Ilkka Mäkelä

Cozyllä Israelista Oshkoshiin

13 viestiä aiheessa

On taas se aika vuodesta, jolloin erinäiset hurjapäät virittelevät lentovehkeitään päästäkseen - toivottavasti - hengissä yleisilmailun Mekaksi kutsuttuun Oshkoshin tapahtumaan. Israelilainen Yair Gil on lähtenyt matkaan itserakennetulla Cozy Mark IV-koneellaan polttoainelisäsäiliö takapenkillä mielessään uusi Cozy-koneiden ennätys. Reitti on perinteinen Skotlanti-Islanti-Grönlanti-Kanada. Koneen mittarivarustukseen on investoitu, mutta juttu ei ikävä kyllä kerro, onko kone IFR-kelpoinen, tai voiko experimental-koneella ylipäänsä lentää IFR:ää, tai vaaditaanko sitä enää Kanadassa. Menomatka kestää kuitenkin yli 2 viikkoa.

 

Oshkosh or bust? Toivotetaan onnea.

 

http://www.israel21c.org/bin/en.jsp?enDispWho=Articles^l2201&enPage=BlankPage&enDisplay=view&enDispWhat=object&enVersion=0&enZone=Culture

 

Google-haulla "Oshkosh or bust" löytyy muitakin tarinoita takavuosilta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommentoimatta itse konetta tai lentoa muuten kuin IFR-mielessä: experimental-koneella, joka on IFR-mittarivarustettu, voi lentää laillisesti IFR:ää muissa maissa kuin Suomessa, esimerkiksi näin mm. Ruotsissa ja USA:ssa. Holhousvaltio Suomessa experimental-koneella oletusarvoisesti saa ajaa ainoastaan kauniilla säällä ja päivällä, ja alle FL200 (vaikka kone olisi paineistettu turbo-prop joka valmistajan mukaan olisi suunniteltu lentämään matkaa FL250:llä).

 

Suomessa experimental ja yleisilmailu on niin kitukasvuista askartelua suhteessa muihin maihin (Suomi on ilmailun kehitysmaa (joka tosin ei kehity vaan on jatkuvassa taantumissuhdanteessa, kuten monet muutkin maat, mutta Suomi on ilmiselvästi lähellä johtopaikkaa kaikessa hankaluudessa ja mahdottomuudessa)), että em. säännön kanssa ei vielä ole tiettävästi törmätty liian tiukasti tulkitun säännön aiheuttamiin potentiaalisiiin ongelmatilanteisiin ja harrastuksen taantuman jatkumo pitää huolen siitä että näin on myös todennäköisesti jatkossa, ja IFR-kerhokoulutuksen mahdottomuus Suomessa pitää toisaalta huolen siitä että harvalla on varaa ja rahkeita JAA-IR:ään, joka vaatii ei-ansiotoimintaan tähtäävään harrastukseen nähden mittavien investointien (jotka laitos voi koska tahansa nullifioida toteamuksella "Ette täytä minkäänlaisen lääketieteellisen kelpoisuuden kriteereitä") lisäksi myös merkittävää ajallista panostusta, joka ei käytännössä onnistu iltaisin päivätyön ohella ilman opintovapaata, kuten esimerkiksi USA:ssa onnistuu.

 

Mitä itse lentoon tulee kyseisellä koneyksilöllä, se ei varmasti ole ihan riskiä vailla, etenkin tietäen ko. koneen tyhjämassan verrattuna suunniteltuun tyhjäpainoon (ja sitten vielä siihen lisäylipaino joka tulee siitä bensasta), mutta omalla vastuulla lentäköön ja peukut pystyssä että homma onnistuu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa experimental ja yleisilmailu on niin kitukasvuista askartelua suhteessa muihin maihin (Suomi on ilmailun kehitysmaa (joka tosin ei kehity vaan on jatkuvassa taantumissuhdanteessa, kuten monet muutkin maat, mutta Suomi on ilmiselvästi lähellä johtopaikkaa kaikessa hankaluudessa ja mahdottomuudessa)), että em. säännön kanssa ei vielä ole tiettävästi törmätty liian tiukasti tulkitun säännön aiheuttamiin potentiaalisiiin ongelmatilanteisiin ja harrastuksen taantuman jatkumo pitää huolen siitä että näin on myös todennäköisesti jatkossa, ja IFR-kerhokoulutuksen mahdottomuus Suomessa pitää toisaalta huolen siitä että harvalla on varaa ja rahkeita JAA-IR:ään, joka vaatii ei-ansiotoimintaan tähtäävään harrastukseen nähden mittavien investointien (jotka laitos voi koska tahansa nullifioida toteamuksella "Ette täytä minkäänlaisen lääketieteellisen kelpoisuuden kriteereitä") lisäksi myös merkittävää ajallista panostusta, joka ei käytännössä onnistu iltaisin päivätyön ohella ilman opintovapaata, kuten esimerkiksi USA:ssa onnistuu.

 

Loistavaa Karoliina!! Tämä ainutlaatuinen yhden lauseen virkkeen kappale ehdottomasti vastaa suorituksena Atlantin ylittämistä Cozylla  :thmbup: Samalla näytteellä pääsisi varmaan Ilmailuhallintoon määräysten kirjoittajaksi, eiköstä?

 

Ihan henki meinasi loppua, vaikken ääneen lukenutkaan. Samaan hengenvetoon esitän kuitenkin ihan vilpittömät anteeksipyyntöni siitä, etten millään jaksanut olla kuittaamatta! Otan nöyrästi vastaan palautteen - myös modeilta.  :-[

 

(edit: sorkitaan nyt sit omiakin virheitä)

 

Itse asiaan osallistuen: millainen mahtaa olla Cozy pituusvakavuudeltaan? Ajattelin vain monen tunnin lentoja ja trimmin muuttumista polttoaineen kuluessa jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranskalainen pilotti, joka siis joutui lauantaina tekemään pakkolaskun Walesissa matkalla Oshkoshiin, kuten eri ketjussa mainitsin, kertoo sairaalavuoteeltaan haluavansa jatkaa lentämistä. Moottoriin tulleen vian syistä ei mies osaa sanoa mitään, mutta hyvä puoli asiassa on, ettei se sattunut meren yläpuolella.

 

http://www.dailypost.co.uk/news/north-wales-news/2008/07/22/north-wales-crash-pilot-vows-to-keep-flying-55578-21380199/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistavaa Karoliina!! Tämä ainutlaatuinen yhden lauseen kappale ehdottomasti vastaa suorituksena Atlantin ylittämistä Cozylla  :thmbup:

 

Todella loistavaa tajunnanvirtaa...naiselta jolla on jopa oma styroksileikkuri ( voitasko tehdä muuten yhteistyötä...mulla olis yx lentsikkaprojekti ja malli tekemättä ? ).

 

Oh sweet Carolina !!!...oon muuten käynyt...siisti etelävaltio..persikat kasvaa puissa ja silleen.

 

t. Juke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistavaa Karoliina!! Tämä ainutlaatuinen yhden lauseen virkkeen kappale ehdottomasti vastaa suorituksena Atlantin ylittämistä Cozylla  :thmbup: Samalla näytteellä pääsisi varmaan Ilmailuhallintoon määräysten kirjoittajaksi, eiköstä?

 

Loistava ehdotus, oletko Karoliina kiinnostunut  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja kun tämä nyt vähän henkilöityi, niin ymmärtääkseni Karoliina on tosielämässä päässyt ohjastamaan canardia - mutta millaista? Konetyypin erityispiirteet lennettävyydessä ovat aina kiehtoneet minua, joten tällainen tosipitkän matkan projekti on mielenkiintoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja kun tämä nyt vähän henkilöityi, niin ymmärtääkseni Karoliina on tosielämässä päässyt ohjastamaan canardia - mutta millaista? Konetyypin erityispiirteet lennettävyydessä ovat aina kiehtoneet minua, joten tällainen tosipitkän matkan projekti on mielenkiintoinen.

 

Noilla canardeilla on lennetty melkein kaikki matkalentoennätykset uusiksi. Cosy tai Vari-eze ( long ? ) tai Berkut samaa kauraa mulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa experimental ja yleisilmailu on niin kitukasvuista askartelua suhteessa muihin maihin (Suomi on ilmailun kehitysmaa (joka tosin ei kehity vaan on jatkuvassa taantumissuhdanteessa, kuten monet muutkin maat, mutta Suomi on ilmiselvästi lähellä johtopaikkaa kaikessa hankaluudessa ja mahdottomuudessa)), että em. säännön kanssa ei vielä ole tiettävästi törmätty liian tiukasti tulkitun säännön aiheuttamiin potentiaalisiiin ongelmatilanteisiin ja harrastuksen taantuman jatkumo pitää huolen siitä että näin on myös todennäköisesti jatkossa, ja IFR-kerhokoulutuksen mahdottomuus Suomessa pitää toisaalta huolen siitä että harvalla on varaa ja rahkeita JAA-IR:ään, joka vaatii ei-ansiotoimintaan tähtäävään harrastukseen nähden mittavien investointien (jotka laitos voi koska tahansa nullifioida toteamuksella "Ette täytä minkäänlaisen lääketieteellisen kelpoisuuden kriteereitä") lisäksi myös merkittävää ajallista panostusta, joka ei käytännössä onnistu iltaisin päivätyön ohella ilman opintovapaata, kuten esimerkiksi USA:ssa onnistuu.

Toivottavasti vuoden kielihelmen valitsijat noteeraavat tämän. ;) Valinta olisi melko varma, vai menisikö sittenkin sinne sammakkopuolelle...

On muuten sikäli loistavasti kirjoitettu että sen pystyi jopa lähes ymmärtämään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommentoimatta itse konetta tai lentoa muuten kuin IFR-mielessä: experimental-koneella, joka on IFR-mittarivarustettu, voi lentää laillisesti IFR:ää muissa maissa kuin Suomessa, esimerkiksi näin mm. Ruotsissa ja USA:ssa. Holhousvaltio Suomessa experimental-koneella oletusarvoisesti saa ajaa ainoastaan kauniilla säällä ja päivällä, ja alle FL200 (vaikka kone olisi paineistettu turbo-prop joka valmistajan mukaan olisi suunniteltu lentämään matkaa FL250:llä).

 

Suomessa experimental ja yleisilmailu on niin kitukasvuista askartelua suhteessa muihin maihin (Suomi on ilmailun kehitysmaa (joka tosin ei kehity vaan on jatkuvassa taantumissuhdanteessa, kuten monet muutkin maat, mutta Suomi on ilmiselvästi lähellä johtopaikkaa kaikessa hankaluudessa ja mahdottomuudessa)), että em. säännön kanssa ei vielä ole tiettävästi törmätty liian tiukasti tulkitun säännön aiheuttamiin potentiaalisiiin ongelmatilanteisiin ja harrastuksen taantuman jatkumo pitää huolen siitä että näin on myös todennäköisesti jatkossa, ja IFR-kerhokoulutuksen mahdottomuus Suomessa pitää toisaalta huolen siitä että harvalla on varaa ja rahkeita JAA-IR:ään, joka vaatii ei-ansiotoimintaan tähtäävään harrastukseen nähden mittavien investointien (jotka laitos voi koska tahansa nullifioida toteamuksella "Ette täytä minkäänlaisen lääketieteellisen kelpoisuuden kriteereitä") lisäksi myös merkittävää ajallista panostusta, joka ei käytännössä onnistu iltaisin päivätyön ohella ilman opintovapaata, kuten esimerkiksi USA:ssa onnistuu.

 

Mitä itse lentoon tulee kyseisellä koneyksilöllä, se ei varmasti ole ihan riskiä vailla, etenkin tietäen ko. koneen tyhjämassan verrattuna suunniteltuun tyhjäpainoon (ja sitten vielä siihen lisäylipaino joka tulee siitä bensasta), mutta omalla vastuulla lentäköön ja peukut pystyssä että homma onnistuu.

 

 

 

Suomessa on VFR-lennot kielletty yli FL 195, paitsi JOS esittää Plaanissa pynnön ja syyn miksi siellä pitäisi lentää, niin ilmailuviranomainen voi antaa luvan siihen.

 

Siis kielto ei ole ehdoton.

 

jk. oliskohan yksi hyvä syy; sillä korkeudella on enemmän hyviä pakkolaskupaikkoja  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään