman sata tuntia tiimaa. Hyvistä opettajista, tai opettajista ylipäätänsä tuntuu maailmalla olevan nääs pulaa. Muuta hommaa lienee siviilistä ainakin alle 200 tunnin tiimoilla vaikea saada, muttei varmasti mahdotonta. Vakituista pestiä ei liene tarjolla, mutta esim. ilmakuvaukseen erikoistuneet firmat palkkaavat välillä kokemattomampiakin lentäjiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

...kun kohta pääsiskin rajalle lentämään siviilikoulutuksella...

 

On päässy jo.

 

toisaalta sotilaslentäjien koulutussitoumukset korvattaneen siviilimiesten osalta nimenomaan määräaikaisilla työsopimuksilla.

 

Sotilaslentäjillä sitoumus on n. 10v ja siviileillä oli rajan haussa muistaakseni n.5v.

 

Jos satuit lukemaan ton koko dokumentin niin siellä oli, että rajan lentäjillä on JAR lupakirjat ihan kuten siviilipuolellakin. Plus sitten rajan lentäjillä on omia ekstroja siihen päälle..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakijoita oli kuulemma jokunen sata eli ei lähellekään lekopuolen hakumääriä.

 

Sen verran aion spekuloida tulevaa koulutuspaikkaa, että se todennäkösesti on malmilla. Suomessa on tasan yks koulutusluvat omistama firma (hekoille, siviilipuolella) ellei sitten SIO tempase jostain niitä. Eikä SIO:lla oo ees yhtään kopteria. Eli Helitour taitaa hoitaa tuon koulutuksen alihankintana. Ja tämähän ei ole virallista tietoa vaan spekulointia. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas. Tänään sitten kusti toimitti kutsun testeihin. Mitään tietoa ei ollut, että kuinka moni on hakenut ja kuinka moni pääsi jatkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas. Tänään sitten kusti toimitti kutsun testeihin. Mitään tietoa ei ollut, että kuinka moni on hakenut ja kuinka moni pääsi jatkoon.

 

Joo, ti on meikäläisen testi. 200-300 haki ja testipäivänä voi laskeskella kuinka moni tuli samaan aikaan ja kertoa sen viidellä niin saa jotain arviota kuinka monta otettiin tokalle kierrokselle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

299 haki ja 147 pääsi testeihin joista 16 valitaan.

 

147 ei suoraan valita 16 vaan välissähän oli yksilötestit ja vikaan haastattelu vaiheeseen otetaan joku 30, joista ne 16 lopulta tulee.

 

Ekat 8 alottaa 2009 ja loput 8 2010.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

299 haki ja 147 pääsi testeihin joista 16 valitaan.

 

 

147 ei suoraan valita 16 vaan välissähän oli yksilötestit ja vikaan haastattelu vaiheeseen otetaan joku 30, joista ne 16 lopulta tulee.

 

Ekat 8 alottaa 2009 ja loput 8 2010.

 

 

Se nyt Antti on sanomattakin selvää, että testejä on erilaisia ennen 16 valintaa, mitä järkeä on arvailla montako on mukana missäkin vaiheessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se nyt Antti on sanomattakin selvää, että testejä on erilaisia ennen 16 valintaa, mitä järkeä on arvailla montako on mukana missäkin vaiheessa.

 

Ei välttämättä kaikille. Eikä noi luvut oo arvailuja. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:D

Se nyt Antti on sanomattakin selvää, että testejä on erilaisia ennen 16 valintaa, mitä järkeä on arvailla montako on mukana missäkin vaiheessa.

 

Ei välttämättä kaikille. Eikä noi luvut oo arvailuja. :)

 

No kyllähän se vaan aika selvää on....mutta ei välttämättä kaikille. Eikä Jarno kyllä missään vaiheessa mielestäni väittänytkään että ne 16 suoraan valittaisiin 147:stä.

 

Se siitä....

 

Sisänpääsyprosentista  (n. 5,4 %)  näyttäisi tulevan pienempi kuin lekopuolelle (n. 7,6%). Jos nyt olen yhtään oikein laskenut. Toki ei näistä voi suoraan päätellä kuinka helppo kumpaiseenkin on päästä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testit takana ja ihan hauskat oli. Vähän tais joillakin nousta hikeä pintaan, kun päällimmäinen vastauspaperi oli ruotsiks. :)

 

Montakohan testiä niitä nyt kaiken kaikkiaan oli, mutta 2h kesti. Logiikkaa, avaruudellista hahmottamista, pällitestiä...

 

Avaruudellisen hahmottamisen testi oli omasta mielestä hauskin, kun siinä piti erilaisiin kuviin vetää viiva niin, että muodostuneista kuvion osista sai muodostettua neliön.

 

Jesh, nyt sitten vaan odottelemaan mitä jatkon suhteen tapahtuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Montakohan testiä niitä nyt kaiken kaikkiaan oli, mutta 2h kesti. Logiikkaa, avaruudellista hahmottamista, pällitestiä...

 

 

Ellen nyt ihan väärin muista, niin noita aikarajoitteisia testejä oli kolme eri osiota. Lisäksi kahteen eri kertaan täytettiin näitä persoonallisuuskyselyyn liittyviä lappuja...

 

-I-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi, löytyyköhän mistään harjoituksia näille avaruudellisen hahmottamisen tehtäville?( esim.netistä). Tarkoitan nyt erityisesti näitä kuvioita joihin pitää vetää viiva jotta saadaan neliö aikaisesksi.

 

T: Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi, löytyyköhän mistään harjoituksia näille avaruudellisen hahmottamisen tehtäville?( esim.netistä). Tarkoitan nyt erityisesti näitä kuvioita joihin pitää vetää viiva jotta saadaan neliö aikaisesksi.

 

T: Tero

 

Tosta testistä tuli mieleen, että jos on tottunu ratkaisemaan geometrisiä tehtäviä koulun penkillä niin kyllä siinä on aivot tottunu pyörittelemään kuviota ja sitä kautta oppii paremmin hahmottamaan erilaisia kuvioita.

 

Avaruudellinen hahmottaminenhan on paljon muutakin kuin mitä testissä testattiin eikä siitä välttämättä ole mitään apua lentäessä, että on harjoitellut varta vasten jossain testissä esiintyviin tehtäviin. Testit kun voivat olla erilaiset joskus myöhemmin...

 

Mutta varmasti löytyy jostain jotain vastaavanlaisia "harjoittelutestejä".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..ja homma jatkuu lokakuun lopussa Malmilla jatkokokeiden merkeissä..

 

Onnea jatkokokeisiin  :thmbup:. Itselläni homma jäi sen sijaan näihin esivalintakokeisiin, mutta ei voi mitään. Ainahan voi ilmeisesti hakea uudestaan esim. liikennelentäjäpuolelle tulevaisuudessa, vai käytetäänkö samoja testituloksia suoraan sinne?

 

Jännä sinänsä, että karsiviksi tekijöiksi kohdallani osoittautuivat ne kapasiteettitasoa mittaavat osiot, jotka testien aikana tuntuivat itselleni kaikista helpoimmilta. 

 

-Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainahan voi ilmeisesti hakea uudestaan esim. liikennelentäjäpuolelle tulevaisuudessa, vai käytetäänkö samoja testituloksia suoraan sinne?

 

En tiedä mitä testejä heko-haussa tehtiin, mutta jos ne oli ne perus psykologiset, niin samoja testituloksia käytetään vielä syksyn 2009 haussa lekopuolelle. Sitten siitä kahden vuoden päästä voit aloittaa puhtaalta pöydältä. Toki kannattaa jo 2009 vuonna hakea, jos vaikka nyt oli jotenkin suunnattoman korkea taso testeissä. Aina kannattaa yrittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään