Sami Mäntyharju

Pitkällä finaalilla...

299 viestiä aiheessa

Kun nyt tuli referoitua tuo keskustelu, kommentoin vielä tuota RTF:ää.

 

Mites ois aloitus tyyliin "Huomio, huomio - Suomen Yleisradio..." ;D

 

Niin, kaipa Suomessa taitavat aika harvassa nykyään olla ne paikat, joissa plaani täytyy päättää taivahalle, kun maasta ei enää saa kuulumaan.

 

Mutta mitäs tuumaatte tulosta pitkällä finaalilla risteäviin laskukiitoihin syvästi luottaen kulkuvälineiden pysähtymiskykyyn ennen risteystä? En ole itse vielä hirvannut kokeilla  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mitäs tuumaatte tulosta pitkällä finaalilla risteäviin laskukiitoihin syvästi luottaen kulkuvälineiden pysähtymiskykyyn ennen risteystä? En ole itse vielä hirvannut kokeilla  ::)

 

Minä en tule ikinä kokeilemaan,ellei ole pakko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Niin, kaipa Suomessa taitavat aika harvassa nykyään olla ne paikat, joissa plaani täytyy päättää taivahalle, kun maasta ei enää saa kuulumaan.

 

 

Näinhän se taitaa olla.

 

Mutta ei kovin pitkiä aikoja sitten,kun nämä Ruotsalaiset "kontantkort"puhelimet kieltäytyivät toimimasta Suomessa.

 

Tietenkin olisin voinut ostaa Suomesta liitymän/puhelimen. :)

 

Vai meinaatko että koneen radio toimii.....?

 

Edit/Näin jälkikäteen,olisin ehkä voinut soittaa 112 :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä pysty ymmärtämään miksi se plaani pitää päättää juuri sinne finaaliin, tai saati yrittää antaa laskuilmoitusta sieltä..

Toinen kummallisuus on soittaa torniin valvomattomalta lentopaikalta maasta ja yrittää aktivoida lentosuunnitelmaa 10min päästä. Eli siis sanoilla "mä lähden täältä ilmaan 10min päästä, niin laita mulle silloin DEP".

 

Käytän usein nykyaikana niin kovin yleistä matkapuhelinta plaanin aktivoinnissa korpikentältä. Tosin en yritä aktivoida sitä vartin päähän, vaan kilautan aluelennonjohtoon koekäyttöpaikalta noin 1min ennen lentoonlähtöä. Olisiko tämä käytäntö syytä unohtaa, ja siirtyä plaanin aktivointiin jaksolla - sitä voisi kommentoida lennonjohtajat. Samoin ARR tulee nykyään aina tehtyä puhelimella....joo ja kerran meinasi unohtua  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen kummallisuus on soittaa torniin valvomattomalta lentopaikalta maasta ja yrittää aktivoida lentosuunnitelmaa 10min päästä. Eli siis sanoilla "mä lähden täältä ilmaan 10min päästä, niin laita mulle silloin DEP".

 

Joo, tätä yritettiin, jopa niin että kaveri jätti puhelimella plaanin ajaessaan autolla kentälle ja yritti samalla aktivoida. Ainakin EFESin lennonvarmistusoperaattorit kieltäytyivät aktivoimasta tällaisia. Mutta jos kone on siellä kiitotien päässä ja ollaan valmiina syöksymään taivaalle, onnistuu plaanin aktivointi kyllä. Tässä menettelyssä on sekin etu, että jos kone kukistuu startissa, on hälytyspalvelu voimassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh - joskus yritin aktivoida EFES:lle plaania juurikin noin, että 10 min päästä ollaan taivaalla. Ei onnistunut. Sittemmin olen soittanut tunnollisesti juuri ennen lentoonlähtöä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh - joskus yritin aktivoida EFES:lle plaania juurikin noin, että 10 min päästä ollaan taivaalla. Ei onnistunut. Sittemmin olen soittanut tunnollisesti juuri ennen lentoonlähtöä  :)

 

Mä kysyin tuota kanssa joskus ja sanoivat syyksi ihan yksinkertaisesti sen, että sen autosta soitetun puhelun ja startin välillä ilmeisesti tapahtuu huomattavan usein asioita mitkä saavat, vähän samalla tavalla kuin laskun jälkeenkin, unohtamaan sen aktiivisen plaanin, ja arvioidun laskuajan jälkeen aletaan etsiä konetta joka ei koskaan ole lähtenytkään mihinkään, kun pilotti menikin purkamaan kaverin purjekonetta putkesta, tai lähti porukalla saunaan, tai heittämään jotain nilkkaansa lounannutta terveyskeskukseen tai totesi ettei koneessa olekaan bensaa tai västäräkki teki pesän moottoripellin alle....

 

Kaiketi se on ihan järkeenkäypää että sen lähtöilmoituksen soittaa nimenomaan silloin kun oikeasti on lähdössä, tulee se lähtöaikakin suht tarkasti arvioitua..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiketi se on ihan järkeenkäypää että sen lähtöilmoituksen soittaa nimenomaan silloin kun oikeasti on lähdössä, tulee se lähtöaikakin suht tarkasti arvioitua..

 

Täyttöohjeista löytyy juuri tämä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai meinaatko että koneen radio toimii.....?

 

Toimiihan se radio -  mutta kuuluuko mihinkään, onkin jo asiana arkaluonteisempi ;)

 

No, meille opetettiin tuo laskua vastaava saapumisilmoitus juuri siltä varalta, että on laskeutumassa sille pikku tunturijärvelle verkkoin kantamattomiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytän usein nykyaikana niin kovin yleistä matkapuhelinta plaanin aktivoinnissa korpikentältä. Tosin en yritä aktivoida sitä vartin päähän, vaan kilautan aluelennonjohtoon koekäyttöpaikalta noin 1min ennen lentoonlähtöä. Olisiko tämä käytäntö syytä unohtaa, ja siirtyä plaanin aktivointiin jaksolla - sitä voisi kommentoida lennonjohtajat. Samoin ARR tulee nykyään aina tehtyä puhelimella....joo ja kerran meinasi unohtua  :o

 

Tätähän minäkin tarkoitin,en että DEP aktivoidaan autosta.Ja kuten Jounikin kommentoi,PELASTUSPALVELU toimii. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimiihan se radio -  mutta kuuluuko mihinkään, onkin jo asiana arkaluonteisempi ;)

 

No, meille opetettiin tuo laskua vastaava saapumisilmoitus juuri siltä varalta, että on laskeutumassa sille pikku tunturijärvelle verkkoin kantamattomiin...

 

Pirskatti,toimii tietenkin. :laugh:

 

Joo,ja minä soitan tällä "kontantkort"puhelimellani 112 seuraavan kerran,sinne saan ehkä yhteyden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Joo,ja minä soitan tällä "kontantkort"puhelimellani 112 seuraavan kerran,sinne saan ehkä yhteyden.

yks yks kaks on Suomessa HÄTÄNUMERO. Mikäs hätä sulla on jos annat ARR tai DEP ilmoitusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

yks yks kaks on Suomessa HÄTÄNUMERO. Mikäs hätä sulla on jos annat ARR tai DEP ilmoitusta?

 

No kun ei voi lopettaa plaania finaalissa,ja puhelin ei toimi kuin hätänumeroon.... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kun ei voi lopettaa plaania finaalissa,ja puhelin ei toimi kuin hätänumeroon.... :)

Luulen etteivät mielellään välitä sun laskuilmoituksia. Ja otatko kontollesi että jonkun hädässä olevan avunsaanti viivästyy sun DEPailun takia... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen etteivät mielellään välitä sun laskuilmoituksia. Ja otatko kontollesi että jonkun hädässä olevan avunsaanti viivästyy sun DEPailun takia... ;)

 

Asia kerrottu pilke silmäkulmassa,jos et ymmärtänyt pointtia etta puhelin ei toimi Suomessa. :)

 

Ja jos todella soittaisin vastaavassa tilanteessa 112 ja kertoisin että haluan että välittävät tiedoituksen lennonjohtoon syystä että puhelin ei toimi kuin tähän numeroon niin asia on tietenkin aivan OK.

 

Luuletko  todellakin että hätänumeroon on vain yksi linja,ja joku apua tarvitseva kärsii soitostani.

 

Mikäli en tätä soittoa tee niin etsinnat alkaa........,siis soitan. :)

 

http://www.112.fi/index.php?pageName=hatatilanne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Luuletko  todellakin että hätänumeroon on vain yksi linja,ja joku apua tarvitseva kärsii soitostani.

 

Pointti on se että hätänumeroon vain hätäpuheluita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pointti on se että hätänumeroon vain hätäpuheluita.

 

Olet aivan oikeassa,parempi soittaa kuin olla soittamatta.Jos etsintä alkaa turhaan,vien ehkä avun tarvitsevalta.

 

En kehoita ketään soittamaan/olla soittamatta,sanoin vain miten itse toimisin.....

 

Olet siis oikeassa,ei kannata jatkaa tätä.... :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pointti on se että hätänumeroon vain hätäpuheluita.

 

Eiköhän se jo jonkinlainen "hätä" ole jos ollaan kentällä, radiolla ei saa plaania päätettyä ja ainoalla puhelimella pääsee vain hätänumeroon. Olisiko parempi jättää koko plaani päättämättä? Vai päättää plaani ilmassa ja kone kukistuu finaalissa mäntyyn eikä kukaan kaipaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se jo jonkinlainen "hätä" ole jos ollaan kentällä, radiolla ei saa plaania päätettyä ja ainoalla puhelimella pääsee vain hätänumeroon. Olisiko parempi jättää koko plaani päättämättä? Vai päättää plaani ilmassa ja kone kukistuu finaalissa mäntyyn eikä kukaan kaipaa?

Niin tai hommata sellainen liittymä joka toimii Suomessa. Niitä myydään ihan vitosella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tai hommata sellainen liittymä joka toimii Suomessa. Niitä myydään ihan vitosella.

 

Niin niin,voihan sen lennon jättää lentämättäkin.

 

Elämä on täynnä valintoja,mahdollisuuksia on monia selvitä tästä. :thmbup:

 

Olet tietenkin täysin oikeassa,kiitos vihjeestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin niin,voihan sen lennon jättää lentämättäkin.

 

Elämä on täynnä valintoja,mahdollisuuksia on monia selvitä tästä. :thmbup:

 

Olet tietenkin täysin oikeassa,kiitos vihjeestä.

 

ja sitten Olle, sulle alkaa ropista noita senttejä Saunalahdesta, ettet ilmaan pääse  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja sitten Olle, sulle alkaa ropista noita senttejä Saunalahdesta, ettet ilmaan pääse  ;D

 

Siis siirrytään savumerkkeihin ja vaalitaan VFR lentämisen perinteitä. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas ollut mielenkiintoista luettavaa kotimaisista lentokäytännöistä :thmbup:.

 

Yksi asia jää ihmetyttämään yleisellä tasolla ja se on tämä overhead-join menetelmä. Omat kokemukseni lentämisestä rajoittuvat toistaiseksi Jenkkeihin ja Englantiin jossa molemmissa overhead-join menetelmää suositellaan korpikentälle tultaessa. Omassa piässäni se on myös ehdoton ykkösvaihtoehto liikenteen tarkkailuun, tietty kierroskorkeuden yläpuolella.

 

Monet tämän menetelmän "vastustajat" perustelevat asiaa sillä että korpikentällä voi olla aktiivista purtsikka ja etenkin liidin-toimitaa. Jenkeissä ja Englannissa tätä menetelmää käytetään ja rohkenen uskoa että molemmissa maissa on samankaltaista toimintaa korpikentillä aikasta paljon. Miksi siis Suomi olisi tässä käytännössä poikkeus?

 

-tuomo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monet tämän menetelmän "vastustajat" perustelevat asiaa sillä että korpikentällä voi olla aktiivista purtsikka ja etenkin liidin-toimitaa. Jenkeissä ja Englannissa tätä menetelmää käytetään ja rohkenen uskoa että molemmissa maissa on samankaltaista toimintaa korpikentillä aikasta paljon. Miksi siis Suomi olisi tässä käytännössä poikkeus?

 

Ei purtsikka- ja liidintoiminta sinällään, vaan menetelmä jolla nuo saadaan ilmaan - eli vintturi ja sen korkealle, jopa lähes kilometrin korkeuteen nouseva hinauslanka, jonka havaitseminen on vaikeaa, ja siihen osuminen varma hengenlähtö.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei purtsikka- ja liidintoiminta sinällään, vaan menetelmä jolla nuo saadaan ilmaan - eli vintturi ja sen korkealle, jopa lähes kilometrin korkeuteen nouseva hinauslanka, jonka havaitseminen on vaikeaa, ja siihen osuminen varma hengenlähtö.

 

Toisaalta......purjekoneissa ja liitimissäkin on nykyään radiot ja jos pilotit vaan kuuntelevat liikennettä tarkkaan niin he kyllä kuulevat vintturilähtöilmoitukset liikenteelle, mutta siltikään ei korpikentälle ole syytä mennä suoraan kentän yli kiertäen, ellei selvästi havaita ettei purjelentotoimintaa ole. Tässäkin purjelentäjien ja purjelentomaa-aseman käyttäjien sekä liidinhenkilöiden kannattaa muistaa, että se radio on puhumista varten eikä näin ole kielletty antamasta saapuvalle liikenteelle ilmoituksia, että lentokentällä on purjelento/liidintoimintaa käynnissä, on ihan kohteliasta antaa saapuvalle liikenteelle tietoa mitä toimintaa lentokentällä on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään