Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2008 Hei. Tässä ensimmäinen viestini FSNordicissa ja aloitan sen kuvialla viime joulukuun Ecuadorin ja Galapagogsen matkalta. Kyseessä oli luontokuvausmatka ja siinä sivussa kuvasin lentokoneitakin. Reitti oli Helsinki-Madrid-Quito(UIO). Quito-Guayaguil(GYE)-Baltra(GPS) oli Ecuadorin sisäinen lento Galapagogselle. Lentoyhtiöt oli Finniar Hki-Madrid välillä ja Iberia Madrid-Quito. Ecuadorin sisäiset TAME. Quiton kentällä oli vastassa pari viikkoa aiemmin (9.11.200) mahalleen mennyt Iberian A340-642 (EC-JOH). Nyt Iberian nimi peitettynä. Tämä vain 15 kuukautta lentänyt kone poistettiin käytöstä. Laskussa rengas räjähti ja kone ajautui ulos kiitoradalta ja laskutelineet pettivät. Neljästä moottorista kolme irtosi. Onneksi kenellekkään ei käynyt kuinkaan. [ attachment removed / expired ] Quiton kenttähän on mielenkiintoinen, yksi kiitorata keskellä kaupunkia vuorten ympärillä. Matka jatkui TAME -yhtiön Airbus A320 -koneella Galapagos-saarille. Kentällä kuljettiin jalan suojatietä pitkin koneelle. Vähän ennen laskeutumista matkatavarahyllyt avattiin ja stuertti ruiskutti jotain myrkkyä. Galapagos on suojeltu alue ja sinne ei saa viedä mitään ruokaa, kasveja tai eläimiä. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Airbus A320-233 (HC-CDY) Baltran kenttä on alunperin USA:n toisen maailmansodan aikana rakentama. Aikanaan lähdimme paluumatkalle pois Galapagokselta. Ensin kentälle tuli TAME:n vanhempi Boeing 727-2T3/Adv (HC-BHM). [ attachment removed / expired ] Kone ei kauaa kentällä viipynyt kun lähti paluulennolle takaisin mantereelle. (Lennot oli sinä(kin) päivänä myöhässä.) [ attachment removed / expired ] Reilun 10 min B727 lähdön jälkeen laskeutui meidän Airbus A320-233 (HC-CDZ). Mutta sitten yllättäen kun Airbus oli vielä kiitoradalla koukkasi B727 ja teki matalalta ylilennon kiitoradan yli ja häipyi. Sai ainakin hienot lentokuvat siitä. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Kuten sanottu, Baltran kenttä ei ole mitenkään erikoinen, mutta ajaa täysin asiansa. [ attachment removed / expired ] Guayaguilissa oli välilasku. Kapteeni tuli ovelle rupattelemaan ja kävin kysymässä saako ohjaamosta ottaa kuvia. Hän suostui ja suorastaan työnsi minut ohjaamoon. Otin kuvia ja hän sitten kehoitti minua menemään kapteenin paikalle ja otti sitten minusta pari kuvaa. Kiitokset tälle kapteenille, jonka nimen olen valitettavasti unohtanut. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Quitossa näimme kentän laidalla käytöstä poistettua kalustoa. [ attachment removed / expired ] Ja vähän isompaa rahtikonetta. Southern Air B747-206B (N748SA). [ attachment removed / expired ] Myöhemmin kun lähdimme kohti Eurooppaa (vain kaksi vuorokautta myöhässä) niin Guayaguilissa tuli hetken kuvattua koneita ennenkuin virkailija kielsi kuvaamisen. Ecuadorilainen AeroGal B727-227/Adv (HC-CDJ) [ attachment removed / expired ] Chileläinen LAN Airbus A320-233 (CC-COC) [ attachment removed / expired ] TAME Embraer ERJ-190-100LR (HC-CEZ) [ attachment removed / expired ] TAME Xpress Embraer EMB-120RT (HC-CDM) [ attachment removed / expired ] AeroGal B737-244/Adv (HC-CFM) [ attachment removed / expired ] Vähän vanhempaa kalustoa edusti Ecuadorin ilmavoimien Hawker Siddely HS-748 (FAE-743) [ attachment removed / expired ] Sellainen matka. Osa kuvista on otettu ikkunoiden läpi ja lisäksi päiväntasaajan räikeä valo ei tee kuvaamista helpoksi. Enkä ole näitä kuvia hirveästi käsitellyt. Matka oli mielenkiintoinen lentämisen suhteen. TAME:n menolento Galapagokselle oli hyvin ammattimaisesti hoidettu matkustamohenkilökunnan taholta mutta paluu. Välilaskuun kone tuli niin, että kaksi lentoemäntää oli kärryjensä kanssa käytävällä myymässä verovapaita! Iberian paluulento viivästyi tosiaan kaksi vuorokautta. Virallinen syy oli sää. Iberian virkalilja selitti että kenttä on suljettu ja kaikki lennon on peruutettu. Hänen selittelyään ei muuttanut yhtään että viereisestä ikkunasta näkyi kentän toimivan normaalisti. Ilmeisesti kyse oli jostain muusta. Iberian paluulento oli hyvin ikävä, matkustamohenkilökunta oli uskomattoman töykeätä. Ilmeisesti viivästyminen rassasi heitäkin, mutta silti palvelu oli ala-arvoista. Se olisi oma tarinansa. terveisin, Kari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2008 Mielenkiintoista nähdä kuvia vähän kauempaakin. Laadullakaan ei ole niin väliä, hyvin niistä selvää sai Tuo Cotopaxi + kaktus-kuva oli hauska.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2008 Komia tuo nakkikannuputte. 8) Mukava nähdä kuvia tuolta kauempaakin, laitas pari lisää jos löytyy. Näitä on mukava kattella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2008 Aika koomisen näköiset noi "töröttimet" noissa 727:ojen moottoreiden perässä... Janne Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2008 Terve Mukava katsella näin eksoottisia ilmailukuvia vaikka olikin Airbussia. Tuolla Etelä-Ameriikan suunnalla tullut useaan otteeseen pyörittyä lentosimulaattorilla joten yhtiöt ja kalusto oli varsin tuttua näin simumielessä. Omasta mielestäni siistein kuva oli tuo nakkikannuputte "Cotopaxi" ja kaktukset. Jani Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2008 Hei Kari. Tervetuloa forummiin. Tosi erikoinen setti sun matkastasi 8) Hienot kuvat ja erikoisia konet. Voi mitkä matka.Voi kun mäkin pääsisin joskus sinnepäin..... Siellä löytyy vielä vanhat konet,mellkein kuin museosta..... Ihanaaaaaaaaaa! 8) Terveiset Zürichistä. Chris Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2008 Olisi myös mielenkiintoista nähdä niitä luontokuvia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2008 Olisi myös mielenkiintoista nähdä niitä luontokuvia. Hei. Kiitos mielenkiinnosta. Galapagoksen kuviani löytyy mm www.alamy.com -kuvatoimistosta. Laita etusivulla hakusanoiksi vaikka ecuador + niemeläinen niin niitä tulee näkyviin. Tarkoitus on (lue: ikuisuusprojekti) joskus saada kuvat myös nettisivuilleni. Samasta osoitteesta löytyy myös joitain kuvia Tansaniasta, Serengetin lentokentästä avainsanoilla: tanzania + niemeläinen + airplane. Joissakin kuvissa näkyy Lentävien lääkäreiden Cessna. Otti kyytiin noin 10 v ranskalaispojan, jolta oli katkennut käsi ja jalka. Mahtoi olla kivut, kun toivat maastoautolla ja tiet on mitä on. t. Kari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla