Peter Lord

Nokka sisään kolmen minuutin kuluttua

134 viestiä aiheessa

Pahoillani aiheuttamastani sekaannuksesta ja epäselvästä kommentista.

Allekirjoittaneelle oli päivänselvää että kommentti käsitetään niin että aika otetaan edeltävästä startista. :P

Yritän terävöityä. :)

No ei siinä ongelmaa. Lukemalla sai vain toisenlaisen kuvan, niin piti ihan tarkistaa ;)

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hitsin hitsi  :-[

Kun oletetaan että kello on tasan, niin tuo kolme minuuttia tarkoittaa arviota nokkaan  03

UTC:tä, Zuluaikaa tai Suomen aikaa, aina sama juttu, kello on silloin 3 minuuttia yli  :thmbup:

jk. Tai niin kuin kerran kuultuna Malmilla.   Torni sanoi vaikuttavan liikenteen olevan kello 10 suunnassa,

kysyi kone: "tarkoitatkos  UTC.tä vai suomen aikaan"  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

jk. Tai niin kuin kerran kuultuna Malmilla.   Torni sanoi vaikuttavan liikenteen olevan kello 10 suunnassa,

<<< :laugh: >>>

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hitsin hitsi  :-[

Kun oletetaan että kello on tasan, niin tuo kolme minuuttia tarkoittaa arviota nokkaan  03

UTC:tä, Zuluaikaa tai Suomen aikaa, aina sama juttu, kello on silloin 3 minuuttia yli  :thmbup:

Kumartaen kiittäen päivän parhaasta karvaisia käsiä taputtaen.. ;D... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuon avulla saankin Moponi tiki-taki-kellon näppärästi oikeaan aikaan, lennolla. ;D   

Kiits  :thmbup:

Witsi & hjuumori  pläjäys.

Olis toi nettiyhteys mopois nii hiano juttu.

Mieti ny, ei tarvis sitä matkatelkkaria sinne raahata, että näkis teksti-tv:n kellon?  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Herrat, herrat, eipäs nyt vitsailla vakavilla asioilla, etteivät verkkomiehet tempaise meiltä NOKKAA sisään aikaan sinikellojen  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos palaan hieman aiheeseen:

Yksi tapa on olemassa millä nuo ajat saadaan konsistenteiksi niin että kaikkien kello käy oikeaa aikaa:

- tehdään GPS:stä pakollinen lentokoneen ja ultrakevyen lentokoneen varuste (ei vaatimusta "sertifioidusta", mutta "joku GPS-laite" tulisi joka ikisessä koneessa olla, joko kannettavana mallina tai kiinteänä asennuksena).

-> kaikilla on satelliittiaika käytössä ja fiksummat GPS:t osaavat vielä antaa suoraan ETA:n.

-> lennonjohtajan on helppo pistää saapuvat koneet järjestykseen ja aikailmoituksiin voi paremmin luottaa

-> lentäjien on mahdollista tehdä järkevä aikailmoitus, koska satelliittiaika on kaikilla saatavilla

-> lentäjät huitelevat pienemmällä todennäköisyydellä missä sattuu kun voivat tarkistaa sijaintinsa ja paikan luuleminen jää vähemmälle

Ja koska GPS:t eivät ole hirveän kalliita (ei-tyyppihyväksytyt), niin sellaisen voi pistää vaikka joka ultraan.

Viimeksi kun lensin Ikaruksella (jossa ei ole mm. GPS:ää), niin oli hieman arvio degeriin turhan optimistinen, tuli yliarvioitua moisen lentolaitteen kyky vaihtaa paikkaa Rotax-paran välityksellä. Ilmamolekyylit vaan eivät oikein tykkää ko. lentolaitteesta ja haluavat pistää hanttiin kovasti sen etenemistä, ja jotta sain edes jotenkuten ilmoitusta pitämään, jouduin hieman kaasuttelemaan epätaloudellisella tehoalueella, se kun häviää reippaasti jopa mopolle. Edellinen kone jota taisin lentää ennen Ikarusta taisi olla itse asiassa DA42 Twin Star, se siirtyi kuitenkin jotensakin eri tahtia kuin tuo ultravekotin. Olisi hieman GPS:n tarkka ETA-estimaatti säästänyt kaasuttelulta.

Niin ja USA:ssa käytössä oleva kutsuun lisättävä konetyyppi on mielestäni hyvä - antaa hieman kuvaa siitä mitä on odotettavissa. Esimerkiksi "Ahaa, siellä Nokassa on Antonov tai Twin Otter, pitää varoa jättöpyörrettä". Antaa myös hieman kuvaa siitä millaista nopeutta ja kokoa koneelta jota yrittää tähystää voi odottaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaksolla kuultua, pari viikkoa sitten:

"Räyskälän liikenne, E31 matkalla Tervakoskelta Forssan suuntaan, ohitellaan kenttä minuutin kuluttua, korkeus 800ft QNH:lla 1022, nopeus 420 solmua."

Juu, OT.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi tapa on olemassa millä nuo ajat saadaan konsistenteiksi niin että kaikkien kello käy oikeaa aikaa:

- tehdään GPS:stä pakollinen lentokoneen ja ultrakevyen lentokoneen varuste (ei vaatimusta "sertifioidusta", mutta "joku GPS-laite" tulisi joka ikisessä koneessa olla, joko kannettavana mallina tai kiinteänä asennuksena).

-> kaikilla on satelliittiaika käytössä ja fiksummat GPS:t osaavat vielä antaa suoraan ETA:n.

Hyvä, että palattiin käsittämättömän huonon huumorin piiristä takaisin aiheen pariin  :D

Mutta onneksi tuo menee samaan kategoriaan, kuin pääosin kaikki muutkin nettifoorumeilla esitetyt passiivikomennot tyyliin "tehdään", "kielletään", "ammutaan"...

Ei tehdä. Jos tuolla taivaalla ei visuaaliolosuhteissa ilman gepsiä pärjää tai on kertakaikkiaan niin tampio, ettei osaa kelloaan aikamerkin mukaan aikaan laittaa, ei taivaalle liene muutenkaan asiaa. Minä en ainakaan halua ostaa hupailuvehkeeseen kallista ja painoa lisävää satelliittiatomikellotietokonetta vain sen tähden, että joillekin lentäjille kello, neiti aika, kartta, kompassi ja kakkara ovat täysin vieraita vermeitä. Uskoisinpa aika monen pikkubudjetin ilmailijan tai ilmailukerhon olevan samaa mieltä. Nykyiset minimivarusteluettelot harrasteilma-aluksille ovat aivan riittävät.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähänhän voisikin IHAN OIKEASTI poimia voimassa olevan määräysotteen harrasteilmailussa vaadittavista ja hyväksytyistä ajanmittauslaitteista  :thmbup:

Kuka ensin ehtii? [move]<-selaa-selaa-selaa-<[/move]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja USA:ssa käytössä oleva kutsuun lisättävä konetyyppi on mielestäni hyvä - antaa hieman kuvaa siitä mitä on odotettavissa. Esimerkiksi "Ahaa, siellä Nokassa on Antonov tai Twin Otter, pitää varoa jättöpyörrettä". Antaa myös hieman kuvaa siitä millaista nopeutta ja kokoa koneelta jota yrittää tähystää voi odottaa.

Aidan toisella puolella on ruohikko aina vihreämpää..

pikkasen OT, sori:

Mutta, lähes kaiken lentokokemukseni USA:ssa hankkineena, täytyy tähän vielä kommentoida. Vaikka olen lähes kaikki lentoni tehnyt Nykin läheisyydessä niin ensinnäkin, pakollisia ilmoittautumispisteitä ei siellä ole (ainakaan Nykin läheisyydessä). Joku voi ihmetellä että miten se on mahdollista kun on niin pirusti liikennettäkin, mutta näin se vain on. Enemmänkin lentäjänä pelottaisi niputtaa kaiken liikenteen pullonkaulaan. Näitä "vapaaehtoisia" ilmoittautumispisteitä, minkä ylitse ei ole mikään pakko mennä, on joitakin, ne siis helpottavat vain muuta liikennettä ja lennonjohtajaa hahmottamaan missä menet. Olen muutamaan kertaan ihmetelly sitä että miksi Suomessa edes näitä pakollisia pisteitä oikein on, en vielä ole kuullut vakuuttavaa argumenttia asiasta. Ja tosiaan tämä konetyypin kertominen on mielestäni todella hyvä ja hyödyllinen, miksi sitä sitten ei ole suomessa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tuolla taivaalla ei visuaaliolosuhteissa ilman gepsiä pärjää tai on kertakaikkiaan niin tampio, ettei osaa kelloaan aikamerkin mukaan aikaan laittaa, ei taivaalle liene muutenkaan asiaa. Minä en ainakaan halua ostaa hupailuvehkeeseen kallista ja painoa lisävää satelliittiatomikellotietokonetta vain sen tähden, että joillekin lentäjille kello, neiti aika, kartta, kompassi ja kakkara ovat täysin vieraita vermeitä. Uskoisinpa aika monen pikkubudjetin ilmailijan tai ilmailukerhon olevan samaa mieltä. Nykyiset minimivarusteluettelot harrasteilma-aluksille ovat aivan riittävät.

No juu. Riittävät toki. Tuosta asenteesta on vaan lyhyt matka mustasukkaiseen takertumiseen tuttuun ja turvalliseen. Moni sanoi kännyköiden yleistyessäkin ettei ikinä vaihda lankaliittymäänsä pois, kun silläkin pärjää varsin hyvin. Kehitys kehittyy ja menetelmät muuttuvat. Ei niitä rahtialuksiakaan enää navigoida pelkästään tähtien mukaan vaikka varmaan ihan hyvin riittäisi  ;)

Äärimmäisyydestä toiseen tietysti. Siihen, että VFR-lentotoiminnassa GPS olisi pakollinen pakollinen varuste, on varmasti vielä jokunen vuosi matkaa. Sen hyödyt oikein käytettynä ovat kuitenkin kiistattomat. Paino- ja hintaargumentti on kummallinen, kun "sateliittiatomikellokoneet" painavat usein vähemmän eivätkä maksakaan paljoa enempää kuin peruskännykät.

Olen monasti törmännyt GPS:n vastustajilla asenteisiin, joiden mukaan GPS:n käyttäjät automaattisesti eivät "osaisi" perusnavigointia kartan, kellon ja kompassin kanssa. Ikään kuin nämä kaksi olisivat toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.  Olen myös havainnut että kärkkäimmät GPS:n sorsijat eivät ole vain viitsineet tai kyenneet  opettelemaan sen käyttöä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun kepsukastani (Volkslogger) ei saa aikaa näyttöön. Kämmykässä taitaa olla aika... mutta ei gps:tä vaan kämmykän kuvittelema aika. Edes ETAa ei saa ulos. Ainoastaan tarvittavan liitoluvun!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen monasti törmännyt GPS:n vastustajilla asenteisiin, joiden mukaan GPS:n käyttäjät automaattisesti eivät "osaisi" perusnavigointia kartan, kellon ja kompassin kanssa. Ikään kuin nämä kaksi olisivat toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.  Olen myös havainnut että kärkkäimmät GPS:n sorsijat eivät ole vain viitsineet tai kyenneet  opettelemaan sen käyttöä..

• GPS auttaa paljon kun sitä osaa käyttää
  • Useimmat opitut taidot todennäköisesti ruostuvat jos niitä ei harjoita säännöllisesti

Kyllä minä ainakin huomaan että jos lennän vaikka yhden kesän ainoastaan koneella missä on joku hyvä GPS-navigaattori ja käytän sitä suunnistukseen, olo on orpo jos myöhemmin lennän ilman sitä. Koska karttasuunnistus on työläämpää varsinkin ilman hyvää rutiinia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

• Useimmat opitut taidot todennäköisesti ruostuvat jos niitä ei harjoita säännöllisesti

Kyllä minä ainakin huomaan että jos lennän vaikka yhden kesän ainoastaan koneella missä on joku hyvä GPS-navigaattori ja käytän sitä suunnistukseen, olo on orpo jos myöhemmin lennän ilman sitä. Koska karttasuunnistus on työläämpää varsinkin ilman hyvää rutiinia.

Tässäpä taas kerran se syy, miksi ihan todella "talvi yllättää"! Vain jatkuvuus ylläpitää rutiineja. Minulla on kartat ja irtokello, mutta aina jos koneessa on kepsukka, pidän mielelläni sitä päällä toistuvia ristiintarkistuksia varten. Nyt vaan myivätten sen kepsillisen koneen Ruåttiin eikä tässä toisessa ole edes kelloa  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No juu. Riittävät toki. Tuosta asenteesta on vaan lyhyt matka mustasukkaiseen takertumiseen tuttuun ja turvalliseen. Moni sanoi kännyköiden yleistyessäkin ettei ikinä vaihda lankaliittymäänsä pois, kun silläkin pärjää varsin hyvin. Kehitys kehittyy ja menetelmät muuttuvat. Ei niitä rahtialuksiakaan enää navigoida pelkästään tähtien mukaan vaikka varmaan ihan hyvin riittäisi  ;)

Äärimmäisyydestä toiseen tietysti. Siihen, että VFR-lentotoiminnassa GPS olisi pakollinen pakollinen varuste, on varmasti vielä jokunen vuosi matkaa. Sen hyödyt oikein käytettynä ovat kuitenkin kiistattomat. Paino- ja hintaargumentti on kummallinen, kun "sateliittiatomikellokoneet" painavat usein vähemmän eivätkä maksakaan paljoa enempää kuin peruskännykät.

No en minä ole mikään gps:n vastustaja, kunhan virtuaalilouskutan leukojani. Kivahan niillä on operoida tietyissä tilanteissa ja paljon ne elämää helpottavat. Mutta joka tapauksessa, vaikka painoargumentti olikin vähän provosoiva, minä en ainakaan ole vielä toistaiseksi löytänyt kohtuuhintaista vermettä, joka olisi riittävän tasokas. Ja kun nyt pointti kuitenkin on se, että monilla koneilla lennetään suureksi osaksi paikallislentoja tutussa ja turvallisessa ympäristössä, gepsun hommaaminen niihin on aivan turhanaikaista puuhaa. Omassa himmelissä ei esimerkiksi ole laturia. Kaikenlaisen ylimääräisen elektroniikan lisääminen johtaa siihen, että kun sitä sähköä eniten tarvitsee, sitä ei enää ole. Sitten ei ole kenelläkään kivaa.

Jotensakin se nyt vaan tuntuu siltä, että moni gepsuihminen ei oikeasti osaa laskea ooäfpeetään, kun niin vaikeaa tuntuu olevan määritellä arvioita ilmoittautumispaikoille. Tietty laskut voivat välillä mennä pieleen tai tuuliolot yllättää, jolloin GPS olisi aika kiva peli uudelleenarviointiin, mutta niissäkään tapauksissa jonniilainen recalculation ei pitäisi olla aivan mahdoton asia.

Juhan määräysote sanoo: "Tarkka kello, joka näyttää ajan tunteina, minuutteina ja sekunteina.

Huom. Myös muu kuin lentokoneeseen kiinteästi asennettu kello hyväksytään." (OPS M2-1)

Kappas vaan. Sen siitä saa, kun viranomainen lukee foorumia. Samaisessa määräyksessä vaaditaan nykyisin myös: "Ajan tasalla olevat tarkoituksenmukaiset kartat aiotun lennon reittiä ja kaikkia niitä reittejä varten, joita voidaan odottaa käytettävän, jos reittiä joudutaan lennon aikana muuttamaan"...

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieman OT, mutta perinteisestä navigoinnista ja GPS:stä

Itselläni on GPS jota käytän merinavigointiin käytännössä vain huonoissa olosuhteissa tai tilanteissa, joissa olen tulossa hieman tuntemattomampaan osaa saaristoa (rannikko vaakatasosta katseltuna näyttää varsin toisenlaiselta kuin mitä merikartta antaa ymmärtää). Olen merkinnyt karttaan reittipisteet, jotka olen tallentanut myös GPS-laitteeseeni ja merisavun yllättäessä on helppoa ja turvallista suunnistaa GPS:n avulla lähimmälle turvalliselle reittipisteelle ja sieltä rauhallista kyytiä muiden reittipisteiden kautta kotirantaan. Mielestäni perinteiset navigointitaidot ja kyky lukea karttaa ovat edelleenkin korvaamattoman tärkeitä, mutta GPS on suureksi avuksi poikkeustilanteissa.

EDIT: Olen hieman paranoinen (sp?), mutta liikkuessani vähänkään oudoilla vesillä koetan pitää itseni mahdollisimman tarkasti ajantasalla sijainnistani ristiinkorreloimalla GPS:n antaman position ja olettamani karttaposition, näillä seuduilla on kalustolle kipeät ja kalliit vedet...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun kepsukastani (Volkslogger) ei saa aikaa näyttöön. Kämmykässä taitaa olla aika... mutta ei gps:tä vaan kämmykän kuvittelema aika. Edes ETAa ei saa ulos. Ainoastaan tarvittavan liitoluvun!

Kännykän saa synkkaamaan oman aikansa automaattiseti GSM-verkon aikaan joten kyseessä on vähintäänkin alle sekunnin tarkkuudella sama aika kuin GPS.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kännykän saa synkkaamaan oman aikansa automaattiseti GSM-verkon aikaan joten kyseessä on vähintäänkin alle sekunnin tarkkuudella sama aika kuin GPS.

Entäs kämmykän? (=PDA)

Kännykkä ei ole lennoilla useinkaan päällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hiemn OT, mutta perinteisestä navigoinnista ja GPS:stä

Itselläni on GPS jota käytän merinavigointiin käytännössä vain huonoissa olosuhteissa tai tilanteissa, joissa olen tulossa hieman tuntemattomampaan osaa saaristoa (rannikko vaakatasosta katseltuna näyttää varsin toisenlaiselta kuin mitä merikartta antaa ymmärtää). Olen merkinnyt karttaan reittipisteet, jotka olen tallentanut myös GPS-laitteeseeni ja merisavun yllättäessä on helppoa ja turvallista suunnistaa GPS:n avulla lähimmälle turvalliselle reittipisteelle ja sieltä rauhallista kyytiä muiden reittipisteiden kautta kotirantaan. Mielestäni perinteiset navigointitaidot ja kyky lukea karttaa ovat edelleenkin korvaamattoman tärkeitä, mutta GPS on suureksi avuksi poikkeustilanteissa.

Nimenomaan. Tämä(kin) on vain aihe josta nettikeskusteluissa (ja varmaan muuallakin) saadaan loputtomiin vääntöä aikaan.. Ei se GPS tuhoa karttasuunnistukseen käytettyjä aivosoluja, ne vain tuntuvat usein surkastuvan käytön puutteessa - moni toki uhoaa käyttävänsä karttaa gepsun rinnallakin, mutta veikkaan kyllä että aika moni tykkää gepsin vaivattomuudesta niin paljon että se kartan käyttö jää lähinnä puheiden tasolle. Ainakin minulla aivan liian usein.

- T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm, oman jännittävyytensä tähän keskusteluun tuo se, että ultrissa kello ei näytä olevan pakollinen varuste. Kuten ei myöskään purje- ja moottoripurjelentokoneissa pl. pilvilentotoiminta. Siitä onkin pitkä matka pakolliseen GPS:iin. Kartat vaaditaan näemmä moottorikoneiden lisäksi ultriin, mutta ei näihin purje-sanan sisältäviin vehkeisiin.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Juhan määräysote sanoo: "Tarkka kello, joka näyttää ajan tunteina, minuutteina ja sekunteina.

Huom. Myös muu kuin lentokoneeseen kiinteästi asennettu kello hyväksytään." (OPS M2-1)

Kappas vaan. Sen siitä saa, kun viranomainen lukee foorumia. Samaisessa määräyksessä vaaditaan nykyisin myös: "Ajan tasalla olevat tarkoituksenmukaiset kartat aiotun lennon reittiä ja kaikkia niitä reittejä varten, joita voidaan odottaa käytettävän, jos reittiä joudutaan lennon aikana muuttamaan"...

-A-

Just ja - BINGO - kello ei ole pakkovaruste esmes ultrissa. Se vika kellollinen kone siis meni, joten nyt kanniskelen vain omaa aikalaitetta. Hmmmmmmmh, tuo uusi työsuhdenokiani E90 kepsuineen voisi tietysti offlinetilassa toimia jonkinlaisena pelastusrenkaana sekin....  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään