Jaakko Kuusisto

Pienkoneturma Sveitsissä

9 viestiä aiheessa

:'(

 

Meinasin jo sanoa jotain vuoristossa lentämisestä, kun zuumasin Blickin Google-karttaa lähemmäs. Ei tuo sittenkään niin hurjaa maastoa ollut? Odotellaan siis lisätietoja. Surullista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:'(

 

Meinasin jo sanoa jotain vuoristossa lentämisestä, kun zuumasin Blickin Google-karttaa lähemmäs. Ei tuo sittenkään niin hurjaa maastoa ollut? Odotellaan siis lisätietoja. Surullista...

 

Taitaa vaan se lentäminen vuoristossa olla noille Sveitsin pojille jokapäiväisempää peruskauraa, kuin meille "avomaan" kurvailu. Onkohan mitään tilastoa noista sveitsin onnettomuuksista? Konekirjo ja -määrä tuntuisi äkkiarvauksella ainakin paljon suuremmalle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sieltä löytyy myös Sveitsin tilastoyhteenveto vuosille 1995 - 2006:

 

http://www.bfu.admin.ch/X/Statistik_2006_e.pdf

 

Vuonna 2006 tilanne oli kokonaisuutena tällainen, siis mukaanlukien myös yli 5700 Kg painoiset koneet:

 

3822 lentokonetta rekisterissä

15368 lentolupakirjaa

58 vakavampaa onnettomuutta

10 henkilöä menehtynyt

 

Hieman alempana sillä sivulla löytyy tilasto myös niin, että lasketaan pelkästään alle 5700 Kg koneille tapahtuneet onnettomuudet ja vakavat incidentit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sieltä löytyy myös Sveitsin tilastoyhteenveto vuosille 1995 - 2006:

 

http://www.bfu.admin.ch/X/Statistik_2006_e.pdf

 

Vuonna 2006 tilanne oli kokonaisuutena tällainen, siis mukaanlukien myös yli 5700 Kg painoiset koneet:

 

3822 lentokonetta rekisterissä

15368 lentolupakirjaa

58 vakavampaa onnettomuutta

10 henkilöä menehtynyt

 

 

Sveitsissä näyttää olevan kaikki laskussa, niin suoritteet kuin onnettomuudetkin. Mutta miten syy-seurassuhteet menee? Kun onnettomuuksien määrä vähenee, niin onko se johtunut koneiden, lupakirjojen vai lentotuntien vähenemisestä? Vai jostain muusta? Ja mihin pitäisi suhteuttaa onnettomuuksia? Ensimmäisenä tulee toki mieleen lentotunnit, mutta meneekö se aina niin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

lomaterveisiä Sveitsistä. Oltiin samana päivänä ilmasssa, vierailemassa Neuchâtelissa. Sää koko maassa oli hyvä ja lämmin.

Onnettomuudesta tietysti ei sen enempää tietoa. Kenttä sijaitsee tässä Wallisin laaksossa. Kentän korkeus 4300 ft, lämmin päivä, 4 hlöä koneessa. PaineTiheyskorkeus otettava huomioon joka tapauksessa.

 

EDIT: 100LL noin 2.15 EUR/litr

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perjantai oli 'musta perjantai' Sveitsissä. 2 onnettomuutta purjekoneella (Saanen, Samedan) ja 1 moottorikoneella (tai Ultralla?**) (Sarnen OW). Linkki paikalliseen 'iltalehteeen' tässä.

 

Edit 31.7.2008

** kone oli Ultra, FK 9 Mk 4

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään