Guest Aaltonen

Bella Italia 19.7.2008 Mustialassa

5 viestiä aiheessa

Katsoin parhaaksi tehdä tästä ihan oman ketjunsa, kun näitä kuvia on vähän turhasti tuohon autotopikkiin.

Toivottavasti ei haittaa.

 

Niin Mustialassa, Tammelassa järjestetiin jälleen tänä vuonna tämä Bella Italia tapahtuma. Paikalla oli tavallisen kansan autoa, vanhaa ja uutta. Ferrareita oli paikalla kaksi kappaletta, joista toinen taisi olla melkosen harvinainen täällä Suomen puolella. Maserateja oli useampi kappale, Lamborghineja ei yhtäkään.

Sää ei suosinut näin aamupäivästä, mutta toisaalta tasaista pehmeää valoa oli tarjolla sopivasti.  :)

 

Nämä vanhat Alffat ovat yksinkertaisesti aivan mielettömän kauniita. Todella siis Todella kauniita!

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Alfa-Romeo 90, enpä ole täläistäkään nähnyt liiemmin viime vuosina juuri missään. Katsokaa tekniikkaa, jos vain selvää saatte!

[ attachment removed / expired ]

 

Alkuperäinen 1,9 litrainen Turbo, Italiasta tuotu. Harvainainen!

[ attachment removed / expired ]

 

Unohtamatta upeaa Montrealia...

[ attachment removed / expired ]

 

Eikä näissä uusissakaan kyllä luonnetta, näköä ja tyyliä puutu! Todella persoonallista Italiaiasta kaunista muotoilua!

[ attachment removed / expired ]

 

Paikalla olleet Ferrarit ovat tässä, käsittääkseni tämä ensimmäinen on 308 GTB......

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta tästä toisesta ei ole hajuakaan, ilmeisesti sukua Dinolle...? En ole koskaan missään tälläistä nähnyt, todella tyylipuhdas kaunis auto.  :o

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Muutama Maserati, tämä vanhempi Quatroporte on juuri sellainen, kun Quatroporte sana mielikuvana mieleen tuo ensimmäiseksi. Suorastaan kaunis tyylipuhdas muotoilu jää katukuvassa paitsioon, paitsi jos tietää mitä katsoo.

[ attachment removed / expired ]

 

Toisin kuin tämä uusi erottuu jo selvästi katukuvassakin....

[ attachment removed / expired ]

 

Ghibli...yksi niistä harvoista Suomi-autoista, toinen omistaja ja autoa on pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Upeassa kunnossa, 2,8 litrainen V6 tuplaturbo automaatilla. Todella harvinaista herkkua Suomessa!

[ attachment removed / expired ]

 

Ja tämä Lancia veti kyllä erittäin hiljaiseksi. Luojan kiitos auton omistaja oli ottanut Matti Meikäläiset huomioon ja kirjoittanut pari riviä siitä, mitä katsoja näkee edessään.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Katsokaa mitä tekniikkaa ja vuosi 1950!

[ attachment removed / expired ]

 

Eikä näitäkään liikaa ole koskaan vastaan ajellut.

[ attachment removed / expired ]

 

Ehdottomasti super harvinaista kalustoa edusti tämä Fiat 500, vuodelta 1939. En ole missään tälläistä nähnyt, saati liikenteessä, tässä kunnossa. Hatunnoston arvoinen juttu, että näin vanhoja Fiatteja löytyy vielä Suomesta tässä kunnossa!

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pikku Fiiatteja oli paikalla runsaasti, myös Abartheja!

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Katsokaa, kaappari ovilla vielä! Aijai! Upeaa!

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Harmi, että Fiat lopetti tämän upean Coupeen valmistuksen. Autossa oli jo ensi-esittely hetkellä niin paljon tyyliä, muotoja, ajatusta, fiilistä, tunnetta, että tämä olisi varmasti ollut kannattavaa, ehkä tehdä uusi vähän fiksatumpi pari vuotta sitten myyntiin. Todella sulavalinjainen Coupee ja muistaakseni tekniikaltaan varsin ripeä laite!

[ attachment removed / expired ]

 

Ja loppuun vielä markkinoiden kaunein V6.

[ attachment removed / expired ]

 

Toivottavasti riitti mielenkiintoa, itse olen vieläkin hämmästynyt siitä, etten ole näitä upeita kauniita autoja ennen tajunnut.  Oikein hävettää!

Jenkit ovat oma lukunsa, mutta kyllä Eurooppassakin osattiin, pienemmällä peltimäärällä vielä kauniimmin, paikkapaikoin!

 

-Sami-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia Sami. Italiaanot ovat olleet aina pääsääntöisesti kauniita. Autoja en hirveästi kuolaa, mutta kyllä tuolla saapasmaassa autoja ainakin osataan muotoilla nätisti.

 

Alfan 75 on tosin mielestäni pilattu perällä, jossa sulavalinjainen kylki irvistää perässä. Se on omaan silmään mielestäni aina näyttänyt kuin perä olisi lytätty.

 

Fiatin Coupe on myös auto jonka vähäisen myynnin ymmärrän jos heti sitä katsomalla. Tuota ei anna edes anteeksi italialaisuus!  ;D

 

Ja joku noissa useissa 80/90 -luvun Maserateissa ei vain taivu minun makuun. Etenkin juuri Quatroporteissa. Autot ovat sisältä paljon onnistuneempia kuin ulkoa, jossa aikakauden kantikas muotoilu ei toimi tai tue auton ns. statusta ollenkaan. Kuten sanoit, ne jäävät helposti huomaamatta katukuvassa. Joskus se on vahvuus mutta ei näissä.

Vähän sama juttu kun Jaguarin XJ-sarjan kanssa, mihin ympättiin noihin aikoisin kantikasta lamppua ja jopa jotain digitaalihärpäkettä mittaristoon.

 

No, tuohon aikaan ei mielestäni kaikki italiaanot loistaneet muutenkaan kirkkaasti. Mm. Fiat Regata, Tipo, Ritmo, Uno ja monet sen ajan Lanciat ovat autoja jotka ovat onneksi hävinneet katukuvasta hyvin tehokkaasti.

 

Onneksi taas viime aikoina on ollut näkyvissä sikäläisessä muotoilussa merkkejä paremmasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mahtoi olla paikallisella autokorjaamoyrittäjällä vuoden paras päivä myynnillisesti kun noin monta alfaa jollain konstilla on tuonne asti päässyt  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtava kuvasarja, Kiitos näistä! :thmbup: Itseni kaltainen italoautofani kuolasi ruudun sameaksi kuvia katsellessa! Jälkimmäinen "Ferrari" on muuten Dino 208/308 GT4 2+2. Tai oikeastaan riippuu vuosimallista onko auto Dino vai Ferrari. Auto esiteltiin 1973 ja sitä myytiin Dinona vuoteen 1976 asti, jolloin merkit autossa vaihdettiin Ferrarin merkeiksi. Ero 308 ja 208 välillä on moottorikoossa 308:n ollessa 3 litrainen V8 ja 208:n ollessa 2 litrainen V8.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italiaisista autoista ollaan tosiaan montaa mieltä. Osa jakaa mielipiteet jyrkästi, niistä joko pitää tai sitten ei pidä ollenkaan. Countach on tästä loistava esimerkki. Sitä joko vihaa tai rakastaa. Itse taidan rakastaa...... :-[

Juuri siinä piilee näitten tavallistenkin Italialaisten viehätysvoima, jonka totisesti koin tuola Mustialassa näitä katsellessa ja ihmetellessä. Niin siron kauniita ja ennen kaikkea tavallisen kansan autoja tuola oli, näillä sitä ennen ajettiin. Etenkin tuo Fiat 500 vuodelta 1939 pisti todella hiljaiseksi, tai tuo Lancia Aurelia. Todella upeaa, että tälläsiä löytyy tuossa kunnossa Suomen maaperältä ja niillä vielä ajetaan!

 

Itseäni hävettää melkoisesti, kun en ole näitä ennen pahemmin noteerannut, vaikk Fiat Tipoa pidin persoonallisena autona jo silloin kun se markkinoille tuli. Harmi vaan, että oli melkosen hepposta tekoa törmäyskokeissa. Tai Fiatin Cupeen olisin ostanut heti, jos olisin vain sillon joskus voinut. Saati Alffa 33:sta, jota ei nää juurikaan missään enää tänä päivänä. Autohan oli ainakin oman muistikuvani mukaan kaunis!

Kaveriani saan tästä kiittää osaksi siitä, että nämä Italianot on alkanut kiinnostamaan. Lahden Classic Car Show avasi silmät totisesti Euroopan autoteollisuuden osalta ja tämä Mustialan keikka sai lopullisesti suun loksahtamaan auki, vaikka minä olen Italialaisista aina digannut, mutta en ollut vain nähnyt sitä tällä tavalla.  ??? Vaikka olen tiennyt Ferrareista ja Lamboista, aina niitä ihannoinut ja Italiailaiset totisesti osaavat saada katsojan mykistymään, kun se konepelti avataan................. tai se moottori käynnistetään..... 8)

 

Vai tuollainen se Ferrari mysteeri on. Harmittaa kun en ottanut siitä konepellistä kuvaa, missä oli koko mallinimi.  :'( Siitä sen olisi saanut, onko kyseessä Dino vai Ferrari.... Jokatapauksessa todella siis TODELLA kaunis auto omin silmin nähtynä. Yksinkertainen on kaunista. Ja kun varmasti tuo 3 litrainen V8 kuullostaa varmasti vähintääkin housuja kastevalta, miltä tuo 2 litrainen V8 sitten kuullostaa.......... tahtoo. :P

 

Mutta sitten niin tosiaan öh joo...

Loput Mustialan kuvat löytyvät tuolta kuvablogistani, osoitteesta:

http://kuvablogi.com/blog/1949/35/

 

Nyt sitten odottamaan ensi viikonlopun Suomen suurinta harrasteauto tapahtumaa; Forssan Picknikkiä 3.8.2008. Tällä kertaa erityisest syynään tuon Euro-osaston, sattuisiko sieltä löytymään jotain pysäyttävää Jänkkien lisäksi, joita on varmasti paikalla taas runsaasti. Toivottavasti harvinaisia alkuperäisiä Suomi autoja kun olisi enemmän kun kourallinen.....  :P

 

-Sami-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään