Tero Tuominen

Caravan kastetaan 18.4. (oli: Twin Otterin viimeinen sunnuntai)

38 viestiä aiheessa

No joo..

 

2002 Malmilla. Tarkemmin sanoen 16.3. klo 14:31:23

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä vähän aiempi kuva samalta päivältä

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Laskuvarjokerhon Twin Otter OH-SLK on lentänyt viimeiset hyppylentonsa Suomen rekisterissä. Hyppääjiä oli kokoontunut Malmille haikeaan juhlaan. Vettä tihutti ja tornikin meni turhan aikaisin kiinni: eräät olisivat vielä haluneet hypätä tutuksi tulleesta koneesta, mutta eipä onnistunut.

 

[ attachment removed ]

 

Viimeinen lasku Malmille  on tehty ja enää siirtolento Vantaalle.

 

[ attachment removed ]

 

Monelle tutuksi tullut konttori.

 

[ attachment removed ]

 

Perämies Auranen (asiallisesti vaatetettuna) kehuu vielä medialle koneen ominaisuuksia ja se on sitten siinä.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin käyttökulut ovat Otterilla suuremmat, koska se on kaksimoottorinen vs. karavaani jossa on yksi kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin käyttökulut ovat Otterilla suuremmat, koska se on kaksimoottorinen vs. karavaani jossa on yksi kone.

 

Tuskinpa noissa todellisuudessa on suurtakaan eroa. Se moottoreiden lukumäärä kun on vain pieni osa palapeliä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa noissa todellisuudessa on suurtakaan eroa. Se moottoreiden lukumäärä kun on vain pieni osa palapeliä...

 

Mikäli operointikuluissa ei juurikaan olisi eroa, niin kannattaisikohan konetta silloin vaihtaa pienempään?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuplasaukkohan vain palaa "isiensä maille".

 

Suomessa saukon elämä on tehty hankalaksi. SEN verran ovat viherpipertäjäkettutytöt päästäneet minkkejä luontoon, että saukon elämä on tehty todella hankalaksi. :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli operointikuluissa ei juurikaan olisi eroa, niin kannattaisikohan konetta silloin vaihtaa pienempään?

 

Pointtini oli se, että se Caravan ei takuulla ole "puolet halvempi kun siinä on puolet vähemmän moottoreita". Ei mulla mitään lukuja ole heittää, mutta kauttarantain kun pitää korvat auki, voi muodostaa tiettyjä johtopäätöksiä... Ei niistä kuitenkaan sen enempää, kun ei ole heittää suoria faktoja pöytään. Asioista paremmin perillä olevat kommentoinevat, jos siltä tuntuu...

 

Paljonkohan muuten lienee esim. vakuutusmaksuissa eroja mallilla wanha 2-moottori t-prop vs. tuliterä 1-moottorinen t-prop? Tätäkään kun ei pelkästään taida moottoreiden määrä ratkaista... Paljonko vähemmän/enemmän Caravan ehtii päivässä kuskata maksavia asiakkaita taivaalle normaalina hyppypäivänä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo asiakkaiden kuskaus vähän kiinnostaa kans.  Varsinkin alaspäin tulon erot Twin Otter - Caravan,  ei varmaankaan hakkaa Portteria kumpikaan??  Portterihan oli monesti maassa ennen hyppääjiä.

Ylöspäin noi kaikki menevät varmaankin vähintään tyydyttävästi, ainakin jos vertaa mäntälusuihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeasti katsottuna,

 

Twotteri nousee täydellä pokalla 12000 jalkaan 7,5 minuutissa, kun taas C208 nousee täydellä pokalla 12000 jalkaan 10 minuutissa. Päivän aikana C208:lla siis saadaan väkisinkin reilusti vähemmän hyppääjiä taivaalle, mutta toisaalta polttoaineenkulutus putoaa reilusti pienemmäksi. Hyppylipun hinta taas ilmeisesti lasketaan vastaamaan omakustannuksia plus joku prosentti, joten taloudellisesti tulos kerhon osalta ei muutu? Vaikka en siitä kyllä tiedä juuri mitään. Kunhan arvailen.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Twotteri nousee täydellä pokalla 12000 jalkaan 7,5 minuutissa, kun taas C208 nousee täydellä pokalla 12000 jalkaan 10 minuutissa.

 

Moido! Otter ja Caravan kiipeävät 4000 metriin melko samassa ajassa. En tiedä mistä tuo 7,5 tai 10min on repäisty, mutta ovat alakanttiin varsinkin Otterin kohdalla. Realistinen luku täydellä lastilla on omien kokemuksien mukaan vähintään 15min. Molemmilla koneilla pystyttänee heittämään tunnissa reippaat pari pokaa. Otterilla (23) saadaan siis tunnissa taivaalle n. 45 ja Grandilla (18) n. 40 loikkapussilla varustettua ihmistä.

 

Mikä on meidän hyppääjien kannalta hienoa, saadaan Caravan taloudellisesti ilmaan huomattavasti pienemmälläkin pokalla, mikä on "sesongin" ulkopuolella erittäin mukava asia. Kuitenkin koneen kapasiteetti riittää mainiosti "sesongin" aikanakin. Twin Otter on varmaankin paras mahdollinen hyppylentokone, mutta vaihto hieman pienempään ja erityisesti taloudellisempaan on mielestäni hyvä ratkaisu, joka on aivan varmasti erittäin tarkoin harkittu ja laskelmoitu. :thmbup:

 

Innokkaana bränikkää Caravania odotellessa... ;D

 

PS: Tulkaahan hyppimään tandemeita Caravanista syksyn aikana: http://www.laskuvarjokerho.fi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minähän en silleen ole kauhean tarkoin perehtynyt tuohon kyseiseen keissiin, mutta koneen kustannukset eivät tokikaan koostu siitä, kuinka paljon kakkua kuluu yhtä lentosuoritetta kohden. Jossain vaihessa pikkisen Otterin huoltotoimintaankin sotkeutuneena olen kuitenkin jollakin tapaa tietoinen koneen huoltojen ja varaosien hinnoista. Joku telineremppa vaikkapa kyykyttää jo vakavaraisemmankin ilmailukerhon. Potkurien takana pörräävät PT-6:t ovat tietty koneen kalleimmat palaset. Kun niitä on kaksi, huolto/vaihtokustannukset ovat joka tapauksessa suuruusluokkaa x2 niiden osalta.

 

Hyppytoiminnassa ei kannattane lähteä siitä oletuksesta, että kone olisi kaiken aikaa täynnä, vaan kaipa sitä Otteriakin on seisoteltua aika lailla täysiä pokia odotellessa. Tai sitten lennetty kalliimmilla kustannuksilla. Näinpä maksimikapasiteetti tuskin ratkaisee kovinkaan pitkälle sitä, miten tehokasta toiminta on käytännössä. Hyvinä päivinä varmaan kyllä, mutta keskiarvopäivinä tuskin ei. Lisäksi käännöt ja tankkaukset ratkaisevat lopullisen tehokkuuden. Caravanilla tuntuu ainakin neljästä kilsasta pääsevän alas yhtä lujaa, kuin hyppypoka, joten ei se Otterille ainakaan jälkeen jää. Jotensakin olen siinä kuvitelmassa, että se on jopa nopeampi, mutten ny mene vannomaan, kun tämä on silkkaa kuvitelmaa.

 

Sen mitä nyt olen kuitenkin korvia auki pidellessäni haarukoinut, tilanne on mitä ilmeisimmin ko. yhdistyksessä laskettu aika tarkkaan ja harkiten sekä aika suuresta vastustuksestakin huolimatta hommassa on pyritty toimimaan kerhon eduksi, kustannusten olennaiseksi pienentämiseksi ja menestyksen jatkumiseksi.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä BFC:n platalla odottamassa varustelua siirtolentoa varten. Pala suomalaista ilmailuhistoriaa kääntää sivua - onneksi eteenpäin. Uutta Caravania odotellessa..

 

De Havilland DHC-6 Twin Otter Srs.300, OH-SLK, 11.03.1988 - 03.08.2008

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moido! Otter ja Caravan kiipeävät 4000 metriin melko samassa ajassa. En tiedä mistä tuo 7,5 tai 10min on repäisty, mutta ovat alakanttiin varsinkin Otterin kohdalla. Realistinen luku täydellä lastilla on omien kokemuksien mukaan vähintään 15min. Molemmilla koneilla pystyttänee heittämään tunnissa reippaat pari pokaa. Otterilla (23) saadaan siis tunnissa taivaalle n. 45 ja Grandilla (18) n. 40 loikkapussilla varustettua ihmistä.

 

Kolme eri sivustoa kertoo Twin Otterin nousukyvyksi 1600 ft/min, ja Cessnan 208-sivusto Cessnalle enintään 1200 ft/min. Näistä lähtökohdista laskien, jos noustaan täysillä tehoilla, tulee nuo minuuttiluvut. Käytännössä moottoreita tuskin rääkätään sillä tavoin, mutta tässä on kuitenkin suuntaa-antava simppeli laskutapa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla pitäisi olla kotona kuva, jossa keväällä -88 könyää Twotteriin ensimmäinen koneesta hypännyt alkeiskurssi....ei näy kyllä konetta kokonaan! Onko siitä tosiaan aikaa jo 20 vuotta  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään