Joonas Häkkinen

Monimoottorikelpuutus

28 viestiä aiheessa

Hipshei!

 

Minkälainen urakka monimoottorikepuutuksen suorittaminen Suomessa on ja mitä tulisi maksamaan? Mahdollisuus taitaa olla lähinnä Malmilla tähän?

 

//basse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kouluttajia on kai tasan ne 2.

Oletko hankkimassa MEP-kelpuutusta (esim Seneca) vai TR:aa (esim Beech King Air)

VFR vai IFR ?

 

Luulen (en ole varma) että huokeimmillaan VFR MEP käsittää kai 6 ... 8 lentotuntia plus teoriat (muutama päivä) ja maksanee 10.000 pintaan.  Tämä EI ole koulun ilmoitus vaan mutu kentän reunalla kuullusta.

IFR MEP sisältää enemmän lentoja. Tietty.  Jos taas koulukone on King Air, ei kyseessä ole MEP vaan tyyppikelpuutus.  Ja taas maksaa enemmän.  Kaiketio 20 ... 25 tuhatta.

 

Mutta rahalla saa ja lentokoneella pääsee.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin hyvä kysymys, olen itsenkin ideoinut tulla suomeenpäin pian ja olisi kiva tietää paljonko maksaa vastaava kelpuutus. Haluisin lisätä kysymykseen että tietääkö joku miten ICAO maassa hankittu BE200 tai 1900 TR voi siirtää JAR lupakirjaan, jos edes voi?

 

//Seba

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin hyvä kysymys, olen itsenkin ideoinut tulla suomeenpäin pian ja olisi kiva tietää paljonko maksaa vastaava kelpuutus. Haluisin lisätä kysymykseen että tietääkö joku miten ICAO maassa hankittu BE200 tai 1900 TR voi siirtää JAR lupakirjaan, jos edes voi?

 

//Seba

 

Tietääkö?  Kyllä tietää. Esimerkiksi Ilmailuhallinto (vai mikä se nykyään onkaan nimeltään).  Ellei joku foorumilaisista tiedä ja paljasta asiaa meille muillekin niin laita mailia jar-fcl-tukeen Ilmailuhallintoon niin jopas vastaus tulee.  Tai soita suroaan lupakirjahallintoon.  Kysy vaikka Yrjö Mörskyä puhelimeen. (Mutta puhu suomea)

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kouluttajia on kai tasan ne 2.

Oletko hankkimassa MEP-kelpuutusta (esim Seneca) vai TR:aa (esim Beech King Air)

VFR vai IFR ?

 

Luulen (en ole varma) että huokeimmillaan VFR MEP käsittää kai 6 ... 8 lentotuntia plus teoriat (muutama päivä) ja maksanee 10.000 pintaan.  Tämä EI ole koulun ilmoitus vaan mutu kentän reunalla kuullusta.

 

Juurikin tuo VFR MEP olisi nyt alustavasti selvityksen alla. Kouluttajat vissiinkin sitten vain Patria ja SL?

 

Tuohon kymppitonniin varmaankin kuuluu jo lentotunteja nippu mukaan, vai kuinka? Onkohan tuota mahdollisuutta lentää omaa kautta vuokratulla koneella hinnan painamiseksi?

 

//b

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurikin tuo VFR MEP olisi nyt alustavasti selvityksen alla. Kouluttajat vissiinkin sitten vain Patria ja SL?

 

Tuohon kymppitonniin varmaankin kuuluu jo lentotunteja nippu mukaan, vai kuinka? Onkohan tuota mahdollisuutta lentää omaa kautta vuokratulla koneella hinnan painamiseksi?

 

//b

 

Totta maar siihen lennot kuuluvat.

Ainoastaan Patria kouluttaa MEP-kelpuutusta.  SL kouluttaa King Airilla ja tuloksena on TR, ei MEP.

Soita Patrialle Jani Hottolalle tai Marko Rintaselle ja kysy. 

 

040 869 3100

 

Tiedän, että eräs Senecan omistaja taannoin lensi IR-kurssin omalla koneellaan Patrialla.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa miettiä tekeekö sen Suomessa vai muualla myös taloudellisesta näkökulmasta.

 

Esim. Hub Air Belgiassa tarjoaa:

 

Price: MEP VFR: 4221 € or MEP IFR: 5539 €

 

Eli vaikka lasket matkat ja asumisen niin silti hinta on kilpailukykyinen.

 

Lisäinfoa: http://www.hubair.be/courses/mep.htm

 

Allekirjoittanut ja moni muu suomalainen on lentänyt ko. koulussa mm. MEP/MCC ym koulutusta. Kalustona on DA42.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos DA-42 kiinnostaa niin myös rakkaan naapurimaamme pääkaupungista Tukhomasta löytyy Airways Flygutbildning (www.airwaysflygutbildning.se), jonka hintaluokka pyörinee suunnilleen tuon Hubairin tasolla. Kerrassaan miellyttävä lentokoulu Brommassa, itse olin varsin tyytyväinen!

 

Siellä tulee lisäksi suoritettavaksi Garmin G1000:n kurssi, mutta se menee samalla monimoottoriteorioiden kanssa parin päivän aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä tuplatähti ole hieman vaikea koulukone ME-kelpparille? Kuuleman mukaan oma koulu hylkäsi sen sillä se on 1-moottoritilanteessa huonompi kuin Seneca

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä tuplatähti ole hieman vaikea koulukone ME-kelpparille? Kuuleman mukaan oma koulu hylkäsi sen sillä se on 1-moottoritilanteessa huonompi kuin Seneca

 

Jossainhan niitä taannoin katseltiin teho/painosuhteita näillä kaksihuiskaisilla härpäkkeillä ja siinä Seneca taisi olla parempi. No, yllätys yllätys, yksi 135hv motti nelipaikkaiselle twinille (toisen motin lepuutuksen jälkeenkään) ei ole paljon. Oma kokemukseni tuosta on, että yhdellä moottorilla kiipeäminen (no niin, kysykää että mikä kiipeäminen  ;D) vaatii kohtalaisen tarkkaa nopeuden pitoa, mutta yksimoottorilentäminen muuten kone trimmattuna, esim. lähestymisen tekeminen, ei ole suinkaan maailman vaikein juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysy vaikka Yrjö Mörskyä puhelimeen. (Mutta puhu suomea)

 

 

Kannattaa soittaa nopeasti. Tarkastaja Mörsky on jäämässä eläkkeelle elo-syyskuun vaihteessa.

 

Ilmailupiireissä on ollut yllättävän suuri kiinnostus osallistua lähtöjuhliin. Päivämäärä on vielä hieman epäselvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa soittaa nopeasti. Tarkastaja Mörsky on jäämässä eläkkeelle elo-syyskuun vaihteessa.

 

Ilmailupiireissä on ollut yllättävän suuri kiinnostus siihen millä päivämäärällä tätä tapahtumaa voidaan juhlistaa.

 

Mitä? Onko se yllättävää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä? Onko se yllättävää?

 

Ei tietenkään. Minullakin on pullo kuohuvaa odottamassa jääkaapissa. Tarvittaessa useampikin. Ei tartte kuivin suin olla, jos tulet käymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tietenkään. Minullakin on pullo kuohuvaa odottamassa jääkaapissa.

 

Mahtaa olla legendaarinen kaveri. :)

 

terv. nimim. ilmailun nöösipoika

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaa olla legendaarinen kaveri. :)

 

On.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,33982.msg336457.html#msg336457

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,34458.0.html

 

Lainaus eräästä aiemmasta threadista:

 

Muistattekos muuten kun Suomessakin oli push-pull Cessna ?  Mitä lie sillekin kuuluu.

 

Muistelen itse hämärästi, että ko. ilma-alus jäi joskus ns. kaniin eräälle keskisuomalaiselle lentokonekorjaamolle.  Seuraavaksi sitä ryhdyttiin markkinoimaan pohjoisen kiertueella.  Ongelmaksi oli lentäjän löytäminen, kun tyyppi oli sen verran exotique mitä oli. Onneksi paikkakunnalla vaikutti ilmailuhenkilö, joka Minimaalisella valmentautumisella ma maksimaalisella itseluottamuksella itse opetti itsensä lentämään ko. koneella (Spoil It Yourself). Ja sen jälkeen sitten kiertueelle pohjoisiin.

 

Muistini tuottaa myös hämärää kuvaa siitä, kuinka myyntikiertueella pohjoisemmassa Suomessa korpikentällä tuli laskukierroksessa toinen kone vastaan, ja läheltähän se oli kuulemma pitänyt. Ja tästä raportti laitoikselle.  Käsittääkseni laitos informoi sittemmin raportoijaa eri lentopaikoilla käytössä olevista radiotaajuuksista.

 

No, tästähän on yli 20 vuotta. Kaikkea se muisti tuokin esiin...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa soittaa nopeasti. Tarkastaja Mörsky on jäämässä eläkkeelle elo-syyskuun vaihteessa.

 

Ilmailupiireissä on ollut yllättävän suuri kiinnostus osallistua lähtöjuhliin. Päivämäärä on vielä hieman epäselvä.

 

Näyttää se paistavan päivä vielä muuallekin, kuin risukasaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa soittaa nopeasti. Tarkastaja Mörsky on jäämässä eläkkeelle elo-syyskuun vaihteessa.

 

Ilmailupiireissä on ollut yllättävän suuri kiinnostus osallistua lähtöjuhliin. Päivämäärä on vielä hieman epäselvä.

Tänne Heinolan hyllyyni on onneksi siirtynyt Ykän vetämän tutkijalautakunnan raportti:

TUTKIMUSKERTOMUS, Lennonvarmistuslaitteet, Joensuun lentoasema, Tammikuu 1987 (66 sivua).

Lienee eräs eniten selattuja dokumenttejani – joka härjillä kyntää, se härjistä kai puhuu...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossainhan niitä taannoin katseltiin teho/painosuhteita näillä kaksihuiskaisilla härpäkkeillä ja siinä Seneca taisi olla parempi. No, yllätys yllätys, yksi 135hv motti nelipaikkaiselle twinille (toisen motin lepuutuksen jälkeenkään) ei ole paljon. Oma kokemukseni tuosta on, että yhdellä moottorilla kiipeäminen (no niin, kysykää että mikä kiipeäminen  ;D) vaatii kohtalaisen tarkkaa nopeuden pitoa, mutta yksimoottorilentäminen muuten kone trimmattuna, esim. lähestymisen tekeminen, ei ole suinkaan maailman vaikein juttu.

 

Damm..  :'(

ei onni suosi DA:ta..vieläkään.. Onneksi ihmishenkiä ei mennyt.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,80351.0.html

 

//Kimmo

 

 

 

Edit: Lainaus kuntoon / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos DA-42 kiinnostaa niin myös rakkaan naapurimaamme pääkaupungista Tukhomasta löytyy Airways Flygutbildning (www.airwaysflygutbildning.se), jonka hintaluokka pyörinee suunnilleen tuon Hubairin tasolla. Kerrassaan miellyttävä lentokoulu Brommassa, itse olin varsin tyytyväinen!

 

Siellä tulee lisäksi suoritettavaksi Garmin G1000:n kurssi, mutta se menee samalla monimoottoriteorioiden kanssa parin päivän aikana.

 

Kiitoksia Perttu ja Antti näistä vinkeistä! DA42:lla kouluttava firma olisi oikein optimitapaus, koska jos tuohon hommaan lähden, niin tulisin jatkossakin kyseisellä tyypillä lentämään. Ja noissa olisi plussana, että pääsee tutustumaan vähän muidenkin maailmoiden ilmailukulttuuriin.

 

//b

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmmm..

 

Kun täällä toisaalla on kovasti opponoitu aiempia mielipiteitäni siitä, kuinka olisi tarkoituksenmukaista käyttää viimeisintä tekniikkaa niin nytpäs minä sitten otan opikseni ja käännän takkini - ja suosittelen MEP:in hankkimista perus-Senecalla, en missään nimessä (toistan: MISSÄÄN NIMESSÄ) Diamond Twin Starilla.

 

Sen koneen suoritusarvot yksimoottoritilanteissa ovat olemattomat. Kysy vaikka Jani Hottolalta Patrialta. Siellä varmasti tiedetään mikä on asian laita.  Omasta kokemuksesta.

Ja ajatus, että vasta MEP-kelpuutuksen saanut "märkäkorva" ottaisi matkustajia koneeseen kyytiin, pelottaa todella.

 

Hieno LELUhan se kone on mutta ei se vedä vahoille turvallisille konstruktioille vertoja.  Jos koneen suoritusarvot merkittävästi muuttuvat esim. vesisateessa, on vielä jossakin kehitettävää.

Selvitä myös, millä todennäköisyydellä saat koneen V1:n jälkeen moottorihäiriötilanteessa nousemaan yli Malmin kentän reunaesteiden?  Sitä eivät ole useimmat koneella lentäneet vielä saaneet selville.

 

Peter.

Wanha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ajatus, että vasta MEP-kelpuutuksen saanut "märkäkorva" ottaisi matkustajia koneeseen kyytiin, pelottaa todella.

 

Eikös tuo nyt tarkoita sitä että mielestäsi MEP-koulutuksen taso ja pituus ei ole riittävä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ajatus, että vasta MEP-kelpuutuksen saanut "märkäkorva" ottaisi matkustajia koneeseen kyytiin, pelottaa todella.

 

Jaahas :o

 

Tarkastuslennollahan, lupakirjamääräysten perusteella, tarkastettavan tulee osoittaa omaavansa riittävät TAIDOT ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäs teet, kun ei enää ole valittavissa kuin DA42 tai Seneca, jos haluaa Malmilla harrastaa? 15 vuotta sitten löytyi platalta mm. 3 Azteccia, 3 Navajoa, Cessna, Aero Commander ja kimppa-Baron.

 

JAR-FCL:n mukaan näyttäisi siltä, että minimivaatimus monimoottoriluokkaan on nykyisin 70 tuntia päällikkönä.. se on aika vähän, mutta olettaisin, ettei kovinkaan moni niin pienellä kokemuksella ole kurssille lähdössä. Itselläni oli 391 tuntia kirjassa kurssia aloitettaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmmm..

 

Kun täällä toisaalla on kovasti opponoitu aiempia mielipiteitäni siitä, kuinka olisi tarkoituksenmukaista käyttää viimeisintä tekniikkaa niin nytpäs minä sitten otan opikseni ja käännän takkini - ja suosittelen MEP:in hankkimista perus-Senecalla, en missään nimessä (toistan: MISSÄÄN NIMESSÄ) Diamond Twin Starilla.

 

Sen koneen suoritusarvot yksimoottoritilanteissa ovat olemattomat. Kysy vaikka Jani Hottolalta Patrialta. Siellä varmasti tiedetään mikä on asian laita.  Omasta kokemuksesta.

Ja ajatus, että vasta MEP-kelpuutuksen saanut "märkäkorva" ottaisi matkustajia koneeseen kyytiin, pelottaa todella.

 

Hieno LELUhan se kone on mutta ei se vedä vahoille turvallisille konstruktioille vertoja.  Jos koneen suoritusarvot merkittävästi muuttuvat esim. vesisateessa, on vielä jossakin kehitettävää.

Selvitä myös, millä todennäköisyydellä saat koneen V1:n jälkeen moottorihäiriötilanteessa nousemaan yli Malmin kentän reunaesteiden?  Sitä eivät ole useimmat koneella lentäneet vielä saaneet selville.

 

Peter.

Wanha

 

Jos koneen ominaisuudet ovat tuollaiset, niin eikö silloin voisi ajatella myös niin päin, että nimenomaan parempi ajaa ne kaikista kriittisimmät ensimmäiset kymmenen tuntia juuri sillä koneella kokeneen opettajan kanssa, kuin ajella kelppari huoletta Senecalla ja sitten hypähtää pelkkien tyyppien jälkeen ajamaan Twin Staria keskenään.

 

Malmin reunaesteiden ylittämiseen yksimoottoritilanteessa vaadittava radan pituus löytynee (?) koneen käsikirjasta ja sitä lyhyemmiltä radoilta en ainakaan itse lähtisi kokeilemaan tuuriani. Kone majaileekin onneksi Tampereella, jossa on jo paljon enemmän pelivaraa pahimman sattuessa.

 

//b

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään