Markku Laakso

Pienkone suistui kiitotieltä Punkaharjulla

25 viestiä aiheessa

Heistä taisi olla juttua aiemmin ilmailupuolella.. tarkoitus oli kierrellä koko kesä Suomen kenttiä..  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heistä taisi olla juttua aiemmin ilmailupuolella.. tarkoitus oli kierrellä koko kesä Suomen kenttiä..  :(

Ei nyt sentään koko kesää, mutta koko viikko. Kurja juttu tosiaan, varsinkaan kun koneella ei ollut vakuutusta.

Kyseessä on Paderbornissa toimiva kerho, jolla on toistakymmentä moottorikonetta, Pipereitä ja Cessnoja. Niiden vakuuttaminen on kuulemma niin kallista, että ovat katsoneet paremmaksi olla ilman. Vahinkoja ei kuitenkaan satu niin tiheään, että kaputit kävisivät keskimäärin vakuutusmaksuja kalliimmaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites nyt tästä eteenpäin? Tuleeko valtuutettu rasvamikko Punkaharjulle "nuijimaan pellit suoriksi" vai pannaanko peli paketissa kotiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites nyt tästä eteenpäin? Tuleeko valtuutettu rasvamikko Punkaharjulle "nuijimaan pellit suoriksi" vai pannaanko peli paketissa kotiin?

Sitä Paderbornissa ilmeisesti parasta aikaa pähkäillään. Ilmeisesti nokkatelineen ja potkurin/moottorin vaihto täällä on edullisempi. Muita vaurioita ei näytä olevan, potkuri tapasi sen verran maahan, että toinen lapa hieman vääntyi. Miten lie potkuriakselin laita, en osaa sanoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei kaikki.

 

Koneen omistavan kerhon jäsenenä minua pyydettiin pähkäilemään, kuinka koneen kanssa toimitaan.

 

Olisi kiva saada infoa, kuka Suomessa voisi olla kiinnostunut korjaamaan Piperiä (gear strutin, moottorin/propellin ja muita tarvittavia osia voisimme vaikka tuoda paikan päälle). Kone voitaisiin tietysti myös myydä wysiwyg-kuntoisena...

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi kiva saada infoa, kuka Suomessa voisi olla kiinnostunut korjaamaan Piperiä (gear strutin, moottorin/propellin ja muita tarvittavia osia voisimme vaikka tuoda paikan päälle). Kone voitaisiin tietysti myös myydä wysiwyg-kuntoisena...

 

 

Lähin lienee Pertti Lahden Joen Service Oy Joensuussa, joka huoltaa koneita kyllä, mutta onko kiinnostunut korjaamisesta, sitä voisi kysyä:

http://www.joenservice.com/index.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota tuota... tarvitseekohan tällaiseen korjaukseen välttämättä JAR 145 -korjaamoa? Jossakin vaiheessa (Part M -impletoinnista riippuen) pitäisi korjauksen, niin kauan kuin se voidaan tehdä vaihtamalla osia uuteen, olla ihan mekaanikkotason asia. Jos rakenteita taas joudutaan purkamaan, on se eri asia.

 

Edit: Jos mekaanikolla on Part 66 -lupakirja, pitäisi homma onnistua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on Saksan rekisterissä, joten korjaukselle asetetut vaatimukset kannattaa kysyä rekisterivaltion ilmailuviranomaiselta.

 

Edit: Periaate on niin kuin Jouni edellä sanoi, mutta kansallisesti voi olla käytössä omia siirtymäsääntöjä PART-M:n yksityiskäytön lentokoneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on Saksan rekisterissä, joten korjaukselle asetetut vaatimukset kannattaa kysyä rekisterivaltion ilmailuviranomaiselta.

 

Edit: Periaate on niin kuin Jouni edellä sanoi, mutta kansallisesti voi olla käytössä omia siirtymäsääntöjä PART-M:n yksityiskäytön lentokoneille.

 

Oikeassa olette... mutta jos varman päälle pelataan, niin 145 olisi valttia. Saas nähdä paljonko peltiä joudutaan ojentamaan.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeassa olette... mutta jos varman päälle pelataan, niin 145 olisi valttia. Saas nähdä paljonko peltiä joudutaan ojentamaan. 

En tiedä mitä pellin ojentamisella tarkoitat ja muutenkin tämä remonttipuoli on vähän outoa, mutta mitä jäljistä voi päätellä, niin peltitöitä ei ole ensinkään. Ainoa peltivika on nokkatelineen muotosuojassa, mutta sekin näyttää olevan jotain fiberiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mitä pellin ojentamisella tarkoitat ja muutenkin tämä remonttipuoli on vähän outoa, mutta mitä jäljistä voi päätellä, niin peltitöitä ei ole ensinkään. Ainoa peltivika on nokkatelineen muotosuojassa, mutta sekin näyttää olevan jotain fiberiä.

 

Toivotaan niin. Aika usein kuitenken moottoripukki (?) vääntyy kun etummainen pyörä ei enään seiso suorassa.

 

PS. Juttelin juuri Helgen kannssa. Terveisiä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osuikos potkuri maahan moottorin käydessä?  Jos osui, saattaa eteen tulla moottorin purkaminen.  Näin sateisena päivänä se ei olisi ainakaan Punkarjulla kovin motivoivaa.  :P

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osuikos potkuri maahan moottorin käydessä?  Jos osui, saattaa eteen tulla moottorin purkaminen.  Näin sateisena päivänä se ei olisi ainakaan Punkarjulla kovin motivoivaa.  :P

 

Peter

 

Osuihan se... vähän  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osuikos potkuri maahan moottorin käydessä?  Jos osui, saattaa eteen tulla moottorin purkaminen.  Näin sateisena päivänä se ei olisi ainakaan Punkarjulla kovin motivoivaa.  :P

Kyllähän se osui ja siinä kosketuksessa pysähtyikin. Mikäs Punkaharjulla on konetta purkaessa? Onhan meillä hallikin, ettei sitä nyt ihan taivasalla tarvitse tehdä (eikä kattokaan pahemmin vuoda).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös moottori piä lähettää iskuvaurio tarkastukseen jos vähänki on potkuri toppassu johonki...  ja normi 145 organisaatiohan ei saa pytyn irrotusta enempää ees purkaa moottoria, eiks nii ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilemättä moottorin purkaminen ja kokoaminen vaativat sen raskaamman organisaation, mutta yhtälailla voidaan lentokoneosakaupasta ostaa uusi moottori. Halusin tuossa edellä vaan painottaa sitä, että jos Saksan viranomainen hyväksyy, voidaan paikalla tarvita vain 66-lupakirjamekaanikko, joka suorittaa vaurioituneiden osien vaihdon ja kuittaa koneen lentokelpoiseksi. Tämä on pienkonepuolella merkittävä muutos EASA-maailmassa nimenomaan vauriokorjausten kohdalla, kun voidaan välttää raskaampien organisaatioiden vaatimukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.konekorhonen.com/index.html

Lienee yksi vaihtoehto.

Juha

 

Ja se vaihtoehto taisi tulla valituksi.

Muuten sivuperäsimen ohjainvaijerit rötköttävät tavaratilan luukusta katsottuna takarungon sisällä ihan löysinä ja itse peräsin heilui velttona kymmeniä asteita. Mitäs asiaa ja PA28:aa tuntevat siitä arvelette?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se vaihtoehto taisi tulla valituksi.

Muuten sivuperäsimen ohjainvaijerit rötköttävät tavaratilan luukusta katsottuna takarungon sisällä ihan löysinä ja itse peräsin heilui velttona kymmeniä asteita. Mitäs asiaa ja PA28:aa tuntevat siitä arvelette?

 

Nokkateline taipunut ja sen ja polkimien väliset tangot työntäneet polkimia taaksepäin. Tuskin iso juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään