Ismo Nurmi

Sodanjälkeiset lentoyhteydet Suomesta Yhdysvaltoihin?

17 viestiä aiheessa

Weggin Finnair-kirja ja uusi Malmi-kirja wikipedian tukemana kertovat, että pian sodan jälkeen American (Overseas) Airlines aloitti Pohjoismaille suunnatut Atlantin ylilennot, joita Pan American jatkoi vuodesta 1950 eteenpäin. Suomesta oli yhteyslento Brommaan, mutta miten suomalaisten matka sieltä ko. yhtiöillä jatkui? Brommasta ei lennetty suoraan Atlantille. Alla oleva AOA:n reittikartta vuodelta 1948 antaa aika monta vaihtoehtoa. Mikä mahtoi olla se kenttä, jolta Atlantin ylitys aloitettiin saman yhtiön DC-4:lla ja B377:lla?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheesta oli jotain juttua täälläkin jokin aika sitten. En tiedä, mutta a-netistä löytyy kuva vuodelta 1948 AOAn DC-4stä Brommassa , http://www.airliners.net/photo/American-Overseas-Airlines/Douglas-DC-4-.../0184196/L/

 

Katsotaan löytyisikö naapurimaan foorumilta lisäinfoa.

 

EDIT : Svensk Flyghistorisk Föreningenin historiikki osaa kertoa,että

1946, 3 februari: Landar det första reguljära planet i American Overseas Airlines atlanttrafik på Bromma efter 25 timmars färd.

sekä

1949,1 september: En Boeing 377 Stratocruiser från American Overseas Airlines, AOA, landar på Bromma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuisiko kukaan muistamaan tai tietämään aiheeseen liittyvää lehtireportaasia aikauden aikakauslehdistä? Oli varmasti iso tapaus aikanaan, kun Suomesta pääsi melkein vuorokaudessa Yhdysvaltoihin. Jos ei Ilmailussa, niin Seura, Kotiliesi tms.???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE:n Elävässä Arkistossa on pari pätkää Atlannin ylityksistä (lähinnä SAS).  Suomesta kai mentiin länteen Kööpenhaminan kautta (SAS)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran selvisi läntisestä naapurista, että USAhan ei todellakaan lennetty suoraan Brommasta.

Tässä vastaus jonka sain kyselyyni :

DC-4 kunde viserligen flyga non-stop vid leveransflygningar men med pax blev det nog lite för mycket. Varken La Guardia eller Idlewild trafikerades non-stop Bromma av något bolag/flygplan enl den destinationslista som finns längst bak i boken "Bromma Flygplats".

 

När SAS flög till New York med DC-4 gick första officiella turen via Köpenhamn-Prestwick-Gander

 

Jatketaan selvittelyä... alkoi näet kiinnostamaan itseänikin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin 1950 AOAn reitti vaihteli lentopäivästä riippuen :

Ma: Helsinki-Tukholma-Oslo-Keflavik-Gander-NY

Ti : Helsinki-Tukholma-Kööpenhamina-Hampuri-Shannon-Gander-NY

To : Helsinki-Tukholma-Oslo-Prestwick-Gander-Boston-NY

Pe : Helsinki-Tukholma-Kööpenhamina-Hampuri-Prestwick-Gander-NY

 

Tarkemmin löytyy tuolta (ihan alareunasta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE:n Elävästä Arkistosta löytyy lähes 7 minuutin pätkä vuodelta 1947 nimellä "Lentäen yli Atlantin". Filmin taustatietojen mukaan SAS lensi ensimmäisen kerran Yhdysvaltoihin 17.9.1946. Filmi esittelee reitin Malmilta (eka legi SE-BAA,DC-3, Malmi-Bromma). Brommasta eteenpäin reitti on esitetty hiukan huonosti, siinä on kuitenkin animaatio, jonka mukaan mentiin joko Oslon tai Kööpenhaminan kautta Brittein saarten pohjoisosaan (Glasgow) ja sieltä yli.Suoraan Brommasta ei siis tosiaan menty. Mielenkiintoinen filmi muutenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjaus: Vai onko se Brittein saarten kenttä juuri tuo Juhan mainitsema Prestwick ?

 

Prestwick on nimenomaan Glasgow'n lentoasema.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Prestwick on nimenomaan Glasgow'n lentoasema.

 

On ja ei. Se on eräänlainen "Ryanairin Glasgow", nykyään ihan viralliselta nimeltäänkin vissiin Glasgow Prestwick Airport. Helvetin kaukana Glasgow'sta, vrt Hahn ja Frankfurt. Glasgow'n varsinainen kansainvälinen lentoasema on ihan kaupungin kupeessa, entiseltä nimeltään Glasgow-Abbotsinch.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo herra Paulavuon linkittämä aikatulu antaa käsitystä myös konetyypeistä, kolmosella Brommaan ja Constellationilla eteenpäin, yhtenä päivänä koneen vaihto Shannonissa Stratocruiseriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Shannon taisi olla se tunnetuin välilaskukenttä Atlantin ylityksillä. Kentän kulta-aika päättyi kun suihkukoneet tulivat käyttöön, eikä enää tarvittu tankkausvälilaskua Atlantin ylityksellä.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Shannon_Airport

 

Yksi harvoja Shannonissa suihkukoneaikakaudella tankanneita taisi olla Aeroflot mm. Havannan ja New Yorkin lennoilla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Shannon taisi olla se tunnetuin välilaskukenttä Atlantin ylityksillä. Kentän kulta-aika päättyi kun suihkukoneet tulivat käyttöön, eikä enää tarvittu tankkausvälilaskua Atlantin ylityksellä.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Shannon_Airport

 

Juu. Ja rapakon toisella puolella Gander

http://en.wikipedia.org/wiki/Gander_International_Airport

 

Lentoasema koki uuden "tulemisensa" 11.9.2001, kun kaikki Amerikan mantereelle tulossa olleet lentokoneet määrättiin laskeutumaan sinne. ts. kiellettiin niitä laskeutumasta varsinaiseen määränpäähänsä.

 

Unohtaa ei pidä myöskään Islannin Keflavikia, jonne laskeuduttiin paljon enemmän kuin Islantiin oli oikeasti menijöitä...

 

Tänään oli muuten 50-vuoden takainen juttu Hesarissa, miten 99 ihmistä menetti henkensä kun Shannonista noussut(?) KLM:n Super Constellation syöksyi (tai joutui laskeutumaan) mereen. http://www.hs.fi/digilehti/tanaan/artikkeli/99+ihmist%C3%A4+meren+aaltoihin+j%C3%A4ttil%C3%A4iskoneen+mukana/1135238630664

HELSINGIN SANOMAT 50 VUOTTA SITTEN

 

99 ihmistä meren aaltoihin jättiläiskoneen mukana

 

 

(Hels. San. kirjeenvaihtajalta) Lontoo, 14. 8. (UPI) K.L.M.-yhtiön Super Constellation matkustajakone syöksyi torstaina Irlannin rannikolla mereen.

 

Super Constellation, jossa oli 99 matkustajaa ja miehistöön kuuluvaa, lähetti viimeisen radiosanoman Shannonin lentokentälle klo 03.40 ja syöksyi luultavasti muutamien minuuttien kuluttua alas noin 100 mailin päässä lentokentältä.

 

Ranskalainen kalastusalus "General Leclerc" ilmoitti torstaina iltapäivällä, noin puoli vuorokautta hollantilaisen liikennekoneen tuhoutumisen jälkeen nähneensä merellä pelastusveneitä, joissa oli ihmisiä.

 

Kaksi Englannin ilmavoimien Shackleton-konetta oli suorittamassa etsintöjä onnettomuusalueella, kun ne saivat "General Leclerciltä" radiosanoman: "Näemme pelastusveneitä    ja   niissä  ihmisiä".

 

– – 

 

Blacksod Pointin majakalta ilmoitettiin, että ruumiita on havaittu  vedessä Loope Headin  länsipuolella  ja   että pelastusvene  on  lähetetty  merelle.

 

Aamulla vallinnut raivokas ukonilma  on  hellittänyt,  joten toiveet siitä, että koneen matkustajia saadaan pelastetuiksi, ovat parantuneet.

 

Englannin ilmailuministeriöstä ilmoitettiin, että merellä on odotettavissa sadetta ja sumua, mikä yhdessä illan pimenemisen kanssa saattaa viivästyttää pelastustöitä.

----------------------------------------------

 

Eikö tuolloin vielä tunnettu sanaa "pelastuslautta"? Vai oliko koneissa tosiaan mukana pelastusveneitä?

 

Mikä mahtoi olla syynä tuohon onnettomuuteen?

 

Edit: Täällä enempi tietoa tuosta onnettomuudesta: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19580814-0〈=en

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään