Markku Karppinen

Sonyn videokamerakuvauksen ongelmat

3 viestiä aiheessa

Moi,

Talla palstalla loytynee myos videokameroista tietavia henkiloita (sori kun en saa skandeja talla hetkella). Ostin tuossa viime vuoden lopulla Sony DCR-DVD306E- mallia olevan videokameran, joka tallettaa suoraan mini-dvd:lle (olen kayttanyt sonyn levyja ja 30 min tallennusajalla). Kuvan laatuun olen erittainkin tyytyvainen kun kuvataan ulkotiloissa paiva-aikaan, mutta ongelmia tulee jos mennaan esim. kirkkoon tai muuhun vastaavaan tilaan, joka on hieman hamara, on lamppuja tai ikkunoista tulee valoa ulkoa. Tuolloin kamera alkaa helposti sumentamaan naytettavaa/kuvattavaa. Joskus auttaa se kun kameraa pitaa paikallaan hetken, niin silloin se tavallaan tottuu valaistukseen, mutta kun kuvattaessa liikutetaan kameraa, niin helposti alkaa sumentamaan uudestaan tai sitten kun katsoo dvd:lta kuvattua materiaalia, niin se on jotenkin epaluonnollisen nakoista, rakeista tai hieman nykivaa jopa. Sama tilanne on jos kuvataan vaikka kaupunkialueella hamaran tai pimean aikaan, kamera alkaa sumentamaan kuvaa. Tosin hyvassa valaistuksessa kaupunkikuvauksessa pimean aikaan on hyva twilight-toiminto, mutta sita ei voi kayttaa sisatiloissa tai menee muuten liian tummaksi. Vertailin kuvausjalkea yhteen eraalla vanhalla kameralla (en muista minka merkkinen) otettuun videoon ja se teki parempaa jalkea eraassa kirkossa kuvattaessa, mm. lasimaalaukset nakyivat hyvin, kun taas tama sony tahtoo korostaa mieluummin lasimaalattujen ikkunoitten ulkoa tulevaa valoa, eli maalauksesta ei nae valttamatta paljoa mitaan,.Kun olen kuvaillut olen kayttanyt yleensa easy handy cam- toimintoa, joka siis pelaa hyvin ulkona. Sisatiloissa tapahtuvaan kuvaukseen en ole loytanyt toimintoa jolla kuvan sumenemisen ym. ongelmat saisi pois. Oisko kenellakaan vinkkia/tietoa mita ongelman kanssa voisi tehda, vai paadyinko yksinkertaisesti vaaraan kameraan... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve

Minun Canonin MWX460 tekee heikossa valaistuksessa ikäänkuin hidastettua kuvaa aluksi kun aloittaa kuvauksen. Kirkoissa vielä menee mutta heikossa "koti"valaistuksessa jo häiritsee.

Kamerassa erillinen yökuvaus asetus, jossa kokoajan tuo "ominaisuus". Olen käyttänyt tuota tehosteena esim. liitteenä olevassa videossa. Tuossa tahallisesti liikutan kameraa niin nopeasti, että viirut syntyy. Oliko tämä yhtään sama ongelma?

Hyviä vinkkejä ja vastauksia videointiin saa Digivideon keskustelusivustolta http://www.digivideo.fi/phpbb2/

1:26min kohdalla "tehoste":

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve Joni,

Joo, vastaavanlaiselta nayttaa Sonyn jalki melko paljon kuin tuossa mainitsemassasi kohdassa filmissasi ja sama nayttaa olevan 2:20 - 2:25 valilla parin sekunnin ajan. Vastaavanlaisessa valaistuksessa minun Sony sekoilee oikein kunnolla normaalitoiminnolla (Easy Handy Cam tai ilman sita) oikeestaan riippumatta liikuttaako kameraa hitaasti vai nopeasti. Ainut joka tekee siistimpaa jalkea on twilight- toiminto. Siina taas se huono puoli etta esim. jos olisi kuvannut tuon saman Berliinissa, niin siina rakennusten aariviivat eivat erotu kovin hyvin. Viimeksi kuvailin kesalla Brysselissa pimean tultua eraan rakennuksen 'valoshowta' ja itse valot nakyvat siististi, mutta rakennuksen aariviivoja on vaikea erottaa, eli menee vahan liian tummaksi. Kun koitin ilman twilightia, niin suttuiseksi menee heti. Twilight- toiminto on parhaimmillaan silloin pimean aikaan kaupunkialueella jos on todella paljon neonvaloja tms. Yksi tuttava kehotti pari paivaa sitten koittaan sport-toimintoa, en ole viela sita testannut, mut jotenkin tuntuu ettei ratkaisu ole siinakaan.

Kiitos myos tuosta linkista, taytyy tsekata sieltakin jos loytyy vinkkia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään