Jaakko Kuusisto

Pienkoneonnettomuus

39 viestiä aiheessa

Tuossa on lennelty liian matalalla.

 

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/07/679357

 

Olen antanut oppilailleni ohjeita kuinka noista vältytään, siis ei mennä mökin päälle liian matalalla.

 

Kun menet katsomaan jotain "mökkiä", lennä mahdollisimman korkealla sinne ( esim 2000 ft ) kun saavut paikalle, "koukkaa" tuhanteen jalkaan ja palaa heti sinne kahteen tonniin.

 

Jos menet paikalle 500 ft:n korkeudessa, et voi  "koukata" alemmas.

 

Näin menetellen ovat esteet turvallisen välimatkan päässä, alapuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan monta "koukkausonnettomuutta" on tapahtuhut aikojen saatossa,kuolemaan johtaneita useita.

Aivan sama juttu täällä.

Löytyy jopa filmejä jotka kaveri maassa on filmannu.Nää filmit olis hyvä sisältää koulutusmateriaaliin.

Tekis mieli sanoa lisää mutta olkoon. :)

Hyvä kun kaveri selvisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla ilmailumääräykset hieman eri meiltä noin alhaalla koukkaamisesta.

 

No onneksi ei käynyt tuon huonommin. Ehkä ko. pilotti ei enää noin alhaalla lentele!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkään tarkoittamalla juuri ylläolevaa tapahtumaa.

Teoriassahan tälläistä voi ehkä tapahtua jos pilotti esimerkiksi aivastaa ja rupeaa etsimään nenuliinaa.......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansalaisen karttapaikasta kun katsoo Eväjärveä (kyseessä ei ole Evijärvi, MTV on väärässä) Jämsän länsipuolella, niin järven eteläpään yli menee selvästi merkitty sähkölinja, mikä saattaa hyvinkin olla juuri se, mihin piperrin osui. Jo pari vuotta sitten oli puhetta, että sähkölinjat kannattaa käydä katsomassa sieltä etukäteen.

 

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id97223.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy kyllä kovasti ihmetellä.. Tietysti se on aina kotisohvalta helpompi ihmetellä, mutta kyllä tuossa pilotti on mielestäni tehnyt pahan arviointivirheen/ottanut tietoisesti riskin. Lennonopettajan kanssa kävin mopocessnalla kaartamassa muutaman kerran mökin yläpuolella Päijänteellä ja alle 500 jalan ei menty missään vaiheessa. Tuo 500ft ei sekään tuntunut yhtään liian korkealta ja jos mökkirannalla olisi joku ollut, olisi se varmasti näkynyt koneesta. Ylilennon jälkeen otettiin reilusti korkeutta ja kaartaminen reitillekin tapahtui vasta hyvässä korkeudessa. En olisi kyllä ikimaailmassa uskaltanut lentää niin alas, että oltaisiin voitu törmätä mökin edestä järven yli meneviin sähkölinjoihin.

 

Kun kerroin mummille meidän matalalennostamme, niin vastauksena tuli pään pudistus ja "Moni on pilotti tippunut oman mökkinsä katolle"..  Tossahan muutenkin yhdistyy yleensä pahimmat lentotilojen yhdistelmät, kun lennetään matalalle katsomaan tuttuja maisemia / moikkaamaan kavereita. Todennäköisesti ollaan hidaslennossa, korkeutta on vähän ja tekisi kovasti mieli kaartaa jyrkästi, kun tekee toista kierrosta kavereiden yläpuolella. Siinä onkin jo sitten ihme jos kone ei sakkaa. Nyt tietenkään ei sakkauksesta ollut kyse ja hyvä niin.

 

Ps. Jaakon ohje on ihan pätevä.. vaikka se alin korkeus määräyksien mukaan onkin 500ft niin se ei ole mitenkään riittävä. Jos moottori vaikkapa sanoo sopimuksen irti tai kone sakkaa niin ei jää ihan hirveästi aikaa toimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mökkeily on vaarallista! :(

 

Mökkihöperyyteen kuuluu usein myös se, että katsellaan sinne alas ja kaarretaan tiukasti, että näkyisi paremmin. :thmbdn:

 

Tuo vektorigeometria vain on varsin lahjomaton laji ja kun se ylhäällä pitävä komponentti menee riittävän pieneksi, niin alhaalta itsensä löytää. Matalalla on tottumattomalla muutenkin helposti ongelmia etenkin yli 45 asteen kallistuskulmilla - se kun tuo sivu- ja korkeusperäsimeen vaihtelua - usein huomaamatta, yllättäen ja kehnoin seurauksin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelkään että lankoja kiristelee vielä moni kelluke-ultrakin.Vesikoneen kanssa saa olla tarkkana, lankoja ei tahdo nähdä ilmasta käsin.. kapeikkoja pyrin välttämään laskupaikkana, niissähän piuhat useasti menee.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, siis alunperin 4 kuudesta onnettomuusvaarailmoitusketjussa linkitetystä uutislähteestä puhui kerosiinista ja vain Keskisuomalainen puhui polttoaineesta. Kun ei silloin ollut konetyypistä mitään tietoa, niin olisihan se juuri ja juuri voinut olla dieselikin. Kyseessä oli kuitenkin kuvan perusteella OH-PEA, mikäli maaluksesta voi jotakin päätellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei noista polttoaineista aina niin kovin varma voi olla! ;D

 

Raakaöljyn jalostaminen/krakkaaminen on tislausprosessi, jossa hyvillä vehkeillä erottuvat ensin kevyet jakeet kuten kaasut, bensiini jne. Lopuksi jää sitten paksua mustaa ja lähes kiinteää ainetta.

 

Muutamia vuosikymmeniä sitten nykyinen Teboil (ex-TB - ex Trustivapaa Bensiini) mainosti, että heidän polttoöljynsä palaa "puhtaammin". Niin sattumoisin paloikin, koska "Ivanin" vehkeillä EI saatu niitä keveitä jakeita kovinkaan tarkasti pois, joten jopa raskas polttoöljy sisälsi hyvän joukon bensiiniä ja petroolia, joka paloi siten ihan iloisesti, verrattuna Nesteen paremmilla vehkeillä lajiteltuun.

 

Kerosiinin ongelma on sekin, että se eri kielissä tarkoittaa eri asioita - esimerkiksi kreikaksi vahaa.

 

Koska mediaihminen on ihan oma lajinsa, ehkä jopa asiavirheiden kohdalla kannattaa epäekologisesti valaa öljyä laineille - minkä hyvänsä jalostamon. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, siis alunperin 4 kuudesta onnettomuusvaarailmoitusketjussa linkitetystä uutislähteestä puhui kerosiinista ja vain Keskisuomalainen puhui polttoaineesta. Kun ei silloin ollut konetyypistä mitään tietoa, niin olisihan se juuri ja juuri voinut olla dieselikin. Kyseessä oli kuitenkin kuvan perusteella OH-PEA, mikäli maaluksesta voi jotakin päätellä.

 

Totta turiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja kun puhutaan siitä 500 ft / 150 m lentokorkeudesta, kandee myös muistaa, että:

 

  • Taajaman yllä korkeutta on pidettävä tuplasti tuon verran
  • 500 ft mittarissa oikealla QNH:lla ei ihan riitä kuin keskimääräisen merenpinnan päällä. Esim Räyskälän seudulla ollaan siinä jo paikoittain maan sisässä...
  • Rannikollakin on yli viidensadan jalan korkuisia mastoja

 

Hirsijärven ultraonnettomuudessahan kelluke-Ikarus kippasi fataalisti katolleen järveen. Kellukkeisiin osuneita johtoja ei näkynyt ilmasta ja tolpat olivat kaikki rantametsiköiden piilossa  - eikä linjaa ollut merkitty karttaan!  :thmbdn:

 

http://www.onnettomuustutkinta.fi/36765.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...mutta Helsinki West -ilmailukartassa sitä ei ole. Järven eteläpuoleinen linja kyllä löytyy. Tätä asiaa varmasti tutkijaltk:kin tarkoitti - vai mitä, Ismo?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...mutta Helsinki West -ilmailukartassa sitä ei ole. Järven eteläpuoleinen linja kyllä löytyy. Tätä asiaa varmasti tutkijaltk:kin tarkoitti - vai mitä, Ismo?

 

Näin tarkoitimme tutkinnassa. Loistavasta kansalaisen karttapaikasta ko. "pikkulinjat" näkyivät muistaakseni 1:16000 mittakaavalla.

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos nopeasta kuittauksesta!

 

Tässä tuli taas arvokasta oppia: ilmailukartat ovat tarkkaan tihrustaen jopa häkellyttävän tarkkoja, mutta jokaista kortta nekään eivät voi esittää. Käydessäni tänään Mäntsälässä (EFMN) nauttimassa pellon laidalla eväitä vaimoni kanssa (lentsikalla tietty :) ) keskustelimme juuri tällaisen luontoretkeilyn ihanuuksista - ja riskeistä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuossa on lennelty liian matalalla.

 

 

Pitäisiköhän PPL-koulutuksen tuntimäärää lisätä asennekasvatuksella, näyttää siltä että tässäkin porukassa on piittaamattomia elvistelijöitä? Uskaltaako ultrallakaan pyrkiä samalle taivaalle noiden oikeiden lentäjien kanssa kun asenne on tuota laatua? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisiköhän PPL-koulutuksen tuntimäärää lisätä asennekasvatuksella, näyttää siltä että tässäkin porukassa on piittaamattomia elvistelijöitä? Uskaltaako ultrallakaan pyrkiä samalle taivaalle noiden oikeiden lentäjien kanssa kun asenne on tuota laatua? ::)

 

Äläs poika elwistele  :thmbdn: Päivällä kerromme sullekin täällä, mihin seuraava ultra putos  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äläs poika elwistele  :thmbdn:

 

En minä elwistele, minä säästän kuten neuvoit viime syksynä. :thmbup: Äsken katsoin tilin saldoa ja hyvältä näyttää, kun on loput koossa niin ilmestyn tiskisi taakse. Lainarahalla en edelleenkään suostu harrastamaan yhtään mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minä elwistele, minä säästän kuten neuvoit viime syksynä. :thmbup: Äsken katsoin tilin saldoa ja hyvältä näyttää, kun on loput koossa niin ilmestyn tiskisi taakse. Lainarahalla en edelleenkään suostu harrastamaan yhtään mitään.

 

Onhan se ihmisen toiminnassa ihmeellisyyskiä, toiset noudattaa sääntöjä ja heistä ei kuule uutisissa. Toiset eivät noudata ja heistä luemme uutisissa.

 

Säännöt koskevat jokaista  :thmbup: ( ellei Ilmailuviranomainen ole luvannut ,anomuksesta,  muuta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäntsälä 04.08.2008 13:50:31 ilmaliikenneonnettomuus, pieni

Tilannehuone.fi

 

Edit:

Yle kertoo seuraavaa

 

http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=ContentB812F

 

Helikopterionnettomuus Mäntsälässä

04.08.2008

 

Laskeutuva helikopteri on rikkoutunut Mäntsälässä.

 

Onnettomuus sattui hieman ennen kello kahta iltapäivällä, kun laskeutumisvaiheessa olleen koneen roottorin lapa osui maahan.

 

Onnettomuudesta selvittiin ilman henkilövahinkoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään