Nils Rostedt

Air Mauritius A330 evakuoitiin laskutelinepalon johdosta

13 viestiä aiheessa

Air Mauritius-yhtiön A330-kone joutui torstaina keskeyttämään lentoonlähdön Delhistä, kun lintu lensi toiseen moottoriin. Kova jarrutus kuumensi jarruja niin paljon että laskutelineessä syntyi palo, joka johti siihen että matkustajat joutuivat poistumaan hätäuloskäyntien kautta.  Koneessa oli 241 matkustajaa. Kukaan ei loukkaantunut.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo saa kovasti asian kuulostamaan siltä, ettei jarruja olisi ikäänkuin suunniteltu kestämään RTO-jarrutustehoja (lienee siis maksimaalinen jarrutusteho käytössä) tai noin kovan jarrutuksen aiheuttamaa kuumenemista. Tietysti jarrut ovat saattaneet kuumeta jo liikaa rullauksen aikana jos on jouduttu pysähtelemään usein ja rullaus on kestänyt kauan, mutta luulisi tuossa olevan silti hieman "marginaalia"?

 

Noh, kaipa ne insinöörit ovat suunnitelleet kaiken viimeisen päälle, kaikkea tapahtuu. Ei ole kuitenkaan mikään harvinainen ilmiö tuo jarrujen ylikuumeneminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta unohtui mainita että paikallinen lämpötila oli kuulemma yli 40 astetta. Lisäksi uutisissa oli mainintoja että kone "oli jo noussut ilmaan". Tällaiset matkustajien lausunnot eivät aina ole kovin luotettavia, mutta jos nämä tiedot pitävät paikkansa jarrutus on saattanut ylittää suunnittelurajat. Jolloin palo voi alkaa joko renkaassa tai hydraulijärjestelmässä. Täällä foorumilla on joskus kerrottu minkälaisia "sulakkeita" renkaissa on ylikuumenemisen varalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin juuri lähes legendarista videota tilanteesta, jossa lintu päätyy moottoriin nousun aikana ja kuinka sitten kävikään. Uusille FF:n jäsenille suotakoon tämä linkki tässäkin tuotavan esille

.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täydennetään videolla Tupolevista, jonka keskeytetty lentoonlähtö päätyi huonommin kuin tämä Air Mauritius-tapaus. Tässä tapauksessa kone on jo rotaatiovaiheessa eli keskeyttäminen aloitettiin selvästi liian myöhään.

 

Edit: Venäjän ilmavoimien TU-134, cn 63875, Ukrainassa heinäkuu 2006. 20 matkustajasta 3 loukkaantui, mahdollisesti lintutörmäys vasempaan moottoriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän ilmavoimien TU-134

No ihmekös tuo että noin kävi...  ::) Tuo Thomsonihan tuli vielä hienosti laskuun tuon jälkeen eikä sen kummempaa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo saa kovasti asian kuulostamaan siltä, ettei jarruja olisi ikäänkuin suunniteltu kestämään RTO-jarrutustehoja (lienee siis maksimaalinen jarrutusteho käytössä) tai noin kovan jarrutuksen aiheuttamaa kuumenemista. Tietysti jarrut ovat saattaneet kuumeta jo liikaa rullauksen aikana jos on jouduttu pysähtelemään usein ja rullaus on kestänyt kauan, mutta luulisi tuossa olevan silti hieman "marginaalia"?

 

Noh, kaipa ne insinöörit ovat suunnitelleet kaiken viimeisen päälle, kaikkea tapahtuu. Ei ole kuitenkaan mikään harvinainen ilmiö tuo jarrujen ylikuumeneminen.

Noissa isojen laitteiden RTO tilanteissa energiat on niin massiivisia että pakostakin tulee lämpöä. Kyllä se laite pysähtyy, se jarrujen kunto on sinänsä toissijaista siinä vaiheessa. Jarruissa on myös tietty lämpötila jota ei saa olla ylitetty kun lentoonlähtöä aloitellaan.

 

Kannattaa katsoa youtubesta B777:n sertifioinnista pätkää kun vedetään RTO maksimipainoilta. Siinä näkee varsin selkeästi mimmosta efektiä siinä tulee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta unohtui mainita että paikallinen lämpötila oli kuulemma yli 40 astetta. Lisäksi uutisissa oli mainintoja että kone "oli jo noussut ilmaan". Tällaiset matkustajien lausunnot eivät aina ole kovin luotettavia, mutta jos nämä tiedot pitävät paikkansa jarrutus on saattanut ylittää suunnittelurajat. Jolloin palo voi alkaa joko renkaassa tai hydraulijärjestelmässä. Täällä foorumilla on joskus kerrottu minkälaisia "sulakkeita" renkaissa on ylikuumenemisen varalta.

Epäilen kyllä vahvasti että kone olisi nossut ilmaan. Kuitenkin V1:stä tehdyt keskeytykset päättyy metsään monesti jo ihan oikeinkin tehtynä. Joten V1 jälkeinen keskeytys joka päättyy kiitoradalle on kyllä jotain aika epätodennäköistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitos. Tuo 777:n jarrutesti tosiaan näyttää varsin havainnollisesti mitä maksimijarrutuksessa tapahtuu. Voi hyvin kuvitella että Air Mauritius-tapaus saattoi olla juuri tuollainen. Ei tarvitse kovasti ihmetellä jos tuollaisen savun ja käryn havaittuaan ohjaajat komentavat hätäpoistumisen, vaikka periaatteessa mitään suurta vaaraa ei olekaan.

 

Mielenkiintoista oli kuitenkin videossa kuultu tieto jonka mukaan rakennevaatimus lähtee siitä että palokunta ehtii viidessä minuutissa paikalle. Siinä saattaakin olla hikiset hetket koneen sisällä paloautoja odotellessa  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen kyllä vahvasti että kone olisi nossut ilmaan. Kuitenkin V1:stä tehdyt keskeytykset päättyy metsään monesti jo ihan oikeinkin tehtynä. Joten V1 jälkeinen keskeytys joka päättyy kiitoradalle on kyllä jotain aika epätodennäköistä.

 

Aika rankka väite, muuten !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika rankka väite, muuten !

Kuinka niin? High-speed abortit on ihan oikeasti kriittisiä manuuvereita. Ei tartte kun pari sekuntia miettiä liikaa ja homma voi kusta ihan täysin. Tietty jos on ihan kevyt kone niin aina isommat marginaalit, mutta yleensä kun on deratet otettu jolloin V1 on isompi, niin se on kriittinen manyyveri kuitenkin.

 

Erästä entistä Unitedin B757/767/744 lentäjää lainatakseni: "High speed aborts are most dangerous evolution in modern aviation".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään