Peter Lord

Nokka sisään kolmen minuutin kuluttua

134 viestiä aiheessa

 

Ei tehdä. Jos tuolla taivaalla ei visuaaliolosuhteissa ilman gepsiä pärjää tai on kertakaikkiaan niin tampio, ettei osaa kelloaan aikamerkin mukaan aikaan laittaa, ei taivaalle liene muutenkaan asiaa. Minä en ainakaan halua ostaa hupailuvehkeeseen kallista ja painoa lisävää satelliittiatomikellotietokonetta vain sen tähden, että joillekin lentäjille kello, neiti aika, kartta, kompassi ja kakkara ovat täysin vieraita vermeitä. Uskoisinpa aika monen pikkubudjetin ilmailijan tai ilmailukerhon olevan samaa mieltä. Nykyiset minimivarusteluettelot harrasteilma-aluksille ovat aivan riittävät.

-A-

 

Tämä on niin hienosti sanottu, että pakko lainata koko pätkä. Ennen mitään gepsuja pitää lentäjän perussuunnistustaidot olla hanskassa. Ja jos ei ole, joutaa tehdä matkaa neljällä pyörällä ja maan kamaralla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs kämmykän? (=PDA)

Kännykkä ei ole lennoilla useinkaan päällä.

 

Ai hemmetti, meni kännykkä ja kämmykkä sekaisin.

Eiköhän tohon kämmykkään tule GPS:ltä (Volkslogger?) aikatieto ja sitten sen perusteella voi synkata sen kellon jos haluaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai hemmetti, meni kännykkä ja kämmykkä sekaisin.

Eiköhän tohon kämmykkään tule GPS:ltä (Volkslogger?) aikatieto ja sitten sen perusteella voi synkata sen kellon jos haluaa.

 

Tulee, mutta eihän siinä mitään järkeä ole. Kunhan vinoilin. Onhan minulla rannekello. Just jouluna laitoin oikeaan aikaan. Ihmeellisiä nämä nykyajan kellot.

 

Mutta sitä minä ihmettelen, että miksi TomTom näyttää pari minuuttia eri aikaa kuin auton kello, jonka pitäisi olla RDS-synkronoitu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niih

 

Mä en ainakaan lennä fiittiäkään ilman kahta kepsiä, oon minä sen verran kehno kartan lukija :)

HS

 

Onhan se vaan mainio manikki päivitettynä ja karttapohjalla, :thmbup:

Varsinkin silloin kun kartta näyttää vain sinistä.

Ei ole koskaan sanonut yhteistyösopimusta irti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

GPS:n vaarallinen ominaisuus VFR-lentämisen kannalta on sen tarkkuus - samaa reittipistettä käytettäessä eri suunnista tuleva liikenne osuu varmasti täsmälleen samaan paikkaan.

 

Miika

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GPS:n vaarallinen ominaisuus VFR-lentämisen kannalta on sen tarkkuus - samaa reittipistettä käytettäessä eri suunnista tuleva liikenne osuu varmasti täsmälleen samaan paikkaan.

 

Miika

 

 

 

 

Nyt osuit Miika asian ytimeen :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GPS:n vaarallinen ominaisuus VFR-lentämisen kannalta on sen tarkkuus - samaa reittipistettä käytettäessä eri suunnista tuleva liikenne osuu varmasti täsmälleen samaan paikkaan.

 

Miika

 

 

 

 

Yleisesti tiedostettu tosiasia se on,ainakin täälläpäin.

Tästä huolimatta en aio heittää vesilintua kepsillä. ;)

 

Tahän tarkkuuteen voi itsekukin vaikuttaa negatiivisesti.Lentää aina kymmenysminuutin pari oikealla.Ei sitä VFR ole tarkoitus lentää track reijän alla.

 

Lisäksi on olemassa puoliympyräsääntö ja se tärkein,näe ja tule nähdyksi.

 

Mainio manikki. :thmbup:

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun kepsukastani (Volkslogger) ei saa aikaa näyttöön. Kämmykässä taitaa olla aika... mutta ei gps:tä vaan kämmykän kuvittelema aika. Edes ETAa ei saa ulos. Ainoastaan tarvittavan liitoluvun!

 

Itse asiassa siitä kyllä saa (sitä ylinta painiketta painelemalla, samalla sivulla, josta löytyvät koordistonaatit ja lentokorkeus löytyy aika UTC). Eri asia, jos gepsi on telineessä, josta sitä ei näe tai sen operoiminen on vaivalloista/mahdotonta (minulla toteutuvat kumpikin ehto 99% ;))

 

hannu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai hemmetti, meni kännykkä ja kämmykkä sekaisin.

Eiköhän tohon kämmykkään tule GPS:ltä (Volkslogger?) aikatieto ja sitten sen perusteella voi synkata sen kellon jos haluaa.

 

Hmmm.. mulla on kyllä ruksi ao. kohdassa, mutta eipä silti näytä synkkaavan - ehkä buginen softaversio... ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

OT:tä GPS-laitteista...

 

Näin noviisin mielestä kartan, kompassin (suuntahyrrän) ja kellon avulla on ihan kivaa suunnistaa. Suorastaan nautinnollista. En välitä koko GPS:n käytöstä vielä tässä vaiheessa, eikä sitä minulla yleensä käytössä olisikaan. Enkä ole vielä opetellut sen käyttöä. VOR ja ADF on kanssa ihan mukavia ja täysin riittäviä vehkeitä. Noviisin ei pidä lähteä sellaiseen keliin, ettei noilla pärjää. Perinteinen suunnistaminen on minun mielestäni yksi iso osa sitä lentämisen nautintoa. Siinä on tekemisen meininki :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perinteinen suunnistaminen on minun mielestäni yksi iso osa sitä lentämisen nautintoa. Siinä on tekemisen meininki :thmbup:

 

No nyt osui Joel asian ytimeen!  :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa siitä kyllä saa (sitä ylinta painiketta painelemalla, samalla sivulla, josta löytyvät koordistonaatit ja lentokorkeus löytyy aika UTC). Eri asia, jos gepsi on telineessä, josta sitä ei näe tai sen operoiminen on vaivalloista/mahdotonta (minulla toteutuvat kumpikin ehto 99% ;))

 

Kiitos. Eipä tullut mieleen, kun on tuo rannekellokin. Ja jos se on unohtunut, chekkaan ajan laskimesta. Eihän tarkkaa aikaa tarvitse muuhun kuin siihen, milloin MIL CTA menee kiinni. Olikos se varttia yli neljä, kesälläkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Perinteinen suunnistaminen on minun mielestäni yksi iso osa sitä lentämisen nautintoa. Siinä on tekemisen meininki :thmbup:

 

Meinasin tuohon jotain kommentoida, mietin kerran, toisen ja vielä kolmannenkin ja jätin välistä, kun ei viitsi tuota asbestihaalaria vetää päälle... ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Eipä tullut mieleen, kun on tuo rannekellokin. Ja jos se on unohtunut, chekkaan ajan laskimesta. Eihän tarkkaa aikaa tarvitse muuhun kuin siihen, milloin MIL CTA menee kiinni. Olikos se varttia yli neljä, kesälläkin?

 

Voisihan tuosta lisäksi starttiajan lähtölinjalle tsekata, niin katse pysyisi ylhäällä ja näkisi paremmin muut lähi-ilmassa lentelevät koneet... ;) Toki se PDA:kin ajaa saman asian, jos on ajassa. 

 

AIP sanoo, että onpi kesällä Ma-To 13 UTC (16 SKA)  ja Pe (-11 UTC = 14 SKA) auki. Tosin, kuten hyvin tiedät, voivatten NOTAMilla sitä muuttaa viimeistään 4 tuntia ennen ko. ajankohtaa, mutta silloinhan me yleensä kai jo ollaan NOTAMien ulottumattomissa...

 

hoo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasin tuohon jotain kommentoida, mietin kerran, toisen ja vielä kolmannenkin ja jätin välistä, kun ei viitsi tuota asbestihaalaria vetää päälle... ;)

 

hannu

 

Fleimiviitta niskaan vaan ;)

 

Noviisille kaikki on niin uutta ja ihmeellistä, että tuo on ihan oikeasti kivaa. Suunnittelusta ja laskelmien teosta lähtien aina koneen halliin työntämiseen asti. Aina ei mene edes putkeen, mutta se on osa oppimisprosessia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytin paria oppilastani Malmin tornissa.

Toinen heistä kysyi lennonjohtajattarelta tuosta, kolme minuuttia Nokkaan vai arvio Nokkaan 15.

 

Ihan sama, kumpikin käy, totesi Lennonjohtajatar :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fleimiviitta niskaan vaan ;)

 

Noviisille kaikki on niin uutta ja ihmeellistä, että tuo on ihan oikeasti kivaa. Suunnittelusta ja laskelmien teosta lähtien aina koneen halliin työntämiseen asti. Aina ei mene edes putkeen, mutta se on osa oppimisprosessia.

 

Alla on kuorrrutettu versio asiasta, katsotaam tuleeko I, II vaiko jopa II asteen palovammat ;)

 

Ajoin lähinnä takaa, että purjelennossa se suunnistaminen tehtiinpä se sitten kartan kanssa tai satelliittiavusteisesti on joka tapauksessa yksi pienimmistä jutuista siinä lentämisessä, me kun ei kuitenkaan mennä suoraa viivaa missään mielessä. Okei, joskus harvoin jonon alla, mutta se on vain se poikkeus, joka vahvistaa säännön ;) Eikä musta taitaisi ollakaan lentämään 23 minuuttia suuntaan 238 astetta ja kuljettamaan sitä peukkua kartalla´siinä samalla.

 

Eli ainakin mulle ne kiksit lentämisestä tulee siitä, että pääsen haluamaani paikkaan koneen liitokyvyn, oman taidon ja sääntuntemuksen kautta hyödynnettävän puhtaan aurinkoenergian avulla. Sitten vielä kisoissa se pitäisi tehdä mahdollismman tehokkaasti. Siinä menee tuntitolkulla aikaa, ilman että aika tulisi pitkäksi. Etukäteen ei kauheasti pysty suunnittelemaan, mitä nyt ehkä vähän taktiikkaa.

 

Sen verran en enää ole noviisi, että koneen halliin vieminen tai putkittaminen enää kauheasti innostaisi, mutta sekin on osa harrastetta, joten sen toki teen valittamatta ;) Purjelento on siitä hassu juttu, että sitä joutuu usein harrastamaan jo aika pitkään, ennen kuin OIKEASTI alkaa tajuamaan mistä siinä kaikessa on kysymys - harmi vaan, että niin moni lopettaa jo sitä ennen...

 

Eikä tämän mitenkään tarvitse olla poissa sinun nautinnostasi, päin vastoin. :)  Minulla ei ole mitään moottorilentäjiä vastaan vaikkei minusta sellaista - minua Laiska-Jaakoksi haukkunenn Jounin yrityksistä huolimatta ;) - ikinä sellaista tule. Edellisen korollaarina taisin kirjoittaa ihan OT:ta, kun en IKINÄ taida tulla Nokka sissän kellon minuuttilukemilla enkä n:n minuutin kuluttuakaan ;)

 

hannu "moottorikoneeseen en koske kuin pitkällä narulla" niemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa, kuka oli Johtajattarena sillä kertaa? :)

 

Kuulemma kaunis nuori Nainen  :thmbup:

 

Kaunis R  tuli just vuoroon, kun pojat poistuivat. ;)

 

Kyllä meitä Malmilla hemmotellaan, olis Hanna vielä ollut paikalla. Pojat lupasivat palata asiaan, kun Hanna on vuorossa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo-o!  :thmbup:

Hanna ollut kesälaitumilla vai enkö vain ole sattunut viime aikoina ilmaan samoihin aikoihin?

 

(Miten niin OT?  :-[ )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt osui Joel asian ytimeen!  :)

 

-A-

 

Hyvä on... Koettakaapas nyt te vanhat (?) jarrut suunnitella ja lentää vaikkapa yksi ulkomaanlento lentoväylässä Ruotsin halki vaikkapa Malmilta Roskildeen.  Ruotsin ilmatilaan sisään pisteen RUNGA kautta. Sitten ottakaapa selvää - ja kertokaa tällä palstalla - mitä suunnistuslaitteita tarvitsette matkalla.

 

Tulkaa sitten tälle vuosituhannelle meidän muiden joukkoon.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä on... Koettakaapas nyt te vanhat (?) jarrut suunnitella ja lentää vaikkapa yksi ulkomaanlento lentoväylässä Ruotsin halki vaikkapa Malmilta Roskildeen.  Ruotsin ilmatilaan sisään pisteen RUNGA kautta. Sitten ottakaapa selvää - ja kertokaa tällä palstalla - mitä suunnistuslaitteita tarvitsette matkalla.

 

Tulkaa sitten tälle vuosituhannelle meidän muiden joukkoon.

 

Peter

 

Petsku, me lennämme vain Sipoon takana, emmekä käy missään Rauattissa RUNGAamassa. :-[

 

Puhut Peter ihan asiaa, mutta alussa on aina helmitaulu ja karttakeppi.

Pääasia on , että emme törmäile :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä on... Koettakaapas nyt te vanhat (?) jarrut suunnitella ja lentää vaikkapa yksi ulkomaanlento lentoväylässä Ruotsin halki vaikkapa Malmilta Roskildeen.  Ruotsin ilmatilaan sisään pisteen RUNGA kautta. Sitten ottakaapa selvää - ja kertokaa tällä palstalla - mitä suunnistuslaitteita tarvitsette matkalla.

 

Tulkaa sitten tälle vuosituhannelle meidän muiden joukkoon.

 

Peter

 

Tulee taas vanhat ei hyvät ajat mieleen,ESSB-DCT -EETN,tuuli vei ja tuuli toi. :)

Ei ollut apua VOR:stä,ADF:stä,ainoastaan sinistä alla.

Joo,olishan sitä tietenkin voinu kysellä vektorointia,mutta kun ei aina edes radio kantanut.

Kartta oli tietysti,pelkkää sinistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Petsku, me lennämme vain Sipoon takana, emmekä käy missään Rauattissa RUNGAamassa. :-[

 

Tämä ei nyt sitten ole kenellekään mitenkään henkilökohtaista. Yleisiä huomioita kentän laidalla notkumisen tuloksena.

 

Toi on hiukan liian totta suomessa monessa asiassa. Jossain kauempana käynti tuo kummasti lisää perspektiiviä asioihin. Ei se miten suomessa on tehty, vuodesta 1930 lähtien tai vähintäänkin sotien jälkeen, ole välttämättä se paras tapa. Monta kertaa pitää ihmetellä, miten täällä voi kaikki olla niin vaikeeta varsinkin jos se on joku uusi asia. GPS:ää ei voi käyttää kun se kuitenkin menee rikki (kenellä on oikeesti hajonnut lennolla?), lennonjohdolle ei voi puhua kun ne kuitenkin syö ja tekee papereita kun en mä kuitenkaan osaa, lennetään MIL CTA:n alapuolella kun se on jotenkin turvallisempaa kuin siellä valvotussa kun pitää lentää ja puhua samaan aikaan. Sitten vielä tosimiehen ne on ne jotka lentää mahdollisimman huonosti varustetulla koneella joka juuri ja juuri täyttää määräysten hengen... (kaikkea tätä on tullut kuultua)

Ja sitetn on vielä oma lukunsa miehet jotka tietävät itse paremmin ja tekevät asiat juuri niinkuin on omasta mielestä parasta eikä ollenkaan niinkuin muut tekee. Määräykset kun on yleensä liian huonoja noudatettavaksi, mutta kuitenkin liian hyviä, että niitä kannattaisi muuttaa...

 

Toinen asia (vai moneskohan lienee) mitä en pysty ymmärtämään on se, että miten ihmeessä eri lajien harrastajat ei pysty toimimaan järkevästi samalla lentopaikalla tai edes keskustelemaan keskenään siitä miten toimitaan? Ulkomailla tuntuu olevan paljon helpompaa. Ehkä se on tää suomalainen "minä itte, perkele" kulttuuri. Itse pitää saada tehdä niinkuin haluaa ja kaikki muut on aina tiellä ja vääräs.

Itse olen katsellut Sveitsissä Samedanin kentällä kun ensin vedettiin vintturilla pari purtsikkaa ilmaan, sitten vintturi kentän sivuun ja business-jetti laskuun. Taas vintturi kentälle ja pari konetta taivaalle. Samalla kun kiskottiin purtsikoita taivaalle lähti kopteri ja tuli toinen kopteri. Pari varjoliitäjää starttaili siinä nurtsilla ja lenkkeilijät kierti kenttää ja pari lennokin lennättäjää lennätteli toisessa päässä rataa. Ei ollut hätää ei mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään