Tero Paassola

Bob Gannon ja 'Lucky Lady Too' Malmilla

8 viestiä aiheessa

Moro

 

Maailmanmatkaaja Robert F "Bob" Gannon saapui keskiviikkona Suomeen reissuillansa. Miehelle Suomi oli 75. maa ja Malmi noin 750. kenttä, johon hän on laskeutunut sen jälkeen kun lähti matkaan San Diegosta 8. syyskuuta 2000 kohti länttä. Matkapelinä toimii 1968 Cessna 182L N182VE lisätankeilla ja STOL-kitillä varustettuna. Bob lensi Brommasta Helsinki-Vantaalle, josta työkavereiden kanssa neuvoimme kaverin koneineen Malmille, jossa on selkeästi edukkaampaa seisottaa konetta pari päivää. Allekirjoittanut tarjoutui radistiksi kyytiin, onhan se nyt selkeästi helpompi tehdä itse hommat kuin yrittää selittää tuommoinen 4 minuutin sykähdys ;) Ko. lennolta ei ole kuvia...

 

Tänään 1.8. klo 10 koitti lähdön aika. Alkuperäinen suunnitelma oli jatkaa Pietariin, mutta lentoluvat ja kenttämaksut saivat miehen suuntaamaan Viroon ja siitä Baltian maita hyppien Saksan ja Turkin kautta lähi-itään ja sieltä aikanaan Pohjois-Afrikan halki takaisin Eurooppaan. Mies uhkasi ensi keväänä palata Suomeen :) Lopullinen päämäärä olisi palata Karibian ja Meksikon kautta San Diegoon vuonna 2010 ja saavuttaa 100 maata ja 1000 kenttää. Tähän mennessä tiimaa reissulla kertynyt karvan alle 1500 h. Mies on jo kerran kiertänyt maapallon ja moottori vaihdettiin USA:ssa välissä. Sieltä matka jatkui Alaskan ja Kanadan pohjoisosien kautta pohjoisnavan yli (!!!) Huippuvuorille, Lofooteille ja Rovaniemen kautta Brommaan huoltoon. Miehellä on sivut www.worldflyingadventure.com, mutta niitä ei ole päivitetty sitten Afrikan eli ei aivvvan hetkeen... Kone on välillä jäänyt maailmalle seisomaan ja Bob palannut kotiin tekemään töitä kuukaudeksi pariksi. Yhteensä 27 kertaa kone on seissyt maailmalla, mm. Samoalla, Australiassa 3 kertaa, Malesiassa, Brasiliassa jne. Seuraavaksi kone jää seisomaan Saksaan kuukaudeksi tai vähän reiluksi.

 

Jadajadajada, kuviin...

 

N182VE

 

[ attachment removed ]

 

 

Ohjaamossa kaikki mitä maailmalla lentämiseen tarvii, höyrymittaria ja pari Garmin 196:sta. HF-radio luonnollisesti löytyy myös. Pelkääjän polkimet poistettu ja jalkatilaan sijoitettu pelastuslautta. Oli melko ergonominen matkustaa koivet suorana lautan päällä... :D

 

[ attachment removed ]

 

 

Aika pakattu kabiini.

 

[ attachment removed ]

 

 

Isompi, koko kabiinin takaosan täyttävä 116,5 gallonan lisätankki. Pienempi noin 10 gallonan tankki on sijoitettu isomman tankin viereen. Kokonaisuudessaan polttoainemäärä kaikki tankit täynnä on 44+44+125 gallonaa eli tylyt 800 litraa! Sillä toiminta-aika on noin 18 h.

 

[ attachment removed ]

 

 

Käsikäyttöinen polttoainepumppu. Pumppu oli kallis (1300 USD, vuonna 2000), mutta kullanarvoinen hankinta. Sähkövikatilanteessa pumpulla saa siirrettyä polttoainetta vasempaan siipeen. Noin 300 pumppausta vastaa tunnin bensoja eli puuhaa riittää mikäli sen varaan joutuu. Koneessa oli aikasemmin myös öljypumppu, jolla sai lisättyä moottoriin öljyä lennolla, mutta koska moottori ei kuulemma syö öljyä juurikaan, ei sille ollut käyttöä koskaan. Ainoan kerran pumppu oli käytössä ensimmäisellä 14 h legillä Kaliforniasta Hawaijille, jolloin tankkien ja pumppujen asentaneen mekaanikon ohjeiden mukaan Bob pumppasi quarterin joka 4. tunti, mutta laskun jälkeen koneen pohjaan oli levinnyt huohotuksesta noin 4 qrt öljyä... Pumppu poistettiin moottorinvaihdossa.

 

[ attachment removed ]

 

 

Bobin ensimmäinen kone Cherokee Six oli nimeltään Lucky Lady. Cherokee meni ensimmäisellä reissulla romuksi lentoonlähdössä Keniassa -92 ja 8 vuotta myöhemmin Bob osti 182:n, jonka nimesi Lucky Lady Too:ksi ja lähti sillä reissuun uudelleen.

 

[ attachment removed ]

 

 

Oikeanpuoleinen muotosuoja on sullottuna kabiinin perille. Se meni soiroksi Alaskassa laskussa jollekin soratielle tms.. :)

 

[ attachment removed ]

 

 

Varsin nerokas toukkasuoja pitot-putkessa :) Kerran se on jäänyt jumiin ja Bob joutui ikkunasta kättäpidemmällä sohimaan sen auki.

 

[ attachment removed ]

 

 

STOL-kitti. Rajakerrosaidat siivissä ja vortex generatorit siiven yläpinnalla ja sivuvakaajassa.

 

[ attachment removed ]

 

 

75 maata, 750 kenttää ja 1500 h.

 

[ attachment removed ]

 

 

ONC:t ei ihan tuoreimmat, miehen kanta oli "well the world doesn't change, now does it?" Jokainen voi muodostaa oman mielipiteensä... :)

 

[ attachment removed ]

 

 

Martti valuttaa :)

 

[ attachment removed ]

 

 

Ala-asteellakin piti aina saada kaverikuva  :P

 

[ attachment removed ]

 

 

Boarding completed. Bobin suomalainen ystävä lensi kyydillä Tallinnaan. Harmi kun oma passi vanhana eikä muutenkaan oikein aikaa.... :-

 

[ attachment removed ]

 

 

Kuuluvalla äänellä tuli ikkunasta "Clear!!"

 

[ attachment removed ]

 

 

 

Semmosia kaikkia...

 

T

 

EDIT: Sunnuntaina kannattanee katsoa Maikkarin kymppiuutisten loppukevennys, vähän puljalentoa ja juttua Bobista tulossa...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistava setti! Propsit kaverille...kova hemmo! Näin itsekkin koneen livenä Vantaalla, melko raskaalta näytti kuten kabiinin täyttöasteestakin voi päätellä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm. Erittäin mielenkiintoinen "ammatti" täytyy sanoa. On kaveri maailmaa nähnyt  :D

Taitaa aika paljon palaa polttoainetta tuollaisella lentomäärällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa aika paljon palaa polttoainetta tuollaisella lentomäärällä.

 

Jos polttoainemäärällä 213 US gallonaa ~806 litraa pysyy ilmassa 18 tuntia, on kulutus noin 45 litraa/tunti. Jos siellä ilmassa on roikuttu noin 1 500 tuntia, on bensaa ehtinyt palaa noin 67 500 litran verran, eli 67,5 kuutiometriä. Sehän mahtuisi laatikkoon, joka on kanttiinsa vain hieman reippaat 4 metriä. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satuin olemaan perjantaina aamupäivällä 1.8 EFHF:n laidalla kameran kera, ja Lucky Lady Toon lähtö tallentui muutaman kuvatuksen muodossa:

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla