Guest Vertti

Lentäjäkoulutuksen aloittaminen

21 viestiä aiheessa

Eli kuinka nuorena voi aloittaa opiskelemaan lentäjäksi tai saada letolupakirjan ? Lukuunottamatta purjelentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kuinka nuorena voi aloittaa opiskelemaan lentäjäksi tai saada letolupakirjan ? Lukuunottamatta purjelentoa.

Yksityislentäjän lupakirjan eli PPL(private pilot license) -kurssin voi aloittaa 16-vuotiaana ja lupakirjan voi saada kun täyttää 17 vuotta. Ultrakevytlentäjän lupakirjan eli UPL:n(ultrapilotlicense) kohdalla on samat ikärajat. Ammattilentäjän opintoihin hakeutuessaan hakijalla on oltava suoritettuna lukion oppimäärä tai jokin ammatillinen koulutus sekä lisäksi asevelvollisuus on oltava suoritettu(joko armeija tai siviilipalvelus) miehillä. Eli ammattilentäjän opintoihin voi päästä aikaisintaan 19-20-vuotiaana ja ammattilentäjän opinnothan alkavat tietysti yksityislentäjän lupakirjakoulutuksesta. Ilmavoimien ohjaajakurssille voi päästä myös jos on suorittanut lukion tai amiksen eli sinne voi päästä aikaisintaan 18-vuotiaana, yläikäraja ilmavoimien ohjaajakurssille on kuitenkin 22-vuotta, sen jälkeen ei ole enää mahdollista päästä ilmavoimiin. Eli yksityislentäjän lupakirjan kohdalla voi koulutuksen aloittaa jo 16-vuotiaana, mutta lupakirjaa ei ole mahdollista saada ennen 17 ikävuotta, yksinlentoja voi kuitenkin lentää opettajan valvonnassa 16-vuotiaanakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja JOKA kerta tähän kysymykseen tulee VÄÄRÄ !!!! vastaus.  Lukekaa hyvät ystävät ne määräykset oikein.

(on varmaan viides kerta kun tällä foorumilla joudun oikaisemaan)

 

 

PPL-kurssin voi aloittaa sinä (kalenteri) VUONNA kun oppilas täyttää  16.

Oppilaan tulee olla täyttänyt 16 ENNEN ensimmäistä yksinlentoa.

Koululentoja OPETTAJAN KANSSA moottorikoneella, siis, voidaan lentää jo oppilaan ollessa 16.

 

Tällä kertaa taidan tietää mistä puhun, kun meillä tehtiin pojan kanssa juuri näin.

Tarkkarinkin saa lentää heti kun kurssi on lennetty mutta lupakirjan saa vasta kun ikää on 17.

 

Mistähän ihmeestä tuo väärä käsitys (min 16 v) on oikein ihmisten mieleen juurtunut ?

 

Peter...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksityislentäjän lupakirjan eli PPL(private pilot license) -kurssin voi aloittaa 16-vuotiaana ja lupakirjan voi saada kun täyttää 17 vuotta. Ultrakevytlentäjän lupakirjan eli UPL:n(ultrapilotlicense) kohdalla on samat ikärajat. Ammattilentäjän opintoihin hakeutuessaan hakijalla on oltava suoritettuna lukion oppimäärä tai jokin ammatillinen koulutus sekä lisäksi asevelvollisuus on oltava suoritettu(joko armeija tai siviilipalvelus) miehillä. Eli ammattilentäjän opintoihin voi päästä aikaisintaan 19-20-vuotiaana ja ammattilentäjän opinnothan alkavat tietysti yksityislentäjän lupakirjakoulutuksesta. Ilmavoimien ohjaajakurssille voi päästä myös jos on suorittanut lukion tai amiksen eli sinne voi päästä aikaisintaan 18-vuotiaana, yläikäraja ilmavoimien ohjaajakurssille on kuitenkin 22-vuotta, sen jälkeen ei ole enää mahdollista päästä ilmavoimiin. Eli yksityislentäjän lupakirjan kohdalla voi koulutuksen aloittaa jo 16-vuotiaana, mutta lupakirjaa ei ole mahdollista saada ennen 17 ikävuotta, yksinlentoja voi kuitenkin lentää opettajan valvonnassa 16-vuotiaanakin.

 

LentoRUK:uun ei pääse ammattikoulupohjalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oppilaan tulee olla täyttänyt 16 ENNEN ensimmäistä yksinlentoa.

Koululentoja OPETTAJAN KANSSA moottorikoneella, siis, voidaan lentää jo oppilaan ollessa 16.

 

?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LentoRUK:uun ei pääse ammattikoulupohjalta.

Mistähän ihmeestä monille on juurtunut tuollainen käsitys, ettei lentoruk:iin pääse ammattiopiston pohjalta, itse tiedän kyllä muutamia henkilöitä, jotka ovat päässeet lentoruk:iin ihan ammattiopiston papereilla ja jos eivät ole ihan loppuun asti päässeet niin paperikarsinnan ovat kyllä läpäisseet ja johan se kertoo, että myös ammatillinen koulutus(kin) hyväksytään, tosin silloin päättötodistuksen on oltava aika hyvä, ja niinhän se pitää olla myös lukion kohdalla. Monet väärät käsitykset siitä, että lentorukkiin pääsee vain lukion papereilla ovat täysin vääriä ja niin moni hyvä ja motivoitunut hakija jättää hakematta tuonne tällaisten stereotypioiden(vai miksi niitä sanotaan) takia, ei hyvä. Hakuohjeessa kerrotaan, että hakijan on täytettävä korkeakoulukelpoisuus, se ei todellakaan ole laadittu minkään "tasa-arvon" takia vaan kyllä sitä noudatetaan ja ammattiopiston pohjalla hakevat otetaan ihan vakavasti. Niin se vain on, että ammattiopisto vastaa yleistä korkekoulukelpoisuutta. Ei missään lentäjäkoulussa vaadita lukion oppimäärää, mistä lie monille tullut tällainen käsitys, hyvällä ammattiopiston päättötodistuksella on paremmat mahdollisuudet päästä johonkin lentäjäkouluun kuin huonolla lukion todistuksella. Joten kannattaa miettiä kaksi kertaa kun valitsee ylä-asteen jälkeen lukiota tai ammatillista, sillä jos arvelee, ettei pärjää lukiossa lentäjäkoulun vaatimalla tavalla, voi olla parempi, että valitsee ammattiopiston, sillä voi olla paljon paremmat mahdollisuudet läpäistä paperikarsinta. Lentäjä ei kuitenkaan tarvitse mitään insinöörimatematiikkaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja JOKA kerta tähän kysymykseen tulee VÄÄRÄ !!!! vastaus.  Lukekaa hyvät ystävät ne määräykset oikein.

(on varmaan viides kerta kun tällä foorumilla joudun oikaisemaan)

 

 

PPL-kurssin voi aloittaa sinä (kalenteri) VUONNA kun oppilas täyttää  16.

Oppilaan tulee olla täyttänyt 16 ENNEN ensimmäistä yksinlentoa.

Koululentoja OPETTAJAN KANSSA moottorikoneella, siis, voidaan lentää jo oppilaan ollessa 16.

 

Tällä kertaa taidan tietää mistä puhun, kun meillä tehtiin pojan kanssa juuri näin.

Tarkkarinkin saa lentää heti kun kurssi on lennetty mutta lupakirjan saa vasta kun ikää on 17.

 

Mistähän ihmeestä tuo väärä käsitys (min 16 v) on oikein ihmisten mieleen juurtunut ?

 

Peter...

Näinhän juuri sanoin. Tuosta kyllä ei ole ollut missään puhetta, että ppl-lupakirjakurssin voi aloittaa sinä kalenterivuonna kun täyttää 16, mutta kait se on niin, uskon kyllä. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä se niin menee, että PPL-kurssin voi aloittaa sinä vuonna kun täyttää 16 tuoltahan tuo selviää kohdasta 1-B1: http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/jar/m/jarfcl1osa1.pdf.  Monessa moottorilennon lajiesittelyssä kerrotaan, että kurssille pääsee 16-vuotiaana. JAR-FCL 1.090 kertoo, että lento-oppilaan on oltava täyttänyt 16 ennen ensimmäistä yksinlentoaan, tuossa ei kerrota muita ikävaatimuksia vaan ne tulee jäsenvaltioiden määräyksistä. Voisikohan siis joissain JAR-maissa aloittaa PPL-kurssin määräysten mukaan minkä ikäisenä vain kunhan pidetään huolta siitä, että ensimmäinen yksinlento lennetään vasta kun 16 ikävuotta on tullut täyteen. Suomessa tuo ei taida onnistua vaan kurssi voidaan aloittaa sinä vuonna kun täyttää 16.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurikin näin.

 

Itse koetan tähdentää tuota, koska tällä keinoin harrastuksen aloittamista voidaan tarvittaessa aikaistaa yhdellä lentokaudella.  Jos sen mopoenergian saisi muutettua lentoenergiaksi vaikka, niin saataisiin ehkä muutama harrastaja lajin pariin lisää.  :)

 

Eli vielä kerran rautalangasta taivuttaen:

PPL-kurssille voi mennä 15-vuotiaana ja lentämisen voi aloittaa 15-vuotiaana.  (Ts. heti päästään käytännön toimiin eikä vaan teoriaa lukemaan)

Edellyttäen että vielä sinä vuonna kun kurssin aloittaa, oppilas täyttää 16.

 

Äärimmäisessä tapauksessa siis jos syntymäpäivä olisi 31.12. niin kurssin saa aloittaa heti kun ikää on 15 vuotta ja 1 päivä.  Eri aikaan vuodesta syntyneet ovat siis hieman eriarvoisessa asemassa.  Tästäpä siis pieni pitkän tähtäimen perhesuunnittluvinkki lentäjäperheisiin: ajoittakaa jälkikasvun syntymä loppuvuoteen niin aikanaan jälkipolvi pääsee aloittaamaan ilmailuharrastuksen keskimääräistä aiemmin.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

?

 

ääh, tulipa typo joka vesitti kaiken sanotun.  PPL-koululentoja voidaan lentää opettajan kanssa  jo 15-vuotiaana - ja yksin ilmaan pääsee kun on vähintään 16-vuotias.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:)

 

Huomattava toki myös, että esim. jos sitten ahkera "yksinlento-oppilas" 16-vuotisen elämänsä ekalla kuukaudella lentää paketin valmiiksi tarkkaria myöten, hän joutuu odottelemaan pyöreät 11 kuukautta, ennen kuin pääsee lupakirjan kanssa taivaalle. Aika häijy paussi herkimmällä hetkellä jos ajatellaan lentoturvallisuutta! Varmasti aikaiseen aloittamiseen kannattaakin yhdistää rauhallisen etenemisen meininki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:)

 

Huomattava toki myös, että esim. jos sitten ahkera "yksinlento-oppilas" 16-vuotisen elämänsä ekalla kuukaudella lentää paketin valmiiksi tarkkaria myöten, hän joutuu odottelemaan pyöreät 11 kuukautta, ennen kuin pääsee lupakirjan kanssa taivaalle. Aika häijy paussi herkimmällä hetkellä jos ajatellaan lentoturvallisuutta! Varmasti aikaiseen aloittamiseen kannattaakin yhdistää rauhallisen etenemisen meininki.

 

Ainakin purjepuolella kurssin läpi lentänyt alle 16 vuotias saa lentää yksinkin opettajan valvonnassa annettuja harjoitustehtäviä, eli ei siinä mitään taukoa tule. Esimerkiksi mulla on nyt 14vee oppilas, joka on lentänyt lähes koko kurssiohjelman läpi ja koska synttärit on lokakuussa, varsinainen lupakirja tulee runsaan vuoden päästä. Niinpä loppukesä ja koko ensi vuosi sitten lennellään opettajan valvonnassa, yksin ja yhdessä (mikä olisi aikalailla tilanne vaikka lupakirjakin olisi taskussa). Samaa jatkokoulutusta joka tapauksessa tavoitteena kasvattaa "siipiä"...

 

En nyt lähtenyt UPL/PPL puolen määräyksiä tutkimaan, mutta kai sama on sielläkin mahdollista?

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurikin näin.

 

Itse koetan tähdentää tuota, koska tällä keinoin harrastuksen aloittamista voidaan tarvittaessa aikaistaa yhdellä lentokaudella.  Jos sen mopoenergian saisi muutettua lentoenergiaksi vaikka, niin saataisiin ehkä muutama harrastaja lajin pariin lisää.  :)

 

Eli vielä kerran rautalangasta taivuttaen:

PPL-kurssille voi mennä 15-vuotiaana ja lentämisen voi aloittaa 15-vuotiaana.  (Ts. heti päästään käytännön toimiin eikä vaan teoriaa lukemaan)

Edellyttäen että vielä sinä vuonna kun kurssin aloittaa, oppilas täyttää 16.

 

Äärimmäisessä tapauksessa siis jos syntymäpäivä olisi 31.12. niin kurssin saa aloittaa heti kun ikää on 15 vuotta ja 1 päivä.  Eri aikaan vuodesta syntyneet ovat siis hieman eriarvoisessa asemassa.  Tästäpä siis pieni pitkän tähtäimen perhesuunnittluvinkki lentäjäperheisiin: ajoittakaa jälkikasvun syntymä loppuvuoteen niin aikanaan jälkipolvi pääsee aloittaamaan ilmailuharrastuksen keskimääräistä aiemmin.

 

Peter

Niin, useimmiten vain se mopo(enkä tarkoita mopocessnaa) tuntuu monilla kiinnostavan enemmän, harmi :(. 15-Vuotiaana ilmailusta kiinnostuneet suorittavat korkeintaan purjelentäjän lupakirjan ja PPL:n hankkiminen jää useimmilla vasta tuonne kolmenkympin ikävuoden tienoille. 18-vuotiaana monet taas huumantuvat autokortista ja autolla ajosta ja panostavat siihen enemmän kuin ilmailuun. Sitten joskus 35-40-vuotiaana alkaa ehkä kiinnostamaan PPL tai UPL tai sitten moottoripyörä ja niin, moottoripyörä vie useimmilla voiton tai jotkut hankkivat molemmat. Kuitenkin mitä aikaisemmin lupakirjan (oli se sitten GPL,UPL,PPL tai jokin muu?) hankkii sitä parempi, parhaiten sen oppii nuorempana. :thmbup:  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, useimmiten vain se mopo(enkä tarkoita mopocessnaa) tuntuu monilla kiinnostavan enemmän, harmi :(. 15-Vuotiaana ilmailusta kiinnostuneet suorittavat korkeintaan purjelentäjän lupakirjan ja PPL:n hankkiminen jää useimmilla vasta tuonne kolmenkympin ikävuoden tienoille. 18-vuotiaana monet taas huumantuvat autokortista ja autolla ajosta ja panostavat siihen enemmän kuin ilmailuun. Sitten joskus 35-40-vuotiaana alkaa ehkä kiinnostamaan PPL tai UPL tai sitten moottoripyörä ja niin, moottoripyörä vie useimmilla voiton tai jotkut hankkivat molemmat. Kuitenkin mitä aikaisemmin lupakirjan (oli se sitten GPL,UPL,PPL tai jokin muu?) hankkii sitä parempi, parhaiten sen oppii nuorempana. :thmbup:  

Toisaalta on ihan hyvä että suurin osa 15-vuotiaista räplää mopojaan s-marketin parkkipaikalla. Suuri osa tuon ikäluokan sankareista kun pysyy henkisellä tasollaan vielä muutaman vuoden eteenpäinkin. Osa kehittyy, jotkut jäävät paikoilleen. :)  Jotenkin nyt tuntuu, että asetat asioita hieman liikaa samalle viivalle, ei ajokorttia ja lupakirjaa voi mielestäni verrata keskenään. Toinen on kuitenkin suurimmassa osassa maatamme pakollinen, jotta pääsee liikkumaan. Ja ehkä se, että lupakirjojen hankkiminen venähtää sinne kolmenkympin tietämille kertoo jostain muustakin kuin kiinnostuksesta, kustannukset kun moottorilennossa ovat ihan kohtuulliset..

Huomasittekos muuten roskalehdistön otsikoissa tämän yhden sankarin joka huutokauppaa mainostilaa tulevasta silikoonirinnastaan. Tehdään diili, kasatkaa mulle potti PPL-opintoihin, niin tatuoin rintaani jotain kaunista fsnordiciin liittyvää  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin purjepuolella kurssin läpi lentänyt alle 16 vuotias saa lentää yksinkin opettajan valvonnassa annettuja harjoitustehtäviä, eli ei siinä mitään taukoa tule. Esimerkiksi mulla on nyt 14vee oppilas, joka on lentänyt lähes koko kurssiohjelman läpi ja koska synttärit on lokakuussa, varsinainen lupakirja tulee runsaan vuoden päästä. Niinpä loppukesä ja koko ensi vuosi sitten lennellään opettajan valvonnassa, yksin ja yhdessä (mikä olisi aikalailla tilanne vaikka lupakirjakin olisi taskussa). Samaa jatkokoulutusta joka tapauksessa tavoitteena kasvattaa "siipiä"...

 

En nyt lähtenyt UPL/PPL puolen määräyksiä tutkimaan, mutta kai sama on sielläkin mahdollista?

 

t: V-M

 

Tämähän se veikeää onkin: 14-v junnu saa yksin lentää purkkarilla, mutta mopon sarviin ei vielä ole asiaa  :laugh:

 

Mielestäni UPL/PPL-määräykset ovat ikärajojen suhteen yhteneväiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän se veikeää onkin: 14-v junnu saa yksin lentää purkkarilla, mutta mopon sarviin ei vielä ole asiaa  :laugh:

 

Mielestäni UPL/PPL-määräykset ovat ikärajojen suhteen yhteneväiset.

 

Jep,

 

Jokke lensi tyypit yksipaikkaiseen Club Astiriin pari viikkoa sitten  :thmbup:

 

 

 

[ attachment removed ]

 

t: V-M

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta on ihan hyvä että suurin osa 15-vuotiaista räplää mopojaan s-marketin parkkipaikalla. Suuri osa tuon ikäluokan sankareista kun pysyy henkisellä tasollaan vielä muutaman vuoden eteenpäinkin. Osa kehittyy, jotkut jäävät paikoilleen. :)  Jotenkin nyt tuntuu, että asetat asioita hieman liikaa samalle viivalle, ei ajokorttia ja lupakirjaa voi mielestäni verrata keskenään. Toinen on kuitenkin suurimmassa osassa maatamme pakollinen, jotta pääsee liikkumaan. Ja ehkä se, että lupakirjojen hankkiminen venähtää sinne kolmenkympin tietämille kertoo jostain muustakin kuin kiinnostuksesta, kustannukset kun moottorilennossa ovat ihan kohtuulliset..

Huomasittekos muuten roskalehdistön otsikoissa tämän yhden sankarin joka huutokauppaa mainostilaa tulevasta silikoonirinnastaan. Tehdään diili, kasatkaa mulle potti PPL-opintoihin, niin tatuoin rintaani jotain kaunista fsnordiciin liittyvää  ;D

Niin, eihän PPL:ää ja autokorttia voi keskenään verrata, mutta moottoripyörän voi lukea "samankaltaisen" harrastuksen kastiin, tosin PPL on monelle myös ensiaskel ammattiin toisin kuin moottoripyörä ellei aio kilpa-ajajaksi tai poliisiksi. Monet kuitenkin hommaavat moottoripyörän tai auton aika nuorena ja saattaapa siihen mennä jopa enemmän rahaa kuin lentämiseen. 15-vuotiaiden henkisestä kehityksestä en tiedä, mutta kaikki kehittyvät niin eri tavalla ja ehkä lennonopettaja osaisi sitten arvioida koulutuksen aikana tuollaista 15-16-vuotiasta, että onko kaveri vielä tarpeeksi kypsä lentämään yksin. Ei se mopoilukaan ole ihan vaaratonta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, lentäminen vaatii tietojen ja taitojen taustaksi järjestelmällisyyttä, vastuullisuutta ja (ainakin fysiikan) lain kunnioitusta. Näiden iskostaminen murrosikäisten kollien tajuntaan on oma lukunsa, mutta muiden taitolajien opetuskokemusten perusteella voin sanoa, että motivaation kautta onnistuu  :thmbup:

 

Sen sijaan mopon selkään voi hypätä hyvinkin "kevyen" asennekasvatuksen jälkeen ja kaveriporukassa tulee herkästi lähdetyksi näyttään, kuinka bilikka liikahtaa... siinä niitä lyhyitä elämänlankoja katkeilee eikä koneen puikoissa niinkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... asevelvollisuus on oltava suoritettu(joko armeija tai siviilipalvelus)...

 

Olisko tuo kumminkin vain SIO:lla. Itse kun kävin inttiä oli siellä palvelemassa valmis liikennelentäjä. Patrialle esim. ilmeisesti ei ole tätä vaatimusta, jos ei ole tullut viimevuosina? Liikennelentäjäksi opiskelun voi siis aloittaa jo aikaisemmin kunhan muut vaatimukset täyttyvät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko tuo kumminkin vain SIO:lla. Itse kun kävin inttiä oli siellä palvelemassa valmis liikennelentäjä. Patrialle esim. ilmeisesti ei ole tätä vaatimusta, jos ei ole tullut viimevuosina? Liikennelentäjäksi opiskelun voi siis aloittaa jo aikaisemmin kunhan muut vaatimukset täyttyvät.

Joo ainakin SIO:lla on tämä vaatimus, mutta näillä kaupallisilla kouluilla ei ilmeisesti sitten ole. Tai sitten tuo mainitsemasi liikennelentäjä on suorittanut opintonsa ulkomailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään