Otto Nieminen

Vempainta karttojen katseluun lennolla?

12 viestiä aiheessa

Iltaa.

Mietin tässä tänään, että onko olemassa minkäänlaista .pdf tai kuvatiedostojen katseluun tarkoitettua laitetta, jota voisi hyödyntää lennoilla "elektronisena karttakokoelmana". Nykyisellään musteen määrä on rajattu, joten useilla lennoilla karttojen tulostus jää rullauskartan tulostamiseen, tärkeitä olisi myös lähestymisen aikana erilaiset lähestymiskartat, joita voisi tällaisen laitteen kautta katsoa kätevästi tuhlaamatta mustetta.

Tärkeää olisi, että laite osaisi näyttää kuvan vähintään A4n luonnollisessa koossa. En ala tällaisen asian vuoksi investoimaan läppäriin tai toiseen näyttöön. Voisiko elektroninen kuvakehys ajaa tämän asian? Onko kuvakehyksiä näin suurina?

Kiitos  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö windowed moodissa ole tarpeeksi apua? adobe reader vaikka päällä jolloin näet .pdf tiedostot? vai pitääkö olla FS ja tiedosto kokoajan päällä? (ettei siis tarvitsisi vaihtaa ohjelmaa välillä?)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla alkaa simu joko tökkimään paljon tai kaatuu kokonaan, jos poistun full screenistä. Muutenkin vähän fiilis menee, jos pomppii simusta pois ja takaisin kokoajan  :P

Pitäisi nähdä tuollainen pienempi näyttö kaupassa, kyllähän sitä toki voi zoomailla ja näin, jos haluaa jotain pientä infoa lukea. Pistetään mietintämyssyyn  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuollaiset Palmitkaan mitään ihan ilmaisia ole eikä kartan tihrustaminen pieneltä näytöltä ja scrollailu edestakaisin ole mielestäni kovinkaan herkkua. Käytetty läppäri ei voi enää paljon maksaa kun niitä uutenakin saa muutamalla satasella.

Itselläni on vieressä vanha PC näyttöineen, siinä on hyvä ajaa Vatsim-softaa kotiverkon yli, katsella karttoja, surffata netistä lisätietoja tms. jne. Tosin löytyy myös ilmaiseksi saatu vanha läppäri, jolla homma hoituisi myös, mutta pöytäkoneen näyttö on isompi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllähän niitä kirppikseltä saa 40€ koneen ja näytön. Siihen vain winukka tai joku muu, ja siitä tihrustamaan karttoja. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuh, voisi käydä kirppiksellä kääntämässä ja katsomassa jos sieltä jonkun läppärin löytäisi, tällä normikoneellakin on jo vähän tilanpuutetta ettei toista samanlaista saa mahtumaan  ;D Tai sitten odottaa että muut perheenjäsenet ostavat läppärin, minä kuitenkin omin uuden koneen Olen sen kyllä omilla rahoillani ostanutkin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on ilmaiseksi saatu iso Nokian näyttö toisena näyttönä tuossa pöydällä. Näytönohjaimessani oli kaksi ulosottoa, ostin siihen vain sopivan piuhan maksoi 7e. Monet heittää nyt pois vanhoja isoja laatunäyttöjä kun haluavat muodinmukaisen litteän näytön. Tuossa isossa näytössä on kiva katsella juuri esim. karttoja kun simu pyörii toisessa näytössä.

Olen nyt käyttänyt tätä kahden näytön systeemiä kolmisen viikkoa enkä missään tapauksessa halua enään palata vanhaan yhden näytön systeemiin, on se niin kätevää kuvankäsittelyssä ja kaikessa.

Windows Xp hyväksyi toisen näytön asentamisen mukisematta piti vain valita kumpi on näyttö yksi ja kumpi näyttö kaksi, muu hoitui muistaakseni automaattisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toista näyttöä ei voi kyllä minään investointina pitää. 19" 1440x900 -resoluutioisen saa kahdella sataa ja 20" 1680x1050 -resoluutioinenkin maksaa vain 260 e. Jonkun kuvakehyksen matalaresoluutioinen näyttö ei kovin kummoiseen kartan palaan riitä, ja silti semmoinen maksaa jo vähintäänkin puolet tuommoisesta kunnon näytöstä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkätehoisen näyttiksen tuommoinen kahden näytön pyöritys ja simun pyöritys toisella niistä vaatii? Tietenkin monen softan samaan aikaan päälläpitäminen vaatii muitakin tehoja... Ainoa ongelma on vaan, että täällä ei turhaa tilaa juuri ole. Hyvä kun yhden koneen saan mahdutettua tänne arseensilmään. Noh, printtaillaan tai ollaan sitten ilman karttoja  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun koneeni on vanha 3Gigahz pentium 4 ja näytön ohjain on NVidia Ge Force 4 Ti4600 tarkemmin en osaa siitä sanoa

Simu on Fs2004 kaikilla Suomen lisäosilla ja suunnillen kaikki grafiikkaasetukset pidän tappiin asti säädettyinä.

Kyllä tuo minun mielestäni silti ihan riittävän hyvin jaksaa simua pyörittää.

Ulkomaille kun menee lentämään ja jos siellä on vain default maisemaa niin kyllä sitten pyörii sujuvammin. Ai koneita on noin kuutisenkymmentä.

(kappas vaan . . . tämä oli sadas viestini! nythän minä taidan ollakin jo oikein tekijämies ellen peräti oikein Guru)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos et pidä kakkosnäytössä simun 3D-näkymäikkunaa, se ei hidasta mainittavasti. Karttakuvan aukipitäminen ei hidasta edes havaittavasti. Näyttökortilta se ei vaadi mitään, kunhan siinä on lähdöt kahdelle näytölle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään