Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 Lueskelin tuolta Uusisuomi.fi sivulta kirjoituksia liittyen Finnairiin ja tämmöin tuli vastaan, aika hyvä Finnairin koneet ovat toimineet pelottavan hyvin vuodesta toiseen Suomen valtio omistaa enemmistön ehkä maailman parhaiten ylläpidetystä lentoyhtiöstä. Suomalaiset pilotit hallitsevat sellaisia talvisia olosuhteita, mitä monissa lentoyhtiöissä ei edes käytännössä harjoitella. Talvinen Ivalon kenttä voisi olla hankala pala Air Namibian lentäjille. Nyt otsikoissa sen sijaan komeili matkustamohenkilökunnan lakko, jossa olikin kysymys myös julkisuudessa puhumattomat asiat. Maailmanlaajuisesti kilpailu asiakkaista kovenee ja Finnair sai rauhassa lentää Suomen reittejä yksin ja hyväksyä löysästi henkilökuntansa vaateita ja toiveita ylläpitääkseen hyvää henkeä ja kykyä olla turvallinen sinivalkoinen. Jokainen muistaa paluunsa maailman ääristä, kun ei ollut nähnyt suomalaisia kanssaihmisiään. Mukavan tuulahduksen toi aina se kotoinen sanomalehti ja suomea puhuva hymyilevä lentoemäntä tutun turvallisen koneen etuovella toivottamassa tervetulleeksi lennolle kotiin Suomeen. Lentoemännät ja stuertit ovat merkittävä osa Finnairin henkilökunnasta, noin 2.000, on selvää, että näin suuren joukon palkkakustannukset ovat nyt suurennuslasin alla. Merkittävää on myös se, että lentoja on palkallisesti ja lisillisesti hyviä (esim. kaukoitä) ja huonompia, joista ei kerry näitä kuuluisia haittaosia (esim. Keski-Euroopan ns. illaksi kotiin lennot). 2.000 ihmisen joukossa on monia eri virkavuosiluokkia - on pitkään palvelleita ja vähemmän. Kysymys on siitä, kuinka haluttuja on mitkäkin lennot. Kaukoidän lennoista saa lisät, Euroopan lennoista saa vain perusosat. Pitkään palvelleet saavat kokemusoikeuden valita lentoja helpommin kuin nuoremmat, jotka eivät ole vielä oppineet talon tavoille ja kikkoihin, joilla saadaan kokonaisansiot. Saattaa olla sisäinen ongelma tuo valintatilanne. Nuoret purevat hammasta ja vanhemmat kokeneet kokevat saavansa etuisuuden, joka on heille ns. virkavuosietuus. Vakiintuneita tapoja voi olla joskus vaikea muuttaa; jos niin halutaan, on se pakko kirjata työehtosopimukseen. Tuleeko tähän muutoksia tämän lakon jälkiseurauksena, jää nähtäväksi. Yhtiönä Finnair on tosipaikan edessä. Kilpailukykyä on saatava; Kiinan koneet ovat jo melkein 'tankkauksessa' ja on vain ajan kysymys, milloin ne ilmestyvät Suomen taivaalle. EU on hyvin suopea kilpailulle ja ajaa kuluttajien etuisuuksia halvempina lentolippuina. Vastavuoroisesti Kiina on ostanut Airbus-koneita noin 150 kappaletta, pitäen osaltansa pystyssä kyseistä lentokoneen rakentajaa ja sen työpaikkoja. Finnair on pakotettu korjaamaan alkavaa kaukoidän kilpailua karsimalla nimenomaan sieltä henkilökuntakuluja. Aero on näppärä keino. Virolaisilla ehdoilla 500 lentoemäntää ja stuerttia sisään ja sitten Finnair henkilövuokraa (yleinen tapa monilla toimialoilla) heitä kansalliseen lentoyhtiöömme. Näin palkkakulut pienenevät ja Finnair on valmis kilpailuun mm. kiinalaisia kohtaan. Jokainen viisas yhtiön palkollinen tietää, että työnantajan kilpailukyky on kaiken perusta. Henkilökunta on valmis palkanalennuksiin, mutta esimerkkiä odotetaan ylhäältä. Muinoinen Chryslerin uusi pääjohtaja tullessaan kriisiyhtiöön, alensi ensimmäisenä toimenaan oman palkkansa yhteen dollariin vuodessa. Hän loi uskomattoman hengen ja yhdessä koko henkilökunta nosti Chryslerin kuiville. Finnair ei ole vielä kriisiyhtiö. Ajatteliko Finnairin pääjohtaja Hienonen aloittaa oman palkkansa alasajoa ja milloin, esimerkiksi koko johtajistolle? Henkilökunta muodostaa kokonaisuudessaan Finnairin uskomattoman maineen, turvallisuuden ja ammattitaidon vailla vertaa. Onko nyt kokematon pääjohtaja ajamassa Suomen kansallisylpeyttä laskuliitoon. Ylimmän johdon palkat eivät voi nousta yhdessä vuodessa 50 prosenttia, kuten kävi Finnairin edelliselle pääjohtajalle, se ei lisää luottamusta henkilöstössä. Yhtiön yhteishenki on keskinäistä vastuunkantoa ja yhteen hiileen puhaltamista. Ilkka Luoma http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/29864-finnair-mokasi-sveitsissa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 Mitähän vuotta tuon kirjoittaja elää kun Aeroa rummuttaa? Kun australialainen lentoyhtiö Qantaskin on ensimmäisessä lauseessa Quantas, niin kannattaisi opetella läksyt paremmin ennenkuin lekkii kaikkitietävää. Kiinan koneetkin ovat jo muka "tankkauksessa" ja tulossa Suomen taivaalle. Noh, kyllähän niitä kiinalaisia Suomen taivaalla jo lentää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 Jep Ilkan kirjoituksia on tullut muutama tuhat nähtyä tuolla mtv3:n foorumella ... kaveri ollut aina ajasta jäljessä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 No vastaus näyttää muutenkin siltä, että kirjoittaja on sen jostain valmiista arkistostaan nykäissyt tuohon mukaan. Koko teksti menee asian vierestä ja muutenkin sisältö on lähinnä vanhoja "uutisia" listattuna ja vähän aukaistuna. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 Tämän päivän Hesarissakin joku naistoimittaja kirjoittaa Economy Extra -artikkelissa Australian Quantaksesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 Joo, miksiköhän se Qantas on niin vaikea kirjoitettavaksi? Kerran tuli asiasta annettua palautetta YLElle, joka sitten meni korjaamaan vihreensä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 Kerran tuli asiasta annettua palautetta YLElle, joka sitten meni korjaamaan vihreensä. Hui, onneksi korjasivat! Oikeasti, joillakin on näköjään aikaa kaikenlaiseen. Itse en jaksaisi/ehtisi vaivautua moiseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 Jep Ilkan kirjoituksia on tullut muutama tuhat nähtyä tuolla mtv3:n foorumella ... kaveri ollut aina ajasta jäljessä... Kannataa vilkaista Tiede.fi foorumia niin saa tuntumaa miehen mielipiteisiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 Lueskelin tuolta Uusisuomi.fi sivulta kirjoituksia liittyen Finnairiin ja tämmöin tuli vastaan, aika hyvä Finnairin koneet ovat toimineet pelottavan hyvin vuodesta toiseen Suomen valtio omistaa enemmistön ehkä maailman parhaiten ylläpidetystä lentoyhtiöstä. Suomalaiset pilotit hallitsevat sellaisia talvisia olosuhteita, mitä monissa lentoyhtiöissä ei edes käytännössä harjoitella. Talvinen Ivalon kenttä voisi olla hankala pala Air Namibian lentäjille. Nyt otsikoissa sen sijaan komeili matkustamohenkilökunnan lakko, jossa olikin kysymys myös julkisuudessa puhumattomat asiat. Maailmanlaajuisesti kilpailu asiakkaista kovenee ja Finnair sai rauhassa lentää Suomen reittejä yksin ja hyväksyä löysästi henkilökuntansa vaateita ja toiveita ylläpitääkseen hyvää henkeä ja kykyä olla turvallinen sinivalkoinen. Jokainen muistaa paluunsa maailman ääristä, kun ei ollut nähnyt suomalaisia kanssaihmisiään. Mukavan tuulahduksen toi aina se kotoinen sanomalehti ja suomea puhuva hymyilevä lentoemäntä tutun turvallisen koneen etuovella toivottamassa tervetulleeksi lennolle kotiin Suomeen. Lentoemännät ja stuertit ovat merkittävä osa Finnairin henkilökunnasta, noin 2.000, on selvää, että näin suuren joukon palkkakustannukset ovat nyt suurennuslasin alla. Merkittävää on myös se, että lentoja on palkallisesti ja lisillisesti hyviä (esim. kaukoitä) ja huonompia, joista ei kerry näitä kuuluisia haittaosia (esim. Keski-Euroopan ns. illaksi kotiin lennot). 2.000 ihmisen joukossa on monia eri virkavuosiluokkia - on pitkään palvelleita ja vähemmän. Kysymys on siitä, kuinka haluttuja on mitkäkin lennot. Kaukoidän lennoista saa lisät, Euroopan lennoista saa vain perusosat. Pitkään palvelleet saavat kokemusoikeuden valita lentoja helpommin kuin nuoremmat, jotka eivät ole vielä oppineet talon tavoille ja kikkoihin, joilla saadaan kokonaisansiot. Saattaa olla sisäinen ongelma tuo valintatilanne. Nuoret purevat hammasta ja vanhemmat kokeneet kokevat saavansa etuisuuden, joka on heille ns. virkavuosietuus. Vakiintuneita tapoja voi olla joskus vaikea muuttaa; jos niin halutaan, on se pakko kirjata työehtosopimukseen. Tuleeko tähän muutoksia tämän lakon jälkiseurauksena, jää nähtäväksi. Yhtiönä Finnair on tosipaikan edessä. Kilpailukykyä on saatava; Kiinan koneet ovat jo melkein 'tankkauksessa' ja on vain ajan kysymys, milloin ne ilmestyvät Suomen taivaalle. EU on hyvin suopea kilpailulle ja ajaa kuluttajien etuisuuksia halvempina lentolippuina. Vastavuoroisesti Kiina on ostanut Airbus-koneita noin 150 kappaletta, pitäen osaltansa pystyssä kyseistä lentokoneen rakentajaa ja sen työpaikkoja. Finnair on pakotettu korjaamaan alkavaa kaukoidän kilpailua karsimalla nimenomaan sieltä henkilökuntakuluja. Aero on näppärä keino. Virolaisilla ehdoilla 500 lentoemäntää ja stuerttia sisään ja sitten Finnair henkilövuokraa (yleinen tapa monilla toimialoilla) heitä kansalliseen lentoyhtiöömme. Näin palkkakulut pienenevät ja Finnair on valmis kilpailuun mm. kiinalaisia kohtaan. Jokainen viisas yhtiön palkollinen tietää, että työnantajan kilpailukyky on kaiken perusta. Henkilökunta on valmis palkanalennuksiin, mutta esimerkkiä odotetaan ylhäältä. Muinoinen Chryslerin uusi pääjohtaja tullessaan kriisiyhtiöön, alensi ensimmäisenä toimenaan oman palkkansa yhteen dollariin vuodessa. Hän loi uskomattoman hengen ja yhdessä koko henkilökunta nosti Chryslerin kuiville. Finnair ei ole vielä kriisiyhtiö. Ajatteliko Finnairin pääjohtaja Hienonen aloittaa oman palkkansa alasajoa ja milloin, esimerkiksi koko johtajistolle? Henkilökunta muodostaa kokonaisuudessaan Finnairin uskomattoman maineen, turvallisuuden ja ammattitaidon vailla vertaa. Onko nyt kokematon pääjohtaja ajamassa Suomen kansallisylpeyttä laskuliitoon. Ylimmän johdon palkat eivät voi nousta yhdessä vuodessa 50 prosenttia, kuten kävi Finnairin edelliselle pääjohtajalle, se ei lisää luottamusta henkilöstössä. Yhtiön yhteishenki on keskinäistä vastuunkantoa ja yhteen hiileen puhaltamista. Ilkka Luoma http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/29864-finnair-mokasi-sveitsissa Tuossa punaamassani tektissä on koko jutun juju. Kannattaa muistaa, että ketjussa pettää heikoin lenkki. Kaikkia osapuolia on kohdeltava oikein, tai ketju katkeaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 Tämän päivän Hesarissakin joku naistoimittaja kirjoittaa Economy Extra -artikkelissa Australian Quantaksesta. Wikipediassa B767-artikkelissa oli kuva Qantaksen 767:n ohjaamosta. Siinä luki Quantas. Minä korjasin sen Qantakseksi varmaan 3 kertaa, koska aina se korjattiin Quantakseksi. Lopulta joku luovutti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 Olipa kerran Lee. Purjehdustermein lee on luuvartin vastakohta. Lee on tyynen puoli ja luuvartti tuulen puoli. Chryslerillä meni kehnosti ja Iacocca laittoi aika paljon asioita raiteilleen. Teki sen enimmäkseen yksin ja yksinvaltiaasti, kuten kuuluukin, koska soppa huononee, jos coccaajia on kovin monia. Kaukaisempi itä on erityisen haasteellinen tässä mielessä, koska mitä useampi gonokokki, sitä huonompi soppa. Kyse - ei tässäkään - ole minimoinnista tai maksimoinnista - vaan OPTIMOINNISTA. Hyvä ystäväni, koulukaverini ja muutenkin mukava mies johtaa "Nääsvillessä" yliopistollista optimointilaitosta - professorin palkalla, vielä muutaman vuoden. Kahden muuttujan optimointiongelmat ovat aika "iisipiisi", mutta lentoyhtiön tuloksen tuottamisessa on PALJON enemmän muuttujia kuin palkat tai polttoainekustannukset. On jokseenkin varmaa, että vaikkapa Seiko osaa tehdä aika lailla yhtä tarkan kellon kuin Rolex. Jälkimmäisestä vain joukko asiakkaita on valmiita maksamaan kymmenkertaisen hinnan. Joukko ei ehkä ole suuren suuri, mutta sekin näyttäisi pitävän switzerlandiumilaiset kellojen rakentajat leivässä - kuten lienee tarkoituskin - omistajien tilipussin lihottamisen lisäksi. Suomea ja suomalaisia on lähes iät kaiket vaivannut "suuruudenhulluus". Pitää markkinaosuuksia jahdatessa tehdä PALJON ja halvalla - piittaamatta siitä, jääkö sen kuuluisan viivan alle jotain. Ken esim. Excelillä osaa ja jaksaa leikkiä, kokeilkoon vaikkapa vaihtoehtoina - hintaa nostetaan 20% ja asiakkaat vähenevät neljänneksellä. Useimmissa tapauksissa antaa PALJON paremman LOPPUALLEVIIVAtuloksen, (etenkin) JOS päästään eroon ylimääräisistä ihmisistä (myös johdossa) ja koneista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 Jokainenhan meistä toivoo suomalaisten lentoyhtiöiden menestystä. Suomalainen vaan ymmärtää oikeudenmukaisuuden ehkä vähän jyrkemmin kuin monet muut. Kolikon toinen puoli on se, että tämä sama oikeudenmukaisuus on monen suomalaisen menestystarinan taustalla. Kuusiston Jaska osasi mielestäni värittää punaisella hyvin sen opin, mikä monilla nykyjohtajilla on osin vielä hakusessa. Tämä maineikas australialainen lentoyhtiö, jolla on vaikeasti kirjoitettava nimi, alkoi toimintansa mottonaan "Queensland and Northern Territories Air Services". Seppo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2008 Tämä maineikas australialainen lentoyhtiö, jolla on vaikeasti kirjoitettava nimi, alkoi toimintansa mottonaan "Queensland and Northern Territories Air Services". Seppo Vähän on viilattava pilkkua, se vaikeastikirjoitettava nimi on kylläkin "Queensland and Northern Territory Aerial Services Limited". Oli ihan pakko tarkastaa Qantas.com :ista, kun muistelin tuon sanan aerial. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2008 Siis Kuningattarenmaan ja Pohjoisen Territorion Antennihuoltoja Rajoitettu! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2008 Kiitos Kalle korjauksesta. Jos on nimi vaikea niin näyttää olevan nimen taustakin. Luin tämän tiedon jostakin yhtiötä koskevasta artikkelista hiljattain mutta näyttää tuo dementia iskevän. Silläkin yhtiöllä on vähän vetelät housussa, business ei pyri siten kuin pitäisi. Ovat laittamassa liudan työntekijöitä kilometritehtaalle ja vanhempia koneita naftaliiniin. Positiivista on se, että Qantasia pidetään yhtenä maailman turvallisimmista yhtiöistä. Seppo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2008 Siis Kuningattarenmaan ja Pohjoisen Territorion Antennihuoltoja Rajoitettu! Eli KPTAR, eikä mikään QANTAS. Aussit on väärässä. Ulkomailla tulee aina toimeen kun puhuu suomea hitaasti ja KOVAA. Kyllä ne tuonkin vielä sisäistävät kun tarpeeksi huudetaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2008 Joo, miksiköhän se Qantas on niin vaikea kirjoitettavaksi? Kerran tuli asiasta annettua palautetta YLElle, joka sitten meni korjaamaan vihreensä. Yle Teksti-TV Sivu 137/1 ULKOMAAT YLE PERJANTAI Matkustajakoneen kylkeen suuri reikä Lentokoneen kylkeen ilmaantunut suuri reikä pakotti australialaisen Quantas- yhtiön matkustajakoneen tekemään tänään hätälaskun. Lasku Filippiineille onnistui, eikä kukaan loukkaantunut. Lähes kolme metriä leveän reiän syntymisen syy ei ole vielä tiedossa, ja asiaa tutkitaan parhaillaan. Lentokone oli matkalla Lontoosta Melbourneen ja se oli tehnyt välilaskun Hongkongissa. Reikä laski ilmanpainetta ja matkustajat joutuivat vetämään happinaamarit ylleen. Boeing 747-400-koneessa oli noin 350 matkustajaa ja 19 miehistön jäsentä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2008 Varmasti eri toimittaja asialla, tapaus sattui jo aikoja sitten. Johtuneeko se kirjoittamisvaikeus siitä lausumistavasta sitten? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2008 ... minkä kuuleman mukaan itse asiassa pitäisi mennä "kwon-tass" eikä "kuan-tass". http://en.wiktionary.org/wiki/Qantas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2008 Hyvä huomio, olenkin miettinyt miksi toimittajien sanomana kyseisen yhtiön nimi kuulostaa jokseenkin oudolta. Ei sen puoleen, toimittajat ovat iät ja ajat lausuneet ulkomaisia nimiä päin seiniä. Takavuosina otti (jostain syystä) enemmän ja vähemmän pattiin se, etteivät suomalaiset urheilutoimittajat millään oppineet lausumaan jalkapalloilija Robbie Fowlerin sukunimeä oikein. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2008 On jokseenkin varmaa, että vaikkapa Seiko osaa tehdä aika lailla yhtä tarkan kellon kuin Rolex. Jälkimmäisestä vain joukko asiakkaita on valmiita maksamaan kymmenkertaisen hinnan. Joukko ei ehkä ole suuren suuri, mutta sekin näyttäisi pitävän switzerlandiumilaiset kellojen rakentajat leivässä - kuten lienee tarkoituskin - omistajien tilipussin lihottamisen lisäksi. Vaikka Rolex on hinnaltaan ja maineeltaan Seikoa korkeampi, tämä sveitsiläinen on huomattavasti epätarkempi kellona. Tai ainakin suurin osa Rolexeista, sillä varmaankin 99 prosenttia Rolexeista on mekaanisia, kun Seikolla vastaava luku on ehkä 10 (?). Omistan pari Rolexia, joten en hauku sitä, vaan totean todellisuuden. Kyllä Rolex noin minuutin heittää viikossa vaikka olisi kuinka huollettu ja säädöissään. Silti Rolexissa on sielu. Yhden kellon valmistusprosessi vie vuosia. Lisäksi Rolexia tehdään todella paljon käsityönä (olen vieraillut tehtaalla). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla