Sami Mäntyharju

Pitkällä finaalilla...

299 viestiä aiheessa

Olen melko vähän lentänyt korpikentällä, mutta silloin, kun olen, on liikenne ja -ilmoitukset toimineet hienosti. Mitenkäs se on tuo vasen kierros tornikentällä, kun torni on kiinni. Siellähän on radiopakko, joten voisi ajatella, että oikeakin kierros olisi mahdollinen, kun kerran ilmoitukset pitää antaa ja kuunnella? Epätietoisena olen itse ko. tilanteessa kuitenkin lentänyt vasemman kautta, ilman maljoja.

 

jari s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman tarkennettuna: niitä tulee väistää. Lentosäännöt 3.2.2.3

 

Juu, tuttu kohta! Jos vielä vähän päälle vinoilisin, niin tuohan koskee vain leikkaavia lentosuuntia...  ;) mutta tarkoitin siis perustella miksi.

 

Kas kun en Alfasta Maikkiin kiiruhtaessani tullut vilkaisseeksi, oliko risteyksessä maljailut meneillään  :-\ Olisin tietysti liittynyt joukkoon! Ainakin sinne saateltiin kovaa kyytiä pallon huoltoautoa. Nyt olisikin kiinnostava kuulla vaikkapa Ollilta, millaiset härdellit pallon paketointi normaalisti vaatii. Ensi kerralla olisi vielä viisaampi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennemminkin kyse oli aikoimuksista, radion päivystyksestä; nythän pallojen ohje on olla APP:n taajuudella, sekä kiitotiealueen varaamisesta.

Eihän voi olla järkeä, että pallo laskeutuu käytössä olevalle kiitotielle, mahdollisesti risteykseen, kaadetaan siihen ja odotellaan, että saadaan maljat kumottua, nostetaan sitten kori peräkärryyn ja ajetaan pois. Kiitotie tällöin poissa muun liikenteen käytöstä tunnin ajan.

 

Ööö... mistä sait tietoosi tuon ilmailumääräysten vastaisen ohjeen olla APP:n taajuudella Malmin CTR:llä? Heh... jollakin täytyy olla hirveä määrä massia jos menee tuollaisen ohjeen antamaan.

 

Tuo kiitotien käyttö on ihan selvä asia: sinne ei ole mitään syytä jäädä kupeksimaan ja blokkaamaan kiitotietä - eihän muutkaan niin toimi. Jos pallossa ei ole kaasua korin siirtämiseen maassa, ei pallossa ole todennäköisesti ollut OPS M2-10 vaatimusten mukaista polttoainemäärää. Omien kokemusten (2 katsastuslentoa) mukaan pallon pystyy parkkeeraamaan hyvin tarkasti. Kuulostaa vähän siltä, että aineksia raparin tekemiseen on kylliksi. Ennen kirjallisia töitä haluaisin kuulla pallon päälliköltä todella hyvän selityksen toimintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen melko vähän lentänyt korpikentällä, mutta silloin, kun olen, on liikenne ja -ilmoitukset toimineet hienosti. Mitenkäs se on tuo vasen kierros tornikentällä, kun torni on kiinni. Siellähän on radiopakko, joten voisi ajatella, että oikeakin kierros olisi mahdollinen, kun kerran ilmoitukset pitää antaa ja kuunnella? Epätietoisena olen itse ko. tilanteessa kuitenkin lentänyt vasemman kautta, ilman maljoja.

 

jari s

 

Keskustelu sivusi muistaakseni juuri tässä säikeessä asiaa. Normi vasen kierros, ellei toisin ole määrätty. Malmi on kuitenkin erikoistapaus (jo VAC:n ohjeistuksen vuoksi) ja siellä joudutaan soveltamaan sääntöjä. Tässä luonnollisesti auttaa radion käyttöpakko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tuttu kohta! Jos vielä vähän päälle vinoilisin, niin tuohan koskee vain leikkaavia lentosuuntia...  ;) mutta tarkoitin siis perustella miksi.

 

 

No väistökyvyn perusteella se järjestys on tietysti laadittu, mutta kun tässä säikeessä tuntui olevan epäselvyyttä siitä kuka väistää ja ketä. Luonnollisesti lentosuuntien tulee olla leikkaavat; jos ne eivät olisi, ei koko väistämissääntöä tarvitsisi edes miettiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luonnollisesti lentosuuntien tulee olla leikkaavat; jos ne eivät olisi, ei koko väistämissääntöä tarvitsisi edes miettiä.

 

Kai tuossa oli kieli poskessa, pallohan ei välttämättä liiku minnekään päin (jos on tyyntä)... ja jos ei liiku, niin ei sillä ole lentosuuntaakaan ;)

 

 

t. hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta en syyllisty perättömyyksiin, maljat poistettu, kun en ollut tarpeeksi lähellä. Mutta aika kauan (min. 40 min) kiitotien kynnyksellä oli porukkaa. Luulisi, että sieltä pallon nopeamminkin saa pois?

 

Luulis joo....ja jos niiden romujen keräämiseen yms. maljoitteluun menee se 40 min. niin pitäisi kyllä ymmärtää laskea se pallero jonnekin muualle

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai tuossa oli kieli poskessa, pallohan ei välttämättä liiku minnekään päin (jos on tyyntä)... ja jos ei liiku, niin ei sillä ole lentosuuntaakaan ;)

 

t. hannu

 

Syyllisnä tunnustan...  :P

 

Ei pallo liiku, lennä siellä,

jos koppa lepää kiitotiellä.

Vaan silti väistäminen auttaa

se kunnes meille tien vapauttaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin moottorilentonöösinä tämä keskustelu alkaa sekoittaa ajatukset iltalennoista Malmille. Josko joku vääntäisi nyt tuosta https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efhf/hfldg.pdf -kartasta sellaisen käytännön version, että osaan sitten joku ilta tulla "oikein" kentälle.

 

Aikanaan Kuhmossakin oli yksi risteys, jossa kolmion takaa tulijat menivät ensin kun aina oli tehty niin. Ei siinä kovin usein kolareita kuitenkaan tullut, vaikka turistejakin oli välillä kylillä.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tule ekalla kerralla DEGERistä Porvoontietä pohjoispuolta pitkin. Todennäköisimmin 18/36 on käytössä, jolloin voit liittyä tilanteen mukaan kumpaan myötäiseen vain!

 

Tokalla kerralla onkin härdelli jo tuttu, ja osaat luottavaisesti oikoa pitkille peruksille ja finaaleille silloin, kun se on mielekkäintä ja turvallisinta. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kiitotien käyttö on ihan selvä asia: sinne ei ole mitään syytä jäädä kupeksimaan ja blokkaamaan kiitotietä - eihän muutkaan niin toimi. Jos pallossa ei ole kaasua korin siirtämiseen maassa, ei pallossa ole todennäköisesti ollut OPS M2-10 vaatimusten mukaista polttoainemäärää. Omien kokemusten (2 katsastuslentoa) mukaan pallon pystyy parkkeeraamaan hyvin tarkasti. Kuulostaa vähän siltä, että aineksia raparin tekemiseen on kylliksi. Ennen kirjallisia töitä haluaisin kuulla pallon päälliköltä todella hyvän selityksen toimintaan.

 

Ihmetyttää minuakin, koska sen lisäksi, että pallon voi parkkeerata hyvin tarkasti (yleisölennätystä ei pitäisi ihan aloittelijan edes lentää), sitä voi kohtuullisen hyvin liikutella myös maassa. Metarien mukaan tuuli on ollut seuraava:

 

17:20-> EFHF 101720Z 18005KT

17:50-> EFHF 101750Z 15003KT

18:20-> METAR EFHF 101820Z AUTO 15003KT

18:50-> EFHF 101850Z AUTO 14003KT

 

Isolla kuorella on tietysti oma vastuksensa ja välttämättä sen liikuttaminen suoraa vastatuuleen ei onnistu, mutta sivumyötäiseen melko helpostikin, eli se olisi pitänyt saada kiitotieltä pois, jos näin vaan olisi haluttu (niin, olettaen, ettei polttoaine ollut jo loppu).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmetyttää minuakin, koska sen lisäksi, että pallon voi parkkeerata hyvin tarkasti (yleisölennätystä ei pitäisi ihan aloittelijan edes lentää), sitä voi kohtuullisen hyvin liikutella myös maassa. Metarien mukaan tuuli on ollut seuraava:

 

Mites tuulet oli silloin kun pallot laskeutui? En minäkään kellosta katsonut mut noin 20.30-35 olimme saaneet An 2 parkkiin kun pallot laskeutui. Hetken aikaa ihmettelimme hienoa toimintaa lähdin kotio 20.50 ja silloin oli pallot jo nurin. Menosuunnassa parkki varmaan onnistuukin aika hyvin, siiirrä sitä sivusuuntaan sen haluaisin nähdä kuinka se tapahtuu, jos maatuuli oli silloin 180 astetta on aika vaikeeta vääntää sitä sivuun. Nähtiin livenä miten 36/09 risteykseen laskeutunut palloporukka kiskoi sitä hartiaoimin pois radalta jo ennen maikkia. Toinen taas teki ylösvedon joka kuitenkin päättyi noin 18 kynnykselle, tai ainakin lähelle. Asematasolta on vaikea arvioida paikkoja tarkemmin mut silminnäkijänä nämä tiedot allekirjoitan. Kaikki sujui erittäin hienosti, mitään vaaratilanteita en huomannut, lentäjien pulsseja en kyllä tiedä mut pysyivät ehkä siedettävillä lukemilla. Mielestäni joka ei ollut paikalla, voisi pitää vain koneen auki ja seurata tätä topiikkia. Turhat kommentoinnit "mutu jutuilla on ihan joutavaa", asialliset kyssärit taas eri asia. Toivotaan että pallopilotitkin kertoisi omia näkemyksiään, tämä menee muuten hiukan yksipuoliseksi jota on hiukan turhaa selitellä ulkopuolisten näkökulmasta.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tuulet oli silloin kun pallot laskeutui?

 

utc-aika muuttuu paikalliseksi lisäämällä siihen kolme tuntia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmetyttää minuakin, koska sen lisäksi, että pallon voi parkkeerata hyvin tarkasti (yleisölennätystä ei pitäisi ihan aloittelijan edes lentää), sitä voi kohtuullisen hyvin liikutella myös maassa. Metarien mukaan tuuli on ollut seuraava:

 

17:20-> EFHF 101720Z 18005KT

17:50-> EFHF 101750Z 15003KT

18:20-> METAR EFHF 101820Z AUTO 15003KT

18:50-> EFHF 101850Z AUTO 14003KT

 

Isolla kuorella on tietysti oma vastuksensa ja välttämättä sen liikuttaminen suoraa vastatuuleen ei onnistu, mutta sivumyötäiseen melko helpostikin, eli se olisi pitänyt saada kiitotieltä pois, jos näin vaan olisi haluttu (niin, olettaen, ettei polttoaine ollut jo loppu).

Seuraavaksi esitän et mene sitten näyttään pallopiloteille kuinka homma hoidetaan, tuntuu siltä et hallitset kaikki lentämiseen tarvittavat taidot riippumatta ilmailulajista.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja mulla ei ole mitään tarvetta käyttää jotain utc aikoja, pysyn taatusti Suomessa ihan local timessä. Kerro yksikin hyvä syy miksi käyttää kotimaassa jotain utc aikoja.

:thmbdn:

 

Ja minulla ei ole mitään tarvetta ryhtyä sormeilemaan metar-sanomia niin, että ne puhuisivat local timea sinulle, oma kapasiteettini kun riittää vallan mainiosti myös muiden aikojen tulkintaan. Yksi hyvä syy käyttää kotimaassa "jotain utc aikoja" on se, että kaikki* ilmailusäätiedot ja lentotoimintaa rajoittavat tai sen mahdollisvat tiedot viranomaisilta / AIS:sta katsottaessa ovat tässä formaatissa. Jos toimit päällikkönä, on velvollisuutesikin tutustua kaikkiin käytettävissä oleviin ilmailusäätietoihin ja -ennusteisiin, jotka ovat relevantteja.

 

Seuraavaksi esitän et mene sitten näyttään pallopiloteille kuinka homma hoidetaan, tuntuu siltä et hallitset kaikki lentämiseen tarvittavat taidot riippumatta ilmailulajista.  ;)

 

Minulla ei varmaan vielä nykyäänkään tarvitse olla voimassaolevaa BPL:ää siirtääkseni palloa? Ainakin se pari vuotta sitten siirtyi ilmankin, liekö tähän tullut muutoksia? Sillon se oli vielä vähän niinku nakitettu homma juuri matkustajille, pilotti oli ainut, joka korissa seisoi. Käsitän myös hyvin, että varsinkin tuo oh-zzz on aivan tautisen kokoinen kuori, eikä mikään kahden hengen vappupallo. Pallon vetämisellä maanpinnan lähellä ei varmaan ole mitään tekemistä "kaikkien lentämiseen tarvittavien taitojen hallinnalla", ihan turha provoilla.

 

Minä en myöskään jaksa ymmärtää sitä, että aina, jos jonkun tahon toiminnasta sanotaan jotain muuta kuin yltiöpositiivista, sitä pitää jonkun täysin ulkopuolisen ryhtyä puolustelemaan. Tottakai on mahdollista, että olikin vallan pätevä syy blokata kiitotie pitkäksi ajaksi, mutta sinä Seppo olet väärä ihminen perustelemaan sitä asiaa. On aivan selvää, ettei nyt kaikki mennyt putkeen kokonaisuutena katsoen. Olisi voinut mennä paremminkin.

 

 

edit:

* voi sieltä tietysti jonkun poikkeuksen bongatakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...eli se olisi pitänyt saada kiitotieltä pois, jos näin vaan olisi haluttu

 

Eikö sitä sitten haluttu siirtää kiitotieltä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ihanko oikeesti... kumottu jotain maljoja keskellä kenttää ??

 

Juu-u , ei mitään poikkeuksellista. Yhden kerran ihmeteltiin kolmen pallon laskeutumisen jälkeen mikä siinä käytössä olleen pääkiitotien vapauttamisessa oikein kestää vaikka huoltoauto oli jo ollut oitkään paikalla. Kaksi muuta palloa blokkasi poikkikiitotien. No, lähetetään kenttäpäivystäjä tarkistamaan tilanne ja siellä oli huoltoauton takana kaasugrilli makkaroineen kuumana ja juomat kylmänä. Ei meinattu uskoa ennen kuin nähtiin auton kameralla otetut kuvat. First things first!

Viime aikoina ovat yrittäneet pitää jälkibileet on pyöreän altaalla ja olla mahdollisimman vähän haitaksi muulle liikenteelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu-u , ei mitään poikkeuksellista. Yhden kerran ihmeteltiin kolmen pallon laskeutumisen jälkeen mikä siinä käytössä olleen pääkiitotien vapauttamisessa oikein kestää vaikka huoltoauto oli jo ollut oitkään paikalla. Kaksi muuta palloa blokkasi poikkikiitotien. No, lähetetään kenttäpäivystäjä tarkistamaan tilanne ja siellä oli huoltoauton takana kaasugrilli makkaroineen kuumana ja juomat kylmänä. Ei meinattu uskoa ennen kuin nähtiin auton kameralla otetut kuvat. First things first!

Viime aikoina ovat yrittäneet pitää jälkibileet on pyöreän altaalla ja olla mahdollisimman vähän haitaksi muulle liikenteelle.

 

Petri veti ässän hihasta viime metreillä  :thmbup:

 

Ei tartte seuraavan kerran miettiä, mikä siellä kestää  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hihihi!

 

Katselin kerran koiran kanssa yhden porukan iltanuotiota kentällä. Bensabousarin betonilaatalla. Mietin pitkään, uskallanko mennä sanomaan porukalle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ihme ahdasmielisiä valittaja! Kyllä lentokentällä täytyy saada rasvakaapelit grillata. Oli sitten kiitotiellä tai pousarin edessä, se ja sama. Jos metsään tai kiitotien sivuun menee grillaamaan, voi syttyä ruohikko- tai metsäpalo. Kiitotie ei syty, eikä se pousarin betonilaatta ;D

 

Ei helekuta mitä touhua :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetken aikaa ihmettelimme hienoa toimintaa lähdin kotio 20.50 ja silloin oli pallot jo nurin.

 

Uskaltanen kuitenkin palloja väistelleenä kommentoida ja esittää "ei mutu" tietoja.

Vielä kotiin lähtiessäni noin 21.10 hakuautot + peräkärryt (aukinaisina) olivat kiitotiealueella. Kyllä kuvut olivat jo kaatuneet, siis silloin 20.50, mutta eivät ne pallot poissa olleet.

Onko olemassa jotain rajoitusta/määräystä (lääninhallitus etc.) jolla voitaisiin todeta, että laskualue pitäisi vapauttaa mahdollisimman pian, siis ilman, että siellä grillataan?

Mikä on kunnossapidon vastuu/velvoitteet? Tekevätkö he aiheesta rappareita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai tuossa oli kieli poskessa, pallohan ei välttämättä liiku minnekään päin (jos on tyyntä)... ja jos ei liiku, niin ei sillä ole lentosuuntaakaan ;)

 

 

t. hannu

 

Eikö se pallo silti liiku tuulesta riippumatta ylös tai alaspäin? Olettaen ettei kaasu ole loppunut.. Olen ymmärtänyt että se pallon ohjailu perustuu korkeuden muutoksiin...yleensä sitä tuulta jostain korkeudesta löytyy..

 

Vai onkohan tässä ollut etelätuulilla vaarana että grillijuhlat ja maljailut tapahtuu muuten EFHK:n kentällä

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan oikeasti olisi kiinnostavaa kuulla palloilijoiden stoori tässä, kuten Jounikin jo totesi. Vaikka koko episodiin eittämättä sisältyy ennakoimattomuutta ja hämminkiä (jopa ehkä paperitöihin yllyttävää), en voi olla tuntematta sitä myös pienenä iltapiristeenä ja Helsinki-Malmin lentoaseman merkitystä korostavana tekijänä :)

 

(Jos nyt saitte käsityksen, että pidän kenttää myös hyvänä grillijuhlapaikkana, olette aivan oikeassa! Tosin meidän grillikatoksemme sijaitsee liikennealueen ulkopuolella :thmbup: )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten meidän Lasse, 4 v., kyydissä olleessaan totesi, "ilmapallot laskeutui isin kentälle", oli innoissaan, kun näki niitä niin läheltä, mutta kun lähdettiin kolmatta kertaa kierrokseen, niin tuli jo itku "isi, eikö me voida ikinä laskeutua"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään