Nils Rostedt

Eclipse Aviation Chapter 11 - selvitystilaan (oli : ... pääjohtaja sai potkut)

21 viestiä aiheessa

Tuoreen tiedon mukaan Eclipse Aviationin hallitus on erottanut yhtiön perustajan ja toimitusjohtajan Vern Raburnin. Perustelujen mukaan yhtiö on käyttänyt yli miljardi dollaria Eclipse 500- kevytsuihkukoneen kehitykseen ja kuitenkaan koneen kehitystyö ei vieläkään ole saatu päätökseen. Koneitahan on valmistettu yli 230 kpl, mutta niissä on pitkä lista korjattavia asioita mm. hienon integroidun Avio-avioniikkajärjestelmän valmistaja vaihdettiin melko myöhäisessä vaiheessa eikä uusi Avio NG taida vieläkään olla aivan valmis.

Melko järisyttävä uutinen, onhan Eclipse ollut koko VLJ-konseptin alullepanija ja uusi yksimoottorinen Eclipse 400 (ECJ) on sekin aika mellevän näköinen lentokone. Toivotaan että Eclipsen taru ei pääty tähän... on hyvä muistaa että Raburn, joka on entinen Microsoftin johtaja, oli itsekin sijoittanut aika monta miljoonaa hankkeeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hra Raburn siis sai kalossinkuvan takapuoleensa etupäässä, koska lisää rahaa tarvitaan - ja rahoittajan ehto on, että johtaja vaihtuu. Lisäksi vasta kone sarjanumerolla 266 alkaa olla sellainen, mitä asiakkaille alunperin luvattiin.

 

Täältä Jaskakin voi halutessaan  ;) lukea asiasta lisää:

 

http://www.aero-news.net/index.cfm?ContentBlockID=70a079d1-5800-45ee-94e9-44c35eb5ef16&

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eclipse Aviation ilmoitti perjantaina vähentävänsä työntekijöiden määrää vähintäänkin tilapäisesti 650 työntekijällä ja hidastavansa toimituksia tämän vuoden aikana ja ensi vuoden alussa. FAA tutkii lisäksi uudelleen Eclipse 500:lle annetun tyyppikelpuutuksen, vaikkakaan mitään varsinaista virhettä ei ole löytynyt. Konetta on kuitenkin tilattu 2300 kappaletta enemmän kuin on ehditty toimittaa tähän mennessä.

 

http://timesunion.com/AspStories/story.asp?storyID=714531&category=BUSINESS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eclipsen työntekijöille ilmoitettiin torstaina että yhtiöllä ei ole varaa maksaa heille palkkoja kahden viime viikon ajalta.

 

Yhtiö kertoo yrittävänsä kaikin keinoin löytää ratkaisua rahoituskriisiinsä.

 

Hmm... taitaa olla rahoitusala ylipäätään sellaisessa kriisissä tällä hetkellä, että olisi jo aikamoinen yllätys jos Eclipse selviää tästä ilman täydellistä uudelleenjärjestelyä. Totuus lienee se että useimmat tilatut Eclipse-koneet on aikoinaan myyty hintaan joka ei ole lähelläkään nykyistä kannattavuusrajaa. Eipä käy kateeksi firman asiakkaita tai heitä, jotka ovat satsanneet yritykseen.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

1400 konetta?!? Olikohan vähän suuruudenhullu hanke alun perinkin? Tyhjästä tuollainen laivasto, huh huh. Ehkä sitten seuraavalla nousukaudella. Oliko näitä muitakin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1400 konetta?!? Olikohan vähän suuruudenhullu hanke alun perinkin? Tyhjästä tuollainen laivasto, huh huh. Ehkä sitten seuraavalla nousukaudella. Oliko näitä muitakin?

 

DayJetin hanke oli aikalailla kytköksessä Eclipse 500-koneen alkuperäiseen "vallankumoukselliseen" konseptiin. Tarkoitushan oli että suurilla, tuhansien koneiden tuotantomäärillä saadaan koneiden yksikköhinnat alas jopa alle miljoonaan dollariin (alussa). DayJet taas ilmeisesti uskoi että airtaxi-liiketoiminnasta tulisi nopeasti niin kannattavaa että sillä voisi rahoittaa tuota alati kasvavaa konemäärää. Tarkoitus oli siis että nuo 1400 konetta olisi toimitettu aika pitkän jakson aikana, muistaakseni luokkaa 5 vuotta.

 

Jälkeenpäin on helppo arvioida näitä kahta hankkeita epärealistisiksi ja kyllä epäilijöitä riitti alussakin. Eräskin alan analyytikkofirma (olikohan Teal Group, en enää muista tarkkaan) kieltäytyi ennustamasta Eclipselle enemmän kuin muutaman sadan koneen vuosimenekkiä. Tämä oli siis noin vuonna 2003-4. Puuhamiehet kuitenkin uskoivat asiaansa ja saivat rahoitustakin.

 

Eclipsen osalta tuli tänään kuitenkin kauan kaivattuja ilouutisiakin:

 

- Eclipse 500 sai eurooppalaisen EASA-tyyppihyväksynnän. Tosin se ei vielä salli että konetta käytetään kaupallisessa toiminnassa.

- Eclipse sai myös FAA:lta hyväksynnän koneen uudelle Avio NG 1.5-avioniikalle.

 

Saas nähdä ehtivätkö nämä auttamaan konkurssin partaalla horjuvaa yhtiötä. Toisaalta nuo hyväksynnät varmaan nostavat myös mahdollisen konkurssipesän arvoa. Onhan se varsin todennäköistä että vaikka konkurssi tulisi, koneen tarina jatkuu uuden omistajan hoivissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli sitten pelätty ilmoitus Eclipsen hakeutumisesta Chapter 11 - selvitystilaan (tai mikä se virallinen termi onkaan).

Samalla ilmoitettiin yrityksen myynnistä luxemburgilaiselle ETIRC Aviationille (joka on viime aikoina ollut Eclipsen päärahoittaja) tai, mikäli löytyy parempi tarjous, kolmannelle osapuolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DayJetin hanke oli aikalailla kytköksessä Eclipse 500-koneen alkuperäiseen "vallankumoukselliseen" konseptiin. Tarkoitushan oli että suurilla, tuhansien koneiden tuotantomäärillä saadaan koneiden yksikköhinnat alas jopa alle miljoonaan dollariin (alussa). DayJet taas ilmeisesti uskoi että airtaxi-liiketoiminnasta tulisi nopeasti niin kannattavaa että sillä voisi rahoittaa tuota alati kasvavaa konemäärää.

 

Huono juttu :thmbdn:

 

Tuli vaan vielä mieleen tuosta Dayjetin kaavailemasta liiketoimintamallista, että koneiden hinta voi hyvinkin pudota pitkien sarjojen seurauksena, mutta suihkumoottori on silti aika juoppo. Mitään kovin halpaa lystiä tuo matkustaminen ei siis missään tapauksessa olisi, joten massoille tuollainen toiminta ei silti ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eclipse oli investoinut 30 miljoonaa simulaattorikeskukseen, jossa on kolmella simulaattorilla koulutettu tyyppikelpuutus ainakin 300 pilotille ilman, että itse viisisatasella tarvitsee lentää lainkaan. Saa nähdä, kuinka firman lopulta käy ja saavatko nämä koulutetut pilotit oman koneensa linjalta ja milloin.

 

http://albuquerque.bizjournals.com/albuquerque/stories/2008/11/24/focus2.html?b=1227502800^1737213

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eclipse Aviationin velkojia on noin viisi tuhatta ja velkojen yhteissumma yli miljardi dollaria, mistä suurimmalle osalle velkojista tulee jäämään vain luu käteen. Varallisuutta on enintään 500 miljoonaa. Mikäli konkurssisuojasta nouseminen aikanaan onnistuu, työntekijät ovat parhaassa asemassa työpaikkojen säilyessä. Bisnesmiesten junailu Eclipsen toiminnan ostamiseksi halvalla ja toiminnan jatkamiseksi hieman eri nimellä on täydessä vauhdissa.

 

http://albuquerque.bizjournals.com/albuquerque/stories/2008/12/01/story10.html?b=1228107600^1740530

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän menessä ainoa "virallinen" ostajaehdokas on luxemburgilainen ETIRC Aviation, joka on tarjonnut yhtiöstä 198 miljoonaa USD. Jääkö tarjous ainoaksi selviää 14.1. pidettävässä huutokaupassa. Ostajatarjokas on lievästi sanottuna mielenkintoinen : sen johdossa on Eclipsen hallituksen puheenjohtaja Roel Pieper.

 

avweb

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ETIRC:han oli jo suurin yksittäinen omistaja, ostettuaan alkuvuodesta siivun yhtiöstä yli 100 miljoonalla dollarilla. Nyt se siis sijoittaa 188 miljoonaa lisää  ja saa sillä omistukseensa 85% yhtiön osakkeista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eclipse Aviationin työntekijät ovat lähteneet  - tai lähetetty - kotiinsa kantaen henkilökohtaisia tavaroitaan laatikoissa ulos työpaikoiltaan Albuquerquessa. Ongelmana tuntuu nyt olevan se, että ostaja ei olekaan saanut rahoitusta järjestymään.

 

http://www.krqe.com/dpp/news/business/business_krqe_albuquerque_sale_snag_furloughs_800_eclipse_workers_200902182012

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiö aloittaa toiminnan uudella nimellä Eclipse Aerospace, kahden sijoittajan ostettua konkurssipesän arvokkaat osat 40 miljoonan dollarin hintaan. Uudet omistajat palkkaavat entisiä työntekijöitä ja aloittavat toiminnan järjestämällä jo toimituille koneyksilöille tuotetukea. Uusien koneiden valmistuksen käynnistäminen saattaa viedä puolitoista vuotta.

 

http://albuquerque.bizjournals.com/albuquerque/stories/2009/08/31/story3.html?b=1251691200^2005561

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eclipse Aviationin konkurssissa ennakkomaksunsa menettäneet asiakkaat ovat nostaneet nipun oikeudenkäyntejä  ex-toimitusjohtaja Vern Raburnia ja muita yhtiön silloisia johtajia vastaan. Raburn suhtautuu asiaan tyynesti:

 

It seems to be the American way. This is going to take years and years, and in the end, the only people who make money are the lawyers. There will be millions and millions in legal fees

 

http://www.ainonline.com/news/single-news-page/article/-ad206fce54/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään