Sami Mäntyharju

Pitkällä finaalilla...

299 viestiä aiheessa

Nyt on taas pakko avautua, anteeksi jo etukäteen ;)

 

Tässä muutaman päivän sisällä on taas päässyt käymään niin että isommalta kentältä lähtenyt ilmailuväline on tullut tänne korpikentälle, EFKJ:lle pitkällä loppuosalla vaikka radiolla on kovasti huikittu, ikäänkuin vinkkinä että täällä on muutakin toimintaa - kierrä kenttä ja liity laskukierrokseen..

Kolme purjekonetta, riippuliitimiä ja pari ultraa oli kentän välittömässä läheisyydessä mutta niin sitä vain tultiin suoraan finaaliin. >:(

Siis jos vihreän mopo-cessnan tai Tomahawkin lentäjä lukee tämän niin tervetuloa toki toistekin mutta tule laskukierroksen kautta, niin kuin on opetettu. Vinkistä ottakoon jokainen vaarin.

Niin, vaaratilannetta ei onneksi tällä kertaa päässyt käymään..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Samin huomautus koskee yhä useammin myös Helsinki-Malmia. Olen kuluvana kesänä törmännyt tilanteeseen, että Malmin torni on yllättäen ollut normaalina aukioloaikana suljettuna. Ilmatila on tällöin G-luokassa ja Malmi korpikenttä siinä missä muutkin.

 

G-voimien vallitessa Malmilla ei heti tule mieleen, että lähestymisessä tulisi noudattaa perinteisestä kentänkiertoa tai vähintäinkin korrektia laskukierroslentämisestä. Myönnän itsekin syyllistyneeni suoraan lähestymiseen Nokan kautta 36:lle. Sitä on tottumuksen orja.

 

Samalla kysyn, onko näistä Malmin poikkeuksellisista menetelmistä kuinka paljon ollut puhetta. Ainakaan AIP:ssa ei ole erikseen korostettu korrektien laskukierrosten merkitystä G-tilan vallitessa. Jos jotain tiedotusta on ollut, meikeläiseltä on mennyt ohi silmien ja korvien.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami kirjoittaa ilmiöstä mikä saa minut totaalisesti hermostumaan. Periaate on aina se, että laskukierros pitäisi lentää siksi, että pilotti itse havaitsee muut liikennealueella olijat ja että liikennealueella liikkujat havaitsevat laskuun tulevan koneen.

 

Malmin kohdalla tilanne on tietenkin ongelmallisempi, mutta kannattaisi aina miettiä josko jonkinlaisen perusosan lentäminen olisi mahdollista. Lisäksi Helsingin lähialueen Malmin sektorissa on sen ollessa G-luokan ilmatilaa oltava aina toimintakuntoinen VHF-radiopuhelin Malmin tornin taajuudella - jonkinlaiset edellytykset keskinäisen liikenneilmailutiedotuksen jakamiseen siis ovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh...tänään oli joku tulossa suoraan laskuun kiitotielle 30 kun käytössä oli 04. Toisaalta, varjoliitäjät eivät pahemmin radioineet lähtöaikeistaan, piti keskeyttää vintturistarttikin kun piuhan kiristysvaiheessa vierestä lähtikin joku laskuvarjo ilmaan kesken kaiken...

 

No, toivottavasti pitkiä finaaleja ei korpikentille tehdä. Siellä voi olla vaikka minkä sortin ylläreitä tiellä. Radiottomatkin kannattaa muistaa!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja korpikentille, kuten Malmi joskus, tietenkin ilmoitellaan myötätuuli, perus ja finaali, eiköstä?  ::)

 

Sekä sitä kuuluisaa pelisilmää saa käyttää  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No, toivottavasti pitkiä finaaleja ei korpikentille tehdä. Siellä voi olla vaikka minkä sortin ylläreitä tiellä. Radiottomatkin kannattaa muistaa!

 

 

Näinpä...kyllä tuntuu jotenkin turvalliselta toimia näillä valvotuilla lentopaikoilla ja saada sitä hyvää palvelua, jota lennonjohto tarjoaa.

 

-J-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Suomessa käytössä ns. Overhead join -systeemiä? Kysyn koska kovin vähän on tullut täälläpäin lenneltyä. NZ:ssä menetelmä toimi mallikkaasti: kierroksessa olijat pystyi havaitsemaan näppärästi ylävinkkelistä ja aikaa liikennetilanteen tarkkailuun oli reippaasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Suomessa käytössä ns. Overhead join -systeemiä? Kysyn koska kovin vähän on tullut täälläpäin lenneltyä. NZ:ssä menetelmä toimi mallikkaasti: kierroksessa olijat pystyi havaitsemaan näppärästi ylävinkkelistä ja aikaa liikennetilanteen tarkkailuun oli reippaasti.

 

Pääsääntöisesti sanoisin ei, sen sijaan monen korpikentän kartoissa on varoitus kentän yli lentämisestä vintturihinaustoiminnan, laskuvarjohyppytoiminnan jne.  johdosta.

 

Heh...tänään oli joku tulossa suoraan laskuun kiitotielle 30 kun käytössä oli 04.

 

Jos kyseinen kone tuli pitkällä finaalilla 30:lle, ei hyvä.

 

Tuo tilanne tulee kuitenkin esille, silloin kun alla on pienen sivutuulikomponentin omaava kannuskone ja kiitotie 30 sattuu olemaan parhaiten vastatuuleen mutta hinaustoiminta on kuitenkin 04/22:lla. Kyllä silloin ko. koneen on voitava käyttää haluamansa kiitotietä, jos kentällä on useampia. Radio on tässä kyllä hyvä apuväline koordinointiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselleni on itsestäänselvyys, että korpikentälle lennetään kunnon laskukierroksen kautta. Kun Malmin torni on suljettu, silloin se on korpikenttä. Silloin on laskukierroksen paikka. Näin minulle opetettiin aikoinaan Malmilla Suomessa ja Minneapolisissa Yhdysvalloissa. Sanokoon säännöt nykyään mitä tahansa, pidän henkikultaani ja muidenkin henkikultia niin arvokkaina, että turvalliset menetelmät ovat halpaa lystiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselleni on itsestäänselvyys, että korpikentälle lennetään kunnon laskukierroksen kautta. Kun Malmin torni on suljettu, silloin se on korpikenttä. Silloin on laskukierroksen paikka.

 

Mikko on tietysti oikeassa. Ongelma on vain siinä, että käsitykseni mukaan ei ole olemassa yksityiskohtaista ohjeistusta, miten näitä Malmin laskukierroksia lennetään G-ilmatilassa. Esim. oikeaoppinen  vasemmanpuolinen lähestyminen 36:lle ja 09:lle edellyttää pohjoisenpuoleista laskukierrosta, jotka AIP:n mukaan ovat käytettävissä "vain laskuvarjohyppytoiminnan aikana". Jota puolestaan harrastetaan vain tornin ollessa auki.

 

Näiden pohjoisenpuoleisten kierrosten lentäminen on muutenkin tarkkaa, ellei halua joutua Helsinki-Vantaan lähialueelle. Tai itse asiassa, voimassa oleva VFR-kartan mukaan 09:n kierros jopa koukkaa  Hki-Vantaan ilmatilassa. Lisäksi melunvaimennussyistä niitä on viime vuosina vältetty.

 

Kysymykseni siis  edelleen kuuluu, miten on tarkoitus lähestyä Malmin 36:lle ja 09:lle oikeaoppisesti tornin ollessa suljettuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä lentäisin (ja olen aina lentänyt) 09:lle ja 36:lle oikeanpuoleiset rundit myötäisten kautta. Jännä nähdä ja kuulla, onko mennyt oikein ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teen aina korpikenttää lähestyessäni ilmoitukset aikomuksista ajoissa k.o. korpikentän taajuudella, mutta todella usein

ei saa mitään vastausta  kentällä olevasta toiminnasta, vaikka kysyisi? Maassa korpikentällä voi olla maaradio päällä ja purtsikoita kentän päällä, mutta kukaan ei puhu mitään?  Jo pelkästään edellämainitun vuoksi ei edes uskalla tulla ns. pitkällä finaalilla kentälle, vaan on oman turvallisuutensakin vuoksi tehtävä normaalit korpikenttäproseduurit, kuten ohjeetkin suosittavat.

 

Vähintään toivoisi, että maaradiohenkilö tai purtsikassa oppilaan kanssa istuva opettaja kertoisi, että "purjelentotoimintaa" tai muuta lyhyttä, mutta informatiivista viestiä.  Tällaista suosittelisin lentoturvallisuuden vuoksi, vaikka sitä "ei laki määrää!"

Aktiivitoiminnan aikana korpikentän toimijoilla on yleensä useampi ilmailuradio varmasti päällä.  Korpikentillä voisi sopia sisäisen toimintatavan tällaisesta informoinnista.

 

Ilmasssa oleva purtsikka on muutoinkin vaikea havaita, joten matkalennolla kesäaikaan pitää olla tosi tarkkana tähystyksen kanssa moottorikoneen kabiinissa. Purtsikat kun lentelee myös niitä matkalentoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä lentäisin (ja olen aina lentänyt) 09:lle ja 36:lle oikeanpuoleiset rundit myötäisten kautta. Jännä nähdä ja kuulla, onko mennyt oikein ;D

 

Oikeapuoleiset kierrokset ovat näille Malmin kiitoteille vallitseva käytäntö. Mutta missään ei ole mainittu - ainakaan itse en ole löytänyt - että tätä poikkeavaa menetelmää noudatetaan myös Malmin ollessa korpikenttänä. Voimassa olevat VAC-kartat sallivat nekin sekä oikean- että vasemmanpuoliset kierrokset.

 

18:n ja 27:n kohdalla ei ole ongelmia. Mutta kuvitellaanpa tilanne, että Malmia tuntematon pilotti saapuu kentän G-ilmatilaan ja kuulee radiosta 36:n olevan käytössä. Ohjeiden mukaan hän päättää kiertää kentän ja liittyy luonnollisesti vasemmanpuoleiseen kierrokseen. Ja samaan aikaan Malmin vakiolentäjät lähtevät tapansa muokaan oikealla kaarroksella 36:lta....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Risken finns...

 

"Vakkia" voisi ehkä trimmata. Tässä tilanteessa juuri on hyvä pulista niitä aikomuksia anteliaasti jaksolle. Esim. tänään lähestyessäni Hyvinkäätä, minulle selvisi ihan vain jutteluita kuunnellen, mikä kiitotie oli käytössä ja minkälaista touhua kentällä oli meneillään. Oli helppoa liittyä rundiin  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin näin yömyöhään, että CTR:n rajoja loukkaamatta voisi tulla kaikille radoille vasemman kautta, kun torni on kiinni.

 

Aika hassu tilanne, kun Torni on paikalla, kasvaa VMC-minimi. Pilvikorkeus 1500 Ft tai yli. Kun Torni sulkeutuu, putoaa em. vaatimus 1000 Ft:iin.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää sanon vielä myöhempään että pitäisi hirttää sukupuolielimistään pitkän finaalin lentäjät. Ja langettaa kirous joka kestää seuraavat seitsemän sukupolvea. Tulkoon paiseita ja syököön heinäsirkat sadon pelloilta ja tuhotkoon toukat yms metsän. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teen aina korpikenttää lähestyessäni ilmoitukset aikomuksista ajoissa k.o. korpikentän taajuudella, mutta todella usein

ei saa mitään vastausta  kentällä olevasta toiminnasta. Maassa korpikentällä voi olla maaradio päällä ja purtsikoita kentän päällä, mutta kukaan ei puhu mitään?

Siihen lähestymisilmoituksen loppuun voi vaikka lisätä kysyyksen "millaista toimintaa teillä on?" tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeapuoleiset kierrokset ovat näille Malmin kiitoteille vallitseva käytäntö. Mutta missään ei ole mainittu - ainakaan itse en ole löytänyt - että tätä poikkeavaa menetelmää noudatetaan myös Malmin ollessa korpikenttänä. Voimassa olevat VAC-kartat sallivat nekin sekä oikean- että vasemmanpuoliset kierrokset.

 

Minun mielestä tuossa VAC-kartan teksti osuudessa selvästi sanotaan kuinka tulee toimia. Eli siinä on määritelty erikseen vain tornin aukiollessa voimassa olevat menettelytavat ja viitataan paikkaan, josta löytyy menettelytavat tornin ollessa kiinni. Lisäksi siitä löytyy muu ohjeistus, joka on minun mielestä tarkoitettu noudatettavaksi aina sillä muutenhan se muu ohjeistus voisi olla kohdassa vain tornin aukiollessa voimassa olevat menettelytavat. Muussa ohjeistuksessa todetaan että RWY 18/36 läntinen ja 09/27 pohjoinen laskukierros ovat käytettävissä vain laskuvarjohyppytoiminnan aikana.

 

Eli jos malmin torni on kiinni ja Malmilla ei ole laskuvarjohyppytoimintaa tulisi kiitoteille 09 ja 36 käyttää oikean puoleista kierrosta. Jos sattuisi olemaan laskuvarjohyppytoimintaa tornin ollessa kiinni niin sitten vasemmat kierrokset ja tarkkana ettei lipsahda HK CTR:n puolelle.

 

Tämä on tietysti vain minun näkemys asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muussa ohjeistuksessa todetaan että RWY 18/36 läntinen ja 09/27 pohjoinen laskukierros ovat käytettävissä vain laskuvarjohyppytoiminnan aikana.

 

Tuo Henrin mainitsema kohta on todella ainoa, joka implisiittisesti ilmaisee Malmin G-ilmatilassa käytettävän 36/09:n kohdalla oikeanpuoleista kierrosta. Malmille tulijan on siis tornin ollessa kiinni ensiksi tiedusteltava, onko kentällä laskuvarjohyppytoimintaa (hyvin epätodennäköistä) ja sen jälkeen valittava lähestymisproseduuri. Tämä on siis erilainen käytäntö, mihin esim. Jaska viittasi omassa tekstissään.

 

Mikäli lähdetään olettamuksesta ja vallitsevasta käytännöstä, että oikeanpuoleisia kierroksia noudatetaan 36/09:lle, jää silloinkin vielä eräitä kysymyksiä auki. Millä tavoin on tarkoitus oikeaoppisesti liittyä esim. 36:n laskukierrokseen? Ummikkolentäjällä voi mennä ihmetyksen sormi hämmästyksen suuhun, kun hän yrittää noudattaa tunnontarkasti saamaansa opetusta ja kiertää koko kentän.

 

Ensiksi hänen on harrastettava tarkkuuslentämistä ja osuttava noin 100 metrin ränniin Pihlajamäen länsipuolella välttyäkseen menemästä Hki-Vantaan CTR:n puolelle ja rikkomasta melunvaimennusaluetta. Seuraavana hetkenä lentäjä ahdistuu, kun huomaa VAC:n kierroskuvion kuitenkin koukkaavan Helsingin lähialueen kautta. Ahdistuksesta toivuttuaan hän väistelee Puistolan yläpuolella 36:ltä lähtevää liikennettä. Näistä selvittyään pilotti vetää henkeä ja ilmoittaa liittyvänsä myötätuuleen 36:lle. Iloa pilaa kuitenkin yht'äkkiä muistin kätköistä aktivoituva AIP:n pykälä:

 

"5.1.3 VAC-kartoilla esitetyt menetelmät eivät ole voimassa ao. ATS-elimen toiminta-ajan ulkopuolella."

 

Kaiken tämän jälkeen olen sitä mieltä, että Malmin lennonjohto saisi antaa yksityiskohtaisemmat ohjeet lentämisestä kentän G-ilmatilassa. Erityisesti 36:n käyttöä voisi  selventää. Oma ehdotukseni on, että esim. Nokan kautta saavuttaessa oikeanpuoleiseen myötuuleen liittyttäisiin ilmoittautumispaikka FAZERin kautta. Se selventäisi jo paljon. Kiitotie 09:lle liittyminen tapahtuisi normaalisti myötuulessa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voimassa olevat VAC-kartat sallivat nekin sekä oikean- että vasemmanpuoliset kierrokset.

 

Ei salli 36:lle. Voimassa oleva LDG chart (05 JUN 2008) ilmoittaa selvästi ettei 36:n vasemmanpuoleista kierrosta ole olemassakaan. Sen sijaan 09:lle sama kartta jostain syystä näyttää vasemmanpuoleisat kierrosta.

 

Iloa pilaa kuitenkin yht'äkkiä muistin kätköistä aktivoituva AIP:n pykälä:

 

"5.1.3 VAC-kartoilla esitetyt menetelmät eivät ole voimassa ao. ATS-elimen toiminta-ajan ulkopuolella."

 

Missä kohtaa AIP:ssä? En löytänyt GEN osasta enkä ENR osasta. Myöskään EFHF AD:ssa ei ole tuollaista kohtaa.

Ja laskukierroksethan esitetään LDG kartassa, ei VAC kartassa ;)

 

Kaiken tämän jälkeen olen sitä mieltä, että Malmin lennonjohto saisi antaa yksityiskohtaisemmat ohjeet lentämisestä kentän G-ilmatilassa. Erityisesti 36:n käyttöä voisi  selventää. Oma ehdotukseni on, että esim. Nokan kautta saavuttaessa oikeanpuoleiseen myötuuleen liittyttäisiin ilmoittautumispaikka FAZERin kautta. Se selventäisi jo paljon. Kiitotie 09:lle liittyminen tapahtuisi normaalisti myötuulessa.

 

Eiköhän se ole ihan muu osasto kuin TWR joka noi määräykset sanelee.. FAZERille lentämisessä on se huono puoli että ennestäänkin herkkä asia, eli lentoMELUalue laajenee. Tosta kun Nokasta pamauttaa Fazerille, niin siinä sitä lennetään iloisesti 600 jalassa aika monen asunnon yli.

 

Ja jos homma pitää viedä turvallisempaan suuntaan, niin onko kukaan tullut ajatelleeksi mitä tekee jos koneen siiven lävistää pieni meteori?

 

Tai sitten vaan arkisemmin jos Malmin kiitoteiden risteykseen hajoaa toinen kone tai auto tai siinä seisoo hirvi tai (lisää tähän oma vaihtoehto) eikä sinulla ole muita karttoja mukana kuin Malmin kartat koska VFR lennolle ei vaadita varakenttää ja olet ollut 20 min stadi sightseenillä ja sulla on vaan EFHF kartta mukana ja bensakin alkaa pikkuhiljaa siinä vähentyä kun kahden ja puolen tunnin bensat on ihan okei 20 min lennolle ja ja ja ja ja...

 

Sinänsä hyvä että tästä keskustellaan, mutta ei pidä liikaa turvallisuusselvittää asioita, hommasta menee hauskuuden maku muuten. Suomessa moni hyvä juttu on pilattu liian virkamiesmäisellä ajattelulla ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei salli 36:lle. Voimassa oleva LDG chart (05 JUN 2008) ilmoittaa selvästi ettei 36:n vasemmanpuoleista kierrosta ole olemassakaan. Sen sijaan 09:lle sama kartta jostain syystä näyttää vasemmanpuoleisat kierrosta.

 

Tämähän menee mielenkiintoiseksi..

 

Kun itse katson tuota LDG-karttaa (EFHF AD 2.14 - 2), niin omiin silmiini ainakin näyttää kovasti siltä, että 36:llekin on merkitty selvästi vasemmanpuolesta mustaa viivaa ja oikein nuolikin finaalille käännyttäessä. Ainoa merkitntä, mikä puhuu oikeanpuoleisen kierroksen puolesta, on heti Foxtrotin jälkeen oleva nuoli oikealle. Mutta miksi siis nuo merkinnät, jos oikeat kierrokset eivät ole enää käytössä?

 

 

"Missä kohtaa AIP:ssä? En löytänyt GEN osasta enkä ENR osasta. Myöskään EFHF AD:ssa ei ole tuollaista kohtaa."

 

Sitaatti oli AIP ERN:stä VFR-lentoja koskevasta osasta (ENR  1.5.5.1.3.).

 

"Eiköhän se ole ihan muu osasto kuin TWR joka noi määräykset sanelee.. FAZERille lentämisessä on se huono puoli että ennestäänkin herkkä asia, eli lentoMELUalue laajenee. Tosta kun Nokasta pamauttaa Fazerille, niin siinä sitä lennetään iloisesti 600 jalassa aika monen asunnon yli."

 

Tuo on aivan totta. Ja sama ongelma koskee luonnollisesti myös lähestymistä kentän länsipuolelta.

 

"Sinänsä hyvä että tästä keskustellaan, mutta ei pidä liikaa turvallisuusselvittää asioita, hommasta menee hauskuuden maku muuten. Suomessa moni hyvä juttu on pilattu liian virkamiesmäisellä ajattelulla ;D"

Tarkoitukseni ei ollut hyvin vuoksi viilata pilkkua, vaan lähinnä selvittää itselleni mikä on oikea menettely. Kuten alussa sanoin, asia aktivoitui omalla kohdallani tekemästäni virheestä eli lähestyin vanhan tottumuksen mukaan pitkällä finaalilla 36:lle tornin ollessa suljettuna. Samalla huomasin, että muut laskeutuvat koneet lensivät kuka mitäkin kuviota. Toinen liittyi oikeaan myötätuuleen ja toinen taas vasemmalle perukselle Pihlajamäen takamaisemista.

 

Siksi olen edelleen sitä mieltä, että LDG-kartassa voisi olla selkokielisempi maininta, että G-ilmatilassa 36/09:lle on käytössä oikeanpuoleinen kierros. FAZER-ehdotuksen olen valmis unohtamaan. Selvintä olisi varmasti liittyä NOKASTA tultaessa oikealle perusosalle. Ja samalla myös unohtaa kentän kiertämiset. Vai kuinka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä Malmillahan tuntuu monien aikaisempien viestiketjujen perusteella toimivan todellisia lentämisen asiantuntijoita, joten nyt luulisi sieltä tulevan sitä faktaa, kuinka asia todellisuudessa pitää määräysten mukaan hoitaa.

 

Kyllähän opettajien pitää tietää kotikenttänsä menetelmät, joten tässä olisi nyt hyvä tilaisuus jakaa sitä oppia muillekin kentän käyttäjille...voisi turvallisuuskin siinä samalla hieman kohentua.

 

-J-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilenpä, että yksi syy suurpiirteisempään laskukierroslentämiseen (pitkät finaalit jne. joihin itsekin myönnän ainakin lentourani alkupuolella syyllistyneeni) Malmin lennonjohdon ollessa suljettuna on se, että sitä ei mielletä perinteisessä tarkoituksessa korpikentäksi.

 

Uskon sen johtuvan siitä, että vaikka Malmi muuttuukin lennonjohtajan leimatessa kellokortin lentosääntöjen mukaan "korpikentäksi", Malmilla ei harjoiteta juuri

koskaan korpikentälle tyypillisiä aktiviteetteja eikä sillä ole samanlaisia ominaisuuksia.

 

Esimerkkejä:

 

Malmi on suurimman osan vuorokaudesta valvottua ilmatilaa. Monet kentällä koulutuksensa saaneet ovat ovat saattaneet tottua kotikentällään valvotun ilmatilan menetelmiin, joihin kuuluu mm. tyypillisesti liittyminen suoraan finaaliin kolmekuutoselle Nokan kautta saavuttaessa.

 

Purjelentotoimintaa ei ole oikeastaan koskaan, eikä siellä (tietääkseni) pidä majaa yhtäkään radiotonta lentolaitetta. Korpikentällä näitä liikkuu parhaimmillaan pilvin pimein: on riippuliitimiä, liitovarjoja, lennokin lennättäjiä ja ties mitä kangaspuita joille radioita ei ole pakolliseksi määrätty.

 

Malmin kenttäalue on suljettu, joten asiattomien lentoliikennettä vaarantavien objektien ilmaantuminen kiitoteille on erittäin epätodennäköistä. Päivystäjä vahtaa kentän kuntoa ymmärtääkseni myös lennonjohdon kiinnioloaikoina. Oikeilla avoimilla korpikentillä kiitsalta voi löytyä mitä tahansa kaljaveikoista noppakorollineen kumia polttamassa porolaumaan tai mitä tahansa siltä väliltä.

 

Malmilta operoivat koneet pitävät varsin pedantisti kiinni liikenneilmoituksista, ehkäpä ihan tottumuksesta, koska useimmat operaatiot tapahtuvat tornin aukioloaikoina. Aika-arvioita ja paikkailmoituksia annetaan, ja kokemukseni mukaan ilmoittautumispaikkoja sekä tuloreittejä käytetään paljolti myös tornin kiinnioloaikoina, vaikka ei välttämättä tarvitsisi. Nämä asiat eivät läheskään aina pidä paikkansa korpikentillä, kuten on todettukin.

 

Suoraan Malmin yläpuolella 700ft korkeudesta alkaen on Helsingin TMA, joten on epätodennäköistä että sieltä joku kaartelisi ilmoittamatta niskaan. Useimmat korpikentät sijaitsevat täysin valvomattomassa ilmatilassa ainakin FL95 asti.

 

Tuulitiedot saa suoraan atiksesta, eikä kentän yllä tarvitse kierrellä tähyilemässä tuulipussia, ellei sitten ole superpedantti ja epäile automaattisen sääaseman toimintaa. Toisin on korpikentillä.

 

Yksi jo mainittu, eikä suinkaan vähäinen syy on epätavalliset laskukierrokset kolmekutoselle ja ysille.

 

En väitä, etteikö kentän kierto ja täysi laskukierros olisi absoluuttisesti turvallisin tapa, mutta mielestäni näitä näkökulmia Malmin korpikenttätoimintaan ei keskustelussa ole vielä tuotu esiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilenpä, että yksi syy suurpiirteisempään laskukierroslentämiseen (pitkät finaalit jne. joihin itsekin myönnän ainakin lentourani alkupuolella syyllistyneeni) Malmin lennonjohdon ollessa suljettuna on se, että sitä ei mielletä perinteisessä tarkoituksessa korpikentäksi.

 

Kimmo osuu asian ytimeen. "Malmi korpikenttänä" on melko uusi ilmiö ja monille kentän käyttäjille - lasken itsenikin heihin - osin hämmentävä. Tätä keskustelupolkua seuratessani olen vakuuttunut, että menetelmät kaipaavat vielä tarkentamisesta. Ehkä ne ovat joillekin selviä, itselleni ei. Lähinnä mieleeni nousevat seuraavat asiat:

 

- lentosäännöt sanovat selvästi, että vakiokäytäntönä lähdöissä ja laskeutumisissa on kaartaa vasemmalle. Tästä asiasta ei liene epäselvyyttä. Vanha käytäntö on siinä määrin normatiivinen, että oikeanpuoleinen kierros on poikkeus, jota varten on olemassa oma kiitotiehen tai merkkipaikalle maalattava symbolikin,

 

- Malmilla oikeanpuoleinen kierros  36:lle on käytäntö, joka on yleistynyt viime vuosina. Syyt ovat ilmeisesti melunvaimennuksessa. LDG-kartoissa (ainakin nettiversiossa 8.6.2008) näkyy kuitenkin ilmeisen selvästi vielä perinteiset vasemmanpuoleiset kierrokset 36/09:lle. VAC:n selvitysosassa toiminnasta tornin aukiolojen ulkopuolella (EFHF AD 2.22 LENTOMENETELMÄT) ei mitenkään tuoda esiin poikkeavaa kierroskäytäntöä,

 

- vasemmanpuoleisista kierroksista puhutaan ainoastaan laskuvarjohyppäämisen yhteydessä. Silloinkin käytetään poikkeavia ilmaisuja lännen- ja pohjoisenpuoleisista kierroksista. Samassa yhteydessä todetaan, että laskuvarjohyppytoimintaa on ajoittain tornin aukioloaikana. Nämäkin kohdat jättävät tavallaan auki tilanteen tornin ollessa kiinni,

 

- verrattuna eräiden korpikenttien oikeanpuoleisten kierrosten ohjeistuksiin (esim. EFHV) Malmin kartat ja ohjeet ovat vaikeaselkoisia ja monille tulkinnoille avoimia.

 

Olen siis edelleen sitä mieltä, että ilmailuviranomainen voisi julkaista yksityiskohtaisemmat ohjeet, miten Malmilla toimitaan G-ilmatilassa.

 

PS. Aivan erillisenä asiana olen vielä ihmetellyt Malmin VAC:n mainintaa siitä, että 36/09 vasemmanpuoleisia kierroksia käytetään vain laskuvarjohyppytoiminnan aikana. Hyppytoiminta on hiipunut Malmilla, mutta silti mietin, mikähän logiikka tässä ratkaisussa on? Hyppääjäthän tapaavat tipahdella juuri 36:n länsipuolelle ja tuntuisi järkevältä pitää liikenne sieltä pois (ja käyttää siis oikeaa kierrosta). Voisiko joku selittää tämän käytännön perustelut?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota tuota.. Nyt täytyy myöntää että katsoin hieman liian hätäisesti eilen illalla sitä Malmin LDG karttaa. Kyllähän se 36:nkin vasemmanpuoleinen kierros siellä vielä kummittelee.

 

Ohjeita voisi tosaan tarkentaa, mutta täysin turavlliseksi hommaa ei saada koskaan kuin yhdellä tavalla. Se on pelottavan rankka toimenpide, mutta toimii. Kielletään lentäminen.

 

:thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään