Juha Klemettinen

Ristijärvelle 16.2.1940 pudonnut hävittäjä

11 viestiä aiheessa

Otsikon mukainen tapaus kaipaisi lisätietoja.

Ristijärvellä, 50 km Kajaanista pohjoseen on talvisodan aikainen venäläisen hävittäjän kaputtipaikka. Kalliokosken yhdistetyn juna- maantiesillan pohjoispuolella on nykyisin vain lentäjän hauta ja merkintä 16.2.1940. Tiedon mukaan kyseessä olisi it:n pudottama neuvostohävittäjä.

Mitenköhän pääsisi tapauksen jäljille? Mikä oli hävittäjän tyyppi, tunnus jne.

 

Tietoja kaipaavan puolesta:

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys  kaikille.

Koneesta tiedän sen että on tähtimoottori.

siis I-15bis , I-153 tai I-16 tulevat kysymykseen.

Jos kyseessä on  ilmatorjunnan ampuma kone

niin voisi olla Olavi Rahelan 4 it.kkk.

  tai 263 it. kkk.

Jos näiden yksiköiden sotapäiväkirjat löytyvät

niin voisi jotain selvitäkin.

Paikallisten mukaan kone lensi pommikoneen

lähellä kun se yhtäkkiä putosi alas. Kuten kerroit

putosi ratavalliin lähelle siltaa ja paloi kauan.

 

Paikalliset hautasivat lentäjän. Tietoa voisi olla

myös paikallisen Suojeluskunnan papereissa.

              terv  Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansallisarkiston mukaan 4. Itkk ei ampunut yhtään konetta alas 16.2.1940. Samalla viikolla alasammutut koneet olivat SB-koneita. Itseasiassa 16.2. ei havaittu yhtään lentokonetta huonon sään takia! 263. Itkk:n sotapäiväkirja ei ilmeisesti ole säilynyt tai lueteltoitu.

 

Kajaanissa oleva IPAK 74 (SPK 792) ei raportoi viholliskoneista Ristiniemen suunnalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

      Tervehdys Matti

Kiitos tiedoista. Tarkistin juuri päivämäärän.

Hautaristiin on kirjoitettu  : kone putosi 16.2 1940

Mitä tulee 263 it kkk.  n  niin voi olla että se oli alueella

myöhemmin .

Löysin tällaisen  54 Rs It Kk  joka ainakin 1939 Joulukuussa

ampui Suomussalmen alueella  2 hävittäjää alas.

Yritän liittää tähän sylinterin kuvan , Muutama kerta on

kokeiltu mutta aina häviää.

                        Terv Vesa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko mahdollista, että ristiin merkitty päivämäärä olisi väärä? Riskiä lisää mielestäni kaksi asiaa; 1) lentotoimettomuus tuona päivänä ja 2) se, että teksti on kirjoitettu vedenpitävällä tussilla ja mitä ilmeisemmin varsin hiljattain. Kajaanin suurin pommitus oli 7.2.1940

 

Sain paikaliselta immeiseltä vähän lisää tiedonmurusia, joista osa on ristiriidassa muiden tietojen kanssa. Laitan ne nyt kuitenkin näkyville ja ruodittaviksi:

 

* pudonnut kello 11

* koneessa 5 konekivääriä

* kierrellyt 2-3 pommikoneen alla ja sitten pudonnut.

* mahdollisesti omien pommi olisi tippunut suoraan hävittäjää päin

* Ristijärven kautta olisi kulkenut pommikoneiden reitti Uhtuan Kurttijärven jäätukikohdasta Kajaaniin.

* paikalliset evakuoineet kaiken romun nopeasti pois (toinen lähteeni kertoi hylyn olleen paikoillaan vielä 60-luvulla)

* epäili koneen olleen alatason, mutta ei ollut varma

* kone tehty Amerikassa lisenssillä (olisikohan tarkoittnut, että moottori tehty NL:ssa amerikkalaisella lisenssillä). Tämän oli kertonut joku sylinterin nähnyt henkilö.

 

Yritän ensi kesänä uudelleen tutkia maastoa, kun nyt on vähän lisää tietoa siitä mitä ja mistä etsiä.

 

Onko suoralta kädeltä tietoa, mikä naapurin yksikkö olisi majaillut tuolloin Kurttijärvellä?

 

 

~Matti~

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapaus sai lisävalaistusta toiselta foorumilta ja palaset alkaa loksahdella paikoilleen.

 

Päivämäärä ilmeisesti 10 päivää ristiin merkittyä myöhemmin eli 26.2.1940, ei 16.2.

 

Kone: I-153 "Chaika". Factory number 6820.

Lentäjä: Golubev Valentin Ivanovich. The second lieutenant, the "younger pilot" (mladshij letchik)

Laivue: 4 squadrons 152 IAP

 

Koneet olivat pommittaneet Ristijärvellä rautatiesiltaa, eli kaiketi samaista siltaa, jonka kupeeseen kone putosi. Todennäköisiä syitä putoamiseen olisi vika polttoaineen syötössä tai omien koneiden virhe. Ilmatorjuntaa tai suomalaista (ruotsalaista) hävittäjätoimintaa ei paikalla ilmeisestikään ollut. Menee siis todennäköisesti onnettomuuden piikkiin.

 

Seuraavaksi etsimään kuvamateriaalia koneyksilöstä ja lentäjästä sekä tietoja laivueesta. Näinköhän taas yksi tapaus ja hylky saisi selvityksen ... ?

 

~ Matti ~

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö alueelta nykyään koneen jäänteitä? Kävin pari päivää sitten ja silmäilin paikkoja hetken aikaa mutta en havainnut mitään.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapauksesta on tietoja Red Stars 7-kirjassa sivuilla 253 (152 IAP:n historia) ja 318 (tappioluettelo). Putoamisen todennäköinen syy oli omien FAB-50 pommien räjähtäminen pudotushetkellä.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11.8.2017 at 10.29, Tuomo Laamanen kirjoitti:

Löytyykö alueelta nykyään koneen jäänteitä? Kävin pari päivää sitten ja silmäilin paikkoja hetken aikaa mutta en havainnut mitään.  

Tuskin sieltä enää mitään löytyy, mutta lentäjän hautamuistomerkki on sillan pohjoispuolella.

Muistomerkki on merkitty mm.Kansalaisen karttapaikkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, hauta on selkeästi viitoitettu. Arvelin jos myös koneen putoamiskohdasta olisi ollut seikkaperäisempää infoa, saisi todennettua että 'tähän kohtaan se on tullut'.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään