Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2008 Hei. Ohessa on kuvia Kanadasta, heinäkuulta 2006. Reittini oli Hki-Lontoo(LHR)-Vancouver(YVR)-Toronto(YYZ)-Sault ste Marie(YAM). Ja Toronto-Lontoo-Hki. Lentoyhtiöinä BA Vancouveriin ja Torontosta Helsinkiin. Vancouver Toronto väli oli Air Canada ja Toronto SSM oli Air Canada Jazz. Reitti Lontoosta Vancouveriin lensi Islannin ja Grönlannin yli, josta oheinen kuva. Koneena BA B747-400. [ attachment removed / expired ] Vancouver on vilkas kaupunki, jossa englanti on jo kakkoskieli. Kiina on yleisin kieli. Kaupungissa toimi useita lentotaksiyrityksiä. Valtaosa lennätti turistikierrosta kaupungin yllä, mutta on mahdollista lähteä vaikka kalastamaan pohjiseen. Kanadalais valmisteinen DHC Beaver on tässä yhä yleinen kone. [ attachment removed / expired ] Vähä uudempi DHC-6-200 Twin Otter: [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Ja yksi turbiini Otter DHC-3 (C-GHAS): [ attachment removed / expired ] Vancouverin lentokentällä oli tämä Air Canadan A320-211 (C-FMST). Tosin nykyään kone on vuokrattu Ethid Airwaysille. [ attachment removed / expired ] Retrohenkeä edusti tämä Air Canadan A319-114 (C-FZUH), joka on maalattu muinaisen Trans-Canada Air Linesin väreihin. TCA:sta muodostui aikoinaan AC. [ attachment removed / expired ] Vancouverissa myös Air Canadan A330-343X (C-GHKX). [ attachment removed / expired ] Torontosta jatkoin Air Canada Jazz DHC-8-102 (C-GJSX) eteenpäin. [ attachment removed / expired ] Nousua odotellessa vilahti ohi "tuttujakin": [ attachment removed / expired ] Sault Ste Marie on kaksoiskaupunki Kanadan Ontarion ja USA Michiganin rajalla. Suomalaisasutusta on paljona ja lapsuudessani asuin täällä. Kaupungissa on erittäin hyvin järjestetty ilmailumuseo. Museon nettisivut: http://www.bushplane.com/. Aiheena on ns. puskakoneet ja -pilootit. Kanadassa tällä saralla on pitkät perinteet. Ohessa kuvia museosta. [ attachment removed / expired ] Luonnollisesti Beaver on edustettuna, kuten oheinen (CF-OBS) DHC-2 Mk.1. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Huomatkaa miten "mutkaputki" tikkaiden vieressä ohjaa veden sammutusvesisäilöön. Säiliö tyhjentyy pyöräyttämällä se ympäri. Vähän vanhempi kone. [ attachment removed / expired ] Noorduyn Norseman IV vuodelta -39. [ attachment removed / expired ] Puskakoneen ja -pilottien kohtalo voi olla karu: [ attachment removed / expired ] Sisäkuva vesipommittaja Canadair CL-215 (F-ZBBT). Tankeissa on sammutusveden sekaan laitettavaa haihtumista hidastavaa kemikaalia. [ attachment removed / expired ] Ja pari kuvaa vesipommittajan ohjaamosta: [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Ja Fairchild Canada F-11-2 Husky. Näitä tehtiin vain 12 kappaletta. [ attachment removed / expired ] DHC-3 Otter. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Moottori testipenkissä koekäyttöpotkurilla varustettuna. [ attachment removed / expired ] Kaikki päätty aikanaan ja oli aika suunnata takaisin kohti Eurooppaa. Tässä ilta Atlantilla. [ attachment removed / expired ] Meitä kyyditsi tämä BA:n B777. [ attachment removed / expired ] LHR:ssä oli aikaa katsella ja kuvata koneita. Air Indian B747: [ attachment removed / expired ] Ja kaukainen vieras, Air New Zealandin B747. [ attachment removed / expired ] Mukava turisti ja sukulaismatka oli takana. Vihjeenä sanoisin, että älkää koskaan menkö ilmailumuseoon lentopelkoisen tädin kanssa! terveisin, Kari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2008 Asiallista kalustoa museossa, kiitos kuvista. Ollut pitkään listalla että pitäisi käydä syynäämässä läpi joskus. Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2008 Kanadassa on paljon hienoa lentotoimintaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 28, 2008 Osa museon koneista näyttäisi olevan hyvässä kunnossa. Oliko yksikään lentokelpoinen? Kiitos tästä ja Ecuadorin setistä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 29, 2008 Osa museon koneista näyttäisi olevan hyvässä kunnossa. Oliko yksikään lentokelpoinen? Kiitos tästä ja Ecuadorin setistä! Hei. Koneista ainakin Beaver CF-OBS (vanhin lentokuntoinen Beaver, nyt 60 vuotias), HDC-3 Otter CF-ODU ja toinen Norseman ovat lentokuntoisia. Otterista minulla on jossakin lentokuvia vuodelta 1984. Pitäisi (nekin) skannata joskus . Tämä museo on minusta mukavan väljä, koneita ei ole ahdettu tiukasti yhteen joten koneet todella näkee. Museo toimii vanhassa tukikohdan tiloissa, joka luo oman tunnelmansa. t. Kari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla