Guest Kekemy

Lentokoulutus Porissa

21 viestiä aiheessa

Löytyisikö yrittäjää joka kouluttaisi CPC-systeemillä Porisssa tänä kesänä, aloitus vaikka ensi viikolla. Ainakin yksi varma oppilas olisi, mahdollisesti kaksi. Veljen poikani on haaveillut jo muutaman vuoden lupakirjasta. Paikallinen kerho järjestää kyllä teoriat ensi talvena, mutta lentämään pitäisi päästä pikaisesti. Nimim. Pappa betalar.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porissa ei taida olla kaupallista lentokoulua, mutta katso täältä ilmailukerhon sivuilta http://www.kolumbus.fi/porinik/ , jos heillä on koulutusluvat ja he ovat valmiita kouluttamaan. Uskoisin, että jos ppl-kurssille on tulossa kaksi henkilöä niin moni koulutusluvat omaava ilmailukerho ainakin kiinnostuu ja harkitsee vakavasti koulutuksen aloittamista. Toinen vaihtoehto on se, että otat yhteyttä johonkin kaupalliseen lentokouluun vaikka Malmilla ja hankit sieltä opettajan, joka tulee sinne Poriin kouluttamaan, tämä on kyllä aika kallis vaihtoehto, mutta jos lentäminen polttelee kovasti niin sitten siinä ei muu auta. Tai voihan kait tehdä niinkin, että hommaa jostain toisen paikkakunnan kerhosta esim. opettajan, joka tulee kotikentälle opettamaan. Tai sitten niin, että tiedustelee teoriakurssia jostain Malmin lentokoulusta ja käy teoriat siellä ja hoitaa lento-osan siellä Porissa. Useimmiten on nimittäin niin, että ongelmana on vain se, että kuka pitää teoriat. Lento-opetus onnistuu varmasti monessa koulutusluvat omaavassa kerhossa melkein mihin aikaan vuodesta tahansa (tietenkin säiden ehdoilla), mutta ongelmaksi muodostuu siinä kuka pitää teoriat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus sekin auttaa, että istut rauhassa  ja mietit uudelleen asiaa.

Se voi joskus auttaa, mutta kun näkee jonkun koneen lentävän niin alkaa polttelemaan taas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyisikö yrittäjää joka kouluttaisi CPC-systeemillä Porisssa tänä kesänä, aloitus vaikka ensi viikolla. Ainakin yksi varma oppilas olisi, mahdollisesti kaksi. Veljen poikani on haaveillut jo muutaman vuoden lupakirjasta. Paikallinen kerho järjestää kyllä teoriat ensi talvena, mutta lentämään pitäisi päästä pikaisesti. Nimim. Pappa betalar.

Niin, kannattaa kysellä sieltä paikallisesta ilmailukerhosta, että voivatko he pitää lento-osan ja käytte teoriat esim. Malmilla. Uskoisin, että onnistuu jos vain saatte teoriaopetuksen järjestettyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerhojen koulutus on vapaaehtoista kerhotyötä, kaikilla on omat päätyönsä, joiden ehdoilla järjestellään koulutusta tai muuta aikaa vaativaa toimintaa.

Ei siellä olla kynät ja kumit valmiina jos joku haluaisi huomenna aloittaa lentämään. Kerhoissa mennään n. vuoden jaksoissa.

Siksi on kaupalliset lentokoulut joita varten mm. juuri nämä kiireelliset tapaukset ovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerhojen koulutus on vapaaehtoista kerhotyötä, kaikilla on omat päätyönsä, joiden ehdoilla järjestellään koulutusta tai muuta aikaa vaativaa toimintaa.

Ei siellä olla kynät ja kumit valmiina jos joku haluaisi huomenna aloittaa lentämään. Kerhoissa mennään n. vuoden jaksoissa.

Siksi on kaupalliset lentokoulut joita varten mm. juuri nämä kiireelliset tapaukset ovat.

Niinhän se tietysti on, mutta kyllä aina kannattaa kysellä kerhoista josko he voisivat kouluttaa saman tien, sillä jos kurssille on tulijoita niin kerhon opettajat voivat varmasti pitää ainakin lento-osan. Teorioita on vaikeampi järjestää kiireellisissä tapauksissa, mutta niistäkin kannattaa kysellä kerhoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekin olen Porin alueelta yrittänyt etsiä mahdollisuutta PPL(A)-koulutukseen ja valmiutta olisi myös aloittaa nopeasti. Ilmailukerholle soittelin kyllä, mutta varmaa tietoa en oikein löytänyt koska kurssit aloitetaan ja millä aikataululle. Toki omaa (epä)aktiivisuutta saa asiassa syyttää ettei homma ole edennyt.

 

Jos syksyllä teoriat alkaa kerhon toimesta niin se tosin kuullostaa riittävältä minulle. Tosin jos nyt joku saa moisen yksityisdiilin järkättyä täälläpäin niin mielellään olisin kiinnostunut kuulemaan lisää jos kustannukset siinä on kestävällä tasolla. Harmi ettei ole sinänsä resursseja paljoakaan suorittaa noita muualla kuin täällä Porissa ainakaan nyt seuraavan vuoden sisällä :(

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porin Ilmailukerhossa alkaa PPL koulutus syyskuussa teorioilla.

Koulutus tapahtuu pääasiassa viikonloppuisin.

Tarkempi aikataulu ja hinnat selviävät kunhan opettajien aikataulut ja polttonesteen hinnat tarkentuvat.

Alustavasti voi ilmoittaa halukkuutensa osallistua koulutukseen  POIK:n kotisivulla

http://www.kolumbus.fi/porinik/ siellä yhteystiedot / moottorilentokoulutus antamalla yhteystietonsa.

Kerholta otetaan yhteyttä kun koulutuksen aikataulu ym. on saatu valmiiksi.

Kurssin alkamisesta tiedotetaan myös kerhon kotisivulla.

 

Jarmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti koulutusta löytyy. Haluan kommentoida suomalaista PPL:n suoritus-systeemiä sen verran että on hassua ettei teorioita voi opiskella itsenäisesti kotona jonka jälkeen ilmoittautuu kouluun (kerhoon tai yksityiseen) ja tämän jälkeen istahtaa suoraan laitoksen kokeisiin.

 

Muunmuassa Englannissa tämmöinen on täysin mahdollista ja hyviä itseopiskelumateriaaleja löytyy kyllä. Ainakin Peter Godwinin editoima, Pooley´s - Air Pilot´s Manual -sarja on JAR-FCL Syllabusin mukainen. Kyseessä on siis PPL-teoria paketti joka sisältää:

 

1. Flying Training

2. Aviation Law, Procedures and Meteorology

3. Air Navigation

4. Airplane Technichal

(5. Radio Navigation and Instrument Flying - ei kuulu PPL-syllabusiin)

6. Human Factors and Pilot Performance

7. Radiotelephony

 

http://www.pooleys.com/prod_list.cfm?product_category_id=2&product_sub_category_id=6&menuHold=5

 

Kun lukee nämä rauhassa, muutamassa kuukaudessa vaikkapa työn ohessa, ja hankkii mukaan vielä PPL Exam Preparation kitin ja PPL Confuserin niin on mielestäni mahdollista saavuttaa ongelmitta vaadittava osaaminen PPL-teorioissa.

 

Tässä vaiheessa on sanottava että kyseessä on siis englantilainen setti, joka on tietysti luotu paikallisia oppilaita ja oloja varten. Kun olen sitä vertaillut kotimaisen kanssa ei eroavaisuuksia ihan hirveästi ole - ja ne mitä on pystyy helposti lukemaan AIP:n kautta.

 

Lähtökohtaisesti kommenttini sävel on siis se miksi suomessa pitää istua minimimäärä tunteja teorioissa ennen kuin voi suorittaa kokeen? ATPL-puolellahan distance learning on ihan yleisesti tunnustettu toimintamalli.

 

-tuomo

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti koulutusta löytyy. Haluan kommentoida suomalaista PPL:n suoritus-systeemiä sen verran että on hassua ettei teorioita voi opiskella itsenäisesti kotona jonka jälkeen ilmoittautuu kouluun (kerhoon tai yksityiseen) ja tämän jälkeen istahtaa suoraan laitoksen kokeisiin.

 

Muunmuassa Englannissa tämmöinen on täysin mahdollista ja hyviä itseopiskelumateriaaleja löytyy kyllä. Ainakin Peter Godwinin editoima, Pooley´s - Air Pilot´s Manual -sarja on JAR-FCL Syllabusin mukainen. Kyseessä on siis PPL-teoria paketti joka sisältää:

 

1. Flying Training

2. Aviation Law, Procedures and Meteorology

3. Air Navigation

4. Airplane Technichal

(5. Radio Navigation and Instrument Flying - ei kuulu PPL-syllabusiin)

6. Human Factors and Pilot Performance

7. Radiotelephony

 

http://www.pooleys.com/prod_list.cfm?product_category_id=2&product_sub_category_id=6&menuHold=5

 

Kun lukee nämä rauhassa, muutamassa kuukaudessa vaikkapa työn ohessa, ja hankkii mukaan vielä PPL Exam Preparation kitin ja PPL Confuserin niin on mielestäni mahdollista saavuttaa ongelmitta vaadittava osaaminen PPL-teorioissa.

 

Tässä vaiheessa on sanottava että kyseessä on siis englantilainen setti, joka on tietysti luotu paikallisia oppilaita ja oloja varten. Kun olen sitä vertaillut kotimaisen kanssa ei eroavaisuuksia ihan hirveästi ole - ja ne mitä on pystyy helposti lukemaan AIP:n kautta.

 

Lähtökohtaisesti kommenttini sävel on siis se miksi suomessa pitää istua minimimäärä tunteja teorioissa ennen kuin voi suorittaa kokeen? ATPL-puolellahan distance learning on ihan yleisesti tunnustettu toimintamalli.

 

-tuomo

 

 

 

 

Niin olisihan se varmasti helppoa kiireisemmälle käydä nuo teoriat itseopiskelulla, mutta joillekin itseopiskelu voi olla vaikeampaa kun ei ole opettajaa vieressä vastaamassa kysymyksiin. Itseopiskelussa katoaa myös mielestäni tunnelma, joka tuolla ilmailukerhojen ja lentokoulujen tiloissa on. Kun suorittaa teoriat jossain ilmailukerhossa esimerkiksi, niin siellä on samanhenkisiä kavereita, lentokoneet sekä laitteet on lähellä, jos tulee ylitsepääsemätöntä asiaa niin voi samantien kysyä opettajalta eikä tarvitse itse pähkäillä ja lisäksi saa rajattomasti kuppilatiimaa, joka on tärkeää! Minusta on hyvä, että on tuollainen opetussysteemi mikä Suomessa nyt on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä menee varsinaisen otsikon ohi, mutta tuossa hieman ylempänä ihmeteltiin kun Suomessa ei voi teorioita opiskella kotona ja mennä sitten kokeeseen. Suomessa kuten varmaan kaikialla maailmassa koulutus on luvanvaraista. Moottorilennonopetuksessa (PPL) ei kukaan ole lähtenyt hakemaan hyväksyntää etäopetuskurssille (teorioiden opiskelu).

Purjelentopuolella (ja osittain samoja teorioita voi käyttää myös moottoripurje- ja ultrakevytlennon teorioissa) Suomen Urheiluilmailuopisto on hyväksyttänyt Internetin kautta toteutetut purjelennon teoriat. Seuraavat teoriat alkavat 29.9. http://www.urheiluilmailuopisto.fi/purjelennon_verkkoteoria.htm

Aikomuksena on ollut tehdä samalla konsptilla teoriat myös ultrakevytlentoon.

 

saku

www.suio.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs selitys on:

kun teet isolla rahalla käypäsen etä-teoriapaketin, on puolen vuoden kuluttu joka ukolla taskussa piraattikopio kyseistä materiaalista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs selitys on:

kun teet isolla rahalla käypäsen etä-teoriapaketin, on puolen vuoden kuluttu joka ukolla taskussa piraattikopio kyseistä materiaalista.

 

Noin on, jos materiaali on helposti kenen hyvänsä saatavilla, eikä jotenkin järjestetä niin, ettei matreriaalia pysty hyväksyttynä käyttämään muu kuin oikeuden siihen lunastanut.

 

On hyvä muistaa, ettei ilmaisia lounaita ole, ja se pätee erityisesti laadukkaiden ja jatkuvasti päivitettyjen oppi- ja kurssimateriaalien tuottamisessa ja ylläpidossa.

 

Aiheesta on olemassa huonoja esimerkkikokemuksia (esimerkiksi integroidut CPC-PPL- ja SIL PPL-teoriakurssiosuudet), mutta käsittääkseni tietyissä etäopiskelukurssijärjestelmissä (esimerkiksi Oxford'in PPL- ja SUIO:n GPL-etäopiskelukurssit) on järjestelmä sellainen, että vain oikudet lunastaneiden on mahdollista käydä materiaali läpi ja siten myös läpäistä ko. kurssi. Teknistä toteutusta en tunne, mutta noin olen ymmärtänyt.

 

Mielestäni tämä on varsin mielenkiintoinen ja merkittävä aihe, sillä pidän erittäin tärkeänä, että maassamme on tai maahan saadaan laadukas, nykyaikainen, vuorovaikutteinen PPL(A)-kurssin teorioiden etäopiskelu- ja/tai lentosaan oheenintegroitu kurssipaketti, jota myös jatkuvasti ylläpidetään ajan tasalla päivityksin.

 

Sen hinnan toivoisi ja uskoisi pysyvän kohtuullisena, kun kaikki sitä käyttävät oppilaat osallistuvat sen aiheuttamiin kustannuksiin kurssimaksuissaan ilman "vapaamatkustajia".

 

Tämä olisi kaikkien kouluttajien ja oppilaiden etu. Olisi olemassa valtakunnassa ainakin yksi teoriakoulutusohjelma, joka jatkuvasti täyttää vaatimukset ja useimmat kouluttajat voisivat keskittyä antammaan panoksensa palautteena päivityksiin ja järjestelmän edelleen kehitykseen sekä enemmän, tai vain, lento-osioihin niin halutessaan. Toki aina jää koluttajalle, etäkurssissakin, pidettäväksi jonkimoinen määrä myös ihan "nokikkain" fyysisesti oppilaan kanssa käytäviä teoriaoppitunteja ja harjoituksia. Niin ja kyllä siinä etäopetuksessakin joitain opetttajia tarvitaan siihen vuorovaikutukseen oppilaiden kanssa etäopiskelujärjestelmässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähtökohtaisesti kommenttini sävel on siis se miksi suomessa pitää istua minimimäärä tunteja teorioissa ennen kuin voi suorittaa kokeen? ATPL-puolellahan distance learning on ihan yleisesti tunnustettu toimintamalli.

 

Tämä johtuu siitä, että vaikka Suomessa käytetään JAR-FCL -määräyksistä sen verran erikoista käännöstä, että se ei käytännössä ole sallinnut etäteorioiden käyttöä tai itseopiskelua. Perusteksti tässä herrakerhon sopimuksessa on kaikilla sama, mutta kussakin maassa on paikallisen viranomaisen tulkinta se, mikä on ohjannut käytäntöä ja Suomessa se on mitä se on ollut. Näen tämän taas johtuvan siitä, että asiasta päättäneet viranomaiset ovat yksinkertaisesti ammattitaidottomia.

 

Tällä hetkellä näyttää sitä, että uusi EASAn lupakirjamääräys (siitä on julkaistu ehdotus) tulee viemään meikäläisittäin teoriakurssivaatimuksen pois CPL ja FI -tasoa alemmista lupakirjoista pois. Tähän ei paikallinen viranomainen enää pääse sössimään omiaan, koska kyse on asetustasoisesta tekstistä, joka kävelee yli suomalaisen ilmailulainkin.

 

Näen luokkaopetuksessa oman mielekkyytensä, mutta ei kaikkea silti tarvitsisi sinne työntää. Koulutuksen tarve tulisi olla lentokoulun päätettävissä - se opetetaan missä ko. oppilas tarvitsee opetusta, eikä kaikkia teoria-aineita käydä äksiisinomaisesti läpi. Kukin hankkikoon teoriaopetuksen itselleen sopivimmalla tavalla. SUIO:n etäkurssina, itseopiskeluna tai lento-opetuksen yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä johtuu siitä, että vaikka Suomessa käytetään JAR-FCL -määräyksistä sen verran erikoista käännöstä, että se ei käytännössä ole sallinnut etäteorioiden käyttöä tai itseopiskelua. Perusteksti tässä herrakerhon sopimuksessa on kaikilla sama, mutta kussakin maassa on paikallisen viranomaisen tulkinta se, mikä on ohjannut käytäntöä ja Suomessa se on mitä se on ollut. Näen tämän taas johtuvan siitä, että asiasta päättäneet viranomaiset ovat yksinkertaisesti ammattitaidottomia.

 

Tällä hetkellä näyttää sitä, että uusi EASAn lupakirjamääräys (siitä on julkaistu ehdotus) tulee viemään meikäläisittäin teoriakurssivaatimuksen pois CPL ja FI -tasoa alemmista lupakirjoista pois. Tähän ei paikallinen viranomainen enää pääse sössimään omiaan, koska kyse on asetustasoisesta tekstistä, joka kävelee yli suomalaisen ilmailulainkin.

 

Näen luokkaopetuksessa oman mielekkyytensä, mutta ei kaikkea silti tarvitsisi sinne työntää. Koulutuksen tarve tulisi olla lentokoulun päätettävissä - se opetetaan missä ko. oppilas tarvitsee opetusta, eikä kaikkia teoria-aineita käydä äksiisinomaisesti läpi. Kukin hankkikoon teoriaopetuksen itselleen sopivimmalla tavalla. SUIO:n etäkurssina, itseopiskeluna tai lento-opetuksen yhteydessä.

 

Olen Jouni kanssasi hyvinkin samaa mieltä. Minä vaan lähdin omassa viestissäni määräystilanteesta, joka meillä tällä hetkellä Suomessa on voimassa.

 

Myös minä uskon siihen, että oppilaat kyllä halutessaan vallan hyvin pystyvät hankkimaan ja omaksumaan tarvittavat teoriatiedot, jopa hyvinkin erilaisilla menetelmillä ja erilaisista lähteistä kunhan kunnollista, oikeaa, ajantasaista ja luotettavaa oppimateriaalia on jatkuvasti oppilaan käytettävissä. Ne materiaalit vaan pitää olla olemassa ja ohjaus niille ja niiden käyttöön.

 

Pieni yhteenveto asioista opettajan kera nokikkain on lennonopettajakokemukseni mukaan kuitenkin aina varsin tarpeellinen sen varmistamiseksi, että mm. joskus varsin käytännönläheiset ja ehkä vasta käytännössä loppuun asti aukevatkin asiat on hahmotettu ja sisäistetty mahdollisimman oikein heti alusta alkaen.

 

Ainakin pieni koosteluento- ja harjoitussarja oppiaineista tai niiden läpikäynti vuorovaikutteisena etäopiskeluna opettajan kanssa ovat mielestäni hyväksi avuksi ja mahdollistavat mm. sellaisen tason saavuttamisen ennen kullekin koululennolle lennolle lähtöä, ettei ennen kutakin kouluentoa tarvitse pitää mitään turhan "pitkää briefingiä", vaan ennen lentoa tarvitaan enää vain hyvin lyhyt lennonopettajan vetämä "briefaus", joka sisältää ko. lentoharjoituksen oleeliset ohjeet, vinkit yms. Ja ei kun menoksi ja toiminta on tehokasta ja sujuvaa ilman turhaa "kuppaamista".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

koska kyse on asetustasoisesta tekstistä, joka kävelee yli suomalaisen ilmailulainkin.

 

Lailla säädetään tyypillisesti asetuksista, sen takia kuulostaa lievästi sanottuna erikoiselta, että asetus kävelisi lain yli... Eipä se kävele. Jos EASAn uusi lupakirjamääräys on jollain tavoin ristiriidassa lain kanssa (ja halutaan panna määräys täytäntöön...) niin lakia on muutettava. Ilmailulain yli kävelee lähinnä paikallinen perustuslaki, kun EU:llakaan ei moista ainakaan vielä ole...

 

Noin on, jos materiaali on helposti kenen hyvänsä saatavilla, eikä jotenkin järjestetä niin, ettei matreriaalia pysty hyväksyttynä käyttämään muu kuin oikeuden siihen lunastanut.

 

Juu, DVD / HD-DVD / Blu-ray -levyilläkin on kaikilla kopiosuojaustekniikkaa, mutta silti ne ovat kopioitavissa. Tilannehan on tosiasiallisesti sellainen, että jos tieto on edes yhden kerran tuotu kryptaamattomana esiin, niin se on silloin kaapattavissa ja kopioitavissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lailla säädetään tyypillisesti asetuksista, sen takia kuulostaa lievästi sanottuna erikoiselta, että asetus kävelisi lain yli... Eipä se kävele. Jos EASAn uusi lupakirjamääräys on jollain tavoin ristiriidassa lain kanssa (ja halutaan panna määräys täytäntöön...) niin lakia on muutettava. Ilmailulain yli kävelee lähinnä paikallinen perustuslaki, kun EU:llakaan ei moista ainakaan vielä ole...

 

Tarkennettuna siis, laki täytyy muuttaa, jos se ei ole yhteensopiva EU:n asetusten kanssa. Eli siinä mielessä periaatteessa se "kävelee lain yli"...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voihan... tarkoitus ei ollut antaa asiasta lainsäädännöllistä opetusta, vaan jutun pointti oli siinä, että suomalaiset viranomaiset eivät enää voi tehdä omintakeisia tai tarkoitukseltaan päinvastaisia tulkintoja kuten tähän mennessä on tehty yhteiseurooppalaisista hmmm... sopimuksista.

 

Kun EASA-määräys julkaistaan, on sitä noudatettava kuten se on kirjoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään