Guest rsuomi

Näkötesti

13 viestiä aiheessa

Terve!

Mahtaako joku tietää, mitä alla olevat näkötestit tarkoittavat/mittaavat?

Oikea        Vasen

Sf                            +0,00        +0,50

Cyl                          -0,25        -0,25

Ax                                80              80

Foria                       

Vapaa visus            0.00            0.00

Visus                        0.00            0.00

Pintaväli                        0                0

Pd                          Kau 32./.5 Läh 32/

Add                          1.00            1.00

Oli tuo pakollinen 45v (ajokortti) näkötarkastus.

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku varmaan tietää paremmin, mutta Sf näyttäisi tarkoittavan normaalia "pallonpintakorjausta", jonka vastineeksi Cylinterin muotoisella hionnalla korjataan hajataittoisuutta (pysty- ja vaakaviivat skarppautuvat eri etäisyyksille). Ax tarkoittanee sit sen sylinterin akselin suuntaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Kiitos vinkeistä. Vähän jäi vielä epäselväksi :o No, ei määrätty rillejä, joten kaiketi noi arvot on ihan jees.

ps. Optikko puhu vähän hoono soome, joten en viitsinyt noista tarkemmin kysellä. Testin aikana yhteinen kieli

oli englanti....

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo todellakaan vielä pahalta näytä. 0,25 on periaatteessa pienin linssin korjauksen yksikkö, koska ne menevät 0,25, 0,50, 0,75, 1,0, 1,25 jne. Voisin maallikkona arvailla, että -0,25:n laseilla näöntarkkuus periaatteessa paranisi hieman, mutta toisaalta silmälaseissa on haittapuoliakin. Mikään linssi ei ole täysin virheetön, heijastuksia syntyy, ja kehykset tuovat mukanaan tiettyjä kuolleita kohtia, joihin näkeminen tavallaan estyy - joten ymmärrän, että tuossa tilanteessa laseja ei määrätty "pakolliseksi".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo todellakaan vielä pahalta näytä. 0,25 on periaatteessa pienin linssin korjauksen yksikkö, koska ne menevät 0,25, 0,50, 0,75, 1,0, 1,25 jne. Voisin maallikkona arvailla, että -0,25:n laseilla näöntarkkuus periaatteessa paranisi hieman, mutta toisaalta silmälaseissa on haittapuoliakin. Mikään linssi ei ole täysin virheetön, heijastuksia syntyy, ja kehykset tuovat mukanaan tiettyjä kuolleita kohtia, joihin näkeminen tavallaan estyy - joten ymmärrän, että tuossa tilanteessa laseja ei määrätty "pakolliseksi".

Just, just. Nyt tuli selkokieltä  :thmbup:

Tuo oli se tärkein tieto. Noi ylimmät arvot tosiaan taitavat tarkoittaa lievää hajataittoa, niinkuin tuossa edellä todettiinkin

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noita heijastumia estämään (esimerkiksi pimeällä ajaessa varsin kiusallisia) voi linsseihin pistää erinäisen pinnoituksen, joka estää noita heijastumia. Tosin ainakin minun uusien lasieni yhteydessä olisi kustantanut 80€, joka oli mielestäni ehkä hiukan liikaa (ostettu from Silmäasema). Ja ellet joitain todella paksuja kehyksiä, ei tule mitään "kuolleita kulmia"  :) Ainakin itse näen varsin hyvin sivuille niin pitkälle kuin silmämunani kääntyy  ;D Terveisin kiikareita 3 vuotta käyttänyt  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noita heijastumia estämään (esimerkiksi pimeällä ajaessa varsin kiusallisia) voi linsseihin pistää erinäisen pinnoituksen, joka estää noita heijastumia. Tosin ainakin minun uusien lasieni yhteydessä olisi kustantanut 80€, joka oli mielestäni ehkä hiukan liikaa (ostettu from Silmäasema). Ja ellet joitain todella paksuja kehyksiä, ei tule mitään "kuolleita kulmia"  :) Ainakin itse näen varsin hyvin sivuille niin pitkälle kuin silmämunani kääntyy  ;D Terveisin kiikareita 3 vuotta käyttänyt  :)

No, on se hyvä että nykyään on noita kiikareita! Eikös ne nykyään ole aika "sirot" nuo linssit vahvemmillakin voimakkuuksilla?

Onneksi on edes silmät  kunnossa... Muu osa kroppaa onkin sitten joutunut matkan varrella kovemmalle

"rasitukselle"  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voit olla onnellinen, ettet ostanut pinnoitetta. Vaimolla on tämä heijastamaton pinnoite ja osoittautunut aikamoiseksi virheeksi. Linssit ovat noin 1½ vuoden ikäiset ja jo nyt pinnoite rupeaa himmentämään linssejä huomattavasti. Heijastamaton pinnoite vaurioituu jos se saa vähänkin lämpöä. Lämpö mikä emännän lasit on vaurioittanut on todennäköisesti peräisin ruoanlaitosta, nuotion lämmöstä yms.

Pinnoitteen vaurioitumisen jälkeen lasit vaikuttavat olevan kokoajan likaiset, mutta likaa vaan ei saa pois.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ottikos, Matias, vaimosi myös sen kovan pinnoitteen siihen kylkiäisiksi? Itselläni oli tuo vanhoissa laseissani eikä naarmun naarmua tullut 3 vuoden käytössä  :thmbup:

Risto; Itselläni tällä hetkellä -2-linssit molemmissa silmissä (näsäviisaille kehyksissä, silmieni edessä  ;D) (eli melko huonosti näkee kauas  ;D), eikä linssi näy reunan yli kuin ehkä 1-1,5mm  :) Tosin miinuslasithan ovat kuperat, joten linssi tulee vain reunan yli, eikä kuten lukulaseissa, paksune linssin keskikohtaa kohti  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin kävin lain määräämässä näkötarkastuksessa, tosin myöhästyin pari viikkoa "eräpäivästä" (tuskin tuosta enää sakkoja tulee...). Kätevää on se, että optikko lähettää paperin itse poliisilaitokselle. Turhan kalliskaan tuo tutkimus ei ole, maksoi 10 e. Itselläni dioptereja on tällä hetkellä -12 ja -9.75, mutta optikko pisti papereihin paremmat lukemat tutkimuksen jälkeen: -11.25 ja -9.50. Eli kyllähän minun on laseja edelleen käytettävä autolla ajaessa  :laugh: ( ja aina muulloinkin paitsi nukkuessa). Tällainen on kuulemma ihan luonnollista silmän muuttumista iän myötä, kun tuo ikänäkö alkaa vaivata yhä enemmän. Kaksiteholinssit olis hommattava. Laserleikkaus on tullut monesti mieleen, mutta on se niin kallista lystiä että ainakaan vielä ei ole ollut aika (eikä lompakko) kypsä, mutta jääköön nähtäväksi (mutta ei ilman laseja...).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole vielä se paljon puhuttu "vapaa kilpailu" tai "vapaa markkinatalous" tainnut päästä vaikuttamaan Suomessa, kun silmälasit tulevat edelleen tuhottoman paljon kalliimmiksi kuin useimmissa muissa maissa. Minä joudun kaiken lisäksi hankkimaan aina kahdet, sillä silmät eivät enää korkean ikäni takia mukaudu riittävästi. Tällä hetkellä minulla on kahdet 2-teholasit. Yhdet autolla ajoon (maisemien ihailuun ja muuhun "kaukonäköiseen" touhuun) ja lukemiseen ja toiset tietokonetyöskentelyyn ja lukemiseen.

Kaiken lisäksi lasit on uusittava viimeistään 5 vuoden välein. Vaikka kaikki muu paitsi mahan kasvu onkin pysähtynyt jo vuosikymmeniä sitten, jatkaa etenkin huonompi silmä edelleen kasvuaan ihan miten ja minne sattuu (se on myös astigmaattinen eli hajataittoinen).

Kun hankin nykyiset lasini n. 3 vuotta sitten, oli ne passattu molempien silmien osalta sopivalle lukuetäisyydelle. Nyt huonompi silmä on taas muuttunut niin paljon, että silmä ei enää mukaudu (terävään kuvaan) kuin kaksinkertaiselle lukuetäisyydelle. Tästä taas seuraa se, että tekstin koko pienenee niin pieneksi, että siitä ei saa enää selvää. Luenkin käytännössä nyt vain yhdellä silmällä. Kohta on taas edessä kallis silmälasiremontti.

Olen ajatellut leikkaustakin, mutta tokko tuokaan auttaa siihen, että huonompi silmä jatkaa edelleen muljahtelemistaan ties mihin suuntaan. Sitten olisi vain uusi leikkaus edessä. Se on vielä kalliimpaa kuin lasien hankkiminen ja sisältää enemmän riskejä.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole vielä se paljon puhuttu "vapaa kilpailu" tai "vapaa markkinatalous" tainnut päästä vaikuttamaan Suomessa, kun silmälasit tulevat edelleen tuhottoman paljon kalliimmiksi kuin useimmissa muissa maissa.

Tähän vaikuttaa esim. se että monet optikkoliikkeet hiovat linssit itse, jolloin ne ovat tietty paremmat ja kalliimmat kuin esim. Kiinassa valmiiksi hioutut linssit. Mutta ainakin itse maksan mielummin ennemmän ja saan paremmat lasit kuin se että ostan halvat paskat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään