Ilkka Portti

Kuvia Neste Oil Rally Finlandista

20 viestiä aiheessa

Itse piipahdin Kakaristo II -ek:lla ja kuvia tuli roiskittua liki 500. :P. Laittakaa jatkoksi omia näkemyksiänne ko. tapahtumasta, varmasti foorumilaisiakin oli paikalla.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juupajoelta parit:

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Tämä Juupajoen paikka ("Pinomäen paikka") oli ihan hyvin toimiva, moni auto oli tuossa katkolla. Paikka on tuttu myös Pirelli rallista, jossa olen itsekkin ollut katsomassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä omat kuva Juupajoelta. Ehkä viitisen kilometriä Dania pidemmälle lähtöä kohdin käppäiltiin suoralle, jossa oli pieni nyppy. Harmi, etteivät autot nousseet ollenkaan maasta irti. Lähdön suuntaan tiukassa 180 asteen mutkassa yksi kävi vähän pellon puolella, mutta muuten kaikki selvisivät ehjin nahoin.

Tässä Hirvonen näyttää, kuinka tiukasta mutkasta tullaan ulos

[ attachment removed ]

Villagra veti noissa Danin kuvissa pellolle

[ attachment removed ]

Al Qassimi näyttää, kuinka nypystä yritetään ponnistaa ilmaan

[ attachment removed ]

Mikkelsen

[ attachment removed ]

Flodin

[ attachment removed ]

P Solberg

[ attachment removed ]

Rantanen

[ attachment removed ]

Svedlund ja vähäinen rallikansa, joka oli vaivautunut näinkin kauas. Toimiiko tällainen näkymystely?

[ attachment removed ]

Aksakov pöllyttää

[ attachment removed ]

Arolainen pistää paremmaksi

[ attachment removed ]

Ogier. Tämä oli mukava paikka katsella.

[ attachment removed ]

Joku oli ilmeisesti vetänyt pahasti ulos, joten iso osa autoista vain siirtyi pätkän läpi.

Ekaa kertaa olin kuvaamassa näitä ja vain kerran olin ollut katselemassa. Onhan ne vaikuttavia, kun tonni metallia sujahtaa tajutonta vauhtia nenän edestä. Juupajoki oli kapeaa metsätietä melko pitkälti ja laajikselle tuli käyttöä. Hauskaa oli, ensi vuonna varmasti uudestaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli kyllä hieno juttu MTV3lta kun lähettivät livenä ihan normi MTV3lta, eikä mistään maxilta  :thmbup: Pääsi edes vähän Kakariston risteyksen tunnelmiin  ;D Vähän meni Kakaristo ykkönen P. Soolpärillä reisilleen, sai Subarunsa sammutettua risteykseen. Toisaalta, veti mies pohjat viimeiseen Ruuhimäen EKhon  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Et sitten voittaja-Loeb:stä laittanut kuvaa :( Mukavia kuvia muuten.

Tässä sulle sit ihmeteltävää

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toimiiko tällainen näkymystely?

Aksakov

Toimii. Paras kuva noista... Myös Aksakovin kuva on tyylikäs spoilerijeesusvaloineen  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko muuten tietoa, mitä tuolla Juupajoen pätkällä tapahtui? Tuli lanssitauko ja sen jälkeen pätkä meni siirtymäksi. Mulla oli kyllä henkilökunnan jakso kuuntelulla, mutten oikein päässyt perille mitä siellä tapahtui, että tarvittiin ambulanssia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai hitto kun pääsis ite joskus paikanpäälle. Liput kyllä oli nytkin kun kerta ilimatteeks saatiin mutta kun on töitä niin on töitä..  >:(:thmbdn: Helvatan komeita kuvia kaikilta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaiken kaikkiaan kisa oli tiukkaa

Semmonen pieni loppuhuomio, että oli muuten mulle "juhlakisa", viidestoista perättäinen Suomen MM-ralli paikan päällä. :)

Itselle tuli aikanaan jo parikymppisenä viidestoista perättäinen Jyväskylän Suurajot paikan päällä. Sen jälkeen ei ole juuri kiinnostanut.

Mitä tulee tiukkaan kisaan, niin kisahan oli tiukkaa ainoastaan kahden kuskin kesken. Toista oli silloin ennen kun vähintään kahdeksan kuskia väänsivät keskenään yhtä tiukkaa kisaa.

Vanhoina hyvinä aikoina... Muistatteko 037 ja S4 Lanciat, Audi Quattrot, Peugeot 205 Turbo 16:n, MG Metro 6R4:n ym.

Salonen, Mikkola, Alen, Vatanen, Toivonen...

Metron äänen kuuli lähes pikataipaleen alusta loppuun. Moottorin saundi oli uskomaton!

Reitille lähdettiin illalla ja koko yö ajettiin. Ei ollut keskitettyjä huoltoja vaan karavaani kulki.

Mikkola sanoi aikanaan ettei +500bhp Audi Quattrolla ajettu sillä lennettiin!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luitko sä tota mun viestiä loppuun asti? Kyllä mä siellä metsässä näin tiukkaa taistelua... (WRC top8:n parit, ännässä oli monia taistelupareja/kolmikkoja, junnuissa myös ja Polo-miehetkin taistelivat ihan parin sekunnin eroilla) Yleiskilpailun voitosta sitten taisteli nämä tutut nimet.

Olihan B-ryhmäläisissä komea saundi (itse tosin en ole livenä koskaan kuullut, lopettivat piru vie ajamisen ennen syntymääni), mutta semmoisen jännän jutun kuulin Miikka Anttilan suusta, että paikoitellen jo nykyajan ännäläisillä mennään kovempaa kuin noilla monstereilla. Alustatekniikan ja renkaiden jne. kehitys on ollut huimaa.

Luin mutten kovin hyvin näköjään, myönnän.

Kyllä WRC kalustolla pätkäajat ovat varmasti parempia kuin ennen. Nykyään ei ylimääräistä matkaa kovin paljoa kerry suoraviivaisemman ajon johdosta.

B-ryhmäläisillä pääsi kyllä kovaa, mutta vastaheitot mutkaan tultaessa hidasti kyllä menoa nykytyyliin verrattuna.

On tuolla Rally Finlandissa tullut silloin tällöin käytyä jopa tällä vuosituhannella, mutta suurin into on automuutosten ja yleiskilpailun yksitoikkoisuuden vuoksi hävinnyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Erinomaisia kuvia kaikilta! Ei todellakaan ole helppoa kuvata näitä hommia. Kiitän upeista kuvista! 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanhoina hyvinä aikoina... Muistatteko 037 ja S4 Lanciat, Audi Quattrot, Peugeot 205 Turbo 16:n, MG Metro 6R4:n ym.

Salonen, Mikkola, Alen, Vatanen, Toivonen...

Metron äänen kuuli lähes pikataipaleen alusta loppuun. Moottorin saundi oli uskomaton!

Reitille lähdettiin illalla ja koko yö ajettiin. Ei ollut keskitettyjä huoltoja vaan karavaani kulki.

Mikkola sanoi aikanaan ettei +500bhp Audi Quattrolla ajettu sillä lennettiin!

Itse olen suurajoja seurannut jo 70-luvulla, pätkällä olin ensimmäistä kertaa joko -82 tai -83. Kaikkiaan paikanpäällä on tullut käytyä n. 25 kertaa.

Kyllähän sitä haikeudella muistelee B-ryhmän aikoja, komeat saundit, pauketta ja pitkiä lieskoja pakoputkesta! Selväähän on että WRC-kalusto on ollut jo vuosia B-ryhmän kalustoa nopeampaa, valitettavasti näyttävyyttä ei ole samassa suhteessa. Oma suosikkini oli Lancia 037 ja Markku Alén puikoissa, näyttävää joskaan ei välttämättä niin nopeaa etenemistä. Markku oli siitä katsojaystävällinen kuski sillä mies ei turhanpäiten himmaillut vaikka johto olisi ollut parinkin minuutin luokkaa.

Ennen vanhaan ajettiin öisinkin jolloin jyvät eroteltiin akanoista, nykyäänhän rallit ovat käytännössä sprinttikisoja. Ennen Jyskälässä saattoi olla yli viisikymmentä erikoiskoetta, joskin ne olivat lyhyempiä kuin nykyisin. Rallia on väkisin yritetty runnoa TV-lajiksi ja mielestäni juuri se on tuhonnut rallin alkuperäisen hengen.  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rallia on väkisin yritetty runnoa TV-lajiksi ja mielestäni juuri se on tuhonnut rallin alkuperäisen hengen.  :thmbdn:

Rallin MM-sarjassa on menossa muutosten vuodet, mikä on pakottanut sarjan promoottorit lisäämään tv-näkyvyyttä oikeen raskaalla kädellä. Rallitallien budjetit on paisuneet todella isoiksi ja jonkun on rallikin maksettava. Raha tietystikin tulee sponsoreilta, jotka haluavat tv-näkyvyyttä koko ajan enemmän.

Mua on huolestuttanut muutaman vuoden ajan tehdastallien väheneminen MM-sarjassa. Automerkit siirtyvät yksi kerrallaan ajattamaan tehdastallia ratasarjoissa ja rallicrossin puolella, koska näkyvyyttä rahoittajille on helpompi sieltä puolelta saada. Ainut millä rallin MM-sarjan voi tulevaisuudessa pelastaa on sääntömuutokset, joilla rajattaisiin autojen kehitystyötä ja testaamisen rajoittaminen.

Nyt FIA yrittää runnoa läpi MM-sarjan typistämistä 12 kisaan ja kisojen vuorottelemisen käyttöönottoa. Pienempi määrä kisoja johtaa suoraan sponsorien mainosajan vähenemiseen vaikkakin tallien kulut hieman pienenevätkin. Samaan aikaan myös legendaarisimmat rallit (esim. Monte Carlo, Wales, Jyväskylä) joutuisivat väistymään MM-kalenterista aika-ajoin. Aika riskipeliä FIAlta siirtää nämä tunnetuimmat rallit (, joista MM-sarja tunnetaan parhaiten) sivuun.

Nyt pitää vaan toivoa, että FIAn maailmanneuvoston kokous menee putkeen syksyllä ja klassikkorallijärjestelmä, mistä tallipäälliköiden haastatteluissa on saanut kuulla, tulee käyttöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys rallikansa!

En tiedä mutta on kyllä Ilkka ja Dani taas olleet kameroineen ja asetuksineen paikoillaan. Mahtavia otoksia kerrassaan!

-Kari-

PS: Mattia unohtamatta! Upeita kuvia Jyskälän sorateiltä. Ensivuonna olen itsekin mukana ... kelien salliessa! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisin voinut itsekin laittaa kuvia, mutta muistikortti kostui ja meni rikki :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Mutta TV-toteutuksenkin voi hoitaa monella tavalla. Tänä vuonna oli Kakaristo, 1999 oli tämmöstä: http://www.youtube.com/watch?v=r6BqojAn1p4

Tämän vuoden Kakariston Livelähetyksen, joka olikin vaan muutamansadan metrin pätkä erikoiskoetta, olis ihan yhtä hyvin voinu jättää näyttämättä, koska oli todella huonosti tehty. Sais organisaatio ottaa mallia kyllä tosta vuodesta 1999. Myöskin Ruuhimäen televisioinnissa oli menty taaksepäin kehityksessä useamman vuoden verran.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän vuoden Kakariston Livelähetyksen, joka olikin vaan muutamansadan metrin pätkä erikoiskoetta, olis ihan yhtä hyvin voinu jättää näyttämättä, koska oli todella huonosti tehty. Sais organisaatio ottaa mallia kyllä tosta vuodesta 1999. Myöskin Ruuhimäen televisioinnissa oli menty taaksepäin kehityksessä useamman vuoden verran.

Muistaakseni viime vuonna Ruuhimäen EK oli vielä huonommin toteutettu, itse pätkältä ei ollut sekuntiakaan kuvaa, vaan kamera oli maali AT:lla, jossa sitten haastateltiin maalintulijat. Tämänvuotinen oli siihen nähden huima parannus joskaan ei lähelläkään 1999 tasoa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään