Hannu Kuha

Laskin löytynyt (Oli: Lukion pitkän matematiikan laskinta etsimässä)

17 viestiä aiheessa

Viikon päästä alkaa toinen lukion vuosikurssi ja matikan pitkä oppimäärä jatkuu. Nyt pitäsi löytää uusi laskin, koska kaksi vuotta palvellutta Casion fx-991 ES on poistumassa aktiivipalveluksesta sen ollessa kelpaamaton yo-kirjoituksiin. Nyt mietin että jatkaisiko Casiolla, ilmeisesti FX-9860G, vai siirtyisikö käyttämään Texas Instrumentsin Ti-84 Plussaa, jota opettaja ja osa ryhmästä käyttää. Onko kokemuksia ja neuvoja ostopaikoista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://www.laskimet.net/ on aika halpa, sieltä tilasin oman laskimeni. Itselläni on tuo FX-9860G ja olen ollut ihan tyytyväinen siihen. Laskimet.netistä sai halvalla (129e) ja mukaan tulee pikaopas, joka selitti laskimen peruskäytön suomeksi. Laskimen omasta manuaalista ei ole oikein peruskäytön kanssa apua, se kun on n. 600-sivuinen PDF-jötkäle.

Kannattaa vähän katsella hintoja, ainakaan mistään paikallisesta kirjakaupasta älä missään nimessä mene ostamaan, siellä kiskovat pahimmillaan 30e enemmän kuin esim. laskimet.netissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä oli ryhmässä viime vuona lista kiertämässä tuon Ti.84+:n hankinnasta mutta homma kariutui halukkaiden puutteesta. Jos tänä syksynä lähtee kiertämään niin taidan mahdollisuuksien mukaan kuitenkin siihen vaihtaa. Könttätilauksesta saisi parikymppiä pois paikallisen ovh:sta jolloin olisi tietenkin hiukan kalliimpaa kuin laskimet.netissä, mutta samalla olisi käytön opettelukin helpompaa kavereiden neuvoessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Useimmiten Casion laskimet ovat helpompikäyttöisiä kuin Texasin tekeleet -tai ainakin helpompia omaksua. Mutta on Texaseissakin paljon hyvää: niihin saa helposti pelejä joilla on vielä helpompi tuhota tunteja. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Off-topicia:

Maailma muuttuu... itse kirjoitin vuonna 1986 jolloin sai käyttää Sharpin EL-506H -laskinta:

http://www.mrmartinweb.com/calculator.html

Juu, niin muuttuu...

Ennen lukiota laskettiin tällaisella vempaimella, tosin vähän kehittyneemmällä versiolla.

[ attachment removed ]

Lukiossa oli käytössä tämä. Tosin vaihdoin sen Casioon, kun kokeissa muita oppilaita häiritsi näppäimistä

lähteva "naksuttava" ääni :P

[ attachment removed ]

Tasku PC !!!  Käytössä tekulla. On muuten vieläkin ihan pätevä laskin. Hyvin pelaa ja voi ohjelmoida Basicilla.  :thmbup:

[ attachment removed ]

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Off-topicia:

Maailma muuttuu... itse kirjoitin vuonna 1986 jolloin sai käyttää Sharpin EL-506H -laskinta:

Wow. Mullakin oli 506H lukion alkuaikoina. Sit sain jonkun pikkisen modernimman, kerrassaan ohjelmoitavan, joka oli niin hieno peli että se oli YO-kirjoitusten lisäksi sekä AMK-, että yliopisto-opinnoissakin mukana. Ex-puolisko valmistui sen avustuksella inssiksi vielä 2005, notta bullshittiä on semmonen, että nykymaailmassa täytyis olla ylettömän hienot ja viimistä vuosikertaa olevat laskimet  :D

-A-

PS. Kirjotin siis -90

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä taas kirjoitettiin ällä pitkässä matikassa Casion fx-250D -laskimella v. 1995. Vempain on mulla vieläkin.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sorry for nosto  ;)

Jeps, eli tällaisella pelillä on kohta pitkän matikan ykköskurssi takana:

http://www.devidts.com/be-calc/poc_10340.html

Suodaan 80-luvulta, isän aikoinaan lukiossa käyttämä laskin. Tällä mennään niin kauan kuin mahdollista ja loput paperille 8)

(Mainittakoon nyt ongelmana että negatiivisen luvun nostaminen potenssiin tuottaa erroria, muilla samanlaisia ongelmia wanhojen rautojen kanssa?)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ittelläki Ti-84+.

Laskimista yleensä niin ainaki minä tykkään jos kavereilla on vastaavat laskimet niin ei ihan jokaista asiaa tarvitse ohjekirjasta opetella vaan kavereiden kanssa yhdessä pähkäillessä hommat helpottuu8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Texas Instrumentsin Ti-84 Plussaa, jota opettaja ja osa ryhmästä käyttää.

Mielenkiintoista, miten ajat muuttuu. Kirjoitin itse 1989 ja siihen aikaan tuollainen vekotin olisi ollut kielletty

kokeissa ja ylioppilaskirjoituksissa. Tuollaisia yhtälöryhmän ratkaisijoita, kompleksilukulaskentaa tai matriisilaskentaa

ei silloin laskukone saanut tehdä. Pääsettepäs te nykyään helpolla.  ;)

Oma koneeni silloin "ennen muinoin" oli Sharp EL-5103S. Tuo oli siihen aikaan tosi hieno. Se on minulla vieläkin ja toimii edelleen.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, miten ajat muuttuu. Kirjoitin itse 1989 ja siihen aikaan tuollainen vekotin olisi ollut kielletty

kokeissa ja ylioppilaskirjoituksissa. Tuollaisia yhtälöryhmän ratkaisijoita, kompleksilukulaskentaa tai matriisilaskentaa

ei silloin laskukone saanut tehdä. Pääsettepäs te nykyään helpolla. ;)

Tuo hajonnut fx-991es taas pysty derivoimaan (tjsp. Ei ole vielä noista ollut) ja se pitää taas tehdä jotain muuta kautta. Sen vuoksi oli kelpaamaton.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kelpaako Ti-85:n nykyään kirjoituksissa?  Itse olen käyttänyt ko. mallia kirjoituksissa.  Pomminvarma, suosittelen. :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Anteeksi nostosta mutta tämän threadin aloitukseen vastaan itse että Casion fx-9850G tuli tänään käyttöön. On muuten monipuolinen vehje.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Anteeksi nostosta mutta tämän threadin aloitukseen vastaan itse että Casion fx-9850G tuli tänään käyttöön. On muuten monipuolinen vehje.

Ja hintaa oli?  ;D

Tässäpä pieni haaste jonka isäni kertoi: joku tyyppi oli vetänyt lukion pitkän matematiikan ja tekun "normaalilla" laskimella  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässäpä pieni haaste jonka isäni kertoi: joku tyyppi oli vetänyt lukion pitkän matematiikan ja tekun "normaalilla" laskimella  ;)

Eihän tossa nyt mitään ihmeellistä ole. Kyllähän yliopisto / teknillisen korkeakoulun matikatkin pitää vetää normaalilla laskimella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään