Markku Kanninen

Ääntä nopeammin Suomen taivaalla.

56 viestiä aiheessa

Tämän päivän Helsingin Sanomissa sivulla C8 Helsingin Sanomat 50 vuotta sitten-osiossa on juttua Gnateista otsikolla "Toinen Gnateistamme syöksyi maahan ja tuhoutui täysin".

Kyseessähän oli Gnatin GN-102 koneen esittelytilaisuus kutsuvieraille Luonetjärvellä 27. elokuuta 1958. Jutussa mainitaan syyksi ongelmat ohjauksen hydraulijärjestelmässä. Viikkkoa aiemmin oli GN-101 kärsinyt vakavia vaurioita niin ikään hydraulijärjestelmävian vuoksi, tuolloin vika heijastui laskutelineisiin.

GN-102 onnettomuudessa ohjaaja Dick Karlsson säilyi kuin ihmeen kaupalla hengissä mutta vaikeasti loukkaantuneena. Dick oli kuitenkin selviytyjä ja otti lentämisestä irti sen mitä vain onnettomuuden jäljiltä pyörätuoliin loppuelämäkseen sidottu pilotti voi, hän rakenteli ja kävi Utin kentällä vakituisesti lennättämässä radiolennokkeja avustajansa kanssa.

 

GN-104 Helsingin lentoasemalla 7.9.-69 lähdössä lentonäytöksen jälkeen Luonetjärvelle.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

" Lilliputti " Paananen taittamassa itseään ohjaamoon. Pieni kone, johon mahtui pitkäkin lentäjä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tuo Gnatin kaputti johtui, muistamani mukaan, ilmakuplista hydrauliikka-järjestelmässä. Parannuksena oli sihtiverkko, joka poisti ilmakuplat.

Saman hydraulinesteen avulla ohjattiin konetta, sekä telinejärjestelmää.

 

Edellisen kysyjän koukkaustaipumukseen, varsinkin startissa, oli syynä väärä trimmin asento. Vauhdin lisääntyessä  ei keritty trimmaamaan koneen nokkaa ylös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään