Elias Lohilahti

DPP ei osaa tallentaa kuvaa

5 viestiä aiheessa

Eli olisin Canonin Digital Photo Professionalissa muokannut Jpeg-kuvaa. Lisäsin Kirkkautta, Kontrastia ja terävyyttä, sekä vähensin saturaatiota (Olin edellisellä muokkauskerralla lisännyt sitä). Kuva ei kuitenkaan tallennu muokattuna, vaan sellaisena, jollainen se oli alunperin (silloin oli jo muokattu, en tosin tedä tallentuuko vähän muokattuna vai täysin originaalina). Kuva näkyy muokattuna DPP:ssä, mutta ei missään muussa ohjelmassa. Mikä on vikana?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... kokeilin omalla DPP:llä (v 3.2.0.4) jpeg:n kanssa ja se kyllä toimi odotetusti. Muokkauksen jälkeen tallennus (Save tai Save As). Itse tallennan aina muokatun version eri nimellä (Save As) mutta toinenkin tapa toimii. Kannattaa tarkistaa että Save As-tallennus tapahtuu haluttuun hakemistoon.

DPP vielä kysyy ohjelmaa suljettaessa, haluaako tallentaa muutokset. Jos vastaa tähän No eikä ole tallentanut aikaisemmin, silloin muutokset kyllä katoavat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... kokeilin omalla DPP:llä (v 3.2.0.4) jpeg:n kanssa ja se kyllä toimi odotetusti. Muokkauksen jälkeen tallennus (Save tai Save As). Itse tallennan aina muokatun version eri nimellä (Save As) mutta toinenkin tapa toimii. Kannattaa tarkistaa että Save As-tallennus tapahtuu haluttuun hakemistoon.

DPP vielä kysyy ohjelmaa suljettaessa, haluaako tallentaa muutokset. Jos vastaa tähän No eikä ole tallentanut aikaisemmin, silloin muutokset kyllä katoavat.

Komento takaisin... nyt ymmärsin pulman, eli DPP:llä tehdyt muutokset eivät näy kun avaa kuvan toisella editointiohjelmalla.

Kokeilepas "Convert and Save" komentoa normaali Save:n sijasta. DPP:han on RAW-käsittelyohjelma, ja ilmeisesti se toimii RAW-periaatteella myös vaikka käsittelyssä olisi JPG-kuva. Eli ohjelma ei koske itse kuvapikseleihin vaan tallentaa erikseen kuvaan tehdyt muokkaukset, tavalla joka muut editointiohjelmat eivät osaa lukea. Convert and Save-tallennuksella muutokset siirtyvät itse kuvaan.

(Mm. Photoshop toimii hieman vastaavalla tavalla jos käyttää sen omaa .PSD-formaattia.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvat näyttävät erilaisilta avatessa ne DPP:llä vs. muulla RAW-konverterilla. DPP tosiaan huomioi Canonilla kuvattujen kuvien kameran tekemät asetukset kuviin kokonaisuudessaan ja tekee muita korjauksia kuviin kuvatiedostoissa olevien tietojen pohjalta (esim. korjaa vinjetointia ja vääristymiä yms.) Esim. RSP avaa saman kuvan usein paljon "latteampana", koska se sivuttaa monet kameran ja DPP:n kuvaa muokkaavan information ja käsittelee RAW-orginaalia vain kennolle tallentuneena perusdatana. Kaikki kuvan ja DPP:n kuvaa muokkaavan informaation ja DPP:n toimintojen tulokset siirtyvät kokonaisuudessaan kovertointivaiheessa syntyvään TIF:iin.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään