Jorma Laiho

Linnoja ja Lentokoneita

10 viestiä aiheessa

Kesälomat oli ja meni. Euroopan reissulta muutama ilmailuaiheinen räpsy. Kuvat aika lailla kameran jäljiltä, jotkut kovasti cropattuja.

 

Sinsheimin museosta Saksassa (Stuttgartin lähettyvillä) on täällä ollut aiemminkin puhetta. Suosittelen. Museo kylältä kuvattuna. Tuohon väliin sijoittuu myös pieni ruohokenttä, jossa oli välillä vintturitoimintaa.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vinttaaja

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

..ja vintattava

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Sisäkuva museon toisesta hallista. Tavaraa oli.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Moselin mutkassa on mielenkiintoinen Saksalais-Amerikkalaisen purjelentokerhon kenttä. Paikka löytyy nimellä Mont Royal, lähimpiä kyliä mm. Traben ja Kröv.

tästä paikasta on kai aiemminkin ollut täällä kuvia ja siitä sainkin vinkin koukata kentällä.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kentän vierellä on oiva terassi.Nimipäiväkahvit mahtavalla torttuannoksella juotiin tietenkin tuolla.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Alsacen alueella 30-vuotisen sodan aikaan Ruotsi-Suomen joukot (Hakkapeliitat jne.) valloittivat Haut-Königsburgin linnan syyskuussa 1633.

Linna paloi perusteellisesti muutaman päivän voitonjuhlinnan jälkeen. Pytinki helikopterikenttineen on sittemmin entisöity.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tanskanmaalla osui sitten tämmöinen mainostaulu silmään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Linköpingin Flygvapenmuseum on näkemisen arvoinen.

Siellä on ollut pari vuotta pieni teemanäyttely mm. ruotsalaisista vapaaehtoisista Talvisodassa.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Drakenin kehitystyöhön liittyneitä siimaohjattuja pienoismalleja ja ns. Lill-Draken on myös nähtävillä.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja tällä sodittiin mm. Biafrassa ja takana näkyvällä Kongossa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ruotsalaisten koko kalustokirjo on aika kattavasti esillä niin ulkona kuin sisällä.

Tässä J22.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä siis muun tohinan lomassa hätäisesti nähtyjä ja koettuja ilmailuelämyksiä, ilmailumatka kun tämä ei ollut.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja tällä sodittiin mm. Biafrassa ja takana näkyvällä Kongossa.

 

 

Mukavia reissukuvia, mutta,mutta...

 

WTF...? Ovatko Ruotsalaiset käyneet 1960-luvulla Afrikassa sotimassa..., menikö sotahistoria nyt uusiksi...  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavia reissukuvia, mutta,mutta...

 

WTF...? Ovatko Ruotsalaiset käyneet 1960-luvulla Afrikassa sotimassa..., menikö sotahistoria nyt uusiksi...  :o

 

Ruotsalaiset oli 60-luvulla vahvasti mukana YK-rauhanturvatehtävissä Afrikassa. Osa YK-joukoista oli käytännössä sotimassa ja kärsivät tappioita.

 

t. Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Härrat von Rosén ovat pitkään ilmailleet. Yksi lahjoitti suomalaisillekin koneen ja kaupantekijäisinä tuli samalla suvun onnenkuvio - hakaristi.

 

Yhden alenevasti polveutuvan kanssa opiskelin Britanniassa englantia kohta 50 vuotta sitten. Ainakin suvun se vesa oli ihan skarppi. Muita en tunne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

WTF...? Ovatko Ruotsalaiset käyneet 1960-luvulla Afrikassa sotimassa..., menikö sotahistoria nyt uusiksi...  :o

 

Kongossa 1961-63 oli kaikkiaan yhdeksän Ruotsin ilmavoimien J29B (Tunnan) eripituisia aikoja, lisäksi Kongossa oli kaksi S29-tiedusteluversiota 1963-64. Yksikkö tunnettiin nimellä U.N. Fighter Wing. Yksi J29  tuhoutui laskun yhteydessä. Ainoastaan kaksi J29B (sekä molemmat S29) lennettiin takaisin Ruotsin konfliktin loputtua,loput räjäytettiin, koska niitä pidettiin vanhentuneina ja kustannukset niiden lentämiseksi takaisin olisivat olleet suuret.

 

Juttua on mm. tuolla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täsmennän hiukan. Tämä MFI ei ole lentänyt Biafrassa, olisi pitänyt sanoa, että tuolla tyypillä....Tämä on sotaväen sarjasta ensimmäinen, joka oli sittemmin lentokerholla.

Tunnan on sen sijaan käynyt Kongossa.

Tässä ote kyltistä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAAB A29 "Tunnan" oli ihan oma lukunsa. Yhtäältä se lähenee aerodynaamista sittisontiaisdilemmaa. Senhän ei pitäisi pystyä lentämään, mutta koska rassukka ei tunne aerodynamiikkaa lainkaan - lentää iloisesti ympäriinsä ihan muina sittisontiaisina. Toisaalta "Tunnan" on osoitus perinteisestä Oskosh-hengestä, jonka mukaan riittävän isolla moottorilla voi lentää ladon oveakin - ja on juuri siellä lennettykin - kirjaimellisesti.

::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän kyllä täytyy lisätä, mitä Gunnar Lindqvist, wanha siipiweikko, kertoo J 29 Tunnanista, jolla hän lensi sekä opetti lentämään ja ampumaan:

 

"29-perioden utgör den period då det svenska flygvapnet både kvantitativt och kvalitativt stod på sin höjdpunkt i en internationell jämförelse".

 

Konetta pidettiin onnistuneena, luotettavana sekä kenttäkelpoisena ja sen suoritusarvoja vertailukelpoisina suurvaltojen F-86 Sabreen ja MiG-15:een verrattuna. Lastentautejakin oli, kuten 45 asteen laippa-asetuksen mukanaan tuoma ei-toivottu suunta/kallistusohjauksen kytkentäilmiö, minkä lisäksi ohjainharmonia ei ollut ihan kohdallaan: korkeusohjaus oli raskaahko verrattuna kallistusohjaukseen.

 

Mutta kyllä se ihan lentsikka oli ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla